SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M'n meterkast compleet:
Close-up van de zekering:
Is er iets wat ik zelf kan doen?
Ik dacht zelf om die zekering er tussenuit te halen en de draden door te verbinden met een kroonsteentje. Als dan de aardlekschakelaar er niet uit knalt, dan ligt het dus aan die zekering.
Of is dat een slecht idee?
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
Wat is het probleem. Ziet er netjes uit.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:54 schreef blup het volgende:
3 aardlekken trouwens, 1 hoofdschakelaar.
i dont get it.
Niet meteen zo giftigquote:Op woensdag 13 november 2013 22:58 schreef Gieliovd het volgende:
@ doorlussen: Darwin award?
Dankzij dat soort acties betalen we dus >¤120 voor een beetje ziektekostenverzekering en een eigen risico van oneindig.
Laat ik mijn automaat maar doorlussen. Pannekoek.
Sorry maar kan daar niet zo goed tegen.
Jah, alles.quote:Op woensdag 13 november 2013 22:53 schreef Gieliovd het volgende:
Das de aardlek. De vaatwasser al ontkoppeld?
quote:Op woensdag 13 november 2013 22:58 schreef Gieliovd het volgende:
Die rooie is je HOOFD schakelaar. Daarmee zet je de hele reut uit.
[..]
Wat is het probleem. Ziet er netjes uit.
Aardlek voor 4 groepen... links, midden en rechts.
Alleen zie ik een kookgroep waarvan ik niet zo weten of die op dezelfde aardlek mag met 3 andere groepen.
Zoals gezegd alle groepen rechts ff uit en dan rustig beginnen met zoeken.
Dat vraag ik me dus af, volgens mij zit er iets meer op de hoofdschakelaar dan dattie eigenlijk voor geschikt is.quote:Die rooie is je HOOFD schakelaar. Daarmee zet je de hele reut uit.
Nou, die hoofdschakelaar is 63A dus meer dan geschikt voor deze installatiequote:Dat vraag ik me dus af, volgens mij zit er iets meer op de hoofdschakelaar dan dattie eigenlijk voor geschikt is.
Dat mag een kookgroep 2 x230V telt voor een groepquote:Aardlek voor 4 groepen... links, midden en rechts.
Alleen zie ik een kookgroep waarvan ik niet zo weten of die op dezelfde aardlek mag met 3 andere groepen.
Nu in gang, keuken, kelder, bijkeuken, WC, tuinkamer en ook op de overloop. Alle stekkers uit de wandcontactdozen en ook de lampen, peertjes, uit de lamphouders halen. In de meterkast de schakelaar weer omzetten.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:18 schreef Wootism het volgende:
Zo heb gedaan wat jullie zeiden en het blijkt dus te liggen aan de derde zekering rechts boven. In ieder geval een stapje dichterbij.
Het probleem is alleen dat op de derde zekering het volgende zit:
Gang, keuken, kelder, bijkeuken, WC, tuinkamer en de overloop.
Daar zat ik ook al aan te denken.quote:Op donderdag 14 november 2013 06:36 schreef Simba het volgende:
Er zal wel vocht in de buitenlamp zitten.
Vocht in een buitenlamp of stopcontact, daardoor lekt er een beetje stroom weg via de aarde en gaat je aardlek om.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:18 schreef Wootism het volgende:
Dat van die stekkers had ik al gedaan. Vandaag wilde ik inderdaad alle lampen er uit gaan draaien. Maar daar kreeg ik dus de kans niet voor omdat alles opeens weer werkt.....quote:Op donderdag 14 november 2013 04:45 schreef jpajs het volgende:
[..]
Nu in gang, keuken, kelder, bijkeuken, WC, tuinkamer en ook op de overloop. Alle stekkers uit de wandcontactdozen en ook de lampen, peertjes, uit de lamphouders halen. In de meterkast de schakelaar weer omzetten.
Klapt deze er weer uit dan ben je nog een stekkertje vergeten. Anders heb je weer stroom op de groep. Draai nu eerst alle peertjes er in. Wacht na elke peetje vijf minuten. Daarna de stekkers er weer in. Zo kom je er achter waar het probleem zit.
Als het zo is dat alles er uit is en de schakelaar klapt er nog uit.
![]()
![]()
BLIJF DAN OVERAL AF EN SCHAKEL DESKUNDIGE HULP IN.
![]()
![]()
De buitenlampen op zowel de voor- als de achterkant van het huis hebben, raar of niet, een eigen groep.quote:Op donderdag 14 november 2013 06:36 schreef Simba het volgende:
Er zal wel vocht in de buitenlamp zitten.
Koffiezetapparaat, tosti-ijzer etc... zitten op een andere groep. En die deden het ook gewoon.quote:Op donderdag 14 november 2013 10:26 schreef hb64 het volgende:
Keuken en bijkeuken; check je koffiezetapparaat! Berucht voor aardlekken als ze ouder worden.
Bedankt.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:07 schreef exlurker het volgende:
[..]
Dat mag een kookgroep 2 x230V telt voor een groep
Je kunt in de lasdozen delen van de groep er af gooien om het probleem te isoleren.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:17 schreef Wootism het volgende:
Oké.....
Gisteren heeft die aardlekschakelaar het gewoon heel de middag volgehouden. Maar rond 18:30 klapte hij er weer uit. Vandaag is er ook geen leven meer in te krijgen. (ik heb geen tijdschakelaars in huis)
Ik heb dus echt geen idee wat dit kan zijn.
Ondanks dat alle schakelaars op 'uit' staan heb ik toch alle lampen er even uitgehaald.... zonder resultaat.
Ook heb ik enkele wanddozen open geschroefd om te controleren op vocht o.i.d. Was er ook niet.
Ik weet van gekheid niet meer waar ik het moet zoeken... hoe kan dat ding het opeens een halve dag zonder problemen doen en er vervolgens weer mee kappen?
Misschien iemand nog tips voordat ik een elektriciën laat komen die alles weer van voor af aan gaat doorlopen?
Thanks voor de tip! Maar het was helaas zonder resultaat....quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je kunt in de lasdozen delen van de groep er af gooien om het probleem te isoleren.
Problemen met aardlek-fouten staan bekend om het onregelmatige patroon waarmee ze kunnen optreden.
Als je een kennis hebt die elektriciën is met een “megger” zou ik die even een belletje geven.
quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:25 schreef Fer het volgende:
Het hoeft ook maar een miniem kleine lekstroom te zijn om de aardlek te laten afgaan, het betreffende "apparaat" kan dus best nog gewoon functioneren.
Een vies stoffig stopcontact of oud verlengsnoer ergens kan het ook zijn, rotte isolatie in een kabel .
Er hangen geen apparaten aan de zekering, enkel een paar lampen en stopcontacten.quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:46 schreef Simba het volgende:
beschadigde kabel door de kruipkelder, apparaten die met een "vochtig doekje" zijn schoongemaakt,
een lekke boiler (in het keukenkastje)
Je woont toch niet er ongeluk bij mij om de hoek? (groningen)quote:Op vrijdag 15 november 2013 16:08 schreef Wootism het volgende:
[..]
Thanks voor de tip! Maar het was helaas zonder resultaat....
Heb 4 lasdozen kunnen vinden in huis waarvan er 1 bij de groep hoort die loopt te vervelen. Heb deze lasdoos compleet ontkoppelt van de groep, maar nog steeds klapt de aardlek eruit.![]()
Ik denk dat het probleem iets dieper ligt...
En ik heb helaas geen kennis die elektriciën is. Laat staat met een Megger.
Neequote:Op vrijdag 15 november 2013 16:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je woont toch niet er ongeluk bij mij om de hoek? (groningen)
Nee, maar heb wel een meggerquote:
Nogmaals, deze ruimten hebben grote kans op vocht. Misschien iets van vocht of oxidatie in de stopcontacten zelf. Heb je ook de kapjes van de stopcontacten gehaald of een lichtschakelaar open gemaakt om te zien hoe het er binnen eruit ziet?quote:Op woensdag 13 november 2013 23:18 schreef Wootism het volgende:
Het probleem is alleen dat op de derde zekering het volgende zit:
Hij bedoeld waarschijnlijk met 'blijft het probleem': 'verplaatst het probleem zich naar de andere aardlekautomaat'. In dat geval kun je ervan uitgaan dat de originele aardlekautomaat in orde is, en je probleem dus verderop in de installatie zit. Als het probleem op dezelfde plek blijft, dan is namelijk juist de aardlekautomaat als eerste verdacht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:17 schreef hottentot het volgende:
Maar goed je kunt wat dingen uitsluiten.
Aardlekautomaat kan defect zijn:
Dit kun je testen door twee automaten uit te zetten en dan de afgaande draden te verwisselen en dan de automaten weer aanzetten, blijft het probleem dan de draden weer terugzetten en de aardlek-automaat als goed beschouwen. Is het probleem langdurig weg dan een nieuwe Aardlek kopen.
Koop inderdaad gewoon even een multimeter bij de bouwmarkt, hoeft echt geen Hi-Tech te zijn. Wel even de 0 ohm die aangegeven wordt negeren, 0 ohm is namelijk een perfecte kortsluiting, dat is niet best als je dat tussen bovengenoemde draden meet. Wat je wilt meten is een zo hoog mogelijke weerstandquote:Meten:
Als je een universeel meter hebt dan kun je in de groep gaan meten. Als alle lampen uitstaan, en alle stekkers uit de stopcontacten zijn zou de weerstand als volgt moeten zijn:
Aarde <> Nul 0 ohm
Aarde <> Plus 0 ohm
Nul <> Plus 0 ohm
Aarde of Nul naar schakeldraden 0 ohm
(of een paar megaohm door stof o.i.d.) maar dat is te verwaarlozen.
Oké, daar was je me dus kwijt....quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee, maar heb wel een megger![]()
Maar goed je kunt wat dingen uitsluiten.
Aardlekautomaat kan defect zijn:
Dit kun je testen door twee automaten uit te zetten en dan de afgaande draden te verwisselen en dan de automaten weer aanzetten, blijft het probleem dan de draden weer terugzetten en de aardlek-automaat als goed beschouwen. Is het probleem langdurig weg dan een nieuwe Aardlek kopen.
Meten:
Als je een universeel meter hebt dan kun je in de groep gaan meten. Als alle lampen uitstaan, en alle stekkers uit de stopcontacten zijn zou de weerstand als volgt moeten zijn:
Aarde <> Nul 0 ohm
Aarde <> Plus 0 ohm
Nul <> Plus 0 ohm
Ik heb alle stopcontacten en schakelaars open gehad, maar alles was kurkdroog...quote:Op vrijdag 15 november 2013 19:23 schreef Fer het volgende:
[..]
Nogmaals, deze ruimten hebben grote kans op vocht. Misschien iets van vocht of oxidatie in de stopcontacten zelf. Heb je ook de kapjes van de stopcontacten gehaald of een lichtschakelaar open gemaakt om te zien hoe het er binnen eruit ziet?
Thanks voor je info, maar na uren prutsen heb ik toch maar besloten een monteur te laten komen. Had dit weekend flink wat visite over de vloer die allemaal het toilet moesten gebruiken bij kaarslicht. Klinkt romantisch, is het toch nietquote:Op zaterdag 16 november 2013 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Paar kleine toevoegingen op deze post:
[..]
Hij bedoeld waarschijnlijk met 'blijft het probleem': 'verplaatst het probleem zich naar de andere aardlekautomaat'. In dat geval kun je ervan uitgaan dat de originele aardlekautomaat in orde is, en je probleem dus verderop in de installatie zit. Als het probleem op dezelfde plek blijft, dan is namelijk juist de aardlekautomaat als eerste verdacht.
[..]
Koop inderdaad gewoon even een multimeter bij de bouwmarkt, hoeft echt geen Hi-Tech te zijn. Wel even de 0 ohm die aangegeven wordt negeren, 0 ohm is namelijk een perfecte kortsluiting, dat is niet best als je dat tussen bovengenoemde draden meet. Wat je wilt meten is een zo hoog mogelijke weerstand
(Liefst groter dan 1 MΩ , 1 miljoen Ohm dus, in de praktijk zal je meter waarschijnlijk 'oneindig' aangeven, meestal met een 1 en een punt erachter in het display. Let er wel op dat je meter in het hoogste weerstandbereik staat, bv 2 MΩ of 20 MΩ Dat is simpel te controleren door even met je vingers de meetpennen vast te pakken, dan zou je een waarde op je meter moeten kunnen aflezen.)
EDIT: Ten overvloede, zoals al gezegd is, eerst de groep uitschakelen (liefst gewoon alles via de hoofdschakelaar!)
Misschien lees ik het niet goed, maar hier staat toch echt wat fout.quote:Op vrijdag 15 november 2013 18:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Meten:
Aarde <> Nul 0 ohm
Aarde <> Plus 0 ohm
Nul <> Plus 0 ohm
Als je verder had gelezen had je mij niet hoeven quoten.quote:Op zondag 24 november 2013 12:41 schreef eRKa het volgende:
[..]
Misschien lees ik het niet goed, maar hier staat toch echt wat fout.
Aarde <> Plus 0 ohm
Nul <> Plus 0 ohm
Tussen Aarde cq. Nul en de fase (plus) moet je een zo hoog mogelijke weerstand meten, minstens hoger dan 230Kohm. Waarschijnlijk zal je meter zelfs "OL" (open loop aangeven).
Meet je (veel) minder dan 230Kohm tussen nul en fase, en er is niets meer ingeschakeld/aangesloten, dan heb je de fout gevonden.
Maar kijk vooral die buitenlamp na. Meestal is dit dé oorzaak van vochtindringing en daardoor lekstroom naar aarde.
Nee, want dit antwoord:quote:Op zondag 24 november 2013 12:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je verder had gelezen had je mij niet hoeven quoten.
klopt ook maar voor de helft. Tussen Aarde en Nul hoor je in Nederland nagenoeg 0 Ohm te meten. Dat klopte net wél in jouw post. Waar de poster van bovenstaande stelt dat alles waar 0 Ohm staat, niet klopt, slaat hij de plank ook een beetje mis.quote:Op zaterdag 16 november 2013 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Paar kleine toevoegingen op deze post:
[..]
Koop inderdaad gewoon even een multimeter bij de bouwmarkt, hoeft echt geen Hi-Tech te zijn. Wel even de 0 ohm die aangegeven wordt negeren, 0 ohm is namelijk een perfecte kortsluiting, dat is niet best als je dat tussen bovengenoemde draden meet. Wat je wilt meten is een zo hoog mogelijke weerstand
(Liefst groter dan 1 MΩ , 1 miljoen Ohm dus, in de praktijk zal je meter waarschijnlijk 'oneindig' aangeven, meestal met een 1 en een punt erachter in het display. Let er wel op dat je meter in het hoogste weerstandbereik staat, bv 2 MΩ of 20 MΩ Dat is simpel te controleren door even met je vingers de meetpennen vast te pakken, dan zou je een waarde op je meter moeten kunnen aflezen.)
Tussen aarde en nul hoor je achter de automaat een zeer hoge weerstand te meten. Is dat niet zo dan zal de lekstroom de aardlek triggeren. Daarom moet je bij het zoeken naar een aardfout ook altijd de groep uitzetten, dit om lekstromen in andere groepen niet te meten, maar ook om verbindingen naar aarde toe voor de automaat te negeren.quote:Op zondag 24 november 2013 13:44 schreef eRKa het volgende:
[..]
Nee, want dit antwoord:
[..]
klopt ook maar voor de helft. Tussen Aarde en Nul hoor je in Nederland nagenoeg 0 Ohm te meten. Dat klopte net wél in jouw post. Waar de poster van bovenstaande stelt dat alles waar 0 Ohm staat, niet klopt, slaat hij de plank ook een beetje mis.
In die zin heb je gelijk, na de automaat met verbruikers van het net gescheiden.quote:Op zondag 24 november 2013 13:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tussen aarde en nul hoor je achter de automaat een zeer hoge weerstand te meten. Is dat niet zo dan zal de lekstroom de aardlek triggeren.
Kloptquote:Op zondag 24 november 2013 16:13 schreef eRKa het volgende:
[..]
In die zin heb je gelijk, na de automaat met verbruikers van het net gescheiden.
Dan moet de weerstand inderdaad oneindig hoog zijn. Ik bedoel het net zelf, aarde en nul hangen in de distributietrafo al aan elkaar.
Mooi stukje uitleg.quote:
Het gaat ook over de weerstand achter de groep, niet die van het net. Daarbuiten is het niet aan te raden om met een standaard bouwmarkt meter de weerstand van aarde t.o.v. nul te meten van het net zelf. Goede kans namelijk dat er een paar volt verschil tussen zit en dan overleeft de meter het wellicht niet.quote:Op zondag 24 november 2013 16:13 schreef eRKa het volgende:
In die zin heb je gelijk, na de automaat met verbruikers van het net gescheiden.
Dan moet de weerstand inderdaad oneindig hoog zijn. Ik bedoel het net zelf, aarde en nul hangen in de distributietrafo al aan elkaar.
Uhm, ja en neequote:Op zaterdag 23 november 2013 08:57 schreef exlurker het volgende:
En, is de oorzaak van deze ellende al boven water en verholpen?
Ik ben totaal niet bedreven op het gebied van electra, maar doe wat ik kan.quote:
Lijkt erop dat je het gevonden hebt (tijd zal het leren) zonder universeel meter.quote:Op maandag 25 november 2013 14:59 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet bedreven op het gebied van electra, maar doe wat ik kan.
En ondanks dat het voor de meeste hier een fluitje van een cent is, gaat dat doormeten met die universeelmeter me nooit lukken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |