abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 november 2013 @ 00:18:06 #1
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132988833
Het is waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik kon er op internet niet echt iets van vinden. Ik heb me al vaker afgevraagd waardoor het precies komt dat als je een deur open maakt in de huiskamer bijvoorbeeld, dat een andere deur van die ruimte dan ook beweegt. Door een soort van drukverschil ofzo? Wat is dit precies?
  donderdag 7 november 2013 @ 00:18:43 #2
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_132988851
Wind.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_132988876
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:18 schreef Ambicioso het volgende:
Wat is dit precies?
Een drukverschil.
Extremistisch gematigd.
  donderdag 7 november 2013 @ 00:19:53 #4
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132988901
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:19 schreef P8 het volgende:

[..]

Een drukverschil.
Maar hoe gebeurd dat dan precies :P
pi_132988941
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:19 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Maar hoe gebeurd dat dan precies :P
Doordat je een deur bijvoorbeeld opendoet.
Extremistisch gematigd.
pi_132989049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:21 schreef P8 het volgende:

[..]

Doordat je een deur bijvoorbeeld opendoet.
Volgens mij veroorzaakt dat een drukverschil.
  donderdag 7 november 2013 @ 00:25:27 #7
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132989094
Godverdomme denken jullie dat dit ONZ is ofzo :')
pi_132989218
Ok, een beetje flauw misschien. Maar het is wel (voor zover ik weet) zo simpel. Soms is het echt de wind die deuren laat klapperen, maar de wind kan ook voor een drukverschil zorgen. Als de wind langs een openstaand raam/deur whatever waait zuigt de windstroom lucht mee uit een kamer wat resulteert in lagere druk in deze kamer. Dit zorgt voor een luchtstroom in huis richting de kamer die deuren mee kan nemen.

Een wind die juist het huis in waait zorgt voor een overdruk en dus het tegenovergestelde effect.
Extremistisch gematigd.
  donderdag 7 november 2013 @ 00:34:32 #9
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132989417
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:28 schreef P8 het volgende:
Ok, een beetje flauw misschien. Maar het is wel (voor zover ik weet) zo simpel. Soms is het echt de wind die deuren laat klapperen, maar de wind kan ook voor een drukverschil zorgen. Als de wind langs een openstaand raam/deur whatever waait zuigt de windstroom lucht mee uit een kamer wat resulteert in lagere druk in deze kamer. Dit zorgt voor een luchtstroom in huis richting de kamer die deuren mee kan nemen.

Een wind die juist het huis in waait zorgt voor een overdruk en dus het tegenovergestelde effect.
Het gebeurde net (vandaar nu het topic) maar als onze ramen en deuren zijn gesloten. Hoe kan dat?
Maar als is het wat jij zegt dat de wind het veroorzaakt, is het dan ook zo dat je de wind in huis niet voelt waaien, maar er toch (sterke) luchtstromen zijn?
pi_132989435
quote:
13s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:25 schreef Ambicioso het volgende:
Godverdomme denken jullie dat dit ONZ is ofzo :')
Hm ja je hebt gelijk. Denk dat het tijdstip dit soort flauwe reacties veroorzaakt :P

Sorry, ben ook wel benieuwd.
  donderdag 7 november 2013 @ 05:20:16 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132991843

Gassen bewegen zich altijd van hoge druk naar lagere druk totdat er een balans is.

Het drukverschil in de atmosfeer ontstaat vooral onder invloed van de zon. Warme lucht neemt per mol meer volume op en stijgt, koelt hoger in de atmosfeer af en valt zijwaards terug naar de aarde om daar drukverschillen te veroorzaken. Al die beweging noemen we wind.

[ Bericht 12% gewijzigd door SpecialK op 07-11-2013 05:40:29 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_132991864
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:18 schreef Ambicioso het volgende:
Het is waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik kon er op internet niet echt iets van vinden. Ik heb me al vaker afgevraagd waardoor het precies komt dat als je een deur open maakt in de huiskamer bijvoorbeeld, dat een andere deur van die ruimte dan ook beweegt. Door een soort van drukverschil ofzo? Wat is dit precies?
Het openen van een deur zorgt voor een minimale verhoging of verlaging van de druk in de kamer. Dit zorgt er weer voor dat alle andere deuren en ramen die kunnen bewegen, zullen bewegen. Als je heel snel de deur opent, dan zul je daarmee voor een hele kleine drukverhoging zorgen, en als je iemand anders bij een andere deur zet, dan zal die persoon de andere deur wat meer zien verplaatsen, dan als je de deur heel langzaam en voorzichtig opent.

Voorwaarde is wel dat de ruimte redelijk goed afgesloten is. Als er bijvoorbeeld een raam openstaat, dan zul je die deur niet zien bewegen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 7 november 2013 @ 09:17:38 #13
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132993360
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 05:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het openen van een deur zorgt voor een minimale verhoging of verlaging van de druk in de kamer. Dit zorgt er weer voor dat alle andere deuren en ramen die kunnen bewegen, zullen bewegen. Als je heel snel de deur opent, dan zul je daarmee voor een hele kleine drukverhoging zorgen, en als je iemand anders bij een andere deur zet, dan zal die persoon de andere deur wat meer zien verplaatsen, dan als je de deur heel langzaam en voorzichtig opent.

Voorwaarde is wel dat de ruimte redelijk goed afgesloten is. Als er bijvoorbeeld een raam openstaat, dan zul je die deur niet zien bewegen.
Maar hoe ontstaat dat drukverschil. Komt dat doordat wat SpecialK zegt dat gassen zich bewegen van hoge naar lage druk tot er een balans is? Er ontstaan dus 'vanzelf' luchtstromen in huis die te maken hebben met warme/koude lucht?
  donderdag 7 november 2013 @ 09:24:52 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132993495
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:17 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Maar hoe ontstaat dat drukverschil. Komt dat doordat wat SpecialK zegt dat gassen zich bewegen van hoge naar lage druk tot er een balans is? Er ontstaan dus 'vanzelf' luchtstromen in huis die te maken hebben met warme/koude lucht?
Op het niveau van je huis zullen die temperatuurverschillen en hoeveelheden lucht niet groot genoeg zijn om een energiepotentiaal te creëren om merkbare wind te veroorzaken. De zon warmt echter 100-den kubieke kilometers aan lucht op. Als dat gaat afkoelen en zoeken naar balans qua druk dan ga je dat voelen.
  donderdag 7 november 2013 @ 09:26:47 #15
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132993526
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Op het niveau van je huis zullen die temperatuurverschillen en hoeveelheden lucht niet groot genoeg zijn om een energiepotentiaal te creëren om merkbare wind te veroorzaken. De zon warmt echter 100-den kubieke kilometers aan lucht op. Als dat gaat afkoelen en zoeken naar balans qua druk dan ga je dat voelen.
Qua wind bedoel je? Want in huis voel je het niet maar je merkt het wel door bijvoorbeeld de deuren.
pi_132993537
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:17 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Als je de deur opent, dan werkt die deur als een soort van zuiger. Daarmee bouw je in de kamer een (hele kleine) drukverhoging op. Maar de andere deur in je kamer heeft een heel groot oppervlak, en een minimale drukverhoging zal leiden tot een (kleine) kracht, en daardoor een verplaatsing. Dit zal gebeuren zonder noemenswaardige wind, omdat we het hier over hele kleine drukverschillen hebben. Of je moet een stel kinderen hebben die als een gek aan die deur lopen te trekken. Als een soort van blaasbalg. Dan zul je wel wind kunnen voelen.

Op zich wel leuke natuurkunde. Als er bijvoorbeeld een hele zware deur is, dan zul je weinig verplaatsing zien, maar als je een hele lichte deur hebt, dan wordt de verplaatsing groter.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_132993576
Kan me nog wel situaties uit mijn kindertijd herinneren, waarbij wij eens in de klas de deur als blaasbalg gebruikten om een wind uit het klaslokaal te verwijderen. O o o, die goede oude tijd.
  donderdag 7 november 2013 @ 09:29:30 #18
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132993578
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als je de deur opent, dan werkt die deur als een soort van zuiger. Daarmee bouw je in de kamer een (hele kleine) drukverhoging op. Maar de andere deur in je kamer heeft een heel groot oppervlak, en een minimale drukverhoging zal leiden tot een (kleine) kracht, en daardoor een verplaatsing.

Op zich wel leuke natuurkunde. Als er bijvoorbeeld een hele zware deur is, dan zul je weinig verplaatsing zien, maar als je een hele lichte deur hebt, dan wordt de verplaatsing groter.
Ja, soms als ik een deur open dan gaat een andere deur die op een kier staat zelfs dicht :P
  donderdag 7 november 2013 @ 09:37:18 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132993728
Omdat de lucht die door je huis naar de andere deur reist tijdens het verlaten je deur dicht drukt. In feite omdat de wind je deur "mee naar buiten wil nemen".
pi_133006336
Het zelfde idee als je een deksel op een plastic bakje doet. de lucht die je dan samendrukt moet ergens heen.
🐱
  donderdag 7 november 2013 @ 16:48:46 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_133009727
En wind = drukverschil = wind :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_133021365
Ik probeer wel eens zoveel mogelijk deuren tegelijk open te trekken met één deur. Leuk spelletje hoor. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')