Kortgeleden heb ik hier op het forum mijn salontafel verkocht en daarna een nieuwe besteld. De levering van de nieuwe zal enkele maanden op zich laten wachten. Om dit tijdelijke probleem (geen salontafel) op te vangen heb ik voor een paar euro via MP een simpel eiken tafeltje op de kop getikt.
Dat tafeltje staat hier nu een paar dagen en ik ben er eigenlijk heel blij mee

. Het past goed in mijn interieur en ik kan het op diverse manieren gebruiken.
Maar:
Het tafeltje is duidelijk intensief gebruikt en dat heeft sporen achtergelaten. Ik zou het dus graag willen opknappen. Ik heb hier echter geen enkele ervaring mee en ben ook niet echt gezegend met 2 rechterhanden.
Over het lakken van een dergelijk tafel kan ik op internet vrij veel vinden, dat zou goed moeten komen.
De problemen die ik op dit moment zie:
1. Ik
denk dat het tafeltje gelakt was. Her en der glimt het nog een beetje. Maar misschien kan dat ook boenwas of iets soortgelijks zijn? Maakt dat veel uit als ik ga schuren?
2. Aan diverse randen zitten beschadigingen (stukjes hout die missen). Hoe los ik dat op? Hoeken afronden vind ik niet mooi en lijkt me lastig om netjes te doen. Ver genoeg wegschuren of zelfs schaven misschien? Of moet er dan zoveel af dat het niet mooi meer is (vlak houden lijkt me een opgave).
3. In het midden van de tafel zit een kleine knoest. Die steekt iets omhoog. Geeft dat problemen bij het schuren of bij andere aspecten? Zie ook punt 2, mocht ik toch veel weg moeten halen.
4. Eén van de poten heeft een middenstuk in een iets lichtere kleur. Op zich stoort het me (nog) niet, maar helemaal snappen doe ik het ook niet. Kan ik dat wegkrijgen? Indien dat niet lukt dan zal het een kwestie zijn van de tafel zo neerzetten dat je dat deel niet ziet...
Is dit een projectje met enige slagingskans? Of kan ik het tafeltje beter tijdelijk gebruiken en daarna wegdoen?
Paar foto's:
Het intensief gebruikte blad:
![2013-11-20161600_zps8b529b50.jpg]()
Stukjes hout die weg zijn:
![2013-11-20161627_zps59cab055.jpg]()
![2013-11-20161638_zps480fc367.jpg]()
De knoest:
![2013-11-20164713_zps1289a42c.jpg]()
De poot met het qua kleur afwijkende middenstuk: