Vragen, opmerkingen en commentaar graag in Commentaren op de streamverslagen, deel 10. Dat houdt de streamverslagen beter leesbaar.
Vervolg op de Streamverslagen van maandag 30 september 2002.
"Ik droom hier soms heel heftig", zegt Judith. "Ik heb hier heel gedroomd over iemand. Het was een oma van iemand, maar ik kende het gezicht niet. Vlak daarna overleed Carmen's oma. Ik ging met haar op een bankje zitten en omschreef haar aan Carmen. Pluizig haar, 47 kilo... en dementerende. Dat was dus precies haar oma. Hoe kan dat??"
"Dat alles al vast staat geloof ik niet", zegt Laurens. "Ze had het thuis al besproken en door ouderdom is die oma dus inderdaad overleden. Dat bedoel ik dus dat niet alles vaststaat ( )
"Je moet bepaalde dingen in het leven leren", zegt Judith. "Maar deze dingen blijven discutabel omdat het niet vaststaat!"
(Laurens komt weer met een zeer vaag voorbeeld waar ik het verband totaal niet van inzie....)
"Heb je wel eens dat je de telefoon oppakt om iemand te bellen en dat dan net die persoon jou belt..", vraagt Judith
"Toeval...", zegt Laurens. "Hoe vaak gebeurd dat perdag?"
"Toch wel een keer of tien in je leven", zegt Judith serieus ( ) "Dat is geen toeval maar een bepaald contact dat mensen met elkaar hebben. Er zitten heel veel seconden in 1 dag.. Hoe groot is de kans dat je in dezelfde seconde die persoon belt. Of je denkt opeens aan een persoon die je 10 jaar niet gezien hebt en s'middags kom je hem opeens tegen.
"Dan zeg ik'goh dat is toevallig'", reageert Laurens meteen.
"Als je dit al niet ziet,... dan is de rest helemaal ver van je bed show", meent Judith. "Als je dit al toevallig vindt....."
"Jij wilt overal een verklaring voor", zegt Daniela.
"Niemand heeft gelijk hierover.... Iemand 10 jaar niet tegen komen en dan opeens wel...dat zie ik als gewoon toeval!"
"Als je er open voor staat dan gebeuren er veel meer dingen. Dn ga je veel meer luisteren naar je intuitie...", zegt Judith.
"Ik ga wel een beetje met Lau mee hoor zo nu en dan", zegt Margriet. "Die dingen zijn gewoon ook stom toeval!"
Judith vertelt hoe haar ouders elkaar hebben ontmoet.... Er zit weer een verhaal aan te komen wat ontzettend 'toevallig' is.... maar volgens Judith niet natuurlijk....
Ting is intussen naar bed... en ook Jeanette zie ik nergens meer. Alleen Judith, Daniela, Margriet en Laurens zitten er nog.
"Ik vind het een uitdaging om hier lang met jou te zitten zodat we het een paar keer mee kunnen maken", zegt Judith. "Als mijn opa overlijdt en precies op dat moment gaan de lichten even aan en uit, dan vind ik dat geen toeval."
"Ik herken bij een heleboel verhalen het broodje aap boek", zegt Laurens. "Een heleboel verhalen lijken altijd op een verhaal wat ook in dat boek staat... en dan vraag ik me dus af wat er waar van is. Ook zo'n verhaal van een meisje die de trap op wilde, maar er was iets waar ze gewoon niet doorheen kon.... ze wilde wel, maar kon er gewoon niet door komen!"
"Maar wat was het dan?", vraagt Margriet terecht... (ze wil natuurlijk de clu van het verhaal ook weten)
"Ja, dat wist ze dus niet", antwoordt Laurens (ik loop even weg, sorry hoor... even afreageren...)
Martijn verlaat de slaapkamer om buiten een sigaret te roken. Onderweg komt hij een stuk appel tegen dat hij opeet.
Martijn moet zijn zender checken. Laurens hoort dat ook en hij komt even met Martijn praten. Hij maakt een opmerking over de sigaret en zegt ook nog even dat hij zojuist Stefan een reep zag eten.
Stefan is inmiddels ook weer uit bed. Hij legt uit dat zijn bed te ver doorzakt en dat dat de reden was dat hij in de gang ging slapen.
0.06 Laurens : Ik geloof wel in iets maar wat weet ik niet. De vader van mijn ex was overleden en we gingen naar een hocus pocus beurs. We moesten een bloem meenemen. Er werden dingen verteld die over haar vader gingen. Ondertussen is Stefan op stream 5 in de gang naar de slaapkamer op de vloer gaan liggen.
Stream 5
0.09 Martijn zit buiten te roken. Speaker : Wil Martijn zijn zender checken ? Laurens gaat naar buiten. Martijn : Ik kan echt niet slapen. Laurens : Je hebt de hele dag niet gerookt. Martijn : Ik heb er één gerookt.
Stream 3
0.14 Judith over Laurens : Het is niet echt discussiëren want hij staat niet open. Daniela : Hij maakt ook wel een paar dingen mee maar dat schuift hij op onverklaarbaar. Hoe hoog moet die stapel onverklaarbaar worden ? Ik vind het allemaal heel erg interessant. Ik ben ook heel nuchter. Margriet vertelt over een etage van een hotel in Oman waar een geest rondwaart. Judith : Ik heb gelukkig nooit een spook gezien. Op stream 5 staat Stefan nu bij Martijn in de tuin. Martijn gaat zich opdrukken na zijn sigaret.
0.21 Margriet : Glaasje draaien zou ik wel een keer willen doen hier. Je mag geen letters neerleggen dus dat kan niet.
(mijn code zit er weer op... APK en Buswatcher succes!)
[Dit bericht is gewijzigd door scanman01 op 01-10-2002 00:27]
Martijn zit behoorlijk op zijn praatstoel. Stefan zegt af en toe 'Ja', 'hmm', 'precies', etc. Het onderwerp van gesprek is kracht. Martijn is verbaasd dat Mustapha met armpje drukken van Bram heeft gewonnen en hij wil het ook wel een keer tegen Mustapha proberen.
Daarna bespreken ze de dans battle. Volgens Stefan had Margriet eerder 'af' moeten zijn. Ze stapte een keer opzij en daardoor stopte ze met even met dansen.
De streams stoppen. Ik dacht dat ik nog tien minuten had maar ik heb me vergist.
Haar laatste reis was naar Indonesie. Dat was niet zo heavy. Waarschijnlijk ligt het deze week in de winkel.
Jeanette: Waarom fotografeer je eigenlijk alleen vrouwen?
Ting: Omdat ik een vrouw ben. Mijn eindexamenwerk ging daar ook over. Ik ben gewoon benieuwd naar vrouwen in andere culturen.
Jeanette besluit te gaan slapen en inmiddels komen ook Daniela en Judith binnen.
Judith: Ik ben benieuwd wat we morgen weer krijgen.
Margriet: Ja, ik ga mijn sportsetje maar vast klaarleggen.
Judith probeert Margriet aan het trainen te krijgen. "Binnen een paar weken loop je in een string!".
Margriet: Ja, hou nu maar op, ik heb nu wel weer genoeg voor drie dagen.
Judith: Doe het dan voor Stefan. Die houdt wel van een lekkere bilpartij en jij hebt tenminste een stevige borstpartij.
Uiteraard begint Laurens weer met zijn Candlelight imitatie.
- Dat jouw okselhaar lang is, betekent niet dat ik jou niet mis.
- Ik ken jij al sinds wij waren zes, en daarom ben ik nu aan de fles.
- Ik weet dat dit is voorbestemd, en sta ik elke dag in mijn hemd.
Laurens: Ik ga vanavond maar eens uittreden, lekker naar de bunker vliegen en dan in discussie gaan met mijzelf.
Laurens: Volgens mij staan Margriet en Stefan te zoenen. (Ze staat haar tanden te poetsen.)
Daniela: Ze vind het heel interessant wat hij doet. In de bunker vroeg ze wel drie keer wat hij doet en toen dacht ik 'Weet je dat nou nog niet?'
Judith: Hij houdt echt van alle vrouwen. (Ze roddelt nog wat door maar ik versta haar niet omdat ze fluistert.)
Daniela: Ik wil echt wel een keer zijn ex zien om te kijken of ik echt op haar lijk. Ik ben zijn scheetje niet, en zijn dingetje. Bah! Ik word er helemaal naar van.
(Margriet komt terug.)
Laurens: Heb je lekker gezoend?
Daniela: Ik heb zin, ik heb zin, ik heb zin om op mijn kop te staan. Judith doet ook even mee.
Margriet: Dit is niet donker op de camera hoor, dit kunnen ze zien.
Daniela kietelt Judith over haar rug terwijl ze een rustgevend verhaaltje vertelt. Zowel Judith als Laurens zeggen onmidelijk dat ze niet mag fluisteren.
Ze beginnen weer te rijmelen. Dit keer woorden die eindigen op -us.
Na enige tijd komt ook Connie Mus voorbij. De bewoners komen er niet uit of hij nu correspondent in New York of in Afghanistan is.
Het is een tijdje stil en dan zegt Daniela "Ik zit eigenlijk te wachten tot Laurens uittreedt", waarna ze geruime tijd Laurens bestuderen.
Daniela: We kunnen ons natuurlijk verstoppen, dat ze ons morgen de hele dag kwijt zijn.
Judith: Wie mist ons nou de hele dag?
........en we noemen haar ochtendniets.
In de bunker staan Stefan en Martijn buiten te genieten van het zonnetje.
13.05 We weten hier niets, zegt Margriet, misschien is die moordenaar van Pim Fortuin wel dood. Ze zou nu niet met een actualiteitenquiz mee willen doen.
13.06 Judith begint opeens vrij opgewonden, waarom ze helemaal geen nieuws in BB krijgen te horen/zien. Ze zouden dan meer discussie in de groepen hebben, iets om over te praten, en geen prietpraat meer over welke kleur nagellak. En meteen verzandt het gesprek. Geesje weet het onderwerp nl. op benen scheren te brengen, dat je harde stoppels krijgt.
13.09 Judith heeft op twirling? gezeten, dat is geen majorette. Jeanette zou nooit op majorette willen, te dikke benen, ze moet altijd heel lang zoeken eer ze laarzen heeft die dicht kunnen.
