abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133328253
De zomer is gone, afgelopen, donedidit, helemaal kuhlaar en hij gaat voorlopig niet meer terugkomen.

Een koude grijze ijsmassa omhelst de aarde en blokkeert daarmee iedere vorm van UV-B straling welke er voor zorgt dat onze vleesmantels vitamine D aanmaken en deze opslaan in de lever.

Ruim 50% van de Nederlandse bevolking heeft (zonder het zelf te weten) een tekort aan vitamine D, met als resultaat een vermoeid volk dat lastig vooruit te branden is in de wintermaanden. Ze zijn moe, slapen slecht, zijn minder gezellig en naar het schijnt kun je er ook bloedend tandvlees van krijgen (en laat ik dat nou net hebben).

Zelf heb ik er dus alweer een tijdje last van en ik zit er aan te denken om vitamine D aan te schaffen. Ik vroeg mij af wie dit nog meer doet? Volgens mij niet heel veel mensen als ik zo naar het gros van de bevolking kijk dat ik dagelijks passeer.

Er werd gedacht dat vitamine D tekort voornamelijk voorkwam bij mensen met een huidskleurtje omdat ons pigment het zonlicht blokkeert, echter ook blanken schijnen er onder te lijden. Afin, er wordt aangeraden om dit via de huisarts te doen maar dan moeten ze eerst gaan prikken e.d. en daar hebben we natuurlijk geen zin in (geen tijd ook + onzin om voor zoiets de tijd van een arts te verdoen).

Dussss ik vroeg mij af, doen jullie er iets aan om extra vitamine D bij te nemen? In wat voor vorm? Voeding of supplementen?
Bay of Plenty
pi_133328341
Gewoon druppels halen bij de drogist of apotheek en beweren dat het voor een kind is onder de drie. Tien druppels per dag. Eventuele tekorten worden zo weggewerkt zonder dat je risico loopt op overdosering.
Professioneel gifmenger.
pi_133328377
Nou ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten. Daarbij neem ik in herfst/winter multivitaminetjes. Dat moet voldoende zijn.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_133328381
Wevleven hier al miljoenen jaren. Dan zouden we al die tijd dus al tekort hebben?
geloof die onzin niet joh.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 november 2013 @ 21:56:59 #5
22592 crew  Ole
pi_133328403
Ik heb poeder van de huisarts gekregen. Deze moet worden opgelost in water.
Bij mij is aangetoond dat ik een tekort heb.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 november 2013 @ 21:57:57 #6
22592 crew  Ole
pi_133328440
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef jatochneetoch het volgende:
Wevleven hier al miljoenen jaren. Dan zouden we al die tijd dus al tekort hebben?
We smeren ons teveel in in de zomer. Daardoor bouwen we te weinig vitamine d op om de winter door te komen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_133328631
quote:
Het probleem is alleen dat het geen onzin is.
Eten we al miljoenen jaren hetzelfde?
Leven we al miljoenen jaren op dezelfde manier?

jatochneetoch? :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_133328832
Ik gebruik het gewoon het hele jaar door. Ik gebruik superwinsten forte en neem extra vitamine D die eigenlijk voor de kinderen zijn.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_133328927
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:52 schreef oLexie het volgende:
Zelf heb ik er dus alweer een tijdje last van en ik zit er aan te denken om vitamine D aan te schaffen. Ik vroeg mij af wie dit nog meer doet? Volgens mij niet heel veel mensen als ik zo naar het gros van de bevolking kijk dat ik dagelijks passeer.
ja ik, in pilvorm. eet verder wel gezond maar zit veel binnen, en supplementatie schijnt altijd nodig te zijn.
pi_133328955
quote:
Miljoenen jaren geleden woonden we in goed geisoleerde, verlichte en verwarmde huizen, gingen we naar werk op kantoor in de auto waarbij we de gehele tijd dat er zonlicht was binnenzaten. We smeerden ons in de zomer in met zonnebrandcrème en leefden de rest van het jaar amper in volle zon buiten. Oh wacht... o|O
For most of history, Anonymous was a woman.
pi_133328977
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:57 schreef Ole het volgende:

[..]

We smeren ons teveel in in de zomer. Daardoor bouwen we te weinig vitamine d op om de winter door te komen.
ik weet niet of dat zomaar een half jaar geldt... ik smeer me ook nooit in trouwens.
pi_133328987
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef thom_05 het volgende:
Nou ik probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten. Daarbij neem ik in herfst/winter multivitaminetjes. Dat moet voldoende zijn.
Vitamine D zit niet in groente en fruit, het zit met name in vette vis.
pi_133329476
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:15 schreef -Buttercup het volgende:

[..]

Vitamine D zit niet in groente en fruit, het zit met name in vette vis.
Voor Vitamine D heb je wel degelijk groente nodig. Voor de hydroxylatie van vitamine d (vooral ergocalciferol zelf) heb je veel folaten en glutaminezuur nodig. Wanneer je vitamine D supplementen neemt zonder de rest van je voedselinname erop af te stemmen, dan zou je het overschot aan vitamine D onvoldoende te kunnen omzetten naar calcitriol.

In dit geval zou het beste zijn om naast vitamine D supplementen (liefst plantaardig) ook meer groente en noten erbij te nemen.
pi_133329708
Had ook het idee daar laatste tijd veel te weinig van binnen te krijgen. Ik supplementeer nu 1800% van de ADH om dit te compenseren. Sowieso veel effectiever dan het uit voeding halen, dat keertje extra vis (of waar het ook in zit) haalt ook niet aan. Sundays claimt ook dat hun zonnebanken vitamine D aanmaak bevorderen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_133329717
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:30 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Voor Vitamine D heb je wel degelijk groente nodig. Voor de hydroxylatie van vitamine d (vooral ergocalciferol zelf) heb je veel folaten en glutaminezuur nodig. Wanneer je vitamine D supplementen neemt zonder de rest van je voedselinname erop af te stemmen, dan zou je het overschot aan vitamine D onvoldoende te kunnen omzetten naar calcitriol.

In dit geval zou het beste zijn om naast vitamine D supplementen (liefst plantaardig) ook meer groente en noten erbij te nemen.
Vitamine D zit niet in groente, is niet hetzelfde als zeggen dat je geen groente nodig hebt. Je krijgt het van de groente zelf niet binnen en dus zul je naast groente eten (wat me om meer dan één reden verstandig lijkt) ook een bron van vitamine D moeten hebben.
pi_133329809
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:37 schreef Mortaxx het volgende:
Sundays claimt ook dat hun zonnebanken vitamine D aanmaak bevorderen
ik dacht dat dat altijd was, maar lees nu dit:

quote:
Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.
pi_133334187
Zonnebank.
  zondag 17 november 2013 @ 01:37:13 #18
94358 xepera9
soms met een korrel zout
pi_133334451
Vorig jaar had ik een tekort en heb tot er weer voldoende zon was supplementen geslikt (softgels 2000 IE). Verder kies ik wat vaker voor vette vis. Ik heb het vrijdag weer laten prikken, krijg over een paar dagen de uitslag dus ik ben benieuwd.
pi_133334475
Ik slik extra vitamine D in de herfst/winter, gewoon een potje van het merk Sunwell, verkrijgbaar bij de Etos.
Live for now, forget forever
  zondag 17 november 2013 @ 16:50:55 #20
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_133346183
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef thom_05 het volgende:
ja leuk maar dat gaat je deficit echt niet wegwerken. De ADH voor vitamine D supplementair ligt al veels te laag. Een kleine 2000~8000 IU per dag afhankelijk van je huidskleur is benodigd om je waarden op een goed niveau te houden.

Even ter info, de ADH is nu een kleine 200 IU, dit gaat never nooit niet genoeg zijn, zeker niet in de wintermaanden.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_133346750
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 16:50 schreef Drinky het volgende:

[..]

ja leuk maar dat gaat je deficit echt niet wegwerken. De ADH voor vitamine D supplementair ligt al veels te laag. Een kleine 2000~8000 IU per dag afhankelijk van je huidskleur is benodigd om je waarden op een goed niveau te houden.

Even ter info, de ADH is nu een kleine 200 IU, dit gaat never nooit niet genoeg zijn, zeker niet in de wintermaanden.
hu hoe kom je daar bij 2000 tot 8000 eenheden per dág?? 8000 eenheden per dag is alleen in de opbouwfase als je echt een tekort hebt (50000 eenheden per week), gedurende max 6 weken. daarna ga je gewoon aan de 800 eenheden per dag hoor.
pi_133349667
Ik zou die reclame niet te snel geloven. Voorheen was het geen probleem, nu ineens wel? Er zit vast één of ander marketingbureau voor de farmeceutische industrie achter.
Was indertijd ook zo met plasproblemen. Juist door het te noemen, dacht ineens half NL dat ze daar last van hadden. Daar bleken ook commerciële belangen een rol te spelen.
Somebody that I used to know
  zondag 17 november 2013 @ 18:59:04 #23
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_133349813
quote:
2s.gif Op zondag 17 november 2013 18:53 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou die reclame niet te snel geloven. Voorheen was het geen probleem, nu ineens wel? Er zit vast één of ander marketingbureau voor de farmeceutische industrie achter.
Was indertijd ook zo met plasproblemen. Juist door het te noemen, dacht ineens half NL dat ze daar last van hadden. Daar bleken ook commerciële belangen een rol te spelen.
Vitamine-D deficientie speelt al langer, dat jij er niet in gelooft best maar supplementatie is zeker geen onzin.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zondag 17 november 2013 @ 19:56:01 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_133351400
5000 iu elke andere dag.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 18 november 2013 @ 11:24:38 #25