inderdaad ophef over racisme en andere discriminatie gaat nergens overquote:Op woensdag 27 november 2013 21:45 schreef tompsv18 het volgende:
Ach, niet handig natuurlijk maar al die ophef is eigenlijk nog belachelijker. Net als die zwarte pieten discussie. Gaat nergens over.
Het wordt gewoon zwaar overdreven, dat is het.quote:Op woensdag 27 november 2013 21:47 schreef Casiotone het volgende:
[..]
inderdaad ophef over racisme en andere discriminatie gaat nergens over
dat komt omdat jij als blanke man de privilege hebt om je hier niet zo druk om te maken/dit naast je neer te leggen. Voor anderen is dit soort discriminatie een veel groter en tastbaarder probleemquote:Op woensdag 27 november 2013 20:58 schreef znarch het volgende:
Alsof alleen negers hier onder te lijden hebben? Ik wordt minstens zo vaak gediscrimineerd op basis van mijn leeftijd/geslacht/komaf. Ik been alleen niet zon huilie.
Man waar praten we over, mensenrechten wat maakt dat nou uit.quote:Op woensdag 27 november 2013 21:50 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Het wordt gewoon zwaar overdreven, dat is het.
Naast de mensen die wel gewoon een realistisch beeld van de situatie kunnen schetsen heb je de mensen die roepen dat racisme niet of nauwelijks voorkomt en dat het alleen wordt misbruikt door gemene niet-blankenquote:Op woensdag 27 november 2013 18:09 schreef 3-voud het volgende:
Tja, ze hebben een stempel op zichzelf gedrukt als onbetrouwbare, luie werknemers.
Nu janken voor de naam die bij de stempel hoort is een beetje mosterd na de maaltijd.
Nu gaat het over echt racisme, toch best een verschil.quote:Op woensdag 27 november 2013 21:45 schreef tompsv18 het volgende:
Ach, niet handig natuurlijk maar al die ophef is eigenlijk nog belachelijker. Net als die zwarte pieten discussie. Gaat nergens over.
Dat wordt niks dan. Ten eerste twee negers.quote:
Die jongen gaat dit hele gebeuren volledig uitmelken.quote:
Wie zou dat niet doen dan?quote:Op woensdag 27 november 2013 23:21 schreef eight het volgende:
[..]
Die jongen gaat dit hele gebeuren volledig uitmelken.
Wat wil hij dan gaan doen? Facebook spammen? Ik denk dat sowieso zat mensen er geen enkel probleem mee hebben, aangezien zat werkgevers en mensen in een andere context dezelfde redenatie aanhouden. Verder heb je zat mensen die het juist heerlijk vinden om zeker te weten geen negers tegen te komen (of andere donker gekleurde personen).quote:Op woensdag 27 november 2013 23:19 schreef Drakire het volgende:
Slecht aangepakt van die gast (negert), ik had een schadevergoeding geëist (buiten de media om natuurlijk). Onder het mom van: vraag je faillissement maar vast aan want ik maak je bedrijf stuk m.b.v. de media.
De reden dat je niet zo communiceert binnen een bedrijf is dat er altijd een kans is dat het uitlekt.
Drie zelfs. Alan Clarke zit er ook. Die negers zoeken elkaar allemaal op. Ze provoceren moedwillig Nederlanders en zetten zichzelf van ons af. Stelletje Protest-Pieten....quote:Op woensdag 27 november 2013 22:47 schreef Rica het volgende:
[..]
Dat wordt niks dan. Ten eerste twee negers.
Nee hoor. Ik ben gewoonweg niet zo conservatief als u.quote:Op woensdag 27 november 2013 11:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
U bent een Gutmensch en lid van de Pol. correcte linkse kerk
Facebook spammenquote:Op woensdag 27 november 2013 23:34 schreef Kenju het volgende:
[..]
Wat wil hij dan gaan doen? Facebook spammen? Ik denk dat sowieso zat mensen er geen enkel probleem mee hebben, aangezien zat werkgevers en mensen in een andere context dezelfde redenatie aanhouden. Verder heb je zat mensen die het juist heerlijk vinden om zeker te weten geen negers tegen te komen (of andere donker gekleurde personen).
Het valt mij persoonlijk erg mee dat ik amper reacties zie in de trend van "waarom mag dit bedrijf dit niet zelf bepalen wie ze binnen willen??!!"
Maar goed, het is nu erg concreet natuurlijk.
[..]
