abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133572275
Komende zomer zij we (Mijn vriend, een studiegenoot van mij & zijn vriendin, en ik) van plan om een rondreis door Zweden, Noorwegen en eventueel een paar nachten Denemarken te gaan doen. Het plan is om 3 weken onderweg te zijn en een combinatie van hotel(Stockholm), hutten & wildkamperen te doen. Nu hebben we er al een hoop over opgezocht, alleen er is zoveel informatie, op zoveel verschillende plekken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nu begint het natuurlijk met de heenreis, zijn er hier mensen die veel ervaringen hebben met de boten, wat is het goedkoopste, en wat is qua reistijd het gunstigste?

Hotels zijn relatief duur in hartje Stockholm, ik heb eigenlijk nog nooit zoveel gehoord/gezien van stockholm, is het ook goed te doen om buiten Stockholm te gaan en vanuit daar naar het centrum te gaan?

Wat zijn nou echt bezienswaardigheden(voornamelijk natuurschoon) die je moet/wilt zien? Ik heb er een hele hoop gevonden en ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Drie weken lijkt veel, maar je komt er al snel achter dat het eigenlijk nog heel kort is.

Nog wildkampeer tips? Het is de eerste keer dat we dit gaan doen. Omtrend regelgeving hebben we al veel opgezocht, maar ook hierover zijn tips welkom.

En wat denken jullie dat je nu p.p. ongeveer kwijt zou zijn voor zo'n reis? We zijn studenten, dus hebben geen bakken met geld, we hoeven ook geen luxe. We zijn van plan om ook een hoop blikvoer mee te nemen, en luxe dingen als uiteten zullen we niet veel doen. Zou het haalbaar zijn, voor circa 1700,- p.p. of moeten we meer sparen?

Een hoop vragen dus! Ervaringen, verhalen, alles wat je kwijt wilt vind ik leuk om te lezen! En misschien hebben andere Fokkers er ook nog wat aan. :)
pi_133575080
Toch wel knap al 71 views, en nog geen reactie.
pi_133576892
In Stockholm op loopafstand van het centrum zit een athletiekbaan die gedurende de zomer dienst doet als camping. Je kunt er met caravan of camper staan maar ook met een tent.

Bezienswaardigheden (zuidelijk )Noorwegen: Hardangervidda, Preikestolen, Bergen, Geirangerfjord, Jostedalsbreen, Jotunheimen.

In Zweden vond ik het merengebied rond het Vanernmeer erg mooi (Karlstad - Bengtsfors).

De landen zijn enorm en hard rijden kan/mag er niet. Als je geluk hebt 100 maar meestal 90. Denk dus niet dat je makkelijk enorme afstanden kan afleggen, zeker niet in Noorwegen.

[ Bericht 3% gewijzigd door announcement op 24-11-2013 16:18:27 ]
pi_133577248
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:10 schreef announcement het volgende:

De landen zijn enorm en hard rijden kan/mag er niet. Als je geluk hebt 100 maar meestal 90. Denk dus niet dat je makkelijk enorme afstanden kan afleggen, zeker niet in Noorwegen.
Is Noorwegen ook niet ontzettend heuvel/bergachtig waardoor stevig doorrijden er niet in zit mocht je dat willen?
pi_133577274
Dat ook, maar er zijn geen snelwegen zoals je die bijvoorbeeld wel in de Alpen hebt.
pi_133577292
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:10 schreef announcement het volgende:
In Stockholm op loopafstand van het centrum zit een athletiekbaan die gedurende de zomer dienst doet als camping. Je kunt er met caravan of camper staan maar ook met een tent.

Bezienswaardigheden (zuidelijk )Noorwegen: Hardangervidda, Preikestolen, Bergen, Geirangerfjord, Jostedalsbreen, Jotunheimen.

In Zweden vond ik het merengebied rond het Vanernmeer erg mooi (Karlstad - Bengtsfors).

Weet je toevallig of ik ook ergens info kan vinden over die athletiekbaan? klinkt wel interessant :) Dat van de snelheden waren we ook al achter gekomen ja, daarom willen we niet te ver noordelijk gaan. We hebben nu als hoogste punt Trondheim in gedachten, we zijn van plan om komend weekend de route globaal uit te gaan stippelen.
pi_133577337
Ik heb ooit eens met een camper in 3 weken Larvik, Trondheim, Ostersund, Stockholm, Goteborg gedaan (grofgezegd). Was goed te doen.
pi_133577362
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:26 schreef announcement het volgende:
Ik heb ooit eens met een camper in 3 weken Larvik, Trondheim, Ostersund, Stockholm, Goteborg gedaan (grofgezegd). Was goed te doen.
En welke boot hebben jullie toen genomen?
pi_133577455
Hirsthals - Larvik met de Colorline en terug door Denemarken. Zal even kijken of ik die camping kan vinden.
pi_133577969
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:31 schreef announcement het volgende:
Hirsthals - Larvik met de Colorline en terug door Denemarken. Zal even kijken of ik die camping kan vinden.
Top. En dat is meteen wel een goede bootoptie. Had er al een aantal gevonden, maar dat was dan een veel groter stuk over zee, wat meteen heel duur was, en ik heb het niet zo op boten geloof ik. :@
pi_133578062
Kan niets vinden over die zomercamping. Weet vrijwel zeker dat het in het Olympisch stadion is geweest (2007) maar misschien is dat nu niet meer.
pi_133578129
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 16:54 schreef announcement het volgende:
Kan niets vinden over die zomercamping. Weet vrijwel zeker dat het in het Olympisch stadion is geweest (2007) maar misschien is dat nu niet meer.
Ok, jammer. Zal er zelf ook nog naar gaan zoeken, maar mijn eerste zoekingevingen leverde niet veel op. :P
pi_133612167
Wij hebben in 2011 bij benadering deze route gevolgd: https://maps.google.nl/ma(...)q=sta&mra=ls&t=m&z=5, waarbij we ~ 5 nachten in Denemarken zijn geweest, 5 in Zweden en 11 in Noorwegen. Achteraf gezien had ik niet zo ver noordelijk willen reizen, het voegde m.i. niet veel toe, buiten een hoop extra km's.

De hostels in Stockholm en Kopenhagen waren van tevoren geboekt, de rest hebben we allemaal ter plaatse geregeld. In Zweden hebben we op een camping gestaan en voor Noorwegen hadden we (wild)kamperen in gedachten, maar zijn we uiteindelijk elke nacht in hutten verbleven. We hebben praktisch elke avond zelf gekookt, hadden zelf drank meegenomen en hebben ons tijd voornamelijk gevuld met ronddwalen in de stad en hiken daarbuiten. Ongeveer 1500,- pp uitgegeven.
pi_133612411
Afgelopen zomer iets soortgelijks gedaan, ook nog via Berlijn, dan omhoog via Denemarken (boot Rostock-Gedser.
Tip in Denemarken is het eiland Møn, met krijtrotsen. Is wel omrijden.
Daarna via museum Louisiana richting Zweden. In Zweden onderste stuk gedaan met als eindpunt Öland aan de Oostkust. Mooi, zij het redelijk toeristisch eiland. Binnenland van Zweden is dan meer bos en rode huisjes, heel mooi dus.
Was met twee personen, gok zo'n 2000,- totaal, grootste deel van kosten waren benzine (ca. 1 op 11) en boten, oversteek DLD - DK is ca. 120 euro, DK-SE met boot ca. 55 euro enkeltje.
Alles op campings overnacht behalve Berlijn, niet al te duur.
Totaal 2,5 week op pad geweest.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  Moderator maandag 25 november 2013 @ 16:29:44 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_133612716
Je hebt wel campings in en om Stockholm. En het OV is goed geregeld. Je zit dus zo in het centrum. Zeker als je in de buurt van een metrolijn zit.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_133621892
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 16:15 schreef -Wil- het volgende:
Wij hebben in 2011 bij benadering deze route gevolgd: https://maps.google.nl/ma(...)q=sta&mra=ls&t=m&z=5, waarbij we ~ 5 nachten in Denemarken zijn geweest, 5 in Zweden en 11 in Noorwegen. Achteraf gezien had ik niet zo ver noordelijk willen reizen, het voegde m.i. niet veel toe, buiten een hoop extra km's.

De hostels in Stockholm en Kopenhagen waren van tevoren geboekt, de rest hebben we allemaal ter plaatse geregeld. In Zweden hebben we op een camping gestaan en voor Noorwegen hadden we (wild)kamperen in gedachten, maar zijn we uiteindelijk elke nacht in hutten verbleven. We hebben praktisch elke avond zelf gekookt, hadden zelf drank meegenomen en hebben ons tijd voornamelijk gevuld met ronddwalen in de stad en hiken daarbuiten. Ongeveer 1500,- pp uitgegeven.
Wat is de reden dat jullie uiteindelijk iedere nacht in een hut geslapen hebben?

quote:
2s.gif Op maandag 25 november 2013 16:29 schreef UIO_AMS het volgende:
Je hebt wel campings in en om Stockholm. En het OV is goed geregeld. Je zit dus zo in het centrum. Zeker als je in de buurt van een metrolijn zit.
En is het OV er duur in verhouding tot Nederland?
pi_133625226
Let erop dat Noorwegen echt een heel stuk duurder is dan Zweden, ook met kamperen. Wild kamperen is natuurlijk overal even goedkoop.
In Zweden kun je voor 25 tot 40 euro in een hutje (stuga) overnachten, duurder en luxer kan ook maar eenvoudig is wat je zoekt toch?
In Noorwegen ben je voor delfde hutjes (hytta) 60 tot 80 euro kwijt.
Stel je hier op in, ik kwam al meerdere jaren achter elkaar in Zweden en had het enorme prijsverschil even niet aan zien komen. Ik werd stikchagrijnig in de supermarkt toen we voor een eenvoudige pastamaaltijd voor twee mensen 20 euro kwijt waren. Ik ben geen knijpert op vakantie maar dit werd me toch te gortig. Het land is fantastisch mooi dus een bezoek zeker waard maar je instellen op de hogere levensstandaard is verstandig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2013 21:57:49 ]
pi_133625834
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:57 schreef Elvander het volgende:
Let erop dat Noorwegen echt een heel stuk duurder is dan Zweden, ook met kamperen. Wild kamperen is natuurlijk overal even goedkoop.
In Zweden kun je voor 25 tot 40 euro in een hutje (stuga) overnachten, duurder en luxer kan ook maar eenvoudig is wat je zoekt toch?
In Noorwegen ben je voor delfde hutjes (hytta) 60 tot 80 euro kwijt.
Stel je hier op in, ik kwam al meerdere jaren achter elkaar in Zweden en had het enorme prijsverschil even niet aan zien komen. Ik werd stikchagrijnig in de supermarkt toen we voor een eenvoudige pastamaaltijd voor twee mensen 20 euro kwijt waren. Ik ben geen knijpert op vakantie maar dit werd me toch te gortig. Het land is fantastisch mooi dus een bezoek zeker waard maar je instellen op de hogere levensstandaard is verstandig.
Daar gingen we al vanuit ja, dat Noorwegen duurder zou zijn als Zweden. Daarom beginnen we onze reis in Noorwegen zodat we daar eerst ons ratsoen op kunnen maken. :P We zijn van plan om een hoop blikvoer mee te nemen, en gewoon pasta en rijst etc. En pannenkoekenbeslag :+ Het hoeft inderdaad niet luxe te zijn, als we af en toe maar een 'echt' bed hebben, en een plek om te douchen.
  Moderator maandag 25 november 2013 @ 22:37:26 #19
45833 crew  Fogel
pi_133626981
Er zitten genoeg relatief goedkope hotels aan de rand van Stockholm. Kijk gewoon of het in de buurt is van een metrolijn, koop een Stockholm card en dan ben je zo een paar dagen vrij goedkoop zoet.

Qua boot is het eigenlijk de afweging hoeveel je zelf wil rijden. Jaren geleden had ik het eens bekeken wat het zou kosten met de verschillende opties, maar het scheelde allemaal niet zo heel erg veel. Dan zo ik voor de meest comfortabele optie gaan en dat is in Kiel de boot op en lekker uitgerust in Oslo aankomen de volgende ochtend. Of als alternatief de boot van Kiel naar Gøteborg, is vaak wat goedkoper maar je moet dan nog wel een uur of 4 rijden (en da's gauw een halve tank brandstof) om in Oslo te komen en een berg tol betalen.

Hutten hoeven niet zoveel te kosten in Noorwegen, kijk hier voor een overzicht: http://www2.turistforenin(...)ngelsk2013_print.pdf
en hier http://www.statskog.no/en/Cabins/Sider/default.aspx
En daarnaast kan je ook gewoon op de bonnefooi gaan, er staan genoeg borden langs de weg met "ledig hytte".

Als je een route in Noorwegen wil berekenen qua tijdverbruik: hou rekening met een gemiddelde snelheid van 60 a 70 km per uur, zeker niet meer dan dat, 70 is al optimistisch.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_133638182
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:44 schreef Fripsel het volgende:

Wat is de reden dat jullie uiteindelijk iedere nacht in een hut geslapen hebben?
Omdat het tijd scheelde, als je (zoals wij deden) bijna elke dag verder reist, ben je per dag veel tijd kwijt aan het op- en afbouwen van de tenten. En zelfs als je een ruime tent hebt, heb je altijd nog meer ruimte in een hut. Als je een flinke hiketocht hebt gemaakt zit je niet te wachten om je op te vouwen in een tentje. In dat geval zou ik wildkamperen meer als een avontuur beschouwen, leuk voor een nacht. Bovendien was het overnachten in de hutten goed te betalen, wij waren met 5 man en waren gemiddeld denk 15,- pppn kwijt. De hutten varieerden in luxe, van alleen bedden tot complete inrichting incl. keuken en badkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')