abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133452282
Kortgeleden heb ik hier op het forum mijn salontafel verkocht en daarna een nieuwe besteld. De levering van de nieuwe zal enkele maanden op zich laten wachten. Om dit tijdelijke probleem (geen salontafel) op te vangen heb ik voor een paar euro via MP een simpel eiken tafeltje op de kop getikt.

Dat tafeltje staat hier nu een paar dagen en ik ben er eigenlijk heel blij mee :') . Het past goed in mijn interieur en ik kan het op diverse manieren gebruiken.

Maar:
Het tafeltje is duidelijk intensief gebruikt en dat heeft sporen achtergelaten. Ik zou het dus graag willen opknappen. Ik heb hier echter geen enkele ervaring mee en ben ook niet echt gezegend met 2 rechterhanden.
Over het lakken van een dergelijk tafel kan ik op internet vrij veel vinden, dat zou goed moeten komen.

De problemen die ik op dit moment zie:
1. Ik denk dat het tafeltje gelakt was. Her en der glimt het nog een beetje. Maar misschien kan dat ook boenwas of iets soortgelijks zijn? Maakt dat veel uit als ik ga schuren?
2. Aan diverse randen zitten beschadigingen (stukjes hout die missen). Hoe los ik dat op? Hoeken afronden vind ik niet mooi en lijkt me lastig om netjes te doen. Ver genoeg wegschuren of zelfs schaven misschien? Of moet er dan zoveel af dat het niet mooi meer is (vlak houden lijkt me een opgave).
3. In het midden van de tafel zit een kleine knoest. Die steekt iets omhoog. Geeft dat problemen bij het schuren of bij andere aspecten? Zie ook punt 2, mocht ik toch veel weg moeten halen.
4. Eén van de poten heeft een middenstuk in een iets lichtere kleur. Op zich stoort het me (nog) niet, maar helemaal snappen doe ik het ook niet. Kan ik dat wegkrijgen? Indien dat niet lukt dan zal het een kwestie zijn van de tafel zo neerzetten dat je dat deel niet ziet...

Is dit een projectje met enige slagingskans? Of kan ik het tafeltje beter tijdelijk gebruiken en daarna wegdoen?

Paar foto's:

Het intensief gebruikte blad:

Stukjes hout die weg zijn:

De knoest:

De poot met het qua kleur afwijkende middenstuk:
  Spellchecker woensdag 20 november 2013 @ 17:01:31 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_133452887
De rest is allemaal (blank) gelakt, dus dat moet bij deze ook om er bij te passen.
pi_133456963
Dat lichte stuk is gewoon een ander stuk hout, daar zul je, behalve met verf, niet veel aan kunnen doen. En de hapjes uit de rand zou ik ook maar mee leren leven, het hele blad aan alle kanten netjes afzagen/schaven is een secuur werkje.

Als er nog boenwas is, dan krijg je met lakken wel een probleem. Dat kun je proberen af te schrapen, schuren werkt niet.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_133457577
Beginnen met grondig ontvetten en afschuren (P-80 of fijner) en kijken of je de oude laag weg kan schuren. Loopt je schuurpapier vol - > waslaag = probleem, maar ik acht de kans klein dat er was op zit.

Waarschijnlijk verweerde lak dan na het afschuren fijn opschuren (P-140 of zo) en afstoffen 2 x lakken met blanke lak (tussendoor goed laten drogen (week en licht opschuren)) en klaar is u.

De putjes en dergelijke: niet veel aan te doen; je kan opvullen met heldere 2-K epoxyhars, maar dat kost je meer daan het hele tafeltje heeft gedaan. Ik denk dat de lak al 5 x de paar ¤'s van MP zal kosten,.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133458148
Ik denk ook dat het weggesleten lak is. Krijg het niet goed op een foto.

Jammer vwb de hapjes / putjes, maar de uitleg begrijp ik wel.

Wat gebeurt er met die knoest als ik ga schuren? Zal misschien meer moeite kosten, maar die valt toch ook af te vlakken?

Kosten van de lak heb ik nog niet eens aan gedacht.

Misschien moet ik mijn wensen wat bijstellen. Superstrak zal niet lukken, maar de vlekken en kringen er uit is al heel wat.
pi_133459034
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:36 schreef Kluskloon het volgende:
Wat gebeurt er met die knoest als ik ga schuren? Zal misschien meer moeite kosten, maar die valt toch ook af te vlakken?
Vanuit 4 richtingen vlakker schuren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133459687
OK, bedankt.

Ik ga eens kijken hoe ver ik kom.
pi_133463303
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 20:06 schreef Kluskloon het volgende:
Ik ga eens kijken hoe ver ik kom.
Ver, als je rustig werkt, eerst nadenkt (voodat je) wat (je) gaat doen, in een nette omgeving werkt en afmaakt waar je aan begonnen bent. En als het even niet mee zit, niet bij de pakken neer gaan zitten.
pi_133467099
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Vanuit 4 richtingen vlakker schuren.
Ik zou toch echt adviseren alleen met de nerf mee te schuren, anders wordt het geen pan.

Je kunt de tafel ook met staalwol te lijf gaan en kijken wat het doet. Met de nerf mee poetsen.

Je ziet gauw genoeg of het was is, trek je nagel er eens overheen.

Kan goed, het ziet eruit als zo'n bouwmarkt eiken tafeltje die blank verkocht worden. Heeft iemand in de boenwas gezet. Maar lak kan ook. Die witbalans van de foto's is niks. Ik dacht bij foto 1 teak te zien en geen eiken.
Laat die handjes wapperen!
pi_133470695
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ik zou toch echt adviseren alleen met de nerf mee te schuren, anders wordt het geen pan.

Je kunt de tafel ook met staalwol te lijf gaan en kijken wat het doet. Met de nerf mee poetsen.

Je ziet gauw genoeg of het was is, trek je nagel er eens overheen.

Kan goed, het ziet eruit als zo'n bouwmarkt eiken tafeltje die blank verkocht worden. Heeft iemand in de boenwas gezet. Maar lak kan ook. Die witbalans van de foto's is niks. Ik dacht bij foto 1 teak te zien en geen eiken.
Nagel zal ik morgen proberen.

Foto's zijn in het schemerdonker gemaakt met mijn telefoon, dus dat is inderdaad waardeloos.

Bouwmarkt tafeltje is het bepaald niet, al had ik dat wel verwacht toen ik het op ging halen. Het tafeltje is loodzwaar en aan de onderkant zit een indrukwekkende hoeveelheid ijzerwerk.
pi_133473744
Niet negatief bedoeld. Ze verkopen daar tegenwoordig ook eiken spul.
Laat die handjes wapperen!
pi_133474893
Ik kan met mijn nagels zichtbare strepen trekken. Dat betekent dan toch boenwas?
Zou jammer zijn...
pi_133477633
Als het boenwas is, ik heb wel succes met verwijderen gehad door middel van een heleboel terpentine. (Had eerst dure zooi van HG gekocht, maar dat werkte voor geen meter) De verf die er nu op zit is megasterk, dus ik ga ervan uit dat ik die boenwas goed heb verwijderd.

(wel ventileren als je met terpentine aan de slag gaat) en daarna heel goed ontvetten.
pi_133484774
Gebruik in dat geval thinner of ammonia (laatste kan maar duurt wel lang).
pi_133506844
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 15:19 schreef usernaamvergeten het volgende:
Dat gaat over het ontvetten neem ik aan? Want was verwijderen met ammonia gaat niet werken...

Terpentijn schijnt trouwens nog beter was te verwijderen dan terpentine heb ik gelezen, maar zelf nooit uitgeprobeerd.
pi_133506906
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 15:19 schreef usernaamvergeten het volgende:
op eiken zou ik geen ammonia gebruiken... Tenzij je heel donker eiken wil
pi_133509476
Denk dat als je hem in de blanke lak wil lakken je niet te veel met beschadigingen bezig moet houden. Gewoon goed afschuren en het tafeltje opnieuw laken. Vaak zijn de beschadigingen niet zo storend dan meer. Zal het niet gaan bijwerken met houtvuller oid. Word er naar mijn mening niet mooier op alleen maar storender of het moeten hele kleine plekjes zijn.
pi_133510423
Die beschadigingen houden me momenteel het meest tegen. Houtvuller zie ik ook niet zitten.

Ben bang dat het eindresultaat met die beschadigingen tegenvalt.
pi_133521217
Ik zou er niets aan doen. Het beste wacht je gewoon je volgende tafeltje af.
pi_133523960
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:04 schreef blomke het volgende:
Ik zou er niets aan doen. Het beste wacht je gewoon je volgende tafeltje af.
Als ik lang genoeg twijfel dan komt het daar vanzelf op neer.

Maar ik zie ook mogelijkheden als de nieuwe salontafel er is (dit is maar een klein tafeltje, de nieuwe tafel is flink groter).
pi_133527152
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 12:10 schreef Kluskloon het volgende:
Die beschadigingen houden me momenteel het meest tegen. Houtvuller zie ik ook niet zitten.

Ben bang dat het eindresultaat met die beschadigingen tegenvalt.
Anders probeer je gewoon wat met Action spul :)
pi_133541759
Speciaal impregneer middel voor houten tafelblad
pi_135249889
Uiteindelijk niets met het tafeltje gedaan en de nieuwe tafel kwam sneller dan verwacht.

Afgelopen week heeft mijn pa het tafeltje opgeknapt. Alle vlekken zijn weg, alleen de beschadigde hoekjes zijn nog gedeeltelijk zichtbaar en voelbaar.

(Helaas crappy kwaliteit foto. Het lijkt nog vlekkerig, dat is in het echt niet zo)
  woensdag 8 januari 2014 @ 21:12:10 #25
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_135250025
^^ Dat heeft je pa prima gefikst, het tafeltje ziet er keurig uit! ^O^
Ik neem aan dat-ie toch nog ergens een goed plekje krijgt in je interieur?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_135250228
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Dat heeft je pa prima gefikst, het tafeltje ziet er keurig uit! ^O^
Ik neem aan dat-ie toch nog ergens een goed plekje krijgt in je interieur?
In hun interieur, ik had er uiteindelijk geen plek voor.
  woensdag 8 januari 2014 @ 21:16:36 #27
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_135250271
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:15 schreef Kluskloon het volgende:

[..]

In hun interieur, ik had er uiteindelijk geen plek voor.
Ah, maar gelukkig toch een eervolle plek en niet terug naar MP. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')