Hallo allen,
Een vraag.. Ik ben nu al een goed jaar de trotse eigenaresse van mijn eigen 1e autotje; een cuore. Nu heb ik helaas de afgelopen tijd wat pech ermee. Het bleek dat de koppakking en zuigerveren vervangen moesten worden, dit is allemaal gedaan en alle ellende die erbij hoorde (olie en koelvloeistofverbruik, en de straat in een dichte mist zetten) zijn verholpen. Hij rijdt weer als een zonnetje... Maarrrr.... Sinds dat ik hem weer terug heb maakt hij een vreemd tikkend geluid. Deze is alleen te horen bij het gasgeven (onder belasting dus) bij een warmere motor.
Het is dus NIET te horen bij een koude motor, stationair draaiende motor (of stilstaand en gasgeven) of bij het constante snelheid rijden.
Het komt echt alleen opzetten bij het gasgeven. Zodra ik dan mijn snelheid weer bereikt heb is het niet meer te horen. Als de motor nog aan het opwarmen is de eerste paar km hoor je het als eerste in de 4e en 5e versnelling bij gasgeven. Als de motor op temperatuur is hoor je het in alle versnellingen. Hoe zwaarder de belasting, des te harder wordt het geluid ook. NIet dat het erg hard klinkt, je moet de radio wel uit hebben om het te horen zeg maar. Het is dus geen verschrikkelijk lawaai dus, maar een vervelend tikkend/ratelend geluid.
De garage heeft geen idee, ze dachten aan de kleppen (hebben zelfs het revisiebedrijf erbij gehaald die de kop gevlakt heeft en helemaal uit elkaar gehaald hebben toen) maar de kleppen zouden het niet zijn.
Wat zou dit dan kunnen zijn? Alle tips en ideeën zijn welkom zodat ik weer met een gerust hart in mijn autotje kan rijden.
Kan het iets met de lagers in de motor te maken hebben? Of toch iets met de uitlaat (einddemper zou een klein gaatje in zitten)?
Ik hoop dat 1 van jullie me verder kan helpen