We smeren ons teveel in in de zomer. Daardoor bouwen we te weinig vitamine d op om de winter door te komen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef jatochneetoch het volgende:
Wevleven hier al miljoenen jaren. Dan zouden we al die tijd dus al tekort hebben?
geloof die onzin niet joh.
Het probleem is alleen dat het geen onzin is.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef jatochneetoch het volgende:
Wevleven hier al miljoenen jaren. Dan zouden we al die tijd dus al tekort hebben?
ja ik, in pilvorm. eet verder wel gezond maar zit veel binnen, en supplementatie schijnt altijd nodig te zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:52 schreef oLexie het volgende:
Zelf heb ik er dus alweer een tijdje last van en ik zit er aan te denken om vitamine D aan te schaffen. Ik vroeg mij af wie dit nog meer doet? Volgens mij niet heel veel mensen als ik zo naar het gros van de bevolking kijk dat ik dagelijks passeer.
Miljoenen jaren geleden woonden we in goed geisoleerde, verlichte en verwarmde huizen, gingen we naar werk op kantoor in de auto waarbij we de gehele tijd dat er zonlicht was binnenzaten. We smeerden ons in de zomer in met zonnebrandcrème en leefden de rest van het jaar amper in volle zon buiten. Oh wacht...quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef jatochneetoch het volgende:
ik weet niet of dat zomaar een half jaar geldt... ik smeer me ook nooit in trouwens.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:57 schreef Ole het volgende:
[..]
We smeren ons teveel in in de zomer. Daardoor bouwen we te weinig vitamine d op om de winter door te komen.
Vitamine D zit niet in groente en fruit, het zit met name in vette vis.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef thom_05 het volgende:
Nou ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten. Daarbij neem ik in herfst/winter multivitaminetjes. Dat moet voldoende zijn.
Voor Vitamine D heb je wel degelijk groente nodig. Voor de hydroxylatie van vitamine d (vooral ergocalciferol zelf) heb je veel folaten en glutaminezuur nodig. Wanneer je vitamine D supplementen neemt zonder de rest van je voedselinname erop af te stemmen, dan zou je het overschot aan vitamine D onvoldoende te kunnen omzetten naar calcitriol.quote:Op zaterdag 16 november 2013 22:15 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Vitamine D zit niet in groente en fruit, het zit met name in vette vis.
Vitamine D zit niet in groente, is niet hetzelfde als zeggen dat je geen groente nodig hebt. Je krijgt het van de groente zelf niet binnen en dus zul je naast groente eten (wat me om meer dan één reden verstandig lijkt) ook een bron van vitamine D moeten hebben.quote:Op zaterdag 16 november 2013 22:30 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Voor Vitamine D heb je wel degelijk groente nodig. Voor de hydroxylatie van vitamine d (vooral ergocalciferol zelf) heb je veel folaten en glutaminezuur nodig. Wanneer je vitamine D supplementen neemt zonder de rest van je voedselinname erop af te stemmen, dan zou je het overschot aan vitamine D onvoldoende te kunnen omzetten naar calcitriol.
In dit geval zou het beste zijn om naast vitamine D supplementen (liefst plantaardig) ook meer groente en noten erbij te nemen.
ik dacht dat dat altijd was, maar lees nu dit:quote:Op zaterdag 16 november 2013 22:37 schreef Mortaxx het volgende:
Sundays claimt ook dat hun zonnebanken vitamine D aanmaak bevorderen
quote:Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.
ja leuk maar dat gaat je deficit echt niet wegwerken. De ADH voor vitamine D supplementair ligt al veels te laag. Een kleine 2000~8000 IU per dag afhankelijk van je huidskleur is benodigd om je waarden op een goed niveau te houden.quote:Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef thom_05 het volgende:
Nou ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten. Daarbij neem ik in herfst/winter multivitaminetjes. Dat moet voldoende zijn.
hu hoe kom je daar bij 2000 tot 8000 eenheden per dág?? 8000 eenheden per dag is alleen in de opbouwfase als je echt een tekort hebt (50000 eenheden per week), gedurende max 6 weken. daarna ga je gewoon aan de 800 eenheden per dag hoor.quote:Op zondag 17 november 2013 16:50 schreef Drinky het volgende:
[..]
ja leuk maar dat gaat je deficit echt niet wegwerken. De ADH voor vitamine D supplementair ligt al veels te laag. Een kleine 2000~8000 IU per dag afhankelijk van je huidskleur is benodigd om je waarden op een goed niveau te houden.
Even ter info, de ADH is nu een kleine 200 IU, dit gaat never nooit niet genoeg zijn, zeker niet in de wintermaanden.
Vitamine-D deficientie speelt al langer, dat jij er niet in gelooft best maar supplementatie is zeker geen onzin.quote:Op zondag 17 november 2013 18:53 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou die reclame niet te snel geloven. Voorheen was het geen probleem, nu ineens wel? Er zit vast één of ander marketingbureau voor de farmeceutische industrie achter.
Was indertijd ook zo met plasproblemen. Juist door het te noemen, dacht ineens half NL dat ze daar last van hadden. Daar bleken ook commerciële belangen een rol te spelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |