Het ligt natuurlijk nog veel complexer. Een voorbeeld: M'n vriend die aandringt dat ik uit de kast moet komen, zonder goed te beseffen dat wij dan niet meer samen buiten kunnen wandelen zonder aangesproken te worden door bekenden. Ik verwacht dat ik dan gewoon gepest en geplaagd ga worden.quote:Op dinsdag 5 november 2013 16:49 schreef Springtouw het volgende:
Lastig. Denk dat je tekst jou dilemma niet duidelijk genoeg kan maken. Zelfs al wil je familie jou accepteren, dan hebben zij er alsnog last van. Je zit nu eenmaal met een cultuur dat niet bij de tijd is en erg islamitisch is natuurlijk.
Het is een lastige keuze die jij moet maken. Je kunt je leven met een leugen leven of gewoon eerlijk zijn. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Wees er bewust van en maak een keuze.
Prachtige post die (mijns inziens) én begrip én steun én enige mate van hoop (lees: situatie is niet per se hopeloos) geeftquote:Op dinsdag 5 november 2013 23:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Lastige situatie, TS. Vooral omdat het heel lastig is om het begrijpelijk te maken voor anderen. Veel van je Nederlandse vrienden zullen het probleem niet begrijpen. Niet omdat ze niet willen, maar omdat het in hun ogen onmogelijk lijkt dat je familie zoiets zo groot kan maken. Of omdat ze niet begrijpen dat je je familie ook niet opzij kan schuiven, zelfs als ze jou en je keuzes niet accepteren. Die culturele bubbel die je hebt beschrijft het wel heel mooi. Die is zo goed te zien bij veel Turkse immigranten hier. In de jaren '70 hierheen gekomen, en qua normen en waarden weinig veranderd sindsdien.
Ik herken je situatie in zoverre dat ik als Turks traditioneel opgevoed meisje, bepaald niet traditioneel ben en Nederlandse vriendjes heb gehad. De kans dat ik uiteindelijk met een Nederlander zal eindigen zit er dan ook dik in. Ik drink graag af en toe wat, ik heb mannelijke vrienden, en doe dingen die m'n moeder of zeer traditionele zus nooit zouden doen. Makkelijk is het bepaald niet, om een deel van je leven verborgen te moeten houden. Niet voor jezelf, maar ook niet voor je partner, want die voelt zich waarschijnlijk ook minder gevalideerd. Ik probeer een soort tussenweg te vinden inmiddels. Ik heb besloten dat de enige persoon die ik 'tevreden' wil houden van mijn familie, mijn moeder is. Dat mijn zeer traditionele zus bijvoorbeeld alles afkeurt wat ik doe en weinig met me te maken wil hebben, zal me aan m'n reet roesten. De enige reden dat ik nu nog delen van m'n leven geheim houd is om mijn moeder niet te kwetsen. Ook dit begrijpen veel mensen niet, maar voor mij voelt het als de juiste keuze. Ze heeft langzaamaan zoveel al van me geaccepteerd wat anderen van haar generatie afkeuren. Ik woon inmiddels alleen, draag geen hoofddoek meer, ze weet dat ik mannelijke vrienden heb, en kan daar prima mee leven. Een partner zal ze pas leren kennen als het serieus word, en ik me ga verloven. Misschien hou ik dan voor een deel de schijn op, door voor de moskee te trouwen voordat we gaan samenwonen, zodat ze er gerust mee is. Ik weet het niet.
Dat allemaal is uiteraard maar een fractie van wat jij doormaakt. Wel ben ik erachter dat jouw geluk belangrijker is voor je familie dan je denkt. Het is een hele grote stap geweest dat je het je moeder en zus verteld hebt, echt heel knap. Dat ze nog niet helemaal uit hun plaat zijn gegaan is mooi, dat geeft de ruimte om er met de tijd aan te wennen. Voor jou is het belangrijk dat je besluit wie je wel en niet tevreden wil houden, en hoe je je eigen geluk toch kan opbouwen. Heel veel sterkte ermee.
Niet. Je moet dit fixen man. Als ik het zo lees moet je gewoon uit de kast komen en iedereen die er wat tegen heeft keihard in de stront laten zakken. Dat is de enige manier waarop je van de angst om betrapt te worden afkomt.quote:Op woensdag 6 november 2013 17:22 schreef Me_Master het volgende:
Ik ben gewoon gestopt met werken en me nergens ziek gemeld. Hoe lang dit door kan gaan? Geen idee.
je bent er dus al over uitquote:Op dinsdag 5 november 2013 16:06 schreef Me_Master het volgende:
Waarom heb ik al ruim anderhalf jaar een vriend?
Man, je weet niet waar je over praat!quote:Op woensdag 6 november 2013 17:29 schreef erikkll het volgende:
[..]
Niet. Je moet dit fixen man. Als ik het zo lees moet je gewoon uit de kast komen en iedereen die er wat tegen heeft keihard in de stront laten zakken. Dat is de enige manier waarop je van de angst om betrapt te worden afkomt.
Dat weet ik best en ik heb nergens gezegd dat het makkelijk was. Zie ook mijn eerdere reactie in dit topicquote:Op woensdag 6 november 2013 18:25 schreef Godshand het volgende:
Man, je weet niet waar je over praat!
Dat dus.quote:Op woensdag 6 november 2013 18:40 schreef clumsy_clown het volgende:
In Turkije zijn die er legio, in Istanbul kijkt echt niemand meer op van een homo stelletje, maar bij immigranten hier is dat een heel ander verhaal, helaas. Dat gaat gewoon nog een generatie (of twee) kosten.
Dit. Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 5 november 2013 22:23 schreef Godshand het volgende:
Lastig...
Maar het gaat er niet om, wat anderen van je vinden. Jijzelf staat alleen toe gelukkig te worden.
De manier waarop zijn duizenden te vinden. Misschien moet je een dubbel leven lijden, trouwen met een vrouw, maar afspreken met haar dat je een vriend hebt. Gebeurt geloof ik al eeuwen in vele culturen zo.
En overigens, door deze ellende moesten de meeste Nederlanders in de jaren '70 en nog steeds in sommige culturen. Er bestaat niet DE Nederlandse cultuur. Er zijn er velen.
In sommige conservatieve ballerige kringen kan je er ook niet mee aan komen zetten dat je homosexueel bent, evenals niet als je ouders streng katholiek of gereformeerd zijn.
Wij kunnen niet voor je bepalen welke methode de beste is. Daar moet je zelf uitkomen en uitproberen. Ga bijvoorbeeld zonder je ouders te laten weten met je vriend enkele weken op vakantie in een homo vriendelijk land waar de kans op afkeurende blikken of familie tegen te komen klein is (sommige Aziatische landen bijvoorbeeld). Neem even geen contact met familie op. Voelt dat goed/slecht? Indien het niet goed voelt, probeer je het dubbelleven uit. Misschien moet je van vriend veranderen voor iemand die jou ook begrijpt en wellicht hetzelfde dilemma heeft.
Op een dag kom je je levenstijl tegen, waar jij je het meeste bij thuis voelt. En daar kan je dan mee verder
Succes...
Lagere opleiding in eigen land en konden alleen maar winnen door naar hier te komen.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:31 schreef kristalhelder het volgende:
Ik keijg altijd zo'n idee dat de turken die naar het westen zijn gemigreerd ouderwetser zijn dan de turken in turkije zelf
Dat komt doordat de migranten zich vasthouden aan de normen en waarden in hun eigen land in de tijd dat ze zijn gemigreerd. Dit geldt eigenlijk voor alle migranten, ook voor Nederlandse migranten in Nieuw-Zeeland en Canada.quote:Op woensdag 13 november 2013 23:31 schreef kristalhelder het volgende:
Ik keijg altijd zo'n idee dat de turken die naar het westen zijn gemigreerd ouderwetser zijn dan de turken in turkije zelf
Afgewezen worden door je ouders om welke reden dan ook is niet leuk. Ongeacht welke achtergrond en religie zijn er altijd mensen die dieper over dingen kunnen nadenken. Maar zo te lezen houdt je moeder zich enkel vast aan de tradities en lukt het haar niet om de situatie vanuit jouw perspectief te bekijken. Ze heeft het vast enkel goed met jou voor, maar dit gaat niet werken. Voor jou niet, maar voor haarzelf ook niet.quote:Op maandag 18 november 2013 15:59 schreef Me_Master het volgende:
De situatie blijft lastig en zal ook wel een hele tijd lastig blijven. Alleen voel ik me op dit moment opgelucht. Toch raar dat ik mezelf zo voel na het verbreken van het contact met mijn moeder. Ik dacht dat ik er veel meer moeite mee zou hebben. Misschien komt het nog? Het is een proces en ik ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat uitpakken.
Wat is dit voor een onsamenhangend belachelijk stuk tekst zeg?quote:Op woensdag 20 november 2013 11:57 schreef loop het volgende:
Turkije eruit, je was al Nederlander. Doe niet mee met die homospelletjes, niemand is er ooit in de hemel mee gekomen, in feite ben je al geestelijk dood als je ervoor hebt gekozen, extra dood als je het ook je omgeving hebt verteld. Zie hoe erg het is, het gaat terug tot aan de oertijd. Ieder probleem op de wereld heeft met dat ene probleem te maken, als je dat ziet dan ga je het leuk vinden omdat het leven weer logisch wordt en dan wil je niet eens meer zo nodig een vrouw want je weet dat je kind dan ook mogelijk vaanf geboorte homoseksueel wordt. Dus kosten/baten, kun je beter klooster in of gaan zwerven richting Afrika en hopen dat je leuke apen tegen komt onderweg waar je kunt verblijven, heb je in ieder geval bananen en gezelschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |