abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133555316
Beste mensen,

Ik zit nu in 4 tl en ik wil graag havo gaan doen volgend jaar. Ik heb zeker de motivatie en ambitie ervoor en haal ook met gemak goede cijfers op het tl. Meestal alleen maar 8'en 7's en met bepaalde vakken in de 9's. Ik heb alleen helemaal geen zin in om nog 2 jaar op een middelbare school te zitten, ik ben aardig zat van al dat onvolwassen tuig dat er rond loopt, en de drukte.

Nu zit ik er aan te denken om op de vavo havo te gaan doen. De locatie waar ik het zou willen doen is op het Alfa College te Groningen (ROC), heeft iemand hier misschien ook vavo daar gedaan? wat zijn je ervaringen met deze school en opleiding?

http://www.alfa-college.nl/volwassenen/vavo/paginas/default.aspx

Zijn er mensen hier die algemeen misschien wat over de vavo te vertellen hebben? hoe zijn de leerlingen? zijn het grote klassen? wordt er goed les gegeven? enzovoort.

[ Bericht 9% gewijzigd door MonoIith op 23-11-2013 21:13:17 ]
pi_133560285
Vavo is voor volwassenen? Dat ben je nog niet toch...
pi_133567232
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 23:28 schreef Kola het volgende:
Vavo is voor volwassenen? Dat ben je nog niet toch...
Nee Ik ben nog niet 18 jaar en ouder. Maar je mag na je 16e vavo gaan doen, als je uitbesteed wordt door je school.

http://www.rijksoverheid.(...)oor-volwassenen-vavo
pi_133599822
Niemand?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 november 2013 @ 09:19:14 #5
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_133600577
2 dingen:
Kan je niet beter na je eindexamen naar 4 HAVO gaan? En als je je eindexamen HAVO simpel haalt misschien ook nog eens doorgaan naar 5 VWO?
en
Het Alfacollege kan ik volgens mij vanuit mn raam zien. Geen idee hoe het er is, maar er lopen soms wel eens mensen ogenschijnlijk vrijwillig rond, dus verschrikkelijk zal 't niet zijn.
pi_133601323
Als ik jou was zou ik de vavo proberen te vermijden.

Zelf heb ik eerst TL afgemaakt, daarna overgestapt naar havo op een reguliere middelbare school, waarna ik 2 jaar vwo in 1 jaar heb gedaan. Ik kan je vertellen dat bij de vavo waar ik geweest was er veel vrijheid was, je iig geen rooster waarbij je iedere dag om 9 uur op school moest zijn. Dit zorgde er echter wel voor dat je de lessen minder serieus neemt.

De kwaliteit van het onderwijs was eigenlijk wel oké, maar door de sfeer van de klas is het moeilijk om hier wat van mee te krijgen. Erg storend was wel dat het bestuur op mijn school er alles aan deed om de rotte appels weg te krijgen. Zo lieten ze leerlingen contracten ondertekenen waarin stond dat ze van school gestuurd mochten worden als ze onder de maat presteerden. Ook als je een keer ziek was tijdens een examen ging dit ten koste van je herkansing.

Als ik jou was zou ik gewoon op de middelbare school blijven. De sfeer is er veel beter, op de vavo is iedereen meer op zelf. Dit zijn wel mijn ervaringen bij een vavo buiten Groningen, dus ik kan natuurlijk niet weten hoe het daar allemaal is.
pi_133603422
Ik zou natuurlijk ook naar een reguliere middelbare school kunnen gaan. Maar ik heb helemaal geen zin om nog eens 3 á 4 jaar op een middelbare school te zitten. Ook heb je al die onzin vakken als ckv en gym niet op de vavo.

Ik wil juist meer zelfstandigheid. Op het tl doe ik alles zelfstandig en werk ik meestal ook vooruit. De lessen zijn triest en de leraren zijn nutteloos want alles wat ze uitleggen staat al in de lesstof perfect uitgelegd. 80 % van de tijd die ik besteed op school besteed ik nutteloos. Dit is best wel demotiverend. En dan nog niet te spreken over de kinderen op school, brutaal, druk, onvolwassen, ongedisciplineerd, noem maar op.

Theoretische leerweg is gewoon triest als je het mij vraagt. Ik kan ook niet wachten totdat ik eindelijk van deze school weg kan. Eigenlijk zou ik het hele examen jaar in 3 / 4 maandjes met thuisstudie kunnen afmaken.

[ Bericht 6% gewijzigd door MonoIith op 25-11-2013 11:29:38 ]
pi_133603473
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 09:19 schreef Gijscoman het volgende:
2 dingen:
Kan je niet beter na je eindexamen naar 4 HAVO gaan? En als je je eindexamen HAVO simpel haalt misschien ook nog eens doorgaan naar 5 VWO?
en
Het Alfacollege kan ik volgens mij vanuit mn raam zien. Geen idee hoe het er is, maar er lopen soms wel eens mensen ogenschijnlijk vrijwillig rond, dus verschrikkelijk zal 't niet zijn.
Dat is ook mijn plan, ik wil dus havo gaan doen op het vavo. Het is zelfs mogelijk de havo op de vavo in 1 jaar te doen en dan nog 1 jaar vwo erachter aan.
pi_133603725
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:03 schreef Balal123 het volgende:
Als ik jou was zou ik de vavo proberen te vermijden.

Zelf heb ik eerst TL afgemaakt, daarna overgestapt naar havo op een reguliere middelbare school, waarna ik 2 jaar vwo in 1 jaar heb gedaan. Ik kan je vertellen dat bij de vavo waar ik geweest was er veel vrijheid was, je iig geen rooster waarbij je iedere dag om 9 uur op school moest zijn. Dit zorgde er echter wel voor dat je de lessen minder serieus neemt.

De kwaliteit van het onderwijs was eigenlijk wel oké, maar door de sfeer van de klas is het moeilijk om hier wat van mee te krijgen. Erg storend was wel dat het bestuur op mijn school er alles aan deed om de rotte appels weg te krijgen. Zo lieten ze leerlingen contracten ondertekenen waarin stond dat ze van school gestuurd mochten worden als ze onder de maat presteerden. Ook als je een keer ziek was tijdens een examen ging dit ten koste van je herkansing.

Als ik jou was zou ik gewoon op de middelbare school blijven. De sfeer is er veel beter, op de vavo is iedereen meer op zelf. Dit zijn wel mijn ervaringen bij een vavo buiten Groningen, dus ik kan natuurlijk niet weten hoe het daar allemaal is.
Hoe was de sfeer dan? kun je daar wat meer over vertellen?
  maandag 25 november 2013 @ 18:47:26 #10
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_133617045
Werk je zelf via mbo naar een master op de uni. Succes
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_133619120
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 11:33 schreef MonoIith het volgende:

[..]

Hoe was de sfeer dan? kun je daar wat meer over vertellen?
Nou, je zal je een situatie moeten voorstellen dat je in de klas zit waarbij het grootste gedeelte van de leerlingen het niet heeft gehaald op een reguliere middelbare school. De meeste leerlingen zijn dus ook niet gemotiveerd om hun diploma te halen.

Verder waren er op het vwo veel mensen die maar voor een paar vakken waren ingeschreven. Hierdoor was er niet echt een 'klas' gevoel waar je bij hoorde, en bijvoorbeeld een mentor waar je met je groep iets kon aankaarten, maar zag je allerlei verschillende gezichten het gehele jaar door. Iedereen leeft zo'n beetje z'n eigen leven.

Wat je ook in gedachten moet houden is dat ook de sfeer bij de havo klassen anders is dan de sfeer in de TL klassen (in de middelbare school). Zo vond ik dat de sfeer bij de havo klassen prettig was, in de zin van: er werd genoeg gedaan aan huiswerk, maar ook vrije tijd. Terwijl ik in de TL vrij weinig deed, en waar dus de focus meer lag op hoe je je vrije tijd indeeld.

Ook moet ik zeggen dat je het niet moet onderschatten. Er is veel verschil tussen TL en havo.

Tenslotte vond ik gym wel chill, maar ckv inderdaad veel minder. Maarja, die vakken zijn er ook niet voor niks, je komt in aanraking met verschillende dingen, wat goed is voor je algemene ontwikkeling :p.

EDIT:
oh, en mocht het je interesseren, ik heb zelf de TL gehaald met een 8 gemiddeld, havo met een 7,8 gemiddeld en vwo lukte echt net, omdat ik dit in 1 jaar wou afronden. Vooral de kwaliteit van het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat ik op het vwo slecht scoorde, maar ik moest ook erg wennen aan het niveauverschil. Nu zit ik op de TU, maar door mijn achterstand in de vakken (lage cijfer voor wisk bv.) is het moeilijk om bij te blijven.
pi_133653804
Als ik het zo lees klinkt vavo nog niet zo slecht. Ik vind het op zich helemaal niet erg dat er niet echt een klas gevoel is. Ik werk toch liever zelfstandig en uiteindelijk zit je daar ook voor je diploma en niet voor de gezelligheid.

Gym heb ik absoluut een hekel aan. Aangezien ik toch al 15 km naar school moet fietsen is het gewoon overbodig voor mij. En ckv is misschien wel een beetje goed voor je kunstzinnige vorming, maar dat kan mij een worst wezen.. kunst interreseert mij niet. Mijn intresses liggen bij de wetenschap en exacte vakken, dus ik ben zeker van plan om natuur en techniek als profiel te kiezen.
pi_133653905
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 18:47 schreef CapnIzzy het volgende:
Werk je zelf via mbo naar een master op de uni. Succes
Ik hoop dat je een grap maakt. Dan zou ik nog 4 jaar mbo moeten doen, 4 jaar hbo, 3 jaar bachelor uni en 2 jaar master uni.. dan ben ik 28 jaar oud.
pi_133654063
Bedenk je wel goed of je eigenlijk volledig op zelfstudie je diploma kan halen, want op het alfa in groningen komt het daar uiteindelijk wel op neer.

Veel jongeren vinden dat moeilijk, hun brein is er ook nog helemaal niet naar op die leeftijd.
pi_133654118
Daarnaast zou ik eerst eens met je school overleggen of zij het uberhaupt willen uitbesteden. Als het een grote scholengemeenschap is, kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat niet willen doen.
pi_133654313
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:50 schreef Lilliesleaf het volgende:
Daarnaast zou ik eerst eens met je school overleggen of zij het uberhaupt willen uitbesteden. Als het een grote scholengemeenschap is, kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat niet willen doen.
Ik moet dat idd nog met mijn ouders & decaan overleggen.

Ik zit op een kleine school (ca. 350 llr), maar wat doet dit er toe?
pi_133654410
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
Bedenk je wel goed of je eigenlijk volledig op zelfstudie je diploma kan halen, want op het alfa in groningen komt het daar uiteindelijk wel op neer.

Veel jongeren vinden dat moeilijk, hun brein is er ook nog helemaal niet naar op die leeftijd.
Ik heb best wel wat discipline en zelfstudie lijkt mij helemaal geen probleem. Ik heb altijd mijn huiswerk af en meestal werk ik ook nog vooruit. Eigenlijk heb ik school helemaal niet nodig want ik zit vaak gewoon te wachten tot dat ik weer naar huis kan want ik heb de lesstof toch al doorgenomen / begrepen. Maar dit komt ook mede door het niveau tl. Op de havo zal het waarschijnlijk wel wat anders worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')