Drie zelfs. Alan Clarke zit er ook. Die negers zoeken elkaar allemaal op. Ze provoceren moedwillig Nederlanders en zetten zichzelf van ons af. Stelletje Protest-Pieten....
Natuurlijk gebeurt dit dagelijks. En uiterlijk (denk aan gewicht ed.) en leeftijd nog veel meer dan huidskleur of afkomst gok ik zo. Alleen in dit geval krijgen betrokkenen het bewijs in de schoot geworpen. En in het huidige klimaat van racisme dit en racisme dat is het gelijk een groot nieuwsitem.quote:Op donderdag 28 november 2013 04:49 schreef MakkieR het volgende:
Ik vraag mij af; Is het gewoon niet een dagelijkse gang, dat persoonlijke voorkeur voorkomt binnen elke organisatie?
Bedrijven hebben nu eenmaal de vrijheid om aan te nemen, wie zij het beste vinden tussen de groep collega's. Denk niet dat dit alleen voor racisme geldt, maar ook voor leeftijd, gezondheid, persoonlijke verzorging, geslacht tot aan geaardheid. Pas je niet in het beeld, dan kom je echt niet in aanmerking voor de baan. Triest dat het nu zo pijnlijk naar boven komt, maar ik lees niks nieuws en weet dat dit vrijwel bij elk bedrijf gebeurd.
Die reactie van die staatssecretaris vind ik trouwens ook weer zo typisch.quote:Als hij de klok kon terugdraaien, zou hij geen moment twijfelen, zegt eigenaar Mike de Wilde van de gelijknamige elektronicawinkel. Het besef dat zijn bedrijfsleider stagiair Jeffrey Koorndijk afwees vanwege diens donkere huidskleur, vindt hij bijna ondraaglijk. De student is woedend en heeft aangifte gedaan.
Jeffrey Koorndijk (23) uit Deventer staat perplex als een mysterieus mailtje in zijn postvak ploft en hij het volgende leest: 'Heb nog even gekeken is niks. Ten eerste een donker gekleurde (neger). En op zijn cv weinig tot geen ervaring met computers enz. Met hartelijke groet.'
Het bericht is duidelijk niet voor zijn ogen bestemd. 'Ik dacht eerst dat het een grap was, maar toen ik goed keek zag ik dat deze mail naar zijn baas moest. Dit ging gewoon over mij,' laat de gedesillusioneerde student weten.
De bedrijfsleider van Mike de Wilde Electronics laat in niet mis te verstane bewoordingen aan zijn leidinggevende weten hoe hij over stagiair Koorndijk denkt. Puur racisme, noemt Koorndijk het. 'Ik heb er geen woorden voor, was in shock. En ze hadden nog niet eens contact met mij gehad voordat ze mij afwezen. Ik denk dat ze mij op internet hebben opgezocht.'
Stotteren
Koorndijk onderneemt direct actie en belt het bedrijf. De bedrijfsleider neemt op, maar doet of zijn neus bloedt. 'Ik zei dat ik die neger was. Toen begon hij te stotteren en zei dat hij de boodschap zou doorgeven.'
Kort daarop krijgt Koorndijk een excuusmail. 'Daarin stond dat het niet racistisch was en zo niet was bedoeld. En dat ze er al een donkere jongen hebben werken.'
Koorndijk neemt echter geen genoegen met de 'luchtige reactie.' De student zet de mail op internet zodat de wereld kan zien hoe er in het bedrijfsleven met mensen met een kleurtje wordt omgegaan. Een een storm van verontwaardiging steekt op.
'Iemand op dergelijke gronden afwijzen kan absoluut niet,' zegt staatssecretaris Jette Klijnsma, die gaat over discriminatie op de arbeidsmarkt. 'Het is onverteerbaar dat mensen die hun best doen om aan het werk te komen op dergelijke wijze worden geconfronteerd met racisme.'
De medewerker die de mail verstuurde, ontvangt bedreigingen en duikt onder. Inmiddels is hij op non-actief gezet. 'Dit is de grootste fout van zijn leven. Het is duidelijk een racistische opmerking. Hij heeft even snel naar het cv gekeken en deze belachelijke reactie aan mij gegeven. Hij heeft diepe spijt,' zegt De Wilde.
Volgens Klijnsma komt racisme op de werkvloer nog te vaak voor. Volgend jaar komt de Sociaal-Economische Raad met een advies hoe dit probleem kan worden aangepakt. Student Koorndijk heeft wel een idee hoe. Ontslag van de betrokken medewerker. Op staande voet, laat hij weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |