Het is veel oneerlijker om mensen die er minder gebruik van maken ervoor te laten betalen.quote:
Dit. Het is maar goed dat ze wat extra gaan betalen. Laat de jongeren maar eens wat minder bloeden.quote:Op woensdag 6 november 2013 09:42 schreef BasEnAad het volgende:
Eerlijk, eerlijk. Misschien niet, maar jongeren worden door de overheid compleet uitgekleed terwijl de ouderen beschermd en gefêteerd worden. Een beetje schijnheilig misschien, maar ik ga me hier niet druk over maken.
Alle medisch noodzakelijke zorg zit nog steeds in de basisverzekering, en niemand is 'verplicht' om een aanvullende verzekering te nemen. Ook die ouderen niet, overigens.quote:Op woensdag 6 november 2013 13:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Linkdump uit de OP weggehaald.
Verder is dit prima 'eerlijk'. Waarom moet ik vooral betalen voor de aankomende vergrijzing van de rijke BB'ers? Geld dat wij stiekem niet hebben.
Alsof de basisverzekering alle medisch noodzakelijke zorg dekt en er in de aanvullende verzekeringen allerlei onzin zitquote:Op woensdag 6 november 2013 13:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Alle medisch noodzakelijke zorg zit nog steeds in de basisverzekering, en niemand is 'verplicht' om een aanvullende verzekering te nemen. Ook die ouderen niet, overigens.
Dus ach, als mensen zich geld uit hun zakken willen laten kloppen, be my guest.
Dat zijn dus de zaken waar ik mijn spaarpot voor aanspreek, als ik ze al ooit nodig zal hebben. Dus ja, voor mij (en voor vele anderen, dat is ook de reden waarom nu veel mensen beseffen dat ze voor overbodige zaken betalen en dus die aanvullende verzekeringen opzeggen) is het inderdaad allerlei onzin.quote:Op woensdag 6 november 2013 13:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof de basisverzekering alle medisch noodzakelijke zorg dekt en er in de aanvullende verzekeringen allerlei onzin zit
Ik heb 'm vanwege de noodzakelijke fysio én de beugel van m'n kinderen. En nu?
Ja, ik betaal 20 euro per maand voor een beugel die ¤2.000 kost. Logisch om dat uit je spaarpot te halenquote:Op woensdag 6 november 2013 13:15 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat zijn dus de zaken waar ik mijn spaarpot voor aanspreek,
Babyboomers met teveel tijdquote:Op woensdag 6 november 2013 17:02 schreef bossb het volgende:
Eerste petitie tegen dit idee is al gestart: http://www.zorgwijzer.nl/(...)mie-teken-de-petitie
Mams zal wel blij met jou zijnquote:Op woensdag 6 november 2013 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Het werd een keer tijd dat zorgverzekeraars dit gaan doen! Voor de basisverzekering is het niet toegestaan, voor de aanvullende verzekeringen wel. Bij elke andere verzekering is dit ook het geval: hoe meer risico, hoe hoger de premie.
[..]
Het is veel oneerlijker om mensen die er minder gebruik van maken ervoor te laten betalen.
Bij zorg klagen degenen die het meest profiteren van het collectief ook het hardst dat het zo oneerlijk is.
Als je 10.000 tot 50.000 euro zorgkosten per persoon hebt in je leeftijdscategorie, moet je het maar durven om te klagen dat je 50 euro meer zelf moet betalen...
[ afbeelding ]
http://www.zorgwijzer.nl/(...)ende-zorgverzekeringquote:Of te wel, hoe jonger je bent hoe goedkoper het wordt en bij ouderen werkt het andersom.
Hiermee probeert VGZ de jeugd aan een aanvullende verzekering te krijgen. Deze categorie heeft de afgelopen jaren vaak zichzelf alleen verzekerd voor de basisverzekering, omdat zij toch weinig gebruik maken van zorg. Nu probeert de verzekeraar de jongeren te paaien met een goedkopere premie.
Veertien procent verschil
Dit betekent echter wel dat voor ouderen de premie fors omhoog gaat voor een aanvullend pakket.
Dit is ook de categorie die vaker ziek is en dus gebruik maakt van zorg. Het prijsverschil tussen een 18 jarige en een oudere is bij VGZ veertien procent (335 euro tegenover 382 euro op jaarbasis).
Zilveren Kruis
VGZ is overigens niet de eerste verzekeraar die een dergelijke maatregel doorvoert. Zilveren Kruis van Achmea hanteert al een leeftijdsafhankelijke premie, waarbij het verschil zelfs kan oplopen tot 67 procent. Een oudere kan tot 286 euro meer betalen op jaarbasis aan een aanvullende verzekering.
Maar dood mogen ze ook weer niet...quote:Op woensdag 6 november 2013 18:20 schreef hugecooll het volgende:
Maar vroegâh hoorde je ze niet klagen toen je het inkomensafhankelijke ziekenfonds had, zeker?
Dus tja... wat dan?quote:Veel ouderen worden in hun laatste levensfase tegen hun eigen wens in doorbehandeld.
De communicatie tussen artsen, naasten en patiënten over wel of niet behandelen zou daarom beter
moeten.
Dat concluderen onderzoekers aan het VUmc.
Ze brachten de resultaten van een groot onderzoek onder nabestaanden van ouderen vrijdag naar
buiten.
Zieke ouderen moeten bij een naderende dood vaak beslissen of zij nog willen beginnen met een
verdere behandeling, zoals een antibioticakuur bij een longontsteking of reanimatie bij een hartstilstand.
Ongeveer de helft van de ouderen uit het onderzoek die eerder hadden gezegd geen verdere behandeling te willen, kregen dit uiteindelijk toch.
Ook bleek de mening van oudere patiënten over al dan niet behandelen vaak niet bekend.
Volgens onderzoekster Roeline Pasman helpt het als ouderen hun wens kenbaar maken, maar is dat niet altijd genoeg.
Artsen zouden volgens haar al in een eerder stadium het initiatief kunnen nemen bij hun patiënten die waarschijnlijk niet lang meer hebben en ze vragen of ze doorbehandeld willen worden in de laatste fase.
Vrijdag is een artikel over het onderzoek verschenen in the Journal of the American Geriatrics Society
Interessant, kosten van de vrouwen is ook veel meer dan voor de mannen. Tijd dat ze de premie voor vrouwen dan ook maar eens gaan verhogen ten opzichte van die van mannen!quote:Op woensdag 6 november 2013 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Het werd een keer tijd dat zorgverzekeraars dit gaan doen! Voor de basisverzekering is het niet toegestaan, voor de aanvullende verzekeringen wel. Bij elke andere verzekering is dit ook het geval: hoe meer risico, hoe hoger de premie.
[..]
Het is veel oneerlijker om mensen die er minder gebruik van maken ervoor te laten betalen.
Bij zorg klagen degenen die het meest profiteren van het collectief ook het hardst dat het zo oneerlijk is.
Als je 10.000 tot 50.000 euro zorgkosten per persoon hebt in je leeftijdscategorie, moet je het maar durven om te klagen dat je 50 euro meer zelf moet betalen...
[ afbeelding ]
Scheelt jullie bakken vol met geld ook nogquote:20 oktober 2013
'Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen'
Er zijn in Nederland geen mogelijkheden voor ouderen met een voltooid leven. Mensen kunnen niet zelf op een waardig manier uit het leven stappen.
bekijk video
http://www.zie.nl/video/i(...)stappen/m1mz92wfwl2g
Dat stelt Albert Heringa, de man die zijn bejaarde moeder hielp met zelfdoding, in een interview met
NU.nl.
"Als er geen medische grondslag is vallen mensen buiten de boot en hulp van anderen mogen ze volgens de wet niet vragen."
En als er wel een medisch 'excuus' is, zoals Heringa het noemt, dan hangt het er volgens hem erg
vanaf hoe artsen persoonlijk met euthanasie om willen gaan. "Dat creëert veel rechtsongelijkheid."
Hulp
In 2008 besloot Heringa zijn 99-jarige moeder Moek te helpen een einde aan haar leven te maken omdat dat naar haar mening voltooid was. Deze stap nam hij toen zijn moeder niet geholpen kon worden door een arts en Moek besloot haar medicijnen op te sparen om daarmee zelf haar leven te beëindigen.
"Ik realiseerde me dat die medicijnen haar misschien niet zouden helpen en dat ze haar extra ziek konden maken." Vanaf dat moment zocht Heringa de juiste medicatie bij elkaar. "De enige mogelijkheid was dat ik dat zou doen, anders was het waarschijnlijk niet goed afgelopen."
Documentaire
In 2010 trad Heringa met zijn verhaal in de openbaarheid via de documentaire De Laatste Wens van Moek en kwam zijn zaak voor de rechter. Ruim drie jaar later, september 2013, heeft het Openbaar Ministerie (OM) een celstraf van drie jaar voorwaardelijk geëist met een proeftijd van twee jaar voor zijn hulp bij zelfdoding. Aanstaande dinsdag doet de rechter uitspraak.
"Waar die drie jaar voor hebben gediend is mij volstrekt onduidelijk. Ik had verwacht dat het OM iets meer durf zou hebben en na al die tijd met een andere conclusie zou komen dan eentje die je na een paar maanden ook wel had kunnen trekken."
Proefproces
Toch vindt Heringa het niet erg dat het allemaal zo lang heeft geduurd. "Doordat het OM zo op zich liet wachten heeft het proces het karakter gekregen van een proefproces en dat is uitstekend. Ik zit veel meer in de materie en ken inmiddels alle argumenten pro en contra."
De manier waarop zijn moeder uit het leven wilde stappen is een 'mooi voorbeeld' voor de problematiek rondom hulp bij zelfdoding. "Het gaat erom of de rechter iets doet met de condities waaronder dit gebeurt. Als die worden veranderd, dan zijn we een heel stuk verder.
Als er alleen maar een straf voor mij uit komt, dan zijn we niks opgeschoten en gaan we in hoger
beroep."
Jongere mensen
Heringa maakt zich vooral sterk voor ouderen die hun leven als voltooid zien, maar hij is niet voor een leeftijdsgrens als het gaat om hulp bij zelfdoding. "Bij adolescenten met liefdesverdriet die er een einde aan willen maken moeten natuurlijk zorgvuldigheidsmaatregelen worden genomen, maar voor mensen met een psychiatrische aandoening is het anders."
"Als deze patiënten echt geen ander alternatief beschikbaar hebben en er zijn al veel stappen genomen, dan vind ik dat ook zij de mogelijkheid van hulp bij zelfdoding moeten hebben."
Die hulp hoeft niet per se door een arts te gebeuren. "Mensen kunnen het heel goed zelf. Er zijn een aantal dingen die je moet weten, maar daar hoef je geen dokter voor te zijn." Volgens Heringa is het zoals het leven zelf, "tenzij er complicaties zijn heb je er geen arts bij nodig."
Wet
De wet van een verbod op hulp bij zelfdoding brengt 'meer schade' dan het zou voorkomen. Heringa: "Ik zie niet in wat een verbod in positief opzicht aan de samenleving bijdraagt. De mensen die tot nu toe voor die hulp veroordeeld zijn hielpen allemaal uit barmhartigheid, omdat hun naasten niet door artsen geholpen konden worden."
Wanneer de juridische context van de wet zo kan worden dat de hulp onder bepaalde voorwaarden niet strafbaar is, is Nederland een heel stuk verder.
"Als mensen geholpen mogen worden dan kan dat op een mooie manier. Maar als ze geen hulp kunnen krijgen springen ze voor een trein. Met alle gevolgen van dien."
Kunnen ze hun tijd niet nuttiger besteden?quote:Op woensdag 6 november 2013 17:02 schreef bossb het volgende:
Eerste petitie tegen dit idee is al gestart: http://www.zorgwijzer.nl/(...)mie-teken-de-petitie
Bijvoorbeeld met geld verdienen zodat ze hun aanvullende zorgverzekering kunnen bekostigenquote:Op woensdag 6 november 2013 19:32 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kunnen ze hun tijd niet nuttiger besteden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |