abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6053346
Ik zat net een interressant artikel te lezen over laser behandeling op de ogen. Het schijnt nogal fantastische resultaten te hebben.
Nou vroeg ik mij af of hier mensen ervaring hebben met deze behandeling. Ik heb zelf -3,5 en -3 en mijn linker oog zie ik nog maar 50% ik draag een bril, en ga binnenkort (weer) lensen proberen.
Iemand nog leuke/ramp verhalen hierover?
Haai!
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:30:11 #2
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_6053437
Allemaal wel leuk en aardig maar wat is het effect over 10-15 jaar???

ben je dan blind?kun je nog wel lenzen nemen??

Ik vind het nog en beetje tricky allemaal...

|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:30:14 #3
36138 sjaak-ie
Lekker boeie!
pi_6053439
Ik weet erg niet veel van, maar het schijnt dat de laserbehandeling maar in 50% van de gevallen echt resultaat heeft. Daarnaast is het ontieglijk duur!
pi_6053448
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 10:21 schreef Sib het volgende:
Ik zat net een interressant artikel te lezen over laser behandeling op de ogen. Het schijnt nogal fantastische resultaten te hebben.
Nou vroeg ik mij af of hier mensen ervaring hebben met deze behandeling. Ik heb zelf -3,5 en -3 en mijn linker oog zie ik nog maar 50% ik draag een bril, en ga binnenkort (weer) lensen proberen.
in 90% van de gevallen komen de ogen uit op 0 dus het is een vrij betrouwbare methode. De overige 10% zit er 0,25 vanaf maar er ook heel dichtbij

ik heb zelf -8 en -7 en wil het dus ook laten doen als ik het geld ervoor heb

dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:31:03 #5
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_6053449
quote:
De behandelingen zijn duur, érg duur... Ik heb het overigens wel overwogen (-7.5). Verhaal gaat dat grotere afwijkingen beter te corrigeren zijn dan kleine (-1) afwijkingen.

Heb je de mogelijkheid van contactlens-implantatie overwogen? Goedkoper en minder ingrijpend (kan ongedaan gemaakt worden, laser niet)

dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:32:12 #6
15638 DaRealMac
ondertitels zijn suf
pi_6053460
Alleen dat de oma van mijn vriendin het ook heeft laten doen, en die is er volledig tevreden over.
I cannot help but notice that there is no problem between us that cannot be solved by your departure
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:32:27 #7
11731 pr0f
Hit any user to continue
pi_6053464
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 10:30 schreef sjaak-ie het volgende:
Ik weet erg niet veel van, maar het schijnt dat de laserbehandeling maar in 50% van de gevallen echt resultaat heeft. Daarnaast is het ontieglijk duur!
Bron?
Ik heb wel interesse in deze behandeling namelijk, nooit meer gedoe met lensen, gewoon strak kunnen kijken.
Renault 5 GT Turbo. 120 pk, 848 kg, 0-100 in 7.8 sec.
pi_6053504
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 10:31 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

De behandelingen zijn duur, érg duur... Ik heb het overigens wel overwogen (-7.5). Verhaal gaat dat grotere afwijkingen beter te corrigeren zijn dan kleine (-1) afwijkingen.

Heb je de mogelijkheid van contactlens-implantatie overwogen? Goedkoper en minder ingrijpend (kan ongedaan gemaakt worden, laser niet)

als je de replies van mijn bron doorleest dan zie je door verschillende mensen het verhaal komen dat -6 -6,5 zo ongeveer de grens heeft, daarboven word het vrij riskant.

Overigens weet ik dat een behandeling in nederland tegen de 8000 a 9000 euro kost, best wel prijzig.

Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat met pech je echt je ogen verkloot.
Ik weet in ieder geval dat ik een bril wel een beetje beu aan het worden ben, ik kan mijn oakley niet meer op

Haai!
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:38:49 #9
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_6053521
Ik wil het ook laten doen ooit. Het is wel duur jah, maar net alsof lenzen en brillen voor de rest van je leven niet duur zijn. En het scheelt een hoop gedoe. Ik heb zelf rond de -5 trouwens.

Misschien een idee je te laten informeren door een oogarts ofzow? M'n moeder werkt in een oogkliniek, zal haar es vragen wat ze er van weet... (raar dat ik dat nog nooit eerder heb gedaan eigenlijk..)

Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:39:28 #10
7300 Codin
Motherfucking keycards...
pi_6053531
Dan zou ik nog altijd hier gaan als ik jou was:

http://www.retina-tec.nl/NewFiles/6LaserTeam.html

Die gasten geven je meer dan 100% zicht terug. Maw: je zal na de behandeling direct scherper kunnen zien dan je deed toen je geboren was. Lees maar eens over hun equipment. De meetapparatuur beweegt zo'n 180 keer per seconde mee met de bewegingen van je oog.

Pretty impressive.

P.S. Hoe kan je nou -3.5 en -3.0 hebben en dan erbij zeggen dat je nog maar voor 50% ziet met je linkeroog? 50% is pas op -8, want -16 is blindheid....

You have to be eightteen or older to ride...
pi_6053551
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 10:30 schreef --HOOLIE-- het volgende:
Allemaal wel leuk en aardig maar wat is het effect over 10-15 jaar???

ben je dan blind?kun je nog wel lenzen nemen??

Ik vind het nog en beetje tricky allemaal...

precies, ik las bijvoorbeeld ook dat je nachtvisie naar de klote kan gaan. Dus wat je met een vieze bril hebt als je het licht in staart.

Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat ze een stuk van je oogbol afhalen.
Vooral dit stuk is vreselijk interessant. De operatie beschreven, sorry in het engels.

Haai!
pi_6053570
ik heb zelf -1 en -1,5 en ik zit er ook al een tydje aan te denken.
binnenkort ga ik denk ik maar eens wat meer informatie aanvragen...

heb nu al een jaar of 6 een bril en ik wordt er echt moe van af en toe.

pi_6053575
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 10:39 schreef Codin het volgende:
P.S. Hoe kan je nou -3.5 en -3.0 hebben en dan erbij zeggen dat je nog maar voor 50% ziet met je linkeroog? 50% is pas op -8, want -16 is blindheid....
qua scherpte of diepte of weet ik veel wat ze precies meten.. zie ik -3,5 en -3
maar dat wat ik zie zie ik links slechts 50% van. Tis heel raar uit te leggen. Met bril zit ik op -0,25 beide ogen, maar dan toch kan ik links soms iets niet lezen.. ik zie het, maar toch ook weer niet..
Haai!
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 10:58:06 #14
3003 Zomerpeer
...Geen gewone Peer!
pi_6053722
Mijn opticien raad het iedereen af (belangenverstrengeling??)

In elk geval kun je na de behandeling nooit meer lenzen dragen, en als je vantevoren al veel last hebt van droge ogen kan dit veel erger worden.

Ikzelf heb links en rechts min 6, maar mijn linkeroog is slechter van kwaliteit (vraag me niet hoe het kan, het schijnt ermee te maken te hebben dat het een lui oog is/is geweest).
In praktijk wil het zeggen dat als ik mijn lenzen in heb, ik toch met links minder kan zien. Zelf heb ik het idee dat dat oog minder licht opvangt, de kleuren zijn wat doffer als ik alleen met links kijk.

Ik woon dicht bij de Belgische grens, en in Belgie is deze operatie echt vele malen goedkoper. Ik ken een aantal mensen die hun ogen daar hebben laten doen, en ze zijn er allemaal tevreden over. Er doet in het dorp 1 horrorverhaal de ronde, bij 1 jongen is het mislukt, dus die draagt nu weer een bril (echt typisch, als je over laseren begint komt iedereen meteen met DAT verhaal aan).

Ik heb zelf veel info gelezen op het net, onder meer Engelse sites en heb besloten te wachten tot ze wat meer weten over de effecten op lange termijn. In elk geval gaat tot nu toe maar een vrij klein percentage van de behandelingen helemaal 100 %, meestal zijn er toch (kleine) problemen.

Veel succes in elk geval!! En laat weten hoe het gegaan is!

Er is een vacature voor een vriendje vrij
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:03:37 #15
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6053802
Mijn broer werkte in het Oogziekenhuis Rotterdam, daar wordt het aan de lopende band gedaan. Gaat altijd met succes, en ik laat het ook doen.

Heb alleen nog geen centjes ervoor .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:06:17 #16
17628 Superann
als ik het niet kan, wie dan?
pi_6053836
Zodra mijn lenzen gaan irriteren, ga ik ook zo'n laseroperatie ondergaan (moet ik natuurlijk wel even het geld ervoor hebben). Een vriendin van mij had -8 en hoeft nu geen bril te dragen. Ik hoor alleen maar goede verhalen over deze operaties.
De uitspraak 'vroeger was alles beter' duidt op geheugenverlies
pi_6053907
hmmmz positief zeg!
heb zelf -6.25 en zit hier dus ook al heel lang over na te denken
vinnet alleen wel wat eng hoor, heeft iemand hier ook ooit die operatie op tv gezien? brrrrrrr *ril*
pi_6053913
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:03 schreef X-Ray het volgende:
Mijn broer werkte in het Oogziekenhuis Rotterdam, daar wordt het aan de lopende band gedaan. Gaat altijd met succes, en ik laat het ook doen.

Heb alleen nog geen centjes ervoor .

word het overigens niet vergoed (gedeeltelijk) door het ziekenfonds ofzo?
of is dat alleen maar in hele specifieke gevallen?
Haai!
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:13:57 #19
17628 Superann
als ik het niet kan, wie dan?
pi_6053945
Bij die vriendin van mij werd het volgens mij (gedeeltelijk?) vergoed, omdat de oogsterkte zo extreem was. Bij 'normale' gevallen vrees ik dat je zelf moet betalen.
De uitspraak 'vroeger was alles beter' duidt op geheugenverlies
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:35:01 #20
3003 Zomerpeer
...Geen gewone Peer!
pi_6054246
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:10 schreef Nyles het volgende:
hmmmz positief zeg!
heb zelf -6.25 en zit hier dus ook al heel lang over na te denken
vinnet alleen wel wat eng hoor, heeft iemand hier ook ooit die operatie op tv gezien? brrrrrrr *ril*
Ik werd al helemaal naar toen ik de informatiefolder las die een collega van mij meekreeg. Daarin beschrijven ze precies wat ze doen, wat je voelt, en dat je ABSOLUUT NIET mag knipperen of wegkijken.
Want dat stopt de laser enzo... Brrrrr. En je moet flink nadruppelen met speciale vloeistof, met kapjes op je ogen slapen de eerste tijd, je krijgt een kalmeringsmiddel vantevoren (*ieks*, doe mij maar een dubbele dosis), je mag dus niet zelf naar huis rijden...

Oja vooral het gedeelte waarin ze beschreven hoe ze het een stukje van je hoornvlies snijden en dat omklappen om op de oppervlakte daaronder te kunnen laseren... *bbbrrr* Ze klappen het stukje daarna wel weer terug, maar het las toch niet echt lekker.

Er zijn ook laserbehandelingen waarbij ze het stukje helemaal weghalen en later weer terugzetten, stond een verslag in de krant van iemand waarbij 1 van die kapjes door zun oog was gaan zwerven. Erg pijnlijk. (Was overigens wel in Zuid-Amerika)

dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:44:31 #21
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6054419
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:11 schreef Sib het volgende:

[..]

word het overigens niet vergoed (gedeeltelijk) door het ziekenfonds ofzo?
of is dat alleen maar in hele specifieke gevallen?

Nee het wordt helaas niet vergoed. Ook niet gedeeltelijk. Het valt onder cosmetische ingreep....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_6054551
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:35 schreef Zomerpeer het volgende:

[..]

Ik werd al helemaal naar toen ik de informatiefolder las die een collega van mij meekreeg. Daarin beschrijven ze precies wat ze doen, wat je voelt, en dat je ABSOLUUT NIET mag knipperen of wegkijken.
Want dat stopt de laser enzo... Brrrrr. En je moet flink nadruppelen met speciale vloeistof, met kapjes op je ogen slapen de eerste tijd, je krijgt een kalmeringsmiddel vantevoren (*ieks*, doe mij maar een dubbele dosis), je mag dus niet zelf naar huis rijden...

Oja vooral het gedeelte waarin ze beschreven hoe ze het een stukje van je hoornvlies snijden en dat omklappen om op de oppervlakte daaronder te kunnen laseren... *bbbrrr* Ze klappen het stukje daarna wel weer terug, maar het las toch niet echt lekker.

Er zijn ook laserbehandelingen waarbij ze het stukje helemaal weghalen en later weer terugzetten, stond een verslag in de krant van iemand waarbij 1 van die kapjes door zun oog was gaan zwerven. Erg pijnlijk. (Was overigens wel in Zuid-Amerika)

brrrr *ril*.....dat gedeelte hebbik dus gewoon op tv gezien....hoe dat stukje snijden... iew word d'r gelijk weer helemala kriebelig van
pi_6054689
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:35 schreef Zomerpeer het volgende:

[..]

Want dat stopt de laser enzo... Brrrrr.

aaaaargghhh.. en ik wordt al helemaal panisch als er iets in mijn oog zit.. ga ik onwijs knipperen (werkt overigens wel)
het is trouwens wel jammer dat je niet onder narcose dit kan doen omdat je moet blijven kijken naar een bepaald deel, en in slaap bewegen je ogen nogal
Haai!
pi_6054814
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:06 schreef Superann het volgende:
Zodra mijn lenzen gaan irriteren, ga ik ook zo'n laseroperatie ondergaan (moet ik natuurlijk wel even het geld ervoor hebben). Een vriendin van mij had -8 en hoeft nu geen bril te dragen. Ik hoor alleen maar goede verhalen over deze operaties.
je moet het juist doen nog voordat je last van je lenzen krijgt. Als je er last van krijgt betekent het dat je oog al ietsjes beschadigd is geraakt. Ik kan gelukkig mijn lenzen nog steeds zonder problemen dragen maar zodra ikhet geld voor zo'n operatie heb ga ik het denk ik wel doen.
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 12:09:21 #25
34793 neo567
You know who
pi_6054861
Vies duur vind ik die behandeling echt niet normaal, vooral als het aan de lopende band gebeurt. Moeten die gasten hun studie schuld nog afbetalen of iets anders groots ?
  dinsdag 1 oktober 2002 @ 12:10:17 #26
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_6054882
Het nadeel van een laserbehandeling is dus inderdaad dat nog niemand het lange termijn effect weet. In feite ben je bezig met het richten van de lens door er kleine littekens op aan te brengen. Wat als die gaan verkalken, of verbindweefselen? Komt nog eens bij dat het een eenmalig effect heeft. Normaal gesproken komt het ook voor dat je bijvoorbeeld na een paar jaar weer slechtere ogen hebt. Dit kan dus ook met laserbehandeling gebeuren. Je zit dan wel even op 0, maar dat kan na een jaar weer anders zijn. Dan moet je toch weer aan een bril of lenzen.

Bedenk goed, het is onomkeerbaar!

dinsdag 1 oktober 2002 @ 12:22:53 #27
3003 Zomerpeer
...Geen gewone Peer!
pi_6055137
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 12:09 schreef neo567 het volgende:
Vies duur vind ik die behandeling echt niet normaal, vooral als het aan de lopende band gebeurt. Moeten die gasten hun studie schuld nog afbetalen of iets anders groots ?
Waarschijnlijk de laserapparatuur *gna*gna*
pi_10614423
Heeft er iemand ervaring met zijn / haar ogen laten laseren bij Care Vision in Amsterdam? http://www.care-vision.nl
2 Juni heb ik er een intakegesprek (kost 25 euro), de hele behandeling zou 3950 euro gaan kosten met een levenslange garantie.
Toch ben ik er nog niet uit i.v.m. de risico's.
Misschien kan ik toch beter contactlenzen laten implanteren, iemand daar ervaring mee?
Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen en de voor-, en nadelen (heb nog niet alles door kunnen lezen)
pi_10928322
oke dan nu even de waarheid :

-na de behandeling (LASIK hebben we het dan over...) heb je bijna meteen scherp zicht, dit kan echter ook langer duren, ivm traanvocht, en heelingsproces (naar + gaan, en weer naar 0 bijvoorbeeld)

-een behandeling is niet succesvoller bij slechtere ogen, ook -1 kan goed worden behandeld.

-ze kunnen sterktes tussen +4 en -20 (!) laseren, dit is echter wel STERK AFHANKELIJK van de dikte van je hoornvlies...

-meer dan 90% komt uit op 0, de rest komt daar bijna aan.

-het kost in Nederland rond de 4000 euro, afhankelijk van de kliniek.

- je ogen moeten al minstens een jaar, maar liever langer stabiel zijn (dus niet slechter worden, dan is het jammer van je geld!).

- je moet ouder zijn dan 20, en volledig uitgegroeid.

-risico's zijn er, en ze zijn niet mis (het is immers je oog!!!) maar kans erop is erg klein als je ogen goed in orde zijn (en je er zelf ook goed mee omgaat, ervoor en erna wordt de kans nog aanmerkelijk veel kleiner).

-pijn na de behandeling verschilt per persoon sterk, ik ken iemand die 3 dagen door een hel ging (gna gna) maar ook mensen die er met een dag vanaf waren.

-bij oude mensen (zoals de oma van een van de fokkers hier...) is de kans van slagen aanmerkelijk kleiner, dit in verband met helings proces dat voor hen stuk langer duurt.
Ook hebben oudere mensen vaak een leesbril nodig, en dit valt NIET te corrigeren met lasertechniek.

-bij het laseren wordt je hoornvlies zo bijgewerkt dat dit het invallende licht zodanig breekt, zodat het wel goed op je netvlies valt (je hoornvlies wordt als het ware je nieuwe lens).

En hoe weet ik dit allemaal?????

Ik ga dit ook laten doen, heb een afspraak voor over 2 maanden.
Ik heb hierover veel gelezen en me goed laten informeren door de optometrist. Deze man heeft mijn ogen onderzocht (je ogen moeten aan veel eisen voldoen, voor je in aanmerking komt) en alles was OK.

Dus, wish me luck

[Dit bericht is gewijzigd door MakzBokz op 06-06-2003 13:20]

pi_11053732
Hier kun je een boekje over lasik downloaden....

http://www.seewithlasik.com/docs/LASIK_book/Lasikvisioncorrection.pdf

Het is wel in PDF formaat dus je hebt acrobat reader nodig.
te downloaden bij www.adobe.nl

pi_11055350
die mensen boeit het niet zo wat het gevaar is, je tekend toch dat je niks kunt eisen.
heb zelf behandeling gesponsord kunnen krijgen omdat ik nystagmus heb maar heb ik niet gedaan omdat risico te groot was behandeling bij nystagmus was pas een keer gedaan.
pi_11057030
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 12:17 schreef lesley het volgende:
die mensen boeit het niet zo wat het gevaar is, je tekend toch dat je niks kunt eisen.
heb zelf behandeling gesponsord kunnen krijgen omdat ik nystagmus heb maar heb ik niet gedaan omdat risico te groot was behandeling bij nystagmus was pas een keer gedaan.
Omdat de kans dat het fout gaat kleiner is dan 1% zullen de meeste mensen zich er ook geen zorgen over maken.
Je kan het beste een bedrijf uitzoeken met veel ervaring en bezuinig vooral niet op de prijs.

Nystagmus? nooit van gehoord. Ik zal het eens opzoeken.

pi_11498426
Effe ouwe topic uit de sloot gehaald.

Ik heb die LASIK operatie laten doen ... 's wel vet duur , maar ik zie trug eh ... dus daar had ik wel wat cash voor over.

'k had in allebei m'n ogen -6,5 , dus das zo goed als helemaal scheel /// operatie duurt 30 minuteuh voor de 2 ogen ... daarna kan je direct naar huis ...

everything we do in life echoes in eternity
pi_11500853
en hoe is het resultaat?

Mijn vriend heeft 2 jaar geleden de Lasik behandeling laten doen in het oogchirugisch instituut (ofzo) in Rotterdam. Hij had een cilindrische afwijking en beide ogen ongeveer -6. Het is voor hem niet pijnlijk geweest (behalve het felle licht toen hij naar buiten liep ). Hij had echter aan 1 oog nog bijna -0,5 afwijking dus dat hebben ze nog een keertje gedaan. Hij kon een week later echt goed scherp zien en dat doet ie nog steeds. Wel klaagt hij af en toe over vermoeide ogen als hij in het donker moet rijden (dus dat nachtblindheid is wel een beetje waar).
Zijn broer heeft het ook gedaan, en met succes!

Het is het geld dubbel en dwars waard geweest...
zijn verzekering heeft trouwens een aanzienlijk deel vergoed dus ik zou het gewoon navragen bij je verzekering of zoek desnoods een andere verzekering die het wel vergoedt.
Denk ook eens aan wat je normaal gesproken kwijt bent aan brillen/lenzen, dat loopt toch ook aardig op, zeker als je je hele leven nog een bril /contactlenzen moet dragen!

Wat mij betreft echt een aanrader dus.

pi_11501529
Ok het echte verhaal (wel lang)

Ik heb het zelf 2.5 jaar geleden laten doen bij Retina hoe ik daar bij kwam zal ik uitleggen, ik ben nl niet over 1 nacht ijs gegaan.

Paar jaar geleden heb ik lensen genomen van Hans Anders, dit ging echt jaren goed. Op het werk was een Engelsman die zijn ogen had laten laseren in de UK, dit met de oude methode (geen LASIK). Hij had daar zelf pijn van een paar dagen maar verder perfect en 100% zicht. Ik heb toen nagedacht en omdat ik geen problemen had met mijn lenzen wilde ik het toch later gaan doen. Plots begon het 2 jaar later ongeveer, continue oog onstekingen van de lenzen. Ik werd er helemaal gek van, ben dus rond gaan kijken bij ziekenhuizen, en prive klinieken zelfs in Belgie. Uit Belgie kreeg ik in een normale enveloppe een zwart wit a4tje met wat informatie erop, die viel dus al gelijk af. Uiteindelijk kwam ik uit bij Retina, kreeg een hele nette folder toegestuurd waarin ze het hadden over een stappenplan.
Retina werkt met een stappenplan wat je van voor tot eind volgt als je de hele mikmak doorzet.
1. Voorlichtings avond waarin ze vanalles uitleggen over de behandeling.
2. Vooronderzoek waarin ze je ogen gaan testen en tot de conclusie komen of het wel of niet mogelijk is.
3. Behandeling zelf (Straks meer erover)
4. Regelmatig terug voor controle gedurende 1 jaar

Mijn ogen werden dus uitvoerig getest, waardoor ze een compleet 3d model op de computer hebben daarop staat precies hoeveel vocht, hoe dik het hoorvlies en veel meer allemaal is. Daarna besloot ik de behandeling te gaan doen en op de dag zelf was ik bloednerveus. Je gaat ernaartoe met iemand die je veilig naar huis kan afzetten, als je nl geen bril hebt dan heb je afhankelijk van harde of zachte lenzen een klein probleempje. Je mag je zachte lenzen nl 2 dagen van te voren niet in, en harde lenzen een maand niet. Dus iemand zal je veilig daar af moeten zetten, en weer thuisbrengen. Ok, ik zit daar dus een beetje nerveus te wezen tot ik uiteindelijk naar de behandel kamer mag. Daar krijg je steriele spullen aan en een paar verdovings druppels in je oog. Dan wordt je verder gebracht de uiteindelijk kamer (met de laser) in, waar je op een bank gaat liggen. Dan zetten ze een spreider op je oog, zodat je oogleden open blijven. Daarna gaan ze in het geval van LASIK een klein stukje van je hoornvlies loshalen, het klinkt freaky maar je ziet dit echt gebeuren. Je voelt er alleen helemaal niets van, als dat is gebeurd zorgen ze er nog voor dat je hoofd stil ligt. Je mag je hoofd niet bewegen, doe je dat wel dan stopt de laser en die gaat later weer verder als je hoofd weer stilligt. Je kijkt dan recht voorruit de laser in en je ziet 1 rood lampje en voor de rest iets heel snel knipperen, ik dus kijken naar dat rode lampje en niet zo lang daarna klaar en begonnen ze aan het volgende oog. Nadat ik klaar was vroeg die chirurg gelijk of ik ffe wilde lezen wat er op de temperatuur meter stond, en ook al was het nog een beetje wazig ik kon het lezen. Voorheen zonder mijn lenzen met -6.5 had dat echt niet gekunt. Je wordt dan naar een wachtkamer gebracht, waar je ongeveer 1.5 uur zit en je af en toe je ogen mag opendoen. Dit heeft te maken met het loshalen van een stukje hoornvlies wat dus weer uitzichzelf gaat vastzitten. Je ogen voelen helemaal droog aan, en hier komen de vermelde druppels van pas.
Je slaapt ook alleen de eerste nacht met oogkapjes op, zodat je niet perongeluk in je ogen kunt wrijven (wat dus de eerste 3 maanden zeker niet mag).Deze druppels zijn niet meer als kunsttranen (vocht) en zorgen ervoor dat je oog vochtig blijft. Je moet dit gedurende een paar weken, (hangt af van je gevoel) tig keer per dag doen. Bij mij was dit over na ongeveer 3 weken over en had ik het allemaal niet meer nodig. Volgende dag terug voor controle, ik stapte al zelf in de auto met mijn moeder ernaast en hoppa terug voor controle wat allemaal goed was. Daarna nog een paar keer geweest gedurende 1 jaar lang, en uiteindelijk zit ik op 0,00000 a 160%. Ik zie nu scherper dan ooit, en heb totaal nergens last meer van. Het enige wat je als nadeel op kunt vatten is het zien van zgn halo's tijdens het autorijden in het donker. Je ziet dan een klein wazig schijnsel om een lamp erbij. Ik ervaar dit totaal niet als irritant, en dit gaat bij de meeste vanzelf weer weg na verloop van tijd. Ik zie het zelf trouwens nu niet eens meer, weet dus niet of het er nog is of dat ik er aan gewend ben. Er zijn ook mensen die dit hebben zonder dat ze laserbehandeling hebben gedaan.

Dit lange verhaal klinkt alsof het heel wat is, maar geloof mij die behandeling stelt niets voor. Het slapen van 1 nachtje met oogkapjes, en het druppelen van je ogen ervaar je totaal niet als hyper irritant. Het levert nl zoveel op als je voor eens en voor altijd ervanaf bent. De verhalen van moet je na 10 jaar weer, en wat dan zijn allemaal onzin. Deze behandeling is voor het leven, en je zal nooit meer een bril nodig hebben voor verziendheid. Een leesbril op latere leeftijd zal deze behandeling totaal niet kunnen verkomen, maar ach die krijgen we bijna allemaal wel.

Het klinkt een beetje als een verkooppraatje, maar zo is het niet bedoeld iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil. Ik vindt mijn ogen belangrijk en heb daarom voor een prive kliniek (met laatste technologie) gekozen, heb daar geen spijt van omdat ik perfect ben geholpen. Misschien dat nu voor een keertje het topic over laserbehandelen is verduidelijkt.

Groetjes,

Dark

pi_12148809
Heb het al eerder eens nagevraagd bij mijn Ziektekostenverzekeraar, dit is een copie van de mail die ik terug kreeg:

Geachte heer Kamp,

In reactie op uw e-mail van 20 januari deel ik u het volgende mee.

Indien u van ons een machtiging heeft gekregen voor een
lasertherapiebehandeling van het hoornvlies worden de kosten hiervan
volledig vergoed.

Heeft u nog vragen, dan kunt u mailen aan ziekenfonds@zilverenkruis.nl. U
kunt ons ook telefonisch bereiken. Ons telefoonnummer is 0900-9674 (EUR
0,05 pm). Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur en
zijn u graag van dienst.

Met vriendelijke groet,
Claudia Philippo

Zilveren Kruis Achmea

Ben ik dan een uitzondering met -8 en -7,75?

FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 juli 2003 @ 21:44:32 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_12149419
Nu ben ik particulier verzekerd bij ONVZ volgens een polis welke claimt dat ALLES binnen de Nederlandse gezondheidszorg vergoed wordt. O.A. kan ik ook eenmaal per jaar mijn brillenglazen volledig vergoed krijgen.

Dus even een mailtje gestuurd of ze dit vergoeden. Ik ben wel benieuwd. Wanneer het vergoed wordt overweeg ik het sterk.

Overigens wordt laseren al jaren gedaan, dus de effecten op langere termijn (15 jaar) zijn NU toch wel bekend lijkt me zo.

FOK!-Schrikkelbaas donderdag 31 juli 2003 @ 21:48:21 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_12149504
Informatie in het Nederlands:

http://www.oogziekenhuis.nl/algemeen.asp?gID=5350

Excimer laser correctie van het hoornvlies: PRK en LASIK
PRK staat voor Photorefractieve keratectomie: met behulp van een Excimer laser (ultraviolet licht) vindt foto-ablatie (=verdamping) van weefsel plaats. Het profiel van het te verdampen weefsel bepaalt de te corrigeren sterkte. Deze techniek wordt sedert 1989 bij mensen toegepast. Ons Centrum bestaat sedert 1992 en heeft veel ervaring. Wij behandelden meer dan 4000 'ogen'. Met de huidige excimer laser is het mogelijk om de meeste vormen van bijziendheid, al of niet in combinatie met astigmatisme, te corrigeren. De PRK behandeling wordt thans uitgevoerd bij sterkten vanaf -1.50 tot en met -6.00 Dioptrie. In deze groep bereikt 95% een correctie met een restfout, die kleiner is dan + of - 1.00D. 80 % van de behandelden komt uit tussen de + en - 0.50 D.

LASIK behandeling
Lasik staat voor LAser in SItu Keratomileusis : voorafgaand aan de laser correctie wordt een flapje van het hoornvliesweefsel gesneden en opgeklapt. Na het uitvoeren van de laser behandeling wordt het flapje weer op zijn plaats teruggelegd. Deze behandeling werd in 1992 geďntroduceerd en in ons Centrum vanaf 1995 toegepast. De LASIK behandeling wordt thans toegepast voor bijziendheid met sterkten tussen -6.00 en -10.00D en bij verziendheid voor sterkten van +2.00 tot +4.00 D ( geen leesbril correcties! ). Voor de LASIK correcties geldt, dat 92% van de behandelingen resulteert in een sterkte kleiner dan + of - 1.00 D. De kandidaat voor de EXCIMER laser behandeling dient ouder te zijn dan 18 jaar en de bijziendheid moet het laatste jaar stabiel zijn (geen verandering van sterkte). Eerdere oogoperaties of oogziekten alsmede een niet functionele gezichtsscherpte aan één oog kunnen een behandeling in de weg staan.

Kunstlensimplantatie in de voorste oogkamer
Zeer hoge bijziendheid kan worden gecorrigeerd met KUNSTLENS-IMPLANTATIE in de voorste oogkamer. Een plastic kunstlens kan vóór de pupil in de voorste oogkamer worden geplaatst om bijziendheid van -10.00 tot - 18.00 D) en verziendheid (+3.00 tot +8.00) te corrigeren. De implantatie van de zgn. ARTISAN lens heeft een zeer goede voorspelbaarheid; een ander voordeel is de eventuele omkeerbaarheid: de kunstlens kan verwijderd of verwisseld worden. Een nadeel van deze implantatie methode is dat het gaat om een operatie IN het oog, met de daaraan verbonden mogelijke complicaties. Voor nadere informatie over de ARTISAN lens implantatie kunt u het betreffende onderdeel van deze website raadplegen.

De prijzen van de behandelingen zijn per 01-09-2001 als volgt vastgesteld:

De kosten zijn:
¤ 100,- Vooronderzoek (totale kosten voor beide ogen)
¤ 1800,- PRK/LASEK (kosten per oog)
¤ 2000,- LASIK (kosten per oog)
¤ 2200,- Artisan Implantlens (kosten per oog)
¤ 2500,- Torisch Artisan Implantlens (kosten per oog)

De kosten voor deze ingrepen worden vrijwel nooit vergoed door verzekeraars

[Dit bericht is gewijzigd door Swetsenegger op 31-07-2003 21:53]

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 1 augustus 2003 @ 11:53:39 #39
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_12159478
quote:
Geachte heer Swets,

Naar aanleiding van uw mail d.d. 31 juli 2003, kan ik u het volgende mededelen,
u zult het laseren van ogen schriftelijk moeten aanvragen met behandelplan en een kostenplaatje.
Dit kunt u sturen naar:
<adres>
Mocht u nog verdere vragen hebben kunt u bellen tussen 8.30 en 17.00 uur, op telefoonnummer 030-.......

Met vriendelijke groet,

Michel Jol
Ik weet dus nog geen reet
pi_12223916
Ai, lees ik daar net toch iets over kans op nacht blindheid. Das niet zo mooi. Ben namelijk een echt nachtmens. Werk veel 's nachts ivm het overige verkeer (stelletje lijers) Zit in het Uitzonderlijke vervoer (nee, niet 2,90 breed of 20 meter lang, maar echt uitzonderlijk) dus das niet zo mooi als ik dan niet goed in donker kan zien (zie zonder bril toch ook niet veel en lensen is al helemaal knudde na 18 uur dragen)

Ff goed informeren dus!

dinsdag 5 augustus 2003 @ 09:39:59 #41
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_12230508
Welke ziektekostenverzekering (ziekenfonds) vergoed eigenlijk zulke operaties in het geheel of gedeeltelijk?
The Internets, I needs it..
pi_13067512
Ik zie nu al halo's 'snachts... :S

Zonder bril en heb geen behandeling gehad..

Ik zit er zelf ook wel eens over te denken maar vind het risico gewoon te groot. ik heb maar -1,75 en -1,5 en plus cylinders van rond de 1.

Het "flapje" zal pas na een JAAR genezen zijn. Dit vind ik het grootste risico, en het volgende punt is dat je hoornvlies niet overbodig dik is. Dit laseren ze weg en is niet goed voor je, vooral op latere leeftijden niet...

vrijdag 3 oktober 2003 @ 17:45:08 #43
43485 BuGs_BuNnY
[url]Motorfreak[/url]
pi_13627728
Hou nu eens op met de bijwerkingen.
De kans dat lensen je ogen beschadigen is veel groter dan een laserbehandeling en duurkoop is niet altijd kwaliteit.
Iemand een opticieen daar ooit over horen praten?

Noem maar eens nadelen op van bril en lensen.
Vies, hoofdpijn,afhankelijk,onstoken,niet kunnen verdragen,etc etc...

Als je een behandeling ondergaat zijn er ALTIJD risico's.
Met alles wat je met je lichaam doet.
Ken iemand die is bij de tandarts geweest; Boren; tong omhoog tegen boor en praat nu voor zijn leven raar. (simpel bij de tandarts denk je dan)

Ik doe het hier: http://www.eyestarlasik.nl/eyestar_nl.html
Waarom? Goedkoper; betere kwaliteit; service;
Niemand heeft mij kunnen aantonen waarom het daar niet kan.

Apparatuur is het beste van het beste. Dokter is vrouwlijk
EN de risico's zijn er; maar nihil. en begin nou niet over hoornvlies want ze halen echt maar zo'n miniscuul deel weg dat zal over honderd jaar nog geen problemen geven (gemiddeld hoornvlies dan)...
En iemand die geen halo's ziet met lensen? nou bijna niemand.

Het lullige is alleen dat als het goed mis gaat je een groot probleem hebt maar dan moet je er nooit aan beginnen......
Begin dan ook niet aan motorrijden; roken; bumping jumpen; of ook maar iets wat je leven kan kosten......

pi_13632794
quote:
Het schijnt nogal fantastische resultaten te hebben.
Laat je heel goed informeren!!!
Want je schrijft zelf dat je nog maar 50% ziet. Als dit is wat je ziet met je bril op, dus de goede correctie, ga er dan niet van uit dat het na de ingreep ineens 100% is!!!!
Het handige van zo'n ingreep is dat je geen bril of lenzen meer nodig hebt, maar je gaat er niet beter mee zien dan met je bril of lenzen.
Tenminste dat is wat ik begrepen heb van mijn oogarts!
Ik heb een oog waar ik amper 50% mee zie (met de goede correctie, zonder zie ik heel weinig) en ik heb overwogen om het te laten laseren. Maar de oogarts zei: Je gaat er niet beter mee zien en het is veel geld. En tja, zolang ik mn lenzen nog gewoon kan dragen, houd ik het daar dus maar bij.

Wat ik wil zeggen is dus dat je geen wonderen moet gaan verwachten. Een oog wat met de goede correctie al niet goed ziet, zal na een laserbehandeling (of welke andere vorm van refractie chirurgie) niet beter gaan zien, want als het er niet in zit, dan valt dat resultaat niet te verwachten, laat je hierover dus heel goed informeren.
Het zou jammer zijn als je veel verwacht wat niet uitkomt!!!

En succes met je keuze!

Fake it till you make it...
pi_13632884
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 13:26 schreef Tombias het volgende:

Nystagmus? nooit van gehoord. Ik zal het eens opzoeken.

Nystagmus: "wiebelogen"
Bij nystagmus maken de ogen steeds heen en weer gaande bewegingen, de ogen kunnen vaak niet of slecht stil gehouden worden.
pi_13632929
quote:
Op donderdag 22 mei 2003 19:30 schreef miendobbelsteen het volgende:
Misschien kan ik toch beter contactlenzen laten implanteren, iemand daar ervaring mee?
Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen en de voor-, en nadelen (heb nog niet alles door kunnen lezen)
Ik ken 2 mensen die lensjes hebben laten implanteren en ze zijn er beide voor zover ik weer behoorlijk tevreden over.
Maar ik vind het lastig om voor heb te spreken, ik weet ook niks van last wat ze ermee gehad hebben ofzo.
pi_13632989
Ik heb mijn opticien hier ook wel eens over gesproken. Volgens hem is het grootste bezwaar dat je met laseren alleen een aanpassing kunt doen aan de sterkte van het oog, en niet aan de cylinder. Dus als je je ogen hebt laten laseren, kan het zijn dat je alsnog een bril (lenzen kan dan niet meer) nodig hebt om de cylindrische afwijking te corrigeren.
"In theory, there is no difference between theory and practice. In practice, there is." - Yogi Berra
pi_13633130
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:23 schreef spearhead het volgende:
Ik heb mijn opticien hier ook wel eens over gesproken. Volgens hem is het grootste bezwaar dat je met laseren alleen een aanpassing kunt doen aan de sterkte van het oog, en niet aan de cylinder. Dus als je je ogen hebt laten laseren, kan het zijn dat je alsnog een bril (lenzen kan dan niet meer) nodig hebt om de cylindrische afwijking te corrigeren.
Met laser is een cylinder misschien idd lastig te corrigeren, maar met een implant lensje kan dit wellicht wel.
Een paar reacties terug staat een prijslijstje en daar staat ook iets over een "torische implantlens" (dat is met cylinder).
  vrijdag 3 oktober 2003 @ 23:54:01 #49
43485 BuGs_BuNnY
[url]Motorfreak[/url]
pi_13636913
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 21:23 schreef spearhead het volgende:
Tuurlijk zegt jouw opticien dit; HIJ WIL JE NIET KWIJT
maar het is kant en klare onzin.
Ik heb maar -0,25 en -0,75 wat dus niet veel is.
MAAR cilindrisch is mijn probleem 1,75 beide ogen.
Kijk hier maar bijvoorbeeld: http://www.eyestarlasik.nl/eyestar_nl.html

Ik heb echt zoveel gelezen en gehoord... Het is geen wonder ofzo; de techniek kan het aan....

pi_13638345
uhm cylindrische afwijking kan wel gecorrigeerd worden, mijn vriend heeft het laten doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')