Ik vind dit wel een terechte klacht... Hoe moeilijk kan het zijn financieel normaal te zijn?quote:Op maandag 11 november 2013 03:43 schreef Nikmans het volgende:
Waar komen al die grafdagboektopics toch vandaan de laatste tijd
Dat is toch altijd de losse uitgaven?quote:Op maandag 11 november 2013 03:49 schreef IrCute het volgende:
schrijf alles op wat je uitgeeft, dan zie je snel waar het probleem is.
Kan je idd zien op dat rabo bankieren. Vakanties en uitgaan zijn killer, samen met 400 euro per maand aan boodschappen, kleding en elektronica...quote:Op maandag 11 november 2013 03:49 schreef IrCute het volgende:
schrijf alles op wat je uitgeeft, dan zie je snel waar het probleem is.
Het is alleen, 600 per maand is lening...quote:Op maandag 11 november 2013 03:52 schreef practics het volgende:
[..]
Dat is toch altijd de losse uitgaven?
Ten minste daar ga ik meestal de fout in.![]()
Maar TS zolang je het kunt ophoesten en het beetje binnen de lijntjes houd, zou ik me niet te druk maken.
Eerstejaarsquote:Op maandag 11 november 2013 03:53 schreef Vice. het volgende:
Hoeveelste jaars student ben je? ¤1200 valt best mee namelijk. Geen >10k schuld bij DUO hebben.
Zou me idd niet te druk maken over duo lening, of je moet een ruk studie doen waar je geen drol mee gaat verdienen (Lees niks meer dan gemiddeld) Zou me druk maken over in de min gaan op je normale rekeningquote:Op maandag 11 november 2013 03:53 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Het is alleen, 600 per maand is lening...
Jij kunt nu al 4 jaar in de toekomst kijken?quote:Op maandag 11 november 2013 03:58 schreef Vice. het volgende:
Zoek een bijbaan en let wat meer op je centen. Nu al ¤600 per maand lenen... Ook al verdien je het wellicht makkelijk terug, die zekerheid heb je niet. Als straks afgestudeerd bent en je komt niet makkelijk aan de bak, plus dikke schuld: Da's geen fijn begin van je carrière. Je kunt nu best genieten van je studentenleven, maar dat kan wel met mate.
Wie weet rondt hij z'n studie niet nominaal af. En wie weet hoe de kansen op arbeidsmarkt er tegen die tijd uitzien. Ik zou het toch wat voorzichtiger aan doen. En 30 jaar aflossen klinkt nou niet echr als een prettig vooruitzicht, ook al is het maar ~¤100 per maand. Je kunt met minder dan ¤600 per maand ook leuke dingen doen.quote:Op maandag 11 november 2013 04:00 schreef practics het volgende:
[..]
Jij kunt nu al 4 jaar in de toekomst kijken?
Daarbij 4 jaar a 600 per maand moet die terug betalen over 30 jaar![]()
Dat is nou niet echt heel gek.
quote:Op maandag 11 november 2013 04:23 schreef EricOscuro het volgende:
Misschien zou ik met je moeten meeleven... maar sorry, dat lukt me in jouw geval voor geen meter.
Je bent gewoon zo verwend dat je gewoon eens keihard op jouw bek moet gaan.
En ja, beter nu dan over 10 jaar... dit zou wel eens de meest waardevolle les van jouw leven kunnen zijn.
Kortom; de waarde van geld leren kennen!
Jij hebt het uitgaven patroon van iemand met een modaal inkomen (en dan heb je dus nog geluk met die lage huur).
En als je deze studie niet afmaakt, ben je straks misschien werkloos en moet je rondkomen van een bedrag van 850 euro per maand... een woninghuur dat al gauw rond de 500 euro per maand bedraagt... nog eens een zorgverzekering van bijna 100 euro per maand... elektriciteit etc van ook al gauw 100 euro per maand... en dan nog andere vaste lasten zoals water telefoon, internet, TV abonnement... en andere gemeentelijke lasten!
En dat is nog maar de voorhoede van jouw problemen! De rest komt pas daarna... geen geld meer om uit te gaan, amper geld om een biertje te kopen op een terras of thuis, geen geld meer voor sigaretten tenzij je slechts een paar peuken per week rookt. Geen geld om naar verjaardagen of feestjes van jouw vrienden te gaan... en al helemaal niet om zo'n feestje zelf te organiseren.
Kortom je komt in een sociaal isolement, jouw beste kleren komen van de Zeeman, de kringloopwinkel of wat jou dan ook maar past van de familie.
Geen meergranenbrood meer, maar een of ander Aldi merk dat na 3 dagen keihard is.
En amper meer kans op een lekker wijf, omdat mannen zonder baan niet echt interessant zijn voor de vrouwtjes.
Ik zeg... geniet er nog even zover het kan! Want weldra heb je zelfs geen geld meer om jezelf te onderhouden, laat staan een huisdier en al helemaal geen vriendin of kind meer!
En dat kan een goede les voor je zijn. Misschien wel de beste les ooit als je echt bereid bent om uit jouw ivoren toren te treden, en de waarde van geld echt keihard te leren kennen.
En het meest positieve aan deze les is dat je nooit meer neerkijkt op mensen die zwoegen voor hun geld..want dat is de les die jij zult leren als jouw ouders je niet bij schieten.
En ja, ik zou je best willen helpen... maar jij lijkt mij het type dat eerst keihard op zijn bek moet gaan voordat je echt de ernst inziet van jouw eigen situatie... en belangrijker nog dat jij de ernst inziet van andere mensen die ooit onder jou zullen vallen, wanneer je jouw opleiding afrond en alles weer koek en ei is.
Serieus gast, jij zult echt langs de afgrond moeten gaan voordat je de waarde van geld echt zult begrijpen. Een half jaartje leven op macaroni, brood en jam van de Aldi zou je goed doen.
Ben je tot deze bijna Spartaans opvoeding bereid... dan ben ik je ook bereid te helpen, nog voor je het schuldsaneringstraject in gaat.
Hoe baas ook ik deze post vind, OP is gewoon een verzonnen lulverhaal, spendeer je tijd er niet aan. 2800 per maand uitgeven naast de huur is gewoon onrealistisch. Ik heb een huur van 340 en ben rond de 500 p/maand kwijt (incl. huur dus). Oh, 'en ik heb nu ook echt al een schuld van 1200 euro' ... valt mee, 'k ken mensen die hebben het slechter, dus de verhouding tussen jouw schuld en de hoeveelheid geld dat jij spendeert per maand is sowieso compleet scheef getrokken.quote:Op maandag 11 november 2013 04:23 schreef EricOscuro het volgende:
Misschien zou ik met je moeten meeleven... maar sorry, dat lukt me in jouw geval voor geen meter.
En ja, beter nu dan over 10 jaar... dit zou wel eens de meest waardevolle les van jouw leven kunnen zijn.
Jij hebt het uitgaven patroon van iemand met een modaal inkomen (en dan heb je dus nog geluk met die lage huur).
En als je deze studie niet afmaakt, ben je straks misschien werkloos en moet je rondkomen van een bedrag van 850 euro per maand... een woninghuur dat al gauw rond de 500 euro per maand bedraagt... nog eens een zorgverzekering van bijna 100 euro per maand... elektriciteit etc van ook al gauw 100 euro per maand... en dan nog andere vaste lasten zoals water telefoon, internet, TV abonnement... en andere gemeentelijke lasten!
En dat is nog maar de voorhoede van jouw problemen! De rest komt pas daarna... geen geld meer om uit te gaan, amper geld om een biertje te kopen op een terras of thuis, geen geld meer voor sigaretten tenzij je slechts een paar peuken per week rookt. Geen geld om naar verjaardagen of feestjes van jouw vrienden te gaan... en al helemaal niet om zo'n feestje zelf te organiseren.
Kortom je komt in een sociaal isolement, jouw beste kleren komen van de Zeeman, de kringloopwinkel of wat jou dan ook maar past van de familie.
Geen meergranenbrood meer, maar een of ander Aldi merk dat na 3 dagen keihard is.
En amper meer kans op een lekker wijf, omdat mannen zonder baan niet echt interessant zijn voor de vrouwtjes.
Ik zeg... geniet er nog even zover het kan! Want weldra heb je zelfs geen geld meer om jezelf te onderhouden, laat staan een huisdier en al helemaal geen vriendin of kind meer!
En dat kan een goede les voor je zijn. Misschien wel de beste les ooit als je echt bereid bent om uit jouw ivoren toren te treden, en de waarde van geld echt keihard te leren kennen.
En het meest positieve aan deze les is dat je nooit meer neerkijkt op mensen die zwoegen voor hun geld..want dat is de les die jij zult leren als jouw ouders je niet bij schieten.
En ja, ik zou je best willen helpen... maar jij lijkt mij het type dat eerst keihard op zijn bek moet gaan voordat je echt de ernst inziet van jouw eigen situatie... en belangrijker nog dat jij de ernst inziet van andere mensen die ooit onder jou zullen vallen, wanneer je jouw opleiding afrond en alles weer koek en ei is.
Serieus gast, jij zult echt langs de afgrond moeten gaan voordat je de waarde van geld echt zult begrijpen. Een half jaartje leven op macaroni, brood en jam van de Aldi zou je goed doen.
Ben je tot deze bijna Spartaans opvoeding bereid... dan ben ik je ook bereid te helpen, nog voor je het schuldsaneringstraject in gaat.
Die post slaat nergens op want ik heb dat geld zelf verdient. Ik ben begonnen voor 4 euro per uur bij de ah en heb nu mijn huidige baan. Hell werken heeft ervoor gezorgd dat ik geld als minder waardevol zie. En ik krijg niets van mijn ouders.quote:Op maandag 11 november 2013 04:51 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Hoe baas ook ik deze post vind, OP is gewoon een verzonnen lulverhaal, spendeer je tijd er niet aan. 2800 per maand uitgeven naast de huur is gewoon onrealistisch. Ik heb een huur van 340 en ben rond de 500 p/maand kwijt (incl. huur dus).
Ik heb in een post hierboven al geantwoord op een paar dingen.quote:Op maandag 11 november 2013 04:23 schreef EricOscuro het volgende:
quote:Op maandag 11 november 2013 04:23 schreef EricOscuro het volgende:
Nogmaals ik ben niet verwend. Ik heb er zelf voor gewerkt dat geld te krijgen. En dat is lastig op je 19e.quote:
Bedankt voor het compliment... en ja de kans dat de OP verzonnen is, is inderdaad groot.quote:Op maandag 11 november 2013 04:51 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Hoe baas ook ik deze post vind, OP is gewoon een verzonnen lulverhaal, spendeer je tijd er niet aan. 2800 per maand uitgeven naast de huur is gewoon onrealistisch.
Gozer ik waardeer je commentaar. Maar ik hen echt geen rijkeluis kindje. Ik heb lang als vakkenvuller bij de appie gewerkt. Ik was toen blij met een loonsverhoging van 4 euro per uur. Ik heb zonder geld van mijn ouders en zonder stufi op kamers gewoond van die 4 euro. Mijn ouders zouden het trouwens niet eens kunnen betalen te helpen.quote:Op maandag 11 november 2013 05:14 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Bedankt voor het compliment... en ja de kans dat de OP verzonnen is, is inderdaad groot.![]()
Maar ik heb zelf gestudeerd en ben mensen als Roadtrip tegengekomen.
Sterker nog... sommigen waren werkelijk zo naïef dat ze dachten dat hun ouders voor altijd voor hun klaar zouden staan (en tegelijkertijd nooit dachten dat het bedrijf van hun ouders failliet kon gaan).
En ik kan niet ontkennen dat ik enige voldoening kreeg wanneer de rijkeluis kindjes, die voorheen zich als jonge Goden achten ineens met de werkelijkheid geconfronteerd voelden...met het leven van iemand met een uitkering. En ik geloof serieus dat ze daar echt eens doorheen moeten.
Dus nee geen idee of OP echt een bestaat of niet... maar als hij bestaat... dan komt hij er niet onder uit om minstens een half jaar op bijstandsniveau te leven. En daar mag hij nog blij mee zijn, aangezien de gemiddelde student van veel minder moet rondkomen.
Maar als hij echt bestaat en echt iets wil leren en veranderen, dan zal hij de waarde van geld moeten leren kennen. Zijn abonnementen van nu in de bieb moeten lezen, zijn eigen eten moeten leren koken, niet meer dan hooguit 2 dagen uitgaan met een beperkt budget... zijn eigen kamer en afwas moeten leren doen. En desnoods zijn bovenkleding leren te kopen bij de kringloopwinkel.
Wat dat betreft behandel ik iedereen gelijk. Of het nu een faker is of iemand die oprecht deze vraag stelt. Voor het geval dat de TS echt hulp wil, heb ik geen keuze... dan wil ik helpen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |