Met 15fps...quote:Op zondag 17 november 2013 09:08 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Gopro hero3 black filmt gewoon in 4k.
Haha ja misschien een licht klein beetje onrealistisch. Maar ik wil gewoon een goed ding...quote:Op zondag 17 november 2013 13:49 schreef Susteren het volgende:
Hmm, 4k op 60fps met IS in kleine body die ook nog eens shock/spatwaterdicht is? Good luck
Mwah het is heel makkelijk croppen en stabiliseren. Je hebt nooit te veel resolutie. Je raakt eraan gewend wanneer je het gebruikt. Video bewerken vind ik ook een ramp, tenzij ik de 24 megapixel RAW foto's van een timelapse gebruik.quote:Op zondag 17 november 2013 13:49 schreef Susteren het volgende:
Waarom eigenlijk 4k? Speel je het af op een bioscoopscherm ofzo?
2.7k is handig om later nog te croppen of digitale beeldstabilisatie, maar 4k is (nu nog) echt overkill voor vrijwel alle toepassingen.
4k voor hedendaagse media/beeldschermen is even belangrijk als 24 megapixel voor een foto van 13cm: niet dus. Je hebt veel meer aan goede dynamic range, goede lens (die de gopro heeft vergeleken met andere action cams) en goede kleuren. Een goed kleurgecorrigeerde gopro video ziet alsnog 100x beter uit dan slecht gegrade dslr video.quote:Op zondag 17 november 2013 14:22 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Haha ja misschien een licht klein beetje onrealistisch. Maar ik wil gewoon een goed ding...
[..]
Mwah het is heel makkelijk croppen en stabiliseren. Je hebt nooit te veel resolutie. Je raakt eraan gewend wanneer je het gebruikt. Video bewerken vind ik ook een ramp, tenzij ik de 24 megapixel RAW foto's van een timelapse gebruik.
Maar om eerlijk te zijn vind ik de demo filmpjes van die gopro's qua kwaliteit zwaar belabberd. Je bent gewoon aan beter gewend met je camera en nu zelfs telefoon.
Je hebt gelijk dat 4K als eind formaat op het moment redelijk nutteloos is. Met huidige schermen heb je er weinig profijt van. Ik render daarom ook standaard op 1080p.quote:Op zondag 17 november 2013 15:31 schreef Susteren het volgende:
[..]
4k voor hedendaagse media/beeldschermen is even belangrijk als 24 megapixel voor een foto van 13cm: niet dus. Je hebt veel meer aan dynamic range, goede lens (die de gopro heeft vergeleken met andere action cams) en goede kleuren. Een goed kleurgecorrigeerde gopro video ziet alsnog 100x beter uit dan slecht gegrade dslr video.
En hoezo ben je aan 4k gewend als ik vragen mag?
Jij hebt het de hele tijd over timelapses, dit is een totaal ander iets dan bijvoorbeeld een sport video. Bij een goed geschoten video hoef jij echt niet nog digitaal te gaan klungelen. Graden heeft echt niks met resolutie te maken.quote:Op zondag 17 november 2013 15:44 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Maar qua bewerken is kwaliteit hemel. Ik werk niet vaak met video’s, maar als ik het doe is het bijna altijd een timelapse. Dan is het heerlijk die 24mp RAW foto’s tot je beschikking te hebben. Gewoon pannen aan in post en de geweldige dynamic range voor aanpassingen in de belichting. Gewoon alle aanpassingen als je gewent bent met RAW foto’s in video. Zeker met het graden kan je gewoon extreem ver gaan zonder dat je banding ziet.
Ook onzin, als je veel tele nodig hebt koop je een 300mm objectief of een 1.6 crop body, digitaal croppen is een noodoplossing.quote:Voor foto’s is resolutie al helemaal belangrijk. Soms kan je simpelweg niet ver genoeg zoomen en is het heerlijk de helft van de foto weg te kunnen croppen. Technisch niet goed, maar je hebt wel een resultaat wat anders niet gelukt zou zijn.
Met warp stabilizing krijg je altijd rare effecten, als je graag stabiel beeld hebt gebruik dan liever een objectief met IS, of nog beter een steadicam.quote:De absolute resolutie is ook geweldig. De Adobe Warp Stabilizer gaat van chill naar niet te onderschijden van normaal geschoten video.
Pauper camera? Het is niet voor niets de industry leading action cam geworden. Qua kwaliteit zijn er echt maar enkele actiecamera's die ook maar vergelijkbaar zijn.quote:Het is gewoon een pauper camera in een handige behuizing.
Graden heeft wel degelijk met bitrate te maken. Met lage bitrate video als die GoPro gooi je gewoon detail weg. En juist met een helmet cam is het chill om veel te kunnen bewerken. In stabiliseren, croppen, en graden vanwege een hogere bitrate. 35mb/s tegenover 100mb/s is een enorm verschil.quote:Op zondag 17 november 2013 16:04 schreef Susteren het volgende:
Jij hebt het de hele tijd over timelapses, dit is een totaal ander iets dan bijvoorbeeld een sport video. Bij een goed geschoten video hoef jij echt niet nog digitaal te gaan klungelen. Graden heeft echt niks met resolutie te maken.
Die heb ik al. Soms heb ik echter een noodoplossing nodig.quote:Op zondag 17 november 2013 16:04 schreef Susteren het volgende:
Ook onzin, als je veel tele nodig hebt koop je een 300mm objectief of een 1.6 crop body, digitaal croppen is een noodoplossing.
Want dat is natuurlijk heel praktisch als action cam. Als noodoplossing kan het prima zijn. Het maakt een onbruikbare video bruikbaar. En je hebt niet veel controle over hoe je hoofd schokt.quote:Op zondag 17 november 2013 16:04 schreef Susteren het volgende:
Met warp stabilizing krijg je altijd rare effecten, als je graag stabiel beeld hebt gebruik dan liever een objectief met IS, of nog beter een steadicam.
Dat is het rottige. Qua technologie zitten DSLR's bijvoorbeeld op het uiterste. Die GoPro is technisch echter gewoon niet indrukwekkend.quote:Op zondag 17 november 2013 16:04 schreef Susteren het volgende:
Pauper camera? Het is niet voor niets de industry leading action cam geworden. Qua kwaliteit zijn er echt maar enkele actiecamera's die ook maar vergelijkbaar zijn.
Daar heb je inderdaad een punt. Een cameraatje op je helm hangen is echter niet geschoten. En dan is beweegruimte in post zeer prettig.quote:Op zondag 17 november 2013 16:04 schreef Susteren het volgende:
Daar is gewoon beeld van een Hero 2 (wat echt een stuk slechter is dan bv. de Hero 3+ black) gemixt met beelden geschoten met dslr's, Arri's, Panavisions en Reds. Bij de comments hoor je ook niemand zeuren over de beeldkwaliteit, omdat het gewoon geweldig is geschoten en ge-edit.
Ik heb de Sony HDR-SA15 Actioncam.quote:Op zondag 17 november 2013 12:30 schreef Roadtrip het volgende:
Stormloop topic hier. Wat denken jullie van die sony? Of zal ik de geldpest hebben en voor een echte gopro gaan. (400 euro voor 1 vakantie is echt duur)
Het lijkt me inderdaad een zeer puik ding. Vooral die langere batterij en optische stabilisatie.quote:Op zondag 17 november 2013 17:11 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik heb de Sony HDR-SA15 Actioncam.
Bevalt me zeer goed.
Beeld veel scherper en natuurlijker de GP
Langere accuduur dan de GP
Wil je de GP op een statief gebruiken moet je
extra de passende aansluiting erbij kopen.
Als je al een camera van Sony hebt met een G type accu
Dan zijn die ook te gebruiken in de actioncam.
60fps 1080p, 30fps 1080p
30fps steadyshot 720p
Slowmotion 60fps 720p
Superslow 120fps 720p
voorbeel action cam
Nadeel bij de action cam de afgeronde onderkant.
Je kunt em zonder behuizing nergens opzetten
Goede keuze, heeft beter geluid door zijn vorm, beeldstabilisatie en betere slecht licht performance als je het met GoPro's vergelijkt (Youtube er maar eens op)quote:Op dinsdag 19 november 2013 23:45 schreef Roadtrip het volgende:
Ik denk trouwens dat het die Sony gaat worden. Gewoon omdat hij veel goedkoper is en een langere batterij heeft. Jammer van de verschrikkelijke lattitude en kleuren.
Nu zit ik na te denken hoe je een Sony aan je DSLR kan mounten. Het liefste op een manier dat ik nog steeds mijn speedlight op de DSLR kan houden.
Ik wordt half manisch. Ik ben naar de mediamarkt gegaan (die het niet konden verkopen vanwege een verbouwingquote:Op woensdag 20 november 2013 21:12 schreef Andyy het volgende:
[..]
Goede keuze, heeft beter geluid door zijn vorm, beeldstabilisatie en betere slecht licht performance als je het met GoPro's vergelijkt (Youtube er maar eens op)
Je hebt toch van die mounts die 2 flitsers toestaan? 1 hotshoe voor je flitser, 1 hotshoe voor je AC (met adapter)
Eh, je hebt gewoon een statiefgat met de standaardmaat. hoe en waar wil je 'm vastmaken dan?quote:Op woensdag 20 november 2013 21:15 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik wordt half manisch. Ik ben naar de mediamarkt gegaan (die het niet konden verkopen vanwege een verbouwing) maar de vorm van die sony is verschrikkelijk. Ik zie niet waar ik hem fatsoenlijk kan mounten. In combinatie met die veel te grote vorm.
De hero 3+ black of silver lijken me nu bruut. Jammer alleen dan het een iPad is qua prijs.
Dat van die hotshoe adapter is trouwens een geweldig idee!
Wat een geweldig filmpje! De verschillen zijn heel duidelijk zichtbaar. Ik vind om eerlijk te GoPro een enorm veel beter beeld hebben, maar die Sony is zeker niet verkeerd. Met de Sony ga je waarschijnlijk wel veel minder kunnenpost processen. Nu ga ik misschien voor die Sony. Of twee. (wat ik simpelweg niet kan betalen met een GoPro Black)quote:Op woensdag 20 november 2013 22:26 schreef Andyy het volgende:
[..]
Eh, je hebt gewoon een statiefgat met de standaardmaat. hoe en waar wil je 'm vastmaken dan?
[ afbeelding ]
En hij is kleiner dan de Gopro
Je hebt een app, hij ondersteund wifi.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:33 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Wat een geweldig filmpje! De verschillen zijn heel duidelijk zichtbaar. Ik vind om eerlijk te GoPro een enorm veel beter beeld hebben, maar die Sony is zeker niet verkeerd. Met de Sony ga je waarschijnlijk wel veel minder kunnenpost processen. Nu ga ik misschien voor die Sony. Of twee. (wat ik simpelweg niet kan betalen met een GoPro Black)
Ik wil hem tijdens het skiën mounten op mijn ski zelf, helm en skistok. En natuurlijk die van anderen. Ook wil ik hem aan mijn DSLR hangen. Alleen die Sony kan je niet richten. Als ik hem op mijn ski vast maak kijkt hij bijvoorbeeld naar mijn bindingen. Niet naar mij.
Met 60fps is er ook een enorm bitrate gebrek.
Zowiezo is het voordeel dat die Sony een véél betere batterij heeft.
Ts staart zich blind op resolutie, bitrates en framerates. Als je goed kunt editten en graden is dat allemaal no big deal: 60fps is voor het meeste slomo werk prima.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:40 schreef Andyy het volgende:
[..]
Je hebt een app, hij ondersteund wifi.
8:50
En waarom meer dan 60 fps?
Als je slomo wilt kan die dat ook, 120 fps op 720p
Die app is inderdaad super goed. Een veel kleinere vertraging dan met de gopro.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:40 schreef Andyy het volgende:
[..]
Je hebt een app, hij ondersteund wifi.
8:50
En waarom meer dan 60 fps?
Als je slomo wilt kan die dat ook, 120 fps op 720p
Bestel dan gewoon de GoPro? 720p is prima voor youtube trouwens, niks "2006" aan. Wat wil je nu eigenlijk horen? Op alles wat we zeggen kom je met resolutie/bitrate aan, dat zijn gewoon feiten die je ook zelf kunt vergelijken en op basis daarvan de camera kopen.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:52 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Die app is inderdaad super goed. Een veel kleinere vertraging dan met de gopro.
Er zit een enorm tussen de 60fps van de GoPro en de Sony. Bij de GoPro wordt er daadwerkelijk meer data geproduceerd. De sony maakt gewoon 2x zoveel beeldjes met de helft van de kwaliteit. De GoPro heeft 4x zo grote bestanden en dus ook gewoon een veel hogere kwaliteit.
Die gopro kan je vet goed vertragen met bijvoorbeeld twixtor om slowmotion toe te voegen in post. Die sony uhm niet.
720p is me te 2006.
Dat baart me trouwens ook grote zorgen qua mounten. Eigenlijk ook de reden waarom ik hem nog niet besteld heb.
De gopro is nauwelijks beter. Iets minde rrolling shutter, maar geen stabilisatie. Prijs kwaliteit ligt bij de sony veel beter, uiteindelijk is de gopro in kwaliteit boven water net iets beter.quote:Op zondag 17 november 2013 12:30 schreef Roadtrip het volgende:
Stormloop topic hier. Wat denken jullie van die sony? Of zal ik de geldpest hebben en voor een echte gopro gaan. (400 euro voor 1 vakantie is echt duur)
De GoPro vind ik qua prijs niet ideaal want ik kan er maar één van betalen. En dan is inderdaad jouw post van een creatief gemaakte video beter. MEt drie sony's kan je er bijvoorbeeld een op je ski's, een op je stokken en een op je helm plaatsen. Dan kan je lekker knippen en plakken en er iets bijzonders van maken. Veel boeiender dan gewoon een uur lang een filmpje vanuit het helm perspectief.quote:Op woensdag 20 november 2013 22:58 schreef Susteren het volgende:
[..]
Bestel dan gewoon de GoPro? 720p is prima voor youtube trouwens, niks "2006" aan. Wat wil je nu eigenlijk horen? Op alles wat we zeggen kom je met resolutie/bitrate aan, dat zijn gewoon feiten die je ook zelf kunt vergelijken en op basis daarvan de camera kopen.
Dat is ook gewoon bullshit. Voor allebei de camera's moet je ook iets boeiends filmen.quote:Al heb je een camera ter grootte van een Hero 3+ die raw video in 6k schiet op 400fps, dan nog is de footage niks waard zonder goede grade, edit en vooral onderwerp/omgeving. De GoPro is gewoon een prima camera waar je vanalles mee kunt doen.
Op die Sony kun je even mooie video's maken als de GoPro. Als het goed is gefilmd en gemonteerd gaat niemand etteren over 720p ipv 1080p en een hoge bitrate ipv lage. GoPro is makkelijker mounten en heeft talloze accecoires, ik zou daarvoor gaan.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:00 schreef Roadtrip het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 20 november 2013 22:51 schreef Susteren het volgende:
[..]
Gozer verdiep je eens in wat ik post. Ik staar me niet blind naar specs.
Wel kijk ik naar video vergelijkingen. Het valt me op dat die sony verschrikkelijke kleuren heeft. Alles is verschrikkelijk qua saturatie en dat is lastiger te corrigeren dan een flets beeld.
Toch maken specs wel een groot verschil. Dat kan je niet ontkennen. Wanneer je kijkt naar 60fps 1080p produceert de GoPro gewoon simpelweg vier keer zo veel data. Kijk eens naar deze sample video en beweer dan dat het verschil tussen de GoPro en Sony niet uit maakt.
https://app.dumptruck.gol(...)080p60%20Trimmed.mp4
Je kan niet ontkennen dat de Sony op alle fronten slechter is. Dat is logisch op 1/3 van de prijs. Aan de andere kant is een video geschoten met 3 cams visueel interessanter dan 1 helmet cam van hoge kwaliteit. Die filmpjes op de GoPro website zijn ook echt niet geschoten met 1 GoPro.
Iets waar specs ook weer uitmaken is het mounten. De Sony kan je niet draaien als de GoPro. Wat echt debiel is. Ik kan hem dus niet op mijn ski’s mounten. De onzekerheid over de mounts is waarom ik ze nog niet besteld heb.
Als laatste analyseert dxomark beeldkwaliteit. Je moet het met me eens zijn dat dat een accurate vergelijking is. Last-gen smartphones presteren al veel beter dan de GoPro 3 black. Kan je nagaan een Note 3 op 100mbs. Ik zie het trouwens ook in de praktijk.
Je negeert mijn hele punt. De GoPro 3+ black (¤450) is simpelweg technologie uit 2010 in een doosje gestopt. Natuurlijk functioneert het een soort van maar het is geen indrukwekkend apparaat. Wanneer ik naar de nieuwe spiegelreflex camera's kijk, denk ik van wow wat veel beter. Als ik naar een GoPro kijk denk ik wat veel slechter.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:05 schreef Susteren het volgende:
[..]
Op die Sony kun je even mooie video's maken als de GoPro. Als het goed is gefilmd en gemonteerd gaat niemand etteren over 720p ipv 1080p en een hoge bitrate ipv lage. GoPro is makkelijker mounten en heeft talloze accecoires, ik zou daarvoor gaan.
Ik snap dat als je een filmcamera als een Red wilt aanschaffen je de specs goed vergelijkt, maar een GoPro heeft een heel ander doel: een compacte actiecamera. Met een grade blend hij perfect tussen dslr en zelfs analoge video.
¤400,- is relatief gezien geen geld voor (als we nu toch over specs praten) een cam die 2.7k op 30fps schiet. Nog niet gesproken over het feit dat het objectief er in principe "gratis" bij zit. M'n 5d mk 3 is op zijn beurt met zijn 2 en een half duizend euro weer relatief goedkoop omdat hij raw video kan opmenen met een ff sensor, waar je normaal een veelvoud voor kwijt bent. Feit is echter dat ik de 5d heb gekocht omdat ik hem kon betalen, maar anders had ik een 6d oid gekocht en schoot even goede video (zonder bruikbare raw footage).quote:Op woensdag 20 november 2013 23:05 schreef Roadtrip het volgende:
En inderdaad de GoPro is een redelijke camera. Maar waarom zou je ¤400 uitgeven aan iets wat redelijk is.
Dat is omdat ze ons shit uit 2010 verkopen.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:12 schreef Susteren het volgende:
¤400,- is relatief gezien geen geld voor (als we nu toch over specs praten) 2.7k op 30fps schiet.
Inderdaad. Het filmt. Maar in slechtere kwaliteit dan mijn telefoon. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen een camera te kopen die een slechtere sensor heeft aldus dxomark dan mijn telefoon.quote:
Die sony zou je niet zo kunnen mounten omdat hij niet te richten is:quote:Op woensdag 20 november 2013 23:13 schreef Spanky78 het volgende:
De sony heeft een standaard cameraschroef... dus daar kun je de hele werled aan camerastatieven en dergelijken bij gebruiken. Bovendien zijn de standaardmounts van sony ook gewoon verkrijgbaar.
De sony moet je wel altijd in zijn huis gebruiken, maar met skien doe je dat waarschijnlijk sowieso.
Kwaliteit van de gopro is dus wel iets beter.
Zowel de GoPro als een Note kunnen "naakt" niet onderwater filmen. Allebei kunnen ze dit wel met een waterdicht hoesje.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef Spanky78 het volgende:
Met je galaxy note kan je niet onderwater filmen... anders had ik dat ook wel gedaan...
Dan doe je je telefoon toch op je helm?quote:Op woensdag 20 november 2013 23:15 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Dat is omdat ze ons shit uit 2010 verkopen.
Ik begrijp niet waarom het acceptabel is dat de Galaxy Note 3 een technisch betere sensor en image processor heeft dan een GoPro. Als waarom niet, het kost toch geen drol idee. Gewoon nee gewoon.
[..]
Inderdaad. Het filmt. Maar in slechtere kwaliteit dan mijn telefoon. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen een camera te kopen die een slechtere sensor heeft aldus dxomark dan mijn telefoon.
Die krijgt daarvoor dus wel een beter AF systeem en snellere burst mee.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:21 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dan doe je je telefoon toch op je helm?
Sjezus, niet alles gaat om specs. Die GoPro en Sony kunnen tegen shocks, water en stof. Ze zijn compact en hebben goede mounts. Alleen dit al maakt ze beter dan je mobiel. Een 7d is qua sensor het zelfde als een 550d, toch is hij 2x duurder. Waarom? Beter af systeem, betere body en snellere burst. Dat was ook de reden dat ik paar jaar terug voor een 7d ben gegaan. Foto's zijn echter identiek, is namelijk de zelfde sensor. You get my point?
quote:Op woensdag 20 november 2013 23:22 schreef Spanky78 het volgende:
Dat het niet de nieuwste technologie is klopt.
We moeten het beste willen omdat we dat als mens willen. Ik typ dit niet meer op een Pentium 4. Ik had dit wel op een Pentium 4 kunnen typen. Toch wil ik het niet.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:22 schreef Spanky78 het volgende:
De sony heeft een standaard statiefschroef. Dat mounten is met een klin beetje creativiteit geen probleem.
Dat het niet de nieuwste technologie is klopt. Aan de andere kant; moet je altijd echt het aller-allerbeste hebben? Voor de films die ik schiet is de kwaliteit prima. Ik zou meer hebben aan een goede lamp...National geographic haal ik er toch niet me, net zomin als vrijwel iedereen die deze apparaatjes gebruikt.
Ik denk niet dat ts te overtuigen is dat een betere camera de footage niet beter maakt, hoogstends de techische kwaliteit. Dit boeit echter 9/10 normale kijkers geen ruk.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:17 schreef Spanky78 het volgende:
Met je galaxy note kan je niet onderwater filmen... anders had ik dat ook wel gedaan...
Natuurlijk wel. Ik weet dit heel goed. Mijn camera is een D3200. Ik had ook een D4 met 24-70mm kunnen kopen. Dan had ik niet naar Zuid Amerika kunnen gaan om de camera daadwerkelijk te gebruiken.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:29 schreef Susteren het volgende:
Ik denk niet dat ts te overtuigen is dat een betere camera de footage niet beter maakt, hoogstends de techische kwaliteit. Dit boeit echter 9/10 normale kijkers geen ruk.
Aan de andere kant heb ik vanwege die timelapses juist weer meer ervaring met het graden en bewerken van technisch hoge kwaliteit beelden een weet wat het mogelijk maakt.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:29 schreef Susteren het volgende:
Ts heeft ook maar weinig ervaring met videografie (lees namelijk alleen maar over timelapses, bitrates en resolutie).
Daar ben ik principieel op tegen omdat ik het geen goed product vind. Ik vind het afzetters. Ze verkopen oude technologie. Daarnaast krijg ik met 3 Sony's waarschijnlijk een boeiender resultaat dan één GoPro op mijn helm.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:29 schreef Susteren het volgende:
Koop een GoPro, schiet goede video, bewerk het als een malle en krijg positieve feedback, maar stop met dat geneuzel over bitrates. Het is leuk, maar kost alleen maar veel ruimte en uiteindelijk merken alleen echte liefhebbers het verschil.
Alleen maakt ieder mens fouten. Heb jij nog nooit je foto verkeerd belicht? Of dat wieltje per ongeluk verdraait?quote:Op woensdag 20 november 2013 23:29 schreef Susteren het volgende:
Als je hem correct belicht is raw niet noodzakelijk.
Ik weet door ervaring wanneer ik mijn settings moet veranderen en naar wat, schiet altijd m en heb nog nooit drastische belichtings aanpassingen voor klanten hoeven te doen omdat ik altijd voor correcte settings in-camera zorg.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:38 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Ik weet dit heel goed. Mijn camera is een D3200. Ik had ook een D4 met 24-70mm kunnen kopen. Dan had ik niet naar Zuid Amerika kunnen gaan om de camera daadwerkelijk te gebruiken.
Er is echter wel een sweet-spot. Een Holga had mijn fotografie in de jungle beperkt. Daardoor kreeg ik met mijn D3200 betere foto's.
[..]
Aan de andere kant heb ik vanwege die timelapses juist weer meer ervaring met het graden en bewerken van technisch hoge kwaliteit beelden een weet wat het mogelijk maakt.
[..]
Daar ben ik principieel op tegen omdat ik het geen goed product vind. Ik vind het afzetters. Ze verkopen oude technologie. Daarnaast krijg ik met 3 Sony's waarschijnlijk een boeiender resultaat dan één GoPro op mijn helm.
[..]
Alleen maakt ieder mens fouten. Heb jij nog nooit je foto verkeerd belicht? Of dat wieltje per ongeluk verdraait?
Daarnaast kan hardware ook falen. Een goed voorbeeld is toen er bier in mijn hot-shoe zat, en de camera van TTL flits naar manual fits ging.
Sommige foto's waren overbelicht. Andere waren onderbelicht. Ik was te bezopen om het te zien.
Toch heb ik omdat ik in RAW geschoten heb de foto's prima kunnen redden. Ze staan nu op 18 mensen hun facebook.
RAW heeft nut. Kwaliteit heeft nut. Dynamic range heeft nut. Resolutie heeft nut.
Gozer doe niet zo denigrerend. Natuurlijk stel ik mijn belichting en dergelijke zelf in voordat ik de foto maak. Mijn camera staat nooit op auto.quote:Op woensdag 20 november 2013 23:48 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik weet door ervaring wanneer ik mijn settings moet veranderen en naar wat, schiet altijd m en heb nog nooit drastische belichtings aanpassingen voor klanten hoeven te doen omdat ik altijd voor correcte settings in-camera zorg.
Dat jij liever raw schiet en achteraf voor belichting/wb zorgt is een keuze die veel onnodige tijd kost, wat (in mijn geval) voor een hogere prijs zou zorgen, terwijl foto's het zelfde zijn.
Tuurlijk schiet ook ik raw op de 1d en 5d, vooral met grotere opdrachten. Echter kies ik als ik 200 productfoto's moet maken jpg vanwege de bestandsgrootte.
Kortom: hoge bitrate kost gewoon te veel ruimte. Niet voor niets schieten de meeste camera's max 1080p met lage bitrate: het is het makkelijkste om te verwerken, kost weinig ruimte en het gros zou het verschil met een hogere bitrate toch niet zien.
Voordeel van de 3+ is dat hij nét wat scherper is, maar de gewone 3 is ook al prima.quote:Op donderdag 21 november 2013 00:08 schreef Roadtrip het volgende:
Ok fuck mijn principes. Ik kan voor ¤299 een Gopro 3 black kopen. Niet de plus helaas. Wel maar ¤300.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |