Even een lekker zeikverhaal voor jullie.
Liep al een maand of 3 met een soort moedervlekachtige bult tussen mijn borsten. Het viel me altijd al een beetje op dat het bultje af en toe van kleur en grootte veranderde, maar heb er nooit echt bij stil gestaan. Maar het zat me deze week niet lekker en ik ben naar de huisarts geweest.
De huisarts zei vrijwel direct dat hij vermoedt dat ik een melanoom heb, huidkanker. Hij heeft me doorverwezen naar een dermatoloog en ik kon diezelfde middag nog terecht.
De dermatoloog heeft het onderzocht met een dermatoscoop. Een soort vergrotende lens met verlichting. De dermatoloog bevestigde mijn huisarts zijn vermoeden.
Hij heeft het bultje onder lokale verdoving weggesneden en ik moet volgende week terugkomen zodat hij het randweefsel van 2 cm eromheen weg kan halen.
Het stuk huid is naar het lab gestuurd om te worden beoordeeld door de patholoog.
Ook moet ik naar de patholoog om te kijken of het uitgezaaiid is.
De overlevingskans van iemand met een melanoom is in NL 80%. Bij een uitzaaiing is de kans dat je geneest klein.
Voorlopig weet ik nog niks en is het afwachten in spanning.. Ik heb mijn vader pas geleden verloren aan kanker dus dat maakt het extra eng..