13.10 Het gejeuzel gaat door over drumbands, majorettes en dansmariekes. (Yorin doe maar reclame)
13.11 Daniela, Margriet, Jeanette en Judith liggen te zonnen.
13.13 Nog nooit zo naar reclame uitgekeken, het begint nu pas.
13.15 En nog steeds over majorette-kleding. Judith is eens ergens geweest als pitspoes. (Ik kon het niet goed verstaan, omdat ze hier even aan het boren waren).
13.17 Mus (aan het scheren) en Ting praten over Lingo. Ting mist haar moedertje, Mus geeft advies om hier niet teveel te denken. Ting: Wat ik heel moeilijk vind is dat de nieuwe mensen hun familie nog even zien en wij toen niet, alhoewel mijn ouders in slaap zouden vallen in die saaie studio. Ze zou wel een minuut beltijd willen. Dat mag vast niet zegt Mus. Hij begrijpt Ting altijd, snapt altijd wat ze bedoelt. (Wat een wazig gesprek tussen die twee).
13.21 Martijn fluit naar de parkiet.
13.22 Stream weer op de dames buiten, Daniela aan het woord over schelpen. Het gesprek gaat nu over contact-advertenties, Sandra kent 2 stelletjes die elkaar zo hebben ontmoet en dat deze relaties zeer geslaagd zijn. Judith zou niet elke keer de kranten na willen pluizen op contact-advertenties, maar zou haar oog ergens op vallen dan zou ze het niet uit de weg gaan. Voor Jeanette hoeft zoiets ook niet, maar als mensen het leuk vinden dan hebben ze haar geluk (zo zei ze het precies). Het zou Judith leuk lijken om voor een relatiebureau te werken, Jeanette ook, die zou dan bij de mensen thuis langs willen gaan, maar denkt dat de mensen foto's van thuis/inrichting mee nemen.
13.28 Einde uitzending
Geesje vraagt of Margriet ook wel eens een string aan heeft?
"Binnen wel ", wordt er geantwoordt.
Er is een wesp bij hen in de buurt. Geesje noemt het de nieuwe bewoner.
Moes denkt dat Hennie Huisman komt (dit zegt hij als geintje)
Verder noemt hij nog meer sterren op die misschien zouden kunnen komen. Marco B. vindt Moes de beste." Als wat die zingt is goed."
Martijn gaat naar binnen om een koude douche te nemen, en de stream gaat met hem mee. Hij vouwt keurig zijn kleren op en gaat in onderbroek de douche in
Er wordt omgeroepen dat de boodschappen klaar staan in het washok.
Margriet:"De restjes uit de BBkantine staan klaar in het washok"dit zegt ze al lachend.
Zij heeft er nog geen dag spijt van dat ze erin is gegaan, ze heeft zich nog nooit zo goed gevoeld.
Dit vertelt ze terwijl ze languit in de zon ligt, in haar badjas, likkend aan een lollie.
In de andere tuin maakt Daniela er ook een feestdag van, ze neemt een sigaar.
Jeanette klaagt tegen Margriet over een ander (Ik geloof over Judith)
Ze wilde zich gisteren ook in een gesprek mengen maar ze kwam er met geen mogelijkheid tussen.
In zowel de bunker als in de bungalow hangt een ontspannen sfeer, ze kletsen wat, zingen liedjes. Van irritaties is op dit moment niets te merken.
Geesje is lid van de Donald Duck, ook Moes is samen met zijn broertje lid van de DD. Zij vindt hem (de DD) opvoedkundig heel goed.
Moes zegt nu"stel je voor kom je uit BB ga je weer achter de kassa"
Hij zegt dit alsof dat belachelijk is, vandaar dat Sandra reageert of dit in het algemeen wordt gezegd of dat het op iemand slaat.
Sandra meldt dan dat er iemand in Portugal echt kassiere is .Joyce.
Judith vertelt nu de mogelijkheden hoe de indeling kan zijn in de bunker.
Stelletjes, of alleen vrouwen zoals zij hebben gehad na de confrontatie "kleur bekennen"
Moes denkt dat zijn moeder stress heeft omdat hij in de bunker zit (niet serieus, hoor) Judith vindt de Marokkaanse mannen niet stevig in tegenstelling met de vrouwen. Moes zegt dat zijn moeder heel stevig is.
En nu om 3 uur heeft Margriet haar badjas verwisseld voor een jurkje.
Jeanette heeft iets in het zwembad laten vallen waardoor ze bij Margriet in haar microfoon moet praten anders is ze niet te verstaan.
Margriet en judith noemen nu op wat Jeanette allemaal niet lust.
Maar ":zegt Margriet: breezetjes daar lust ze wel pap van. Daar drinkt ze er wel 6 van op.
Jeanette gaat nu naar de DBK om te melden dat ze stout is geweest omdat ze wat in het water heeft laten vallen.
Voor ze in de DBK is wordt ze al omgeroepen.
Sandra zit ietwat verveeld voor zich uit te kijken.
In de bungalow wordt thee gezet, wat Margriet weer uitlokt tot het zingen van een liedje over -a cup of tea-.
Alle streams nu op de tuinstoelen en geen gesrek te horen. (of ze praten gewoon niet meer)
Jeanette moet naar de bunker!!!!!!!
Nog even tussendoor. Toen Jeanette met Ting stond te praten zei ze dat ze ging vragen wanneer ze naar huis kon. Ting begreep daaruit dat ze naar huis wilde. Naar huis????? riep Ting uit.
Maar Jeanetje bedoelde naar de bungalow.
Ze vertelt ze buiten precies wat er is gebeurd.
Moes vindt het wel goed zo. lekker streng.
Judith zegt dat zo'n apparaatje wel erg duur is, Jeanette reageert hierop als door een bij gestoken. "Ja wel 10 ruggen"zegt Judith.
Dit is denk ik niet de troost waar Jeanette op zat te wachten en gaat dan ook maar naar binnen.
Binnen zegt Jeanette dat zij geen avondeten wil hebben. Sandra stelt dan voor dat zij dan twee maal fruit kan nemen. Dat wil Jeanette wel.
Jeanette had gelukkig wel veel gegeten vandaag in de bungalow. Ze klinkt heel pessimistisch.
"Mag ik morgen om 9 uur terug. Zal je zien krijgen we een confrontatie en kan ik weer terug naar de bunker"
Ting gaat haar haar weer verven. Ze wil het wijnrood hebben.
Martijn vraagt of je wel zo vaak mag verven, of het dan niet groen wordt?
Martijn is echt depressief in de bunker, vertelt hij Jeanette. Hij heeft echt honger en slaapt slecht.
Jeanette raadt hem aan om dan aan andere dingen te denken. Martijn heeft het echt zwaar, hij heeft het ook nog over de beloofde voetbalwedstrijd. Ze hadden gezegd dat ze een mooie wedstrijd uit zouden zoeken. "Maar je verwacht toch niet dat dat 2 of 3 weken moet duren." Hij vindt het ook lullig voor Bo."" Die heeft in zijn blote togus gestaan en moest toen donderdag eruit, zonder voetbalwedstrijd."
Jeanette vraagt aan Ting of ze haar nieuwe haarkleur even wil showen, Ting laat het trots zien, Jeanette vond het andere kleurtje leuker. Ting vind het zelf wel geslaagd.
16.40 Laurens is in de keuken bezig. Later blijkt dat hij een dipsaus maakt. Jeanette, Ting en Martijn zitten bij het hek. Martijn wil de dipsaus een keer proeven als hij aan de andere kant zit. Ting proeft ervan. Ze vind het lekker. Laurens kondigt aan dat ze zo gaan kaarten.
Stream 3
16.45 Martijn en Jeanette gaan even naar buiten, ik vermoed omdat zij geluiden op het battlefield horen. De rijken eten van van de dipsaus. Margriet : Ik denk dat we vanavond wat hebben. Judith : Vandaag of morgen gaat er wat gebeuren. Margriet gaat wat te drinken halen. Judith : Ik snap wel dat Margriet niet alleen wil drinken maar ik vind het wel best.
Stream 5
16.52 Martijn vraagt Laurens huppeldepup te bestellen voor het geval hij morgen die kant op gaat. Laurens weet waar hij het over heeft. Laurens : Een kratje ? Martijn gaat naar de dagboekkamer. Martijn : Ik heb een vraagje. Laurens en ik kaarten bij het hek. Mag ik de kaarten vasthouden ? BB : Nee, je mag ze niet vasthouden. Martijn bij het hek tegen Laurens : Jij moet ze omdraaien. De stream gaat naar de arme tuin. Stefan, Bram, Geesje en Sandra spelen weer het dierenspel.
Toen liep mijn pc liep vast.
17.03 Inmiddels wordt in de arme tuin spelen 'ik ga op reis en ik neem mee' gespeeld. Jeanette zit nu ook buiten maar het is me niet duidelijk of ze meespeelt.
Lau en Martijn zitten nog te kaarten. Laurens vraagt aan Daan wat ze aan het doen is, waarop Daan vraagt of het goed is of ze dat zo uit zal leggen. Laurens: is goed
Juut zie ik steeds door het beeld heen lopen, maar wat ze nou eigenlijk aan het doen is weet ik niet, ze sleept met van alles en nog wat door de tuin heen.
Inmiddels zijn de 2 heren gestopt met kaarten, oh nee, ze gaan weer zitten en kaarten verder.
17.10 Martijn tijdens het kaarten : Bram bemoeit zich overal mee. Hij zegt dingen drie keer. Ik ben niet achterlijk. Heb je dit al gedaan, heb je dat al gedaan. Ik word er strontmisselijk van. Laurens : Ik zou het gewoon zeggen. Laurens even later : Daniela, waarom hebben jullie allemaal sportkleding aan ? Daniela : Zal ik het straks zeggen ? Martijn en Laurens hebben het nu alleen nog over het kaarten.
Stream 5
17.13 Ik ga op vakantie en ik neem mee wordt nog steeds gespeeld. Mustapha zit er nu ook bij. Speaker : Willen alle bewoners hun batterijen wisselen ?
Stream 3
17.15 Laurens : Daniela, is er paniek ? Daniela : Nee.
Stream 5
17.18 Sandra komt uit de dagboekkamer.
Stream 3
17.19 Martijn : Daniela, je zou nog vertellen waarom je sportkleding aan had. Laurens : Ze mogen er niet over praten. Martijn : Precies. Judith : Hebben jullie je alarmtassen al in de dagboekkamer gelegd ? Daniela zit irritant te trommelen op iets. Judith : Vandaag of morgen gaat er wat gebeuren. Dat weet jij ook Lau. Daniela : Vanaf vanmorgen heb ik hier pijn. Judith : Je bil ? Daniela : Ja, ik heb niet eens gelopen. Margriet wordt zo gestresst. Ze steekt meteen weer een sigaret op. Judith : Je weet dat er vandaag of morgen wat gaat gebeuren. Ik heb geen zin om me dan om te gaan kleden. Ik ben liever klaar. Ik ga niet meer snoepen nu. Geesje blijkt nu in de dagboekkamer te zitten. Margriet verschijnt : Allemaal in de stress. Ik heb geen alarmtasje. Dat heeft iemand ingepikt. Ik ga eens even in Moes zijn kastje kijken. Iemand moet het dubbel hebben liggen. Speaker : Wil Geesje naar de dagboekkamer komen ? Margriet als Daniela zegt dat ze het BB voor moet leggen : Dan zeggen ze, je hebt het ooit gehad, ga het maar zoeken. Ik weet het antwoord al.
Sandra en Jeanette zitten bij het hek
Judith wil graag thuis de banden bekijken hoe het nu echt is geweest.
Alle streams staan of op Laurens en Judith of Jeanette en Sandra waar ting nu is bij komen zitten.
Laurens vind dat wel een aantal personen zijn veranderd in het huis. Volgens mij noemt hij als voorbeeld Stefan. Het is niet te verstaan wat onze fries verteld want hij zit met zijn hand over zijn hoofd/mond te vrijven.
Daniela is nu ook bij het hek komen staan en praat ook met Jeanette en Sandra en Ting
17.40 Laurens buiten : Heb jij wel eens tijdens de live-uitzending iets gezien dat niet live was ? Judith zegt dat er vorig jaar op donderdag een gewone en een live uitzending was. Dat wist Laurens niet. Judith : Ik ga toch weer twijfelen of er vanavond wat is. Laurens : Weet je dat ik hier en daar dingen opvang van ik wil naar huis. Hoe komt dat ? Judith : Ik wil ook graag naar huis. Maar het moment, liefst zo ver mogelijk weg. Ik snap niet dat je zegt, doe mij donderdag maar weg. Waarom doe je dan mee ? Dat vind ik karakterloos. Laurens : Ik zei tegen Jeanette, je moet je er bij neerleggen. Ze heeft volgens Laurens gezegd dat ze naar huis gaat omdat er een kledingstylist komt. Judith : Ze bedoelt dat niet. Ze is gewoon jonger.
17.45 Judith : Had jij het verwacht zo het nou is ? Lijkt het een beetje op je voorstelling ? Laurens : De enige voorstelling is de vorige BB. Maar het is toch weer nieuw. Ik vind dat zo'n moeilijke vraag. Ik heb er niet over nagedacht. Ik vind het op zich, nee ik vind het wel leuk gaan. Judith : Ik had gehoopt, dat hangen en dezelfde dingen zeggen, ik doe er ook aan mee, ik had van mezelf verwacht dat ik vindingrijker zou zijn. Laurens : Het hangt er ook heel erg van af met welk clubje je zit aan welke kant.
17.51 Laurens : Naarmate je hier langer zit word je makkelijker. Je hebt het niet in de hand. Je moet geen tijdsinstelling hebben. Je kan wel iets hopen. Judith : Het maakt me ook niet uit of anderen gaan (naar een extraatje). Laurens : Dan maak je je het zo moeilijk. Judith : Tuurlijk ik wil dolgraag naar de schoonheidsspecialiste, maar als het niet gebeurt ben ik blij voor een ander. Sommige mensen zijn zo snel van slag. Als mij het overkomt ga ik echt niet piepen (wat Jeanette is gebeurd). Ik ben al blij dat ik niets hoef te betalen. Ik heb af en toe het idee dat ik alleen zo denk. Laurens zegt dat ze iedereen op scherp willen zeggen. Laurens : Misschien ben ik wel simpel maar ik denk hier ook weer simpel. Je hebt het daar niet slecht. Alleen al ze alles opeten, dan heb je het slecht. Judith : Ik heb het slecht als de sfeer slecht is. Als het alleen gaat over eten en slapen denk ik jeetje. Laurens : Bram, iets slechts loopt hij gewoon overheen. Je hebt gewoon eten (in arm), okee wat minder maar je hebt eten. Ik vind het belangrijker dat je meer ruimte hebt. Judith : Ik stel me wel eens voor dat mensen in de derde wereld naar dit programma kijken. Naar mensen die zitten te eten en zitten te zeuren.
17.57 Judith over gisteravond : Ik ben niet zweverig. Er zijn dingen gebeurd. Ik wil het niet utdiepen. Wat heeft het voor zin precies te weten waar geesten ronddwalen ? Ik vind het goed een sterke intuïtie te hebben. Als ik toevallig met iemand zit die hoofdpijn heeft en die kan ik helpen dan vind ik het functioneel. Laurens zegt dat Stefan een keer iets van vijf meter voelde. Judith : Dan haal je het uit zijn verband. Ik vind het wel grappig. Laurens : Ik kan er niet om lachen. Judtih : Ik wil het er best een keer over hebben. Stefan laat Sandra en Carmen niet met rust die er helemaal geen boodschap aan hebben. Laurens : Zie jij of mensen het moeilijk hebben ? Die aan het veranderen zijn ? Judith : Ja. Meestal zeggen ze wat over henzelf. Moes is de hele dag camerabewust. Hij is de enige die er over klaagt dat anderen dat hebben. Ik heb het idee dat sommige mensen zich inhouden. Dat je nooit een discussie, dat je nooit... Laurens : Ik denk dat er best wel discussies en irritaties komen. Wetende dat je nog best lang met een grote groep zit. Judith : Martijn verandert helemaal omdat hij honger heeft. Ik kijk er naar uit thuis de banden terug te kijken. Ik weet nu dat er dingen niet kloppen. Als je er in zit zie je dat niet. Laurens : Daar kun je leuk over praten maar het schiet niet op. Ik ben er ook benieuwd naar.
18.05 Laurens : Bo was een gezellige vent maar niet echt met een eigen mening. Judith : Sommige mensen houden wijselijk hun mond. Dan ligt het op het puntje van hun tong. Dan ga ik ook vragen, is er wat. Judith zegt dat ze normaal niet roddelt maar in dit project vindt ze het interessant om mensen te analyseren.
Ze hebben nu over de bedenker van het hele BB concept, dat die wel een goude greep heeft gedaan. Ik hoor margriet op de achtergrond praten. Het lijkt erop of een aantal mensen in afwachting zijn van een confrontatie. Er heerst een serene rust in het huis. Er word rustig gekeuveld.
Daniela is nu ook naar buiten gekomen en staat nu bij Laurens en Judith.
Ze hebben het nu over de resterende mensen die in het buitenland zitten, en noemen de namen op.
We switchen van camera van L+J+D naar Margriet die naar de kokende Bram en Martijn kijkt en hierbij af en toe wat song teksten eruit gooit.
In arm zijn ze naar binnen gegaan om te gaan eten.
Mijn zin is zegt Laurens. Huisje boompje beestje.
Het is weer diepzinnig. Volgens de regie is er ook niks anders te beleven in het huis. Etende bewoners in arm of Daniela en Laurens pratend over de zin van het leven.
18.17 De stream gaat naar arm buiten waar gekookt wordt. Margriet staat bij Stefan bij het hek te kijken. Margriet adviseert wat geraspte kaas en peper over het eten te doen. Martijn : Kaas hebben we zat. Peper niet. Margriet : Om peper kan je vragen. Bon appetit hè.
18.21 Stream naar Laurens en Daniela buiten. Daniela : Ik mocht niet roken, ik mocht niet te veel drinken, ik mocht niet veel sporten want dan vereer je je lichaam. En nu, ik rook, ik drink, ik sport, ik gebruik drugs. Dan kan ik pas bepalen of het goed voor me is. Laurens : Dat begrijp ik wel. Ik vind de hocus pocus verhalen wel interessant maar ik ga me er niet in verdiepen. Jij hebt een vrolijk uiterste en aan de andere kant heb ik ontdekt dat jij achter heel veel dingen wilt komen. Daniela : Ja, ik ben af en toe een klein kind. Vroeger zat het in mijn hoofd en deed ik er niks mee. Nu gaan al die klepjes open. Ik kan niet kiezen wat ik wil. Ik maak cursussen niet af. Mensen om mij heen hebben er meer problemen mee als ik. Ik wilde vroeger lerares worden of iets met dolfijnen gaan doen. Ik dacht, daar komt toch niks van terecht, ik word pionierster en ik ga van deur tot deur. Om weer tot je ikje te komen, de dingetjes die in jou zitten. Ik hou van feesten en ik ga ook bijna ieder weekend feesten maar soms vind ik het niks. Dat zijn misschien uitersten.
18.28 Laurens : Ik ben niet praktizerend gelovig. Jij zei heel veel dingen staan vast. Dat is gewoon niet zo. Ik ben heel impulsief. Daniela : Ik denk niet in 20-80 procent of zo. Dromen die uitkomen dat is toch geen toeval. Laurens : Het is net of iets gepland is. Daniela : Dan geloof jij ook niet in een zin van het leven ? Laurens : Nee. Daniela : Denk je dat echt ? Laurens : Hahahaha, ja. Ik kom over tien jaar iemand tegen die ik vijftien jaar niet heb gezien, dat is toeval. Daniela : Jij bent makkelijk met dingen op een hoop gooien. Zoals dat met die roos, waarom gooi jij dat zo makkelijk weg ? Van, het is geen toeval maar ik noem het toch toeval. Laurens : Daar kan je 117 jaar over praten maar je komt niet verder. Daniela : Je kan denken, ik ga er wat meer open voor staan. Laurens : Ik vind het interessant maar daar liggen mijn interesses niet. Daniela : Dan zal je nooit de verklaring of het antwoord vinden. Jij luistert omdat je toch wel een beetje geïnteresseerd bent.
18.33 Daniela : Ik heb spijt dat ik receptioniste ben geweest, drie weken. Daniela hoopt dat ze misschien iets tegen een collega gezegd heeft dat er toe zal leiden dat die collega anders in het leven zal gaan staan. Daniela : Ik denk dat het een soort breiwerkje is. Laurens : Dat vind ik zo wazig. Daniela : Er zijn bepaalde punten in mijn leven die zo moeten zijn. Jij denkt dat ik bedoel dat het feit dat ik vandaag een rode broek aan heb geen toeval is. Judith blijkt op een ligstoel naar het gesprek te liggen luisteren.
De stream stopt.
Ze hebben het nu over waarom ze mee doen aan deze BB. Ik heb alle 3 serie's gekeken en ik hadt nooit het gevoel dat ik mee moest doen. Maar opeens las ik een stukje en zag een promo over BB en toen heb ik maar besloten om een gokje te wagen.
Laurens is een beetje door zijn moeder gepusht om mee te doen. Daniela heeft op het laatst pas de brief verstuurd terwijl de procedure al lang voorbij was. Dit gesprek lijkt al een keer of 10 te zijn gevoerd (dit gevoel bekruipt mij een beetje bij het luisteren)
In arm word nog rustig nagetafeld. Voor de rest op de resterende streams geen andere bewoners te zien.
In arm lijkt het erop of Jeanette niet heeft meegegeten om de andere bewoners niet minder te laten eten.
Daniela heeft van mensen tijdens de screening gehoord dat zij er wel eens zou inkomen.
De bunker bewoners nuttigen in de tuin een kopje koffie of thee.
Als ik het een tijdje niet scheer (het gaat om de vagina's) zegt Daniela dat heb ik net zo'n bos als mijn moeder vroeger. Een marmotje zegt Laurens en er word een beetje schaapachtig gelachen
De bungalow bewoners zijn klaar met eten en ruimen af.
Ting, Daniela, Laurens en Judith zijn bezig met afruimen en afwassen in de keuken, terwijl de bunker bewoners buiten zitten.
Er word rustig gesproken over vanalles en nog wat. Er word een beetje doorelkaar geroepen. Het gaat weer over het niets verhullende gesprek van Sandra. Kittelaar hoor ik voorbij komen.
Ting en Daniela en Judith zijn druk bezig in de keuken.
Stefan is weer naar buiten en legt uit waarvoor hij naar de DBK moest komen. Het lijkt weer om zijn zender te gaan en dat hij slecht verstaanbaar is. Hij heeft blijkbaar een nieuwe zender gekregen.
Jeanette heeft wel eens zo'n gratis nummer gebeld. Sandra is blij dat er hoeren zijn scheelt een heleboel verkrachtingen.
Binnen zit Mus met Ting te praten. Gaat ook nergens over. Over bordjes in de trein.
Buiten zitten Judith en Daniela. Ze doen kinderstemmetjes, dus ik zap meteen weg naar de slaapkamer in rijk. Daar liggen Margriet en Jan van Veen wat te kletsen.
"Wat moet ik nu doen?", vraagt Margriet. "Ik ben nu 34... Er staan honderd anderen in de rij. En waar ben ik goed in. Ik ben nergens echt heel goed in!"
"Je moet uitbuiten waar je echt goed in bent!", meent Laurens.
"Ze zien me aankomen... Ik heb jaren niets meer gedaan!"
"Maar als je het niet probeert dan....."
"Ik heb het gewoon al afgesloten", zegt Margriet. "Ik ga niet meer lopen leuren en ga niet meer thuis zitten wachten op een telefoontje. En ik ben nu 34...."
"Ze hebben ook mensen van 50 nodig", probeert Laurens.. "En dik en dun.... oud en jong..."
"Ik weet precies hoe dat werkt bij een castingbureau!", zegt Margriet. "Lijkt me trouwens ook leuk om te doen!"
Ik schakel weer even terug naar de tuin en hoor daar twee volwassen mensen 'Calimero' zingen. Zelden heb ik zo snel weer weggezapt!!!
"En dan ga ik met mijn 34 in dit Big Brother huis zitten!", zucht Margriet. "Dit is geen volwassen move.... Als je echt alles goed op de rit hebt dan ga je hier toch niet in!!! De mensen van hier zeiden ook dat je niet in het bb huis gaat zitten als je het allemaal voor elkaar hebt! Ik heb best wel zelfvertrouwen en kan ook wel veel, maar het is allemaal een beetje. En omdat ik zo veelzijdig ben heb ik ook al veel dingen gedaan en ben per saldo nog geen reet opgeschoten. Ik had wel beter carriere willen maken. Je zit nu nooit in een goeie toppositie."
"Waarom is het niet gebeurd dan?"
"Omdat ik te laat begonnen ben met werken!", antwoordt Margriet meteen.
Dan komt het gesprek op relaties en eenzaamheid.
"Misschien maak jij je meer zorgen over later omdat je wat ouder bent of ouder voelt!", meent Laurens.
"Mensen kiezen ook niet meer voor elkaar", zucht Margriet weer. "Het is allemaal best wel hard. Iedereen is met zichzelf bezig.. met ikke ikke ikke... Veel collega's van mij zijn ook nog alleen. En iedereen is maar aan het hollen hollen hollen.... en waar naar toe???"
(Margriet klinkt een beetje depressief.... Laurens denkt steeds heel lang na over wat hij weer moet zeggen om het gesprek gaande te houden)
"De huur gaat omhoog... we hebben de euro waardoor alles duurder is geworden, maar we gaan niet in salaris omhoog", klaagt Margriet verder. "Wat kun je tegenwoordig nou nog doen van een beetje salaris. En dan moet je van dat rot geld ook nog gaan sparen. Ik hou echt niet zoveel over hoor en begrijp niet waar anderen het allemaal van doen! Ik heb nu een huisje genomen met lage huur.... dat kan ik altijd betalen, wat er ook gebeurt. Heel veel mensen zijn tegenwoordig bijna de helft van hun salaris kwijt aan de huur van hun huis. Ik ben zelf blij als ik nog een keer een leuk reisje kan maken. Een dure reis kan ik gewoon niet meer betalen en ik ga gewoon niet zwaar in de min staan."
"Maar wat geef je uit tijdens een avondje stappen dan?", vraagt Laurens.
"Ja, ik haal zowiezo al honderd euro op dan. Voor minder red ik het al niet meer! En een weekendje uitgaan in Nederland kan al helemaal niet meer. Voor hetzelfde geld kun je al bijna naar buitenland in een hotel, all-in!"
Het klagen gaat onverstoord verder!
Intusen zien we Judith dansend in de tuin
"Ik heb gisteren voor het eerst face to face met Bram gesproken!", zegt Ting.
"En dan het idee dat je daar nog heel lang mee in dit huis zit, dan denk je bah....", klaagt MArgriet. "Op een moment als dit ben ik blij dat jullie er tenminste zijn!"
"Het is ook leeftijd", meent Ting... "En achtergrond... de een heeft meer meegemaakt dan de ander. En het moet maar net klikken, met interesses enzo.... En soms moet je je gewoon even terug trekken, wat hier beter kan dan aan die andere kant!"
"Iedereen zegt altijd dat alles wel goedkomt. Ik heb een vriendin die is 40 en kan geen kinderen meer krijgen omdat ze al in de overgang is. Als je geen kerel zou willen, moet je er dan maar voor kiezen om ze alleen te nemen?", vraagt Margriet zich af. "En dan zegt iedereen maar dat het wel goed komt, maar wat als dat niet zo is. Ik ben straks ook al 40!"
Margriet zucht een paar keer diep. Ook Laurens slaakt een diepe zucht. Margriet vertelt verder over haar gevoel.
"Ik wil ook altijd alles graag onder controle hebben en kan er niet tegen als ik niet weet wat me staat te wachten.... wat er bijvoorbeeld gebeurt als ik eruit kom! Ik heb ook niets om naar uit te kijken!"
Laurens lult een eind in de ruimte en het schijnt Margriet ook niet echt te helpen. Hij gebruikt kreten als 'wat wil ik nou eigenlijk'... Margriet gaat er ook helemaal niet op in.
"Ik zie alles zwart vandaag!", zegt ze. "Heb ik eindelijk een keer lichte kleding aan en dan zie ik alles zwart! (weer een paar diepe zuchten)
In de kamer laat Jeanette weer even horen waar ze op gestemd heeft.
"Vluchtelingen hebben het niet slecht.", merkt ze op. "En de mensen die het echt verdienen die mogen wel blijven. Maar als ik zie dat bij die vluchtelingen wasmachines enzo staan die beter zijn dan bij ons... dat vind ik gewoon niet correct. En er zijn speciale winkels met speciale kleding en speciale supermarkten. Die kleding is niet mooi enzo, maar je hebt wat aan je lijf. Er wordt gewoon heel veel misbruik van gemaakt en dat moet nu gaan veranderen!
Bram is het blijkbaar helemaal met haar eens. Dan gaat het even over de situatie op de weg.
"Waarom moet iedere weg ook perfect zijn in Nederland?", vraagt Jeanette zich opeens af. "Er was bij ons een hele brede weg waar ze makkelijk snelweg van kunnen maken, maar ze maken er 1 baans van met een maximum van 100km. Er gaat daar ook heel veel vrachtverkeer langs dus file file file.... en zeven kilometer weg kost 1 miljoen!"
"Ze zullen best wel overal goed over na denken", meent Bram.
"Ik denk dat Nederland geen slecht land is en economisch best welvarend", besluit Jeanette. "En de zorg voor ouderen is niet optimaal en daar moet wat aan gebeuren, maar ik denk dat wij een van de weinige landen zijn waar het zo netjes geregeld is!"
Ting merkt op dat de camera op haar gericht staat en baalt ervan dat dat net het geval is tijdens een intiem gesprek
Ting vertelt nu dat ook zij eigenlijk niet vrijgezel is. Er is buiten een soort vriendje met wie het al een paar keer is uitgeweest. Ze vindt hem heel lief en voordat ze in BB ging was het ook weer aan. Als ze tot December in het huis zit is ze er bijna zeker van dat hij niet op haar heeft gewacht... en tegen die tijd zit hij ook in buitenland (wees gerust Ting... zo lang zit je er niet!!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |