abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133322628
39 ! BINGO !

Achtergrondinformatie

De Zwarte Piet FAQ van het Meertens instituut
http://www.meertens.knaw.(...)4371-faq-zwarte-piet

Een bloemlezing van "Piet is racismeroepers" van de afgelopen decennia:
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php

Topic van de dag

'Kind thuishouden als Sinterklaas komt'
Sinterklaas extra beveiligd om zeurpieten
'Ook groene Piet is racisme!'

Overige hoofdpunten uit het Sinterklaasjournaal

quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
Hier verder.
pi_133323445

:') en tekenen kunnen ze ook al niet :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_133323511
Sinterklaas wie kent hem niet.
Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas
en zijn knechtje Pieterbaas!
I´m back.
pi_133323871
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:14 schreef TLC het volgende:
[ afbeelding ]

:') en tekenen kunnen ze ook al niet :')
Hihi wat een verzuurde gekkies. Het land uit met dit zeurtuig.
PWBF
pi_133323889
Mooie stad wel Groningen.
PWBF
pi_133324214
De anti fascisten hebben zich weer prima geamuseerd vandaag
pi_133324342

Kuifje in Congo :X :X
pi_133324522
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:16 schreef Ryan3 het volgende:
Sinterklaas wie kent hem niet.
Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas
en zijn knechtje Pieterbaas!
Dude :D
pi_133324587
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 19:43 schreef zwaaien het volgende:
[ afbeelding ]

Kuifje in Congo :X :X
Geweldig dat accent van die hottentots in die strip.
Zo spreek ik tegenwoordig nog steeds oudere Turken en Marokkanen aan.
I´m back.
pi_133324646
Ik heb net op rtl4 de nieuwe pieten gezien..
Ze zien er nu IMO veel racistischer uit van voorheen ( ik ben niet anti - piet ).
Eerst leken ze op een sprookjes figuur, iets wat niet echt bestaat want niemand heeft zulke lippen en lijkt me start dat slaven goed in bezit hadden.
Nu lijken ze op een echte neger :')
Ze smelten de kazen!
pi_133324783
In 'Sint en Diego en de magische bron van Myra' vinden de Pieten trouwens een Coca Cola automaat waarop ze flesjes Cola drinken. :D
pi_133324860

In Uithoorn werd de Sint door burgemeester Dagmar Oudshoorn ontvangen.
Ik dacht dat we afgesproken hadden om geen oorringen te dragen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_133324955
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 20:00 schreef Oud_student het volgende:
[ afbeelding ]
:')
Wat ben jij flauw zeg :(
pi_133325013
quote:
[ afbeelding ]
Dat vinden de ME-pieten niet leuk.
I´m back.
pi_133325544
quote:
[ afbeelding ]
Moet er wel om lachen :D
pi_133326200
Geniet nog maar even van dit nazifeestje. Binnenkort moet het geloven aan huidige tijdsgeest
(Racisme-feesten? Dan maar oprotten naar 1850. In 2013 geen plaats).
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
  zaterdag 16 november 2013 @ 20:47:41 #17
241662 Jian
Well, well, well
pi_133326306
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 20:43 schreef Samuray13 het volgende:
Geniet nog maar even van dit nazifeestje. Binnenkort moet het geloven aan huidige tijdsgeest
Joh, ga Zwarte Pieten bedreigen ofzo :W
pi_133326776
quote:
Ik had kleine swastika vlaggetjes bij me en na de intocht hebben we een kruis verbrand in de tuin van een Turk hierbij de buurt O+.
pi_133326934
quote:
Zijt gij ene negert ? :o
pi_133326961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:09 schreef TLC het volgende:

[..]

Zijt gij ene negert ? :o
Vlug, pak de hooivork!!!
pi_133326984
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:10 schreef Luigi het volgende:

[..]

Vlug, pak de hooivork!!!
Hooivork en brandende toorsen ^O^
pi_133327100
quote:
8)7
pi_133327130
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

8)7
De 13 in zijn username staat voor z'n IQ en leeftijd bij elkaar opgeteld gok ik.
pi_133327182
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:05 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik had kleine swastika vlaggetjes bij me en na de intocht hebben we een kruis verbrand in de tuin van een Turk hierbij de buurt O+.
Cheers, mate. Jij mag vanavond je schoentje zetten.
I´m back.
pi_133327184
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:15 schreef Luigi het volgende:

[..]

De 13 in zijn username staat voor z'n IQ en leeftijd bij elkaar opgeteld gok ik.
Dat moet haast wel :')
pi_133327217
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Cheers, mate. Jij mag vanavond je schoentje zetten.
Dan zet ik m'n kaplaarzen. Daar zit namelijk nog een beetje bloed aan van de neger die we met de hele buurt opgeknoopt hebben om het Sinterklaasseizoen in te luiden!
pi_133327266
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:18 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dan zet ik m'n kaplaarzen. Daar zit namelijk nog een beetje bloed aan van de neger die we met de hele buurt opgeknoopt hebben om het Sinterklaasseizoen in te luiden!
Sinterklaas zag dat en vond het goed!
I´m back.
  zaterdag 16 november 2013 @ 21:28:27 #28
66825 Reya
Fier Wallon
pi_133327501
Dit lijkt me toch niet al te lastig om correct te vervoegen, mensen.
pi_133327782
Waar waren nou al die rellen die er volgens de boosblanken zeker zouden komen?
PWBF
pi_133327876
De boosblanken moeten wel erg teleurgesteld zijn dat de zeurnegers geen rellen zijn begonnen. Man man man wat zaten ze daar op te wachten zeg.
PWBF
  zaterdag 16 november 2013 @ 21:42:23 #31
241662 Jian
Well, well, well
pi_133327902
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:38 schreef Nielsch het volgende:
Waar waren nou al die rellen die er volgens de boosblanken zeker zouden komen?
Wat ben jij toch verdomd slecht geïnformeerd, de grootste kans op eventuele narigheid is voorspeld bij de intocht in Amsterdam en die is morgen pas.
pi_133327957
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:42 schreef Jian het volgende:

[..]

Wat ben jij toch verdomd slecht geïnformeerd, de grootste kans op narigheid is voorspeld bij de intocht in Amsterdam en die is morgen pas.
Ah, de boosblanken hebben dus nog steeds hoop begrijp ik.

En nee, de intocht in Amsterdam boeit me niet dus geen idee dat die pas morgen is.
PWBF
  zaterdag 16 november 2013 @ 21:53:14 #33
241662 Jian
Well, well, well
pi_133328273
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 21:44 schreef Nielsch het volgende:

dus geen idee dat die pas morgen is.
Ja, dat was wel duidelijk ...
pi_133328530
Ik hoorde dat Sinterklaas volgend jaar wordt afgeschaft overal....

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 16-11-2013 22:24:23 ]
I´m back.
pi_133328809
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:00 schreef Ryan3 het volgende:
Ik hoorde dat Sinterklaas volgend jaar word afgeschaft overal....
Van wie hoorde je dat? Van Quinsy?
pi_133328815
quote:
Klopt. Ik las het ook. Ergens... op internet dacht ik?
  zaterdag 16 november 2013 @ 22:10:31 #37
241662 Jian
Well, well, well
pi_133328842
quote:
Wie moet er dan leiding gaan geven aan die Zwarte Pieten?
pi_133328854
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:10 schreef Jian het volgende:

[..]

Wie moet er dan leiding gaan geven aan die Zwarte Pieten?
Louis van Gaal.
  zaterdag 16 november 2013 @ 22:14:43 #39
241662 Jian
Well, well, well
pi_133328963
quote:
9s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:11 schreef Specularium het volgende:

[..]

Louis van Gaal.
.... met Kluivert als hoofdpiet
pi_133329022
Kijk Nielsch eens de popi jopi anti piet uithangen :D schuldgevoelletje dat je wil wegwerken ?
pi_133329049
quote:
SIEG PIET
pi_133329062
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

SIEG PIET
Proest. :D.
pi_133329251
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:16 schreef Scorpie het volgende:
Kijk Nielsch eens de popi jopi anti piet uithangen :D schuldgevoelletje dat je wil wegwerken ?
Nee hoor, van mij mag Zwarte Piet precies zo blijven als ie nu is. Ik weet gewoon nog niet wie nou irritanter zijn. De zeurnegers of de boosblanken. Nouja, ik neig toch iets meer naar de laatste groep.
PWBF
pi_133329297
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee hoor, van mij mag Zwarte Piet precies zo blijven als ie nu is. Ik weet gewoon nog niet wie nou irritanter zijn. De zeurnegers of de boosblanken. Nouja, ik neig toch iets meer naar de laatste groep.
Schmink jezelf en zet een pruik op zou ik zeggen.
pi_133329343
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Schmink jezelf en zet een pruik op zou ik zeggen.
Moet er niet aan denken. Moet je de hele dag lollig doen tegen kinderen.

Maar waar zijn nou die rellen die er volgens jou zouden zijn?
PWBF
pi_133329409
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:26 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je bent toch al een negert?
I´m back.
pi_133329453
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je bent toch al een negert?
Ik ben een neger omdat ik van mening ben dat er een groepje boosblanken is dat niet kan omgaan met de afwijkende mening van wat zeurnegers? Neh, slechte poging jochie.
PWBF
pi_133329468
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:26 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar waar zijn nou die rellen die er volgens jou zouden zijn?
Morgen in Amsterdam. Als ze er zijn, stop jij dan met reageren in dit topic of maak je openlijk excuses hier jegens alle boosblanken? Alhoewel, dat zie ik je toch nooit doen, daar mis je de ruggengraat voor, dus geen idee waarom ik dit voorstel.
pi_133329509
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik ben een neger omdat ik van mening ben dat er een groepje boosblanken is dat niet kan omgaan met de afwijkende mening van wat zeurnegers? Neh, slechte poging jochie.
Een omgekeerde bounty noemde we dat vroeger. Iemand die dolgraag optrok met negerts maar helaas blank was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')