abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135354656
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:16 schreef Iwanius het volgende:
Ja "Georgie boy",link even want je maakt mij wel erg nieuwsgierig nu.
Morgen komt goed
pi_135394311
Brief van 3 mei 1938:

Waarde Ventilatoren,
Al ben ik op het Barleus-gymnasium, toch sla ik ons blaadje Suum Cuique, dat herhaaldelijk een taaie dood stierf en weer tot nieuw leven geroepen moest worden en waar nu iedere barlaeaan mee dweept, niet hoog aan.
Ik zeg ronduit: jullie optreden vind ik kranig. Was de uitvoering dezer twee krantjes in overeenstemming met de inhoud, Suum Cuique behoorde gestencild te zijn en minder dan dat (d.w.z. helemaal niet gedrukt) en de Ventilator typografisch keurig verzorgd.
Nu zul je misschien zeggen dat ik onze krant teveel afval. Dat kan zijn, er zal wel eens wat goeds in staan. Maar welk een andere geest ademt de Ventilator en hoeveel frisser is die. De eerste aflevering heb ik niet gelezen, maar de inhoud van de tweede was voor een schoolblad buitengewoon.
Ik waardeer ten volle jullie streven om de Ventilator niet niet alleen op het Vossius-gymnasium te houden, maar hem ook over andere middelbare scholen te verspreiden.
Op het Barleus-gymnasium zullen de verstandigen hier zeker voor te vinden zijn.
En dan zou het m.i. zeker op zijn plaats zijn dat ook een Barleaan zitting in de redactie had.
Ik weet niet hoe jullie hierover denken, mij lijkt het dat alles gedaan moet worden om de Ventilator zo krachtig mogelijk te doen leven en hem zo wijd mogelijk te verbreiden.
In afwachting van je antwoord, verzoek ik je dit epistel, behalve anoniem, niet te publiceren,
Beste groeten,
W.F. Hermans

Noot: Karel van het Reve zat in de redactie van bovengenoemd blad. Hij besloot niet te antwoorden omdat Wim een klas lager zat.

[ Bericht 0% gewijzigd door GeorgKacher op 12-01-2014 16:25:34 ]
  Trouwste user 2022 zondag 12 januari 2014 @ 16:10:09 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_135398470
Mooi. 1938. :)

Meer graag.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_135486986
Over de enorme invloed van de oorlog op zijn ideeën in De tranen der acacia's, Ik heb altijd gelijk en Herinneringen van een engelbewaarder:

( Brief aan Van Straaten)

"Niemand beseft denk ik dat de meidagen van 1940 mij nog altijd met een grote , onverteerbare verbittering - de verbittering van de machteloze- vervullen. Er gaat geen dag voorbij dat ik er niet eenmaal of meermalen aan denk en me in wraakzuchtige fantasieën verlies.

In de meidagen is Nederland toch voorgoed ten gronde gegaan, al is het effect pas aan het eind van de jaren zestig tot zijn recht gekomen, toen de kerken leegliepen, de verzuiling verdween, net als het gevoel van mijn en dijn, je overal hardop vieze woorden mocht zeggen , het huwelijk niet meer telde, en je alleen maar boekjes mag schrijven, waarin betoogd wordt dat wij in Indië als barbaren zijn opgetreden en alles verkeerd hebben gedaan. (Kan zijn. Hadden we dat niet gedaan, dan waren we het nu even goed kwijt.)
Nederland is voor schrijvers een belabberde bodem om uit voort te komen, dat was het toch al, en dan kreeg het ook nog in vijf dagen zo'n geweldige klap, nooit meegemaakt, nooit gewroken.
De Gaulle maakt voor Frankrijk tenminste nog een beetje goed.....

Minister kon iedere debiel in London worden, die de goede relaties had.
Ze konden niet eens aan een Nederlander die in een concentratiekamp zat een Rode Kruis pakketje sturen, als enige van alle landen die onderdanen in de kampen had. Zo'n land is toch geen ' vaderland'.

[ Bericht 0% gewijzigd door GeorgKacher op 14-01-2014 22:11:06 ]
  Trouwste user 2022 dinsdag 14 januari 2014 @ 19:38:16 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_135490285
Meer George :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 15 januari 2014 @ 12:54:13 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_135516061
Heb je nog een mooie tegen de vader van ?

De familie Brandts Corstius ? Voordat ze wisten dat het Malle Hugo was.

pi_135520493
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:54 schreef tong80 het volgende:
Heb je nog een mooie tegen de vader van ?

De familie Brandts Corstius ? Voordat ze wisten dat het Malle Hugo was.

De biografie loopt maar tot 1952 dus Brandts Corstius zal pas in het tweede deel uitgebreid aan bod komen.
pi_135520660
Ook mooi: Er zat werkelijk kopij in deze dame; ik heb 'het leven' weer een paar geheimen afhandig gemaakt. Zij noemde mij 'avonturier'en 'een type om iedere week met een ander naar bed te gaan'. Ondanks deze vleierijen heb ik de kennismaking niet geprolongeerd, aangezien zij ook weer te ordinair was, dan dat zij sentimentaliteiten in mij had kunnen wekken, wat voor mij een noodzakelijke voorwaarde is.
  Trouwste user 2022 woensdag 15 januari 2014 @ 15:24:37 #34
7889 tong80
Spleenheup
pi_135521641
_O_

pi_135526957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 15:24 schreef tong80 het volgende:
_O_

Mooi he, het stikt van zulke pareltjes, kopen dus die biografie:)
pi_135527620
Nederlandse literatuur :') waar 50% vd verhalen bestaat uit langdradige omschrijvingen van de omgeving in een poging te verbloemen dat de verhalen saai en inhoudsloos zijn

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2014 18:09:21 ]
pi_135532475
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:07 schreef LelijKnap het volgende:
Nederlandse literatuur :') waar 50% vd verhalen bestaat uit langdradige omschrijvingen van de omgeving in een poging te verbloemen dat de verhalen saai en inhoudsloos zijn
Als je het topic had gelezen, dan wist je dat dit zeker geen literatuur is, het zijn citaten uit persoonlijke brieven.
  Trouwste user 2022 woensdag 15 januari 2014 @ 19:47:35 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_135533016
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 18:07 schreef LelijKnap het volgende:
Twee keer verhalen in één zin bij het verhalen is nog triester.

Over verbloemen gesproken, ken je de bloemlezing van Gerrit Komrij ?

Denk dat je in je broek poept van bewondering en verwonderd achterom kijkt. Denkt : ''Waar haal ik het vandaan ?'

Zal je niet Descartes citeren lijkt me. Die bestond terwijl ie dacht.

pi_135641568
Prachtig boek. Over die Verwaldnung: "Er zijn maar weinig boeken die zo insmelten in ons bestaan. Ik geloof niet dat ik van veel boeken mij na vijf jaar nog zoveel details zou kunnen herinneren als van dit. Het gegeven is simpel en geniaal. Het is kinderlijk, 'een kind had het kunnen bedenken', in de meest letterlijke zin des woords. Het is stellig Kafka's volmaaktste schepping, ook een van de niet zeer talrijke voltooide.
Ik zou niet durven zeggen dat het ook het verhaal is dat Kafka het best typeert. Das Schloz en Der Prozesz doen dat meer. Het is wellicht over het geheel minder luguber dan de beide genoemde romans; het afschuwelijke is op het lachwekkende af, iets wat alleen bij een man met gevoel voor humor slagen kon.
En dat Kafka dit bezat, daarvan getuigt een schets als 'Bericht fur eine Akademie' wel het meest. Hij heeft er in Die Verwandlung ten volle partij van getrokken.
Men zou kunnen opmerken dat een minder absurde ramp, b.v.. een ziekte, het karakter der gebeurtenissen onveranderd zou hebben gelaten. Ik opper deze mogelijkheid om de conclusie onmiddellijk toe te geven, maar ook om er op te wijzen dat juist het absurde van het geval datgene was waar het de schrijver om begonnen was.
Want hoewel 'gewoner' en meer 'mogelijk'is een ziekte toch even absurd en blindelings, al laat zij dat, daar wij er er meer aan gewend zijn dan aan Gregor Samsa's verandering, niet zo onmiddellijk voelen.
Zó gaf het Kafka de gelegenheid de ramp, het diepste wezen van de ramp, duidelijk tot in zijn structuur vóór ons te plaatsen.
De ramp als karikatuur - maar het is benauwend echt -, de ramp onder de microscoop - maar de entourage valt niet buiten het gezichtsveld.
  Trouwste user 2022 zaterdag 18 januari 2014 @ 18:29:47 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_135647687
Briljant _O_

pi_135649677
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 18:29 schreef tong80 het volgende:
Briljant _O_

Eens, hij gaat nog veel dieper in op het werk van Kafka. Ontzettend interessant om te lezen.
  Trouwste user 2022 zondag 19 januari 2014 @ 20:51:48 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_135692987
Nu de polemieken. :)

pi_135727262
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 20:51 schreef tong80 het volgende:
Nu de polemieken. :)

Die zijn ook om van te smullen ben er mee bezig. Hij bewaarde alles van zijn vijanden en had zelfs al 'zinnen op voorraad'.
  Trouwste user 2022 maandag 20 januari 2014 @ 19:24:08 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_135730293
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:20 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Die zijn ook om van te smullen ben er mee bezig. Hij bewaarde alles van zijn vijanden en had zelfs al 'zinnen op voorraad'.
:D

pi_140009622
Op verzoek van een aantal users een update met wat nieuwe citaten. Een van de mooiste polemieken is het Knipselbureau. Dit ging over het proces wat aangespannen was en dan metname de reactie van de media daarop.

Over de Telegraaf: Deze straathond onder de dagbladen, voorzien van de moed zijn achterpoot over deze zaak te lichten en het dorre katholieke houtvuurtje met een scheut benzine te beplassen.

Over IDIL: een instelling vergelijkbaar met andere antropologische eigenaardigheden,zoals het verbod op eten van varkensvlees, het slapen op punaises en het kraambed houden door de man.

De eenzaamheid, het niet begrepen voelen dat lees je in de hele bio. Mooi citaat:

In de wereld ga ik mij steeds meer voelen als en muis onder de vloer van een paleis. Niemand weet wat zijn piep te betekenen heeft, niemand kan het begrijpen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 16 mei 2014 @ 12:06:24 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_140014659
_O_

pi_140016096
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:06 schreef tong80 het volgende:
_O_

Graag gedaan. Wil je nog meer?
  Trouwste user 2022 vrijdag 16 mei 2014 @ 13:16:42 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_140016774
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Graag gedaan. Wil je nog meer?
Keep up the good work. :)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')