abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 november 2013 @ 13:26:49 #1
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_133481493
Hallo,

Zijn er hier ( jongeren ) met een te hoge bloeddruk? ook wel bekend als hypertensie?

Mijn bloeddruk is gemiddels zo'n 150 over 95 en ik ben 28 jaar.

Ik heb gehoord dat de bijwerkingen nogal heftig kunnen zijn, en ook mijnhuisarts vind de nadelen van de medicatie ( voorlopig ) niet opwegen tegen de koppijn die ik afentoe heb.

Zijn er meerdere mensen met ervaringen? wel of geen medicatie? en wat was jouw bloeddruk / leeftijd?

andere manieren waarop deze lager is geworden? Ik vind dat ik al redelijk zoutarm eet, wel drink ik wss te veel alcohol en sport ik niet.

Ik heb een gezonde bmi.
  donderdag 21 november 2013 @ 13:30:55 #2
381517 Zapata
held op sokken
pi_133481585
Ik heb er jarenlang mee rond gelopen, althans dat dacht ik.
totdat ik eindelijk van mijn nieuwe huisarts zo'n kastje mee naar huis kreeg die elk half uur meet.
Bleek dat mijn bloeddruk prima was en ik alleen bij de dokter een te hoge bloeddruk had..

Mijn klachten, hoofdpijn ed kwamen meer door stress.
pi_133481608
Ja, begonnen met 120-170 :') en meteen medicijnen gekregen. Nu is jouw 96 onderdruk net onder de onderdruk waarbij ze meestal medicijnen voorschrijven (bij mijn arts is dat 100) maar constant zo'n druk op je aderen gaat toch schade opleveren op den duur. :{ Medicijnen hebben inderdaad nadelen maar hoge bloeddruk ook (o.a. hogere kans op beroertes en sneller schade aan de bloedvaten) dus is het maar wat je belangrijk vindt op den duur, ik heb maar gekozen voor medicijnen gezien de familiegeschiedenis. ;)

Ik zou een goede bloeddrukmeter kopen(dus geen polsmeter maar een bovenarmexemplaar) als ik jou was en jezelf regelmatig gaan meten zodat je een beetje weet hoe je bloeddruk zich gedraagt, het wil namelijk nogal eens wat hoger zijn bij stress (dus zoiets als een huisarts) ondanks dat je de stress niet merkt.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 21 november 2013 @ 13:34:42 #4
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_133481665
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:31 schreef trovey het volgende:
Ja, begonnen met 120-170 :') en meteen medicijnen gekregen. Nu is jouw 96 onderdruk net onder de onderdruk waarbij ze meestal medicijnen voorschrijven (bij mijn arts is dat 100) maar constant zo'n druk op je aderen gaat toch schade opleveren op den duur. :{ Medicijnen hebben inderdaad nadelen maar hoge bloeddruk ook (o.a. hogere kans op beroertes en sneller schade aan de bloedvaten) dus is het maar wat je belangrijk vindt op den duur, ik heb maar gekozen voor medicijnen gezien de familiegeschiedenis. ;)
en welke nadelen ondervind jij van de medicijnen?

Ik heb zelf een bloedruk meter thuis ( gecertificeert ) de waarde die ik gaf is gemiddeld. Geregeld zit ik op 160/105 maar ook afentoe op 142-88.

het is niet familiair overigens bij ons.
pi_133481965
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:26 schreef scoober het volgende:
wel drink ik wss te veel alcohol en sport ik niet.
Daar noem je zelf al 2 dingen die je kan verbeteren.

Mijn bloeddruk is nu redelijk normaal (of aan de hoge kant van normaal), maar van stress kan-ie zeer hoog worden. Ik heb er geen medicijnen voor. Nadeel van medicijnen is dat je er aan "went" en een steeds hogere dosis nodig hebt omdat je bloeddruk toch langzaam weer naar jouw normale waarde toegaat.

Ik heb de Omron M10-IT dual-user gekocht. Absoluut de beste deal die ik kon vinden, de prijs varieert een beetje tussen de 45 en 60 pond.
censuur :O
pi_133482037
Bij ons is het iets wat in de generatie zit, zijn ook mensen uiteindelijk overleden aan de gevolgen (zeker mijn grootouders die onbehandeld bleven in die tijd). :{ Bijwerkingen die ik ondervindt zijn vermoeidheid, slechte conditie(kortademigheid) (ik krijg ook medicijnen die het hartritme regelen) en ik kan de deur niet uit als ik de medicijnen net geslikt heb (plaspillen) :'). Er zijn nog meer, ook verborgen, bijwerkingen maar deze vind ik al genoeg eerlijk gezegd. :')
Optimist tot in de kist
pi_133482072
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mijn bloeddruk is nu redelijk normaal, maar van stress kan-ie zeer hoog worden. Ik heb er geen medicijnen voor. Nadeel van medicijnen is dat je er aan "went" en een steeds hogere dosis nodig hebt omdat je bloeddruk toch langzaam weer naar jouw normale waarde toegaat.

Ik heb de Omron M10-IT dual-user gekocht. Absoluut de beste deal die ik kon vinden, de prijs varieert een beetje tussen de 45 en 60 pond.
:N
Optimist tot in de kist
  donderdag 21 november 2013 @ 14:00:34 #8
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_133482367
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mijn bloeddruk is nu redelijk normaal (of aan de hoge kant van normaal), maar van stress kan-ie zeer hoog worden. Ik heb er geen medicijnen voor. Nadeel van medicijnen is dat je er aan "went" en een steeds hogere dosis nodig hebt omdat je bloeddruk toch langzaam weer naar jouw normale waarde toegaat.

Het leven moet wel een beetje leuk blijven he :)

Ik heb de omron m2 intellisense

ik denk dat ik vd week maar weer n huisarts bezoekje plan... zucht... 28 en nu al dit gemauw.
pi_133482895
Ik heb een collega die ook hoge bloeddruk had. Uiteindelijk bleek een groot deel van het probleem veroorzaakt te worden door slaapapneu. Maar sporten zal ook wel wat helpen verwacht ik.

Omdat ik bij de bloedbank zit wordt mijn bloeddruk regelmatig gecheckt. Ik zat altijd op 120/130 boven 80 (dus al prima) maar sinds ik van een BMI van 25 naar 22.5 ben gegaan, gestopt ben met vlees eten (nog wel MSC vis, geen soja meuk) en meer sport (sportte al matig) is mijn bloeddruk ook nog wat gezakt naar 110 boven 65. Geen idee of het daar aan ligt maar zelf denk ik van wel.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_133483191
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:26 schreef scoober het volgende:
Hallo,

Zijn er hier ( jongeren ) met een te hoge bloeddruk? ook wel bekend als hypertensie?

Mijn bloeddruk is gemiddels zo'n 150 over 95 en ik ben 28 jaar.

Ik heb gehoord dat de bijwerkingen nogal heftig kunnen zijn, en ook mijnhuisarts vind de nadelen van de medicatie ( voorlopig ) niet opwegen tegen de koppijn die ik afentoe heb.

Zijn er meerdere mensen met ervaringen? wel of geen medicatie? en wat was jouw bloeddruk / leeftijd?

andere manieren waarop deze lager is geworden? Ik vind dat ik al redelijk zoutarm eet, wel drink ik wss te veel alcohol en sport ik niet.

Ik heb een gezonde bmi.
De waarden die je noemt kunnen geen hoofdpijnklachten veroorzaken. Je hoofdpijn heeft dus niets te maken met je bloeddruk.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:49 schreef trovey het volgende:

[..]

:N
Inderdaad, dat slaat nergens op. Over het algemeen gaat het om progressie van ziekte, niet om gewenning aan antihypertensiva.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:48 schreef trovey het volgende:
Bij ons is het iets wat in de generatie zit, zijn ook mensen uiteindelijk overleden aan de gevolgen (zeker mijn grootouders die onbehandeld bleven in die tijd). :{ Bijwerkingen die ik ondervindt zijn vermoeidheid, slechte conditie(kortademigheid) (ik krijg ook medicijnen die het hartritme regelen) en ik kan de deur niet uit als ik de medicijnen net geslikt heb (plaspillen) :'). Er zijn nog meer, ook verborgen, bijwerkingen maar deze vind ik al genoeg eerlijk gezegd. :')
Bijzonder, want van plaspillen ga je niet merkbaar meer plassen zodra er weer een evenwicht is ontstaan.
  donderdag 21 november 2013 @ 15:59:48 #11
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_133485932
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:28 schreef dotKoen het volgende:

[..]

De waarden die je noemt kunnen geen hoofdpijnklachten veroorzaken. Je hoofdpijn heeft dus niets te maken met je bloeddruk.

[..]

Inderdaad, dat slaat nergens op. Over het algemeen gaat het om progressie van ziekte, niet om gewenning aan antihypertensiva.

[..]

Bijzonder, want van plaspillen ga je niet merkbaar meer plassen zodra er weer een evenwicht is ontstaan.
Hoe weet jij dat dat geen hoofdpijn kan veroorzaken? meende mij te herinneren dat er geregeld klachten als pijn in het achterhoofd zijn waargenomen. Laat ik die nou ook net daar hebben.
Enfin, bedankt voor je reactie
pi_133487134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 15:59 schreef scoober het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat dat geen hoofdpijn kan veroorzaken? meende mij te herinneren dat er geregeld klachten als pijn in het achterhoofd zijn waargenomen. Laat ik die nou ook net daar hebben.
Enfin, bedankt voor je reactie
De relatie tussen bloeddruk en hoofdpijn is ingewikkeld. Een hoge bloeddruk lijkt geen hoofdpijn te veroorzaken, maar veel bloeddrukverlagers lijken wel hoofdpijn te kunnen verminderen. In het algemeen gaan we er echter vanuit dat hypertensie een symptoomloos fenomeen is.
pi_133487780
Ik slik ook diverse medicatie (ook plaspillen) na jaren geleden een ernstig kaliumtekort te hebben gehad. Ook een paar keer een kastje gehad waarbij je bloeddruk 24 uur wordt opgemeten. Ik heb ook vaak last van hoofdpijn. En koppel dat ook vaak aan mijn bloeddruk. Ik ga soms in paniek mijn hartritme aan de pols voelen uit angst dat hij onregelmatig is omdat ik al eerder hartritmestoornis heb gehad. Toen had ik echt een raar hartritme. Mijn arts stelt me altijd wel gerust maar soms kun je niet altijd even rationeel denken.
pi_133488025
Zelf heb ik ook een verhoogde bloeddruk. Tijdens metingen bij de dokter meestal zo'n 150 a 160 bovendruk.
Heb toen een 24 uurs meting thuis gedaan en die kwam ook te hoog uit.
Vervolgens een dagopname gehad voor een aantal onderzoeken zoals echo, en hartfilmpje en later ook nog een CT scan gehad.
De 8 uurs meting in het ziekenhuis zat ook weer rond de 150 bovendruk.
Heb nu een week thuismeting gehad en daaruit kwam gemiddeld 141 / 78.
En dit is volgens de internist geen reden om met medicijnen te beginnen.
Gelukkig maar, want ik heb nergens last van en ook nooit hoofdpijn eigenlijk.
In het ziekenhuis is er wel eens 190/100 gemeten en daar schrik je dan wel even van.
Maar ik heb nu zoiets van ik maak me er gewoon niet druk over, ben wel meer gaan sporten en gezonder gaan eten.
Ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig voor stress ben en sporten helpt daar welk goed tegen.
pi_133494276
quote:

[..]

[..]

[..]

Ik ben dan ook een levende spons ;) , zeker een bepaalde tijd van de maand...wat dus ongeveer de halve maand betekent in mijn geval. :')
Optimist tot in de kist
pi_133494378
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 16:36 schreef dotKoen het volgende:

[..]

De relatie tussen bloeddruk en hoofdpijn is ingewikkeld. Een hoge bloeddruk lijkt geen hoofdpijn te veroorzaken, maar veel bloeddrukverlagers lijken wel hoofdpijn te kunnen verminderen. In het algemeen gaan we er echter vanuit dat hypertensie een symptoomloos fenomeen is.
Behalve dan dat ik het ontdekte omdat ik 's avonds ineens mijn hartslag in mijn oren hoorde (en later bij een Open Dag van een sportschool de bloeddruk werd opgenomen) en dat elke keer aan het einde van de dag maar inderdaad normaal is het een sluipmoordenaar en geeft het eigenlijk geen klachten.
Optimist tot in de kist
pi_133498670
quote:
3s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:18 schreef Deetch het volgende:

Omdat ik bij de bloedbank zit wordt mijn bloeddruk regelmatig gecheckt. Ik zat altijd op 120/130 boven 80 (dus al prima) maar sinds ik van een BMI van 25 naar 22.5 ben gegaan, gestopt ben met vlees eten (nog wel MSC vis, geen soja meuk) en meer sport (sportte al matig) is mijn bloeddruk ook nog wat gezakt naar 110 boven 65. Geen idee of het daar aan ligt maar zelf denk ik van wel.
Ik zit ook bij de bloedbank, als ik in begin van de middag ga is de bloeddruk ongeveer 140/90 , ga ik s avonds is hij ongeveer160/98. Als ik praat tijdens de meting is de bloeddruk nog hoger, 170/110 :D . Raken ze beetje van in de stress, maar volgens meer omdat je dan officieel langs de keuringsarts moet.

Ik heb begrepen dat onder 160 bovendruk geen behandeling nodig is
pi_133502120
Ik zou wel medicatie nemen. Bij mij is het waarschijnlijk wel erfelijk, mijn nieren maken teveel van een stof aan. Mijn bloeddruk was 135/95 en mijn huisarts vond dat toch echt te hoog.
Ik gebruik enalaprilmaleaat in vrij lichte dosering en mijn bloeddruk is nu 125/70. Heb zwaardere medicijnen gehad maar toen kreeg ik last van duizeligheid. Nu nergens last van.

Je loopt op korte termijn geen gevaar maar hoge bloeddruk is een sluipmoordenaar, jarenlang mee rond lopen kan erg gevaarlijk zijn. Doe er iig wat aan.

Edit: vooral hoge onderdruk is schadelijk, boven de 95 is risico..
pi_133649989
Ja ik, mijn bloeddruk ligt vaak rond de 160 (bovendruk, laatst zelfs 188 waar ik wel van schrok) en de laatste tijd is mijn onderdruk rond de 120 en hoger.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_133650158
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 13:48 schreef trovey het volgende:
Krijg je ook vaak last van bloedneuzen ? ik eigenlijk wel, maar weet niet of dat aan de hoge bloeddruk ligt :@
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_133653688
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:10 schreef TLC het volgende:

[..]

Krijg je ook vaak last van bloedneuzen ? ik eigenlijk wel, maar weet niet of dat aan de hoge bloeddruk ligt :@
Ik niet maar ik ben dan ook onder behandeling en dus is mijn bloeddruk (redelijk) onder controle, bij de huisarts bij de 3 maandelijks controle wil de onderdruk soms te hoog zijn maar thuis heb ik bijna altijd veel lagere metingen. Als jij zo'n hoge bloeddruk heb (zeker die onderdruk) dan zou ik maar eens een afspraak met je huisarts maken want zo'n hoge onderdruk is funest voor je bloedvaten. ;)
Optimist tot in de kist
pi_133653837
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:10 schreef TLC het volgende:

[..]

Nisita neuszalf gebruiken, te koop bij de apotheek.
  dinsdag 26 november 2013 @ 22:39:23 #23
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_133660345
quote:

Ik slik al 7 jaar dagelijks een CoAprovel (150/12,5 mg) en doe dat altijd 's morgens, omdat ik na het innemen helemaal leegloop. Pas rond een uur of 12 is mijn plaspatroon weer 'normaal'. Is dat dan opmerkelijk?

@ts, ook ik was 28 toen bij mij een hoge bloeddruk werd geconstateerd. Zat op 140/110 gemiddeld. Ben wel meteen aan de medicatie gezet. Zit nu al jaren op de 120/75, echt vrij stabiel. Er is nooit een oorzaak gevonden. Zit op een normaal gewicht, rook niet en drink niet al teveel. Wel werken mijn nierfilters niet helmaal naar behoren, ze laten eiwitten door. Het is en blijft een kip-eiverhaal waarom hoge bloeddruk: door nierschade of andersom, schade door al jarenlange hoge bloeddruk.
pi_133680978
Bovendruk is niet zo bijzonder, maar onderdruk mag eigenlijk niet boven de 90 uitkomen. Ik heb vaak een onderdruk tussen de 90 - 100 (ben 20 jaar). Dit is allemaal de oorzaak van stress. Als je huisarts liever nog geen medicatie voorschrijft, dan zal het nog niet heel veel kwaad kunnen, maar heel goed voor je lichaam is het niet. Vermijd stress dus zoveel mogelijk en kijk dan hoe het met je bloeddruk gaat.
pi_133682038
Ik dacht dat juist bovendruk beïnvloed wordt door stress en onderdruk door flexibiliteit van aderen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')