Zeer goed stuk over de smerige plannen van het kabinet om mensen in de bijstand in een soort onderbetaalde dwangarbeid te zetten. Eigenlijk is het gewoon een plan om mensen tot afhankelijke slaven te maken. Dit om de neoliberale elite zijn zakken nog verder te kunnen laten volproppen door geld uit goedkope arbeid. Typisch wat de VVD wil. Schandalig dat een PvdA bestuurder zulk pervers beleid maakt.quote:Klijnsma, doe het niet!
De maatregelen tegen bijstandsontvangers leiden tot verkapte subsidie aan grote bedrijven
Door het plan van Klijnsma om nog meer voorwaarden te verbinden aan het ontvangen voor een bijstandsuitkering zullen duizenden werkende Nederlanders slechter af zijn. Bovendien is het in feite een subsidie aan de grote bedrijven.
Veel Nederlanders werken in een baan waarin ze zwak staan tegenover hun werkgever. In de schoonmaak of de thuiszorg bijvoorbeeld heerst een mentaliteit van 'het is crisis, voor jou tien anderen'. Heb je wat te zeuren, dan hoepel je maar op. Het absolute minimum voor die mensen - die meestal werken op het moment dat de gemiddelde kantoorslaaf nog in zijn bed ligt - is de bijstand. Hoe sterker die is, hoe sterker de werknemers staan in de onderhandelingen met hun baas. Als je die bijstand verslechtert door er allerlei voorwaarden aan te verbinden, pak je geld af van de Nederlandse schoonmakers, thuiszorgers en bouwvakkers.
Bovendien: als je bijstand en werk door elkaar laat lopen, maak je van bijstand een subsidie aan grote bedrijven. Zij kunnen immers onder het minimumloon mensen in dienst nemen, en de overheid betaalt het verschil.
In Amerika heeft de arbeidsmarkt zich inmiddels aan de werkende arme aangepast. Wall-mart, de grote supermarktketen, betaalt zijn werknemers bijvoorbeeld systematisch zo weinig dat de overheid moet bijspringen om deze mensen niet te laten verhongeren. Het is moeilijk te zeggen hoe groot de subsidie precies is, maar als we uitgaan van de gegevens van Ohio, waar er geschat wordt dat het 67 miljoen dollar is, dan zou het voor het hele land over een subsidie van meer dan een miljard dollar gaan.
Straatveger
Natuurlijk zal dit in Nederland zo’n vaart niet lopen; wij hebben nog een greintje fatsoen in onze donder. Toch zijn ook hier de wetten van de economie niet tegen te houden: denk aan de Haagse straatveger die werd ontslagen, en vervolgens na drie jaar weer aan het werk gezet werd als straatveger, maar dan wel tegen een bijstandsuitkering. Vanuit de straatveger is dit natuurlijk verschrikkelijk, maar voor de calculerende manager is het gewoon een bezuiniging van 400 euro.
Als de bodem uit de arbeidsmarkt valt doordat we bijstandstrekkers laten werken, dan zijn niet de mensen die in de bijstand zitten daar de dupe van, maar iedereen die een baan heeft die ook door een ander gedaan kan worden.
Het idee dat het vangnet de omstandigheden voor arbeid betaalt is geen obscure linkse theorie: hij zit verwerkt in het hart van de economische modellen van het CPB. In de beschrijving van hun model van de Nederlandse economie vinden we het volgende terug:
"De terugvalpositie van werknemers bij ontslag bepaalt de relatieve onderhandelingspositie van werkgevers en werknemers (...) Hoe beter de terugvalpositie van werknemers, hoe groter hun onderhandelingsmacht, hoe hoger de loonvoet."
Met andere woorden: hoe slechter je de bijstand maakt, hoe goedkoper werk wordt. Dat zou banen moeten creeëren, maar de vraag is natuurlijk: wat voor banen? De VVD presenteert zich graag als banenkampioen, maar dat is vooral omdat ze inzetten op het uithollen van de arbeidsvoorwaarden. De banen die erbij zullen komen zijn geen banen waar Nederland beter van wordt. Ze zullen veel meer lijken op de baan van het mannetje dat betaald wordt om 'Welcome to Wall-mart' te zeggen als jij de winkel in loopt. Wat schiet onze economie daarmee op?
Het is niet zo dat ik bijstandstrekkers nou perse zo knuffelbaar vind. Sterker nog, in een ideale wereld waarin de wetten van de economie niet gelden, zou ik het prima eerlijk vinden dat er - naar vermogen - door iedereen gewerkt moet worden. Helaas leven we niet in zo'n wereld. Het kleine beetje gerechtigheid dat je krijgt doordat je mensen in de bijstand laat werken weegt absoluut niet op tegen het ondermijnen van de arbeidsvoorwaarden van honderdduizenden Nederlanders.
Je beseft dat als er minder mensen op de staat leunen de staat ook minder kosten heeft?quote:Op donderdag 21 november 2013 09:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lukt voor hen dus alleen als de kosten op een andere manier worden gedragen, dus door mensen die meer verdienen, dus nivelleren.
Je voorstel laat ze echter via de nivellerende omweg op de staat leunenquote:Op donderdag 21 november 2013 10:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je beseft dat als er minder mensen op de staat leunen de staat ook minder kosten heeft?
Ik ben niet de TS dus is het niet aan mij om de OP aan te passen.quote:Op donderdag 21 november 2013 10:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je voorstel laat ze echter via de nivellerende omweg op de staat leunen.
Pas, ik zou de OP nog wel iets aanpassen als ik jou was. Je lijkt nu een standpunt uit te dragen waar je anders op kotst.
Ik heb het sinds de zomer ook veel drukker dan de 2 jaar daarvoor. Overal worden weer mensen getraind en daar krijgen ze een lunch bij.quote:Op donderdag 21 november 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:
Toch een positief berichtje over de werkeloosheid.
http://m.volkskrant.nl/vk(...)ngNavigationItemId=2
Dat moet je dat ook wel eerst waard zijn (en de meeste zijn dat nu eenmaal niet). Ze zouden juist dankbaar moeten zijn dat ze maatschappelijk mogen meedraaien en zouden er eigenlijk geld op moeten toeleggen.quote:Op donderdag 21 november 2013 10:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
http://www.joop.nl/opinie(...)ijnsma_doe_het_niet/
Arbeid verdient een eerlijke prijs. Het minimumloon en geen cent minder.
Of iemand dankbaar moet zijn om in de maatschappij mee te mogen draaien wil ik in het midden laten maar dat het minimumloon veel mensen langs de kant laat staan daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:07 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat moet je dat ook wel eerst waard zijn (en de meeste zijn dat nu eenmaal niet). Ze zouden juist dankbaar moeten zijn dat ze maatschappelijk mogen meedraaien en zouden er eigenlijk geld op moeten toeleggen.
Jij slaat deze keer de plank mis aangezien jij abusievelijk veronderstelt dat het inkomen volledig van die werkgever moet komen. Los daarvan is het zeer de vraag of dat jouw stelling klopt dat die persoon niet het minimumloon opbrengt voor het bedrijf (misschien soms wel maar ongetwijfeld ook vaak niet). Let op, hij hoeft slechts het minimumloon op te brengen, hij hoeft niet het bedrijf ook nog eens 10% winst te bezorgen of wat voor percentage dan ook.quote:Iemand die jaren in uitkeringen heeft gezeten is vaak lang niet het minimumloon waard en zal ook niet direct fulltime aan het werk zijn. De vraag was daarom wel degelijk relevant. Als ze een volwaardige baan zouden moeten invullen voor hun bijstand dan had je een punt maar dit is niet echt het geval...
Dat kan je gemakkelijk roepen maar kan jij dat ook onderbouwen met cijfers?quote:Op donderdag 21 november 2013 14:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Of iemand dankbaar moet zijn om in de maatschappij mee te mogen draaien wil ik in het midden laten maar dat het minimumloon veel mensen langs de kant laat staan daar ben ik het helemaal mee eens.
Bram onze hele welvaart is gebaseerd op het verschil in beloningen. De goedkope spullen die jij koopt in de winkels die geproduceerd zijn in lage lonen zijn daar een voorbeeld van.quote:Op donderdag 21 november 2013 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan je gemakkelijk roepen maar kan jij dat ook onderbouwen met cijfers?
Er zijn voor zo ver ik het weet geen aanwijzingen dat landen die een minimumloon hanteren het economisch gezien slechter doen dna landen die dat niet hanteren. Je levert al zeer snel minimaal het minimumloon op voor de werkgever, daarvoor hoef je echt niet veel te kunnen. Bovendien is het nogal een flexibel begrip aangezien die werkgever zijn prijzen aanpast aan de kosten. Zie de Nederlandse supermarktenbranche waarin puur economisch gezien de vakkenvullers misschien niet het minimumloon opleveren maar enkel omdat ze ver onder het minimumloon (het minimumjeugdloon) worden betaald en de supermarkten de prijzen etc. hierop hebben aangepast.
Het kan ook en-enquote:Op donderdag 21 november 2013 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar in plaats van het minimumloon te verlagen (en daarna dus ook de Bijstand omdat er altijd een gat moet blijven bestaan tussen een uitkering en loon uit arbeid, zodat werken blijft lonen) kun je ook gewoon de belasting op arbeid verlagen. Dat lijkt mij een beter initiatief.
Wel moeten de inkomsten van de overheid natuurlijk ergens vandaan komen. Wat mij betreft mag dan ook de lastendruk meer verschuiven van belasting op arbeid naar belasting op consumptie (en dan niet persé een verhoging van het al hoge btw tarief).
Maar goed, dat lijkt me een andere discussie.
quote:Op donderdag 21 november 2013 14:07 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat moet je dat ook wel eerst waard zijn (en de meeste zijn dat nu eenmaal niet). Ze zouden juist dankbaar moeten zijn dat ze maatschappelijk mogen meedraaien en zouden er eigenlijk geld op moeten toeleggen.
Nee, een groot tekort aan banen laat mensen aan de kant staan.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Of iemand dankbaar moet zijn om in de maatschappij mee te mogen draaien wil ik in het midden laten maar dat het minimumloon veel mensen langs de kant laat staan daar ben ik het helemaal mee eens.
Als het door alle belastingen niet zo schreeuwend duur was dan zou ik veel meer door anderen laten doen. Als ik wat ik verdiende 1 op 1 aan een ander kon geven voor zijn arbeid dan zou er veel meer werk zijn. Dingen die ik nu noodgedwongen zelf doe in mijn vrije tijd zou ik uitbesteden aan een ander.quote:Op vrijdag 22 november 2013 11:39 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Nee, een groot tekort aan banen laat mensen aan de kant staan.
En nu worden werklozen ineens gedemoniseerd als mensen die niets kunnen om ze tot slaven te degraderen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de totale belasting op arbeid maar ook op de verdeling van die belasting op arbeid. Je kan ook tot op zekere hoogte (ontduiking) de mensen die een hoger inkomen hebben meer belasten. Ik ben het met je eens dat het verhoudingsgewijs meer belasten van consumptie en het minder belasten op inkomen op de lange termijn beter zou zijn, daarnaast zou er meer belast kunnen worden op vermogen. Bij het belasten van consumptie zou ik niet alle consumptie zwaarder belast willen zien (in ruil voor ...!) maar een slimmere en meer gedifferentiëerde aanpak willen zien waarbij duurzaamheid, gezondheid en het maatschappelijke belang richtinggevend zijn. Alleen moet je natuurlijk wel opletten dat je niet het botte mes zet in je eigen economie doordat je de mensen stimuleert om in het buitenland bepaalde aankopen te doen.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar in plaats van het minimumloon te verlagen (en daarna dus ook de Bijstand omdat er altijd een gat moet blijven bestaan tussen een uitkering en loon uit arbeid, zodat werken blijft lonen) kun je ook gewoon de belasting op arbeid verlagen. Dat lijkt mij een beter initiatief.
Wel moeten de inkomsten van de overheid natuurlijk ergens vandaan komen. Wat mij betreft mag dan ook de lastendruk meer verschuiven van belasting op arbeid naar belasting op consumptie (en dan niet persé een verhoging van het al hoge btw tarief).
Consumptie belasten maar niet via BTW? Wat wil je dan wel verhogen?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Zoals Bram van Loon al aangeeft zou ik graag een gedifferentieerde aanpak willen zien gericht op duurzaamheid, gezondheid en maatschappelijk belang. Ik zou dus milieubelastende artikelen, of artikelen schadelijk voor de gezondheid aanzienlijk zwaarder willen belasten, en andere artikelen weer minder willen belasten.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:41 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Consumptie belasten maar niet via BTW? Wat wil je dan wel verhogen?
Dat lijkt me erg lastig en duur om te regelen.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zoals Bram van Loon al aangeeft zou ik graag een gedifferentieerde aanpak willen zien gericht op duurzaamheid, gezondheid en maatschappelijk belang. Ik zou dus milieubelastende artikelen, of artikelen schadelijk voor de gezondheid aanzienlijk zwaarder willen belasten, en andere artikelen weer minder willen belasten.
Dat zou op zich een prima maatregel zijn maar je gaat dan wel extra geschuif met geld krijgen aangezien de transportsector en bedrijven waarvoor veel moet worden gereden voor ons economisch belang gespaard moeten worden van die extra belasting.quote:Op vrijdag 22 november 2013 15:59 schreef Tomatenboer het volgende:
Overigens ben ik ook een voorstander van het afschaffen van de MRB en de belasting op brandstof verhogen, zodat het accent verschuift van belasting op bezit, naar belasting op gebruik.
Het hoeft niet altijd complex te zijn. Voorbeeldje: schaf de BTW voor de (race)fiets af en verdubbel de BTW voor de bromfiets (gezien wat zij over hebben voor hun scootertje betalen ze dat toch welquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:05 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dat lijkt me erg lastig en duur om te regelen.
Doe je het per productsoort dan differentieer je niet tussen milieuvriendelijke en onvriendelijk producenten. Doe je het per product dan wordt het erg fraudegevoelig en duur om te controleren.
Dit soort ideeën klinken altijd heel mooi omdat je aanzet tot de aanschaf van 'goede' producten. Maar het is een verschrikkelijk dure en omslachtige manier om belasting te innen. Stimuleren van milieuvriendelijke producten kan volgens mij makkelijker via verboden/regelgeving/handelsverdragen/consumenten-awareness.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Je hoeft niet in 1 keer alles te wijzigen, doe het stap voor stap en jaarlijks wat uitbreiden. Elk jaar weer enkele tientallen of honderden kleine maatregeltjes. Het complexe zal m.i. vooral zitten in de communicerende vaten die je niet ziet.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ach.. Je past zo in de politiek. Zeggen dat je de belastingen verhoogd om gebruik/consumptie te verminderen, te ontmoedigen maar er op rekenen dat mensen het toch volop blijven gebruiken.quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het hoeft niet altijd complex te zijn. Voorbeeldje: schaf de BTW voor de (race)fiets af en verdubbel de BTW voor de bromfiets (gezien wat zij over hebben voor hun scootertje betalen ze dat toch wel ), voor de electrische fiets handhaaf je het huidige BTW-tarief aangezien het in ieder geval minder schadelijk is dan de bromfiets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |