abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133328021
Hallo allen,

Een vraag.. Ik ben nu al een goed jaar de trotse eigenaresse van mijn eigen 1e autotje; een cuore. Nu heb ik helaas de afgelopen tijd wat pech ermee. Het bleek dat de koppakking en zuigerveren vervangen moesten worden, dit is allemaal gedaan en alle ellende die erbij hoorde (olie en koelvloeistofverbruik, en de straat in een dichte mist zetten) zijn verholpen. Hij rijdt weer als een zonnetje... Maarrrr.... Sinds dat ik hem weer terug heb maakt hij een vreemd tikkend geluid. Deze is alleen te horen bij het gasgeven (onder belasting dus) bij een warmere motor.
Het is dus NIET te horen bij een koude motor, stationair draaiende motor (of stilstaand en gasgeven) of bij het constante snelheid rijden.
Het komt echt alleen opzetten bij het gasgeven. Zodra ik dan mijn snelheid weer bereikt heb is het niet meer te horen. Als de motor nog aan het opwarmen is de eerste paar km hoor je het als eerste in de 4e en 5e versnelling bij gasgeven. Als de motor op temperatuur is hoor je het in alle versnellingen. Hoe zwaarder de belasting, des te harder wordt het geluid ook. NIet dat het erg hard klinkt, je moet de radio wel uit hebben om het te horen zeg maar. Het is dus geen verschrikkelijk lawaai dus, maar een vervelend tikkend/ratelend geluid.
De garage heeft geen idee, ze dachten aan de kleppen (hebben zelfs het revisiebedrijf erbij gehaald die de kop gevlakt heeft en helemaal uit elkaar gehaald hebben toen) maar de kleppen zouden het niet zijn.
Wat zou dit dan kunnen zijn? Alle tips en ideeën zijn welkom zodat ik weer met een gerust hart in mijn autotje kan rijden.

Kan het iets met de lagers in de motor te maken hebben? Of toch iets met de uitlaat (einddemper zou een klein gaatje in zitten)?

Ik hoop dat 1 van jullie me verder kan helpen :)
pi_133328182
Is het ontstaan direkt na de koprevisie? Of is hij erst een tijdje goed geweest en kwam het geluid pas later?

In het eerste geval zou ik zeggen dat de motor pingelt, wat veroorzaakt zou kunnen worden door een distributieriem die een tandje verkeerd ligt bijvoorbeeld.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_133328365
Het geluid was er meteen. Ik heb de 1e dag er maar een km mee gereden om te kijken hoe hij reed. De dag erna naar het werk en toen was het geluid er. De garage heeft er daarna nog wel naar gekeken en omdat de distr.riem er toen weer vanaf moest hebben ze die toen meteen maar vervangen (incl waterpomp). Dit heeft niks aan het probleem veranderd. Het geluid is ook niet erger geworden tot nu toe, maar ook niet minder. Dit duurt inmiddels al 4 weken.
pi_133328385
Bij de dealer hadden ze het erover dat het kon zijn dat een van de tandwielen misschien verkeerd staat van de timing?
  Moderator zaterdag 16 november 2013 @ 22:02:02 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_133328587
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:56 schreef nancydusty het volgende:
Bij de dealer hadden ze het erover dat het kon zijn dat een van de tandwielen misschien verkeerd staat van de timing?
Dat kan ja, er hoeft er maar één een tandje verkeerd te staan en de boel gaat tikken. Maar goed, je zal toch terug moeten naar de tent die je koppakking vervangen heeft en ze dit onder garantie laten fixen.
pi_133328872
Misschien een versleten/beschadigde nok omdat je een olieprobleem hebt gehad? Heb je met te weinig olie door gereden?
Als je tandwiel niet goed in je distributieriem staat dan is je motor in de soep gelopen en doet ie het niet meer, dus dat zal niet het geval zijn aangezien ie nog rijdt?
Klimt de "tik-frequentie" gelijk mee met het oplopen van de toeren als je accelereert? is het een heel luid geluid of klinkt het alsof iemand met een eetlepel tegen een ruit tikt? Zou ook een lek kunnen zijn bij je spruitstuk, zeker als het in de auto hoorbaar is.

Zo moeilijk dit he, iets proberen te analyseren zonder de auto voor je neus te hebben staan..
pi_133328908
Is ook zeker de bedoeling ja.. maar zolang er geen idee is wat het is blijf ik op en neer gaan en vervoer regelen :-/ misschien moeten ze toch maar eens die tandwielen na gaan kijken dan.. en het idee van de lagers? (Krukas, drijfveer?)
pi_133329019
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:11 schreef JulianBeck. het volgende:
Misschien een versleten/beschadigde nok omdat je een olieprobleem hebt gehad? Heb je met te weinig olie door gereden?
Als je tandwiel niet goed in je distributieriem staat dan is je motor in de soep gelopen en doet ie het niet meer, dus dat zal niet het geval zijn aangezien ie nog rijdt?
Klimt de "tik-frequentie" gelijk mee met het oplopen van de toeren als je accelereert? is het een heel luid geluid of klinkt het alsof iemand met een eetlepel tegen een ruit tikt? Zou ook een lek kunnen zijn bij je spruitstuk, zeker als het in de auto hoorbaar is.

Zo moeilijk dit he, iets proberen te analyseren zonder de auto voor je neus te hebben staan..
Gaat wel mee met het oplopen van de toeren maar echt heel hard wordt het niet. Het klink inderdaad wel wat als een eetlepel tegen een ruit.. maar is het spruitstuk er ook af geweest dan bij de revisie?

En de tandwielen bedoel ik niet die van de distributieriem. Hij had het over tandwielen bij de nokkenas en boven in en dat die op tijd moesten staan ten opzichte van elkaar voor de verbranding. De dealer zei namelijk dat dit 9 vd 10 x verkeerd wordt terug gezet en dat kon ook een tikkend geluid maken.
  zaterdag 16 november 2013 @ 22:17:47 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133329057
Even terug gaan naar degenen die hem gerepareerd hebben?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_133329325
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:17 schreef daNpy het volgende:
Even terug gaan naar degenen die hem gerepareerd hebben?
Al 2x gedaan... heb hem vandaag ook weer gesproken. Hij gaat ook wat rondvraag doen, en dan binnenkort maar van onder tot boven weer helemaal uit elkaar halen wat uit elkaar is geweest en kijken wat er mis is.. maar dat is dus zoveel, vandaar dat er tips welkom zijn. Ik zag nl op internet dat het tikken en de tijden waarop hij wel/niet tikt ook bepaalde dingen kunnen aanwijzen of juist uitsluiten. Daarmee doel ik op die krukaslager en druifveerlager.. maar misschien is er hier iemand die het probleem bekend klinkt. Weet maar nooit! ;)
pi_133329368
Alhoewel ik die lagers wel apart zou vinden, want voor het blok uit elkaar was, was dat geluid er dus niet...zou wel apart zijn als spontaan de lagers ineens versleten zijn toch precies na revisie?
  Moderator zaterdag 16 november 2013 @ 22:28:43 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 16 november 2013 @ 23:00:49 #13
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_133330509
Drijfveer? Je rijdt een opwindauto of is dat een onderdeel dat ik gewoon nog niet ken?
  zaterdag 16 november 2013 @ 23:05:05 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133330662
Druifveerlager.
Da's heel wat anders :+
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_133330734
Waarom laat je in godsnaam de motor reviseren van zo'n oude auto :') Had er gewoon een blok van de sloperij in laten bouwen, was je waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgeweest en had je dit probleem niet..
My dials are pupillated.
  zaterdag 16 november 2013 @ 23:12:06 #16
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_133330925
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 23:05 schreef daNpy het volgende:
Druifveerlager.
Da's heel wat anders :+
Google maakt er een drukveerlager van, dus misschien verstandig om ook de koppelingsset maar te laten vervangen.
pi_133331797
Geluiden zijn niet te beoordelen van achter een scherm, terug naar de garage is het devies. Oh en wil je het toch zo proberen dan heb je minimaal een film nodig waarbij het geluid te horen is.
  zaterdag 16 november 2013 @ 23:46:27 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_133331981
Ik zou hem neerzetten bij die garage, vervangend vervoer eisen voor de tijd dat ze ermee bezig gaan zijn, en ze het lekker uit laten vogelen. Als er echt iets verkeerd zit loopt de boel straks in de soep en dan is het welles-nietesen wie er gaat opdraaien voor de kosten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_133333100
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 23:07 schreef Hendroit het volgende:
Waarom laat je in godsnaam de motor reviseren van zo'n oude auto :') Had er gewoon een blok van de sloperij in laten bouwen, was je waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgeweest en had je dit probleem niet..
Het zou niet zon ingrijpende reparatie zijn, maar bleek het ene na het andere te zijn :'( ik ga inderdaad maar eens zorgen dat die auto daar snel komt, en dan moet hij maar eens heel hard gaan zoeken. .

Bedankt voor alle reacties in elk geval!
  † In Memoriam † zondag 17 november 2013 @ 03:09:13 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_133335376
Heeft iemand al eens echt gecontroleerd of de distributie op tijd staat ?

En TS: heb je er zelf een beetje verstand van of geef je alleen door wat de garage en het revisiebedrijf zegen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 17 november 2013 @ 10:54:27 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133337521
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2013 00:30 schreef nancydusty het volgende:

[..]

Het zou niet zon ingrijpende reparatie zijn, maar bleek het ene na het andere te zijn :'( ik ga inderdaad maar eens zorgen dat die auto daar snel komt, en dan moet hij maar eens heel hard gaan zoeken. .

Bedankt voor alle reacties in elk geval!
Wel van te voren even afspreken wat dat wel of niet gaat kosten.
Anders krijg je een mooie rekening voor 5 uur onderzoekskosten oid!
pi_133338263
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 03:09 schreef 2cv het volgende:
Heeft iemand al eens echt gecontroleerd of de distributie op tijd staat ?

En TS: heb je er zelf een beetje verstand van of geef je alleen door wat de garage en het revisiebedrijf zegen ?
Nee hier is zelf ook wel wat verstand van auto's. Zelf wat bijgewerkt in een garage :)

En die distributie moet dan ook maar gechecked worden. Ik zal de beste man morgen eens bellen en zodra er weer wat onderzoek gedaan is laat ik weer van me horen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')