abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132891809
Hoi allemaal,

Ik heb voor de komende maanden meubels en een bankstel opgeslagen in een onverwarmde garage. Weliswaar een garage in spouwmuur (grotendeels) gebouwd en 1 ventilatiepunt (een raampje wat een stukje open kan)
Hier heeft iemand weleens eerder een topic over gestart: http://forum.fok.nl/topic/1632281/1/25

Ik heb inmiddels al een hygrometer geplaatst en die geeft ongeveer dezelfde waarde aan als buiten, zo'n 60% relatieve luchtvochtigheid. Dit is volgens mij in orde, wat ik op google kan vinden.

Mijn vraag: kunnen meubels, bankstel etc. wel tegen de kou? Ook als het echt gaat vriezen straks?
Of is alleen luchtvochtigheid een issue?

Ik hoor graag jullie mening / ervaringen.

Alvast bedankt,

groeten,
Wouter
pi_132891862
je loopt het risico van schimmel vorming.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_132891935
Kun je dat nader toelichten Gompy58? thx
pi_132892079
Schimmels houden van vochtig en nestelen zich perfect in bekleding van meubels en gordijnen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_132892080
Hoelang wil je het eigenlijk opslaan?
[ aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud ]
pi_132892342
Totdat het huis wat er bij staat klaar is en wij er in kunnen, ik hoop dat dat ergens in maart 2014 is.
Maar kan je mij uitleggen Ferrari_Tape of Gompy58 waarom het zou gaan schimmelen? Vanwege de kou of vanwege de luchtvochtigheid? of een combinatie? En wat kan ik er dan eventueel aan doen?
En dit zou dan alleen van toepassing zijn voor de gestoffeerde meubels?
pi_132892614
Hebben wij ook een keer gedaan. Bankstel kwam er prima uit te voorschijn na 6+maand.
Behalve dan dat de ene leuning kapotgevreten was door de muizen.
We konden het hele bankstel weggooien.
Mijn advies dus: niet doen.
pi_132892666
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 16:02 schreef Gompy58 het volgende:
je loopt het risico van schimmel vorming.
Alleen als de ruimte te vochtig wordt, dus bllijf wel entileren. Echter met de huidige hoeveelheid water in de lucht zou je nog wel eens een probleem kunnen krijgen. Ik zou voor de zekerheid een flink aantal vochtvreters kopen en deze bijhouden regematig controleren en war nodig bijvullen.
Meubels kunnen prima tegen kou, electronica wat minder.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_132892697
Lijkt me niet dat het gaat schimmelen door de kou. Dat zal de groei juist remmen. Zolang het droog genoeg is lijkt het me geen probleem. Heb zelf meer dan een jaar mijn spullen opgeslagen en na afloop was alles nog prima te gebruiken. Ook geen last van muizen gehad. Alleen mijn gitaar heb ik bij mijn ouders gezet. Door de kou zou het hout kunnen gaan werken.
pi_132892766
Wat ik wel zou doen is een paar pallets op de vloer mikken...

zelf heb ik de boel ook eens een tijdje in een garage box opgeslagen. Toen brak de hel los en werd er een partij water omlaag gegoten.. Met lood in de schoenen ging ik de volghende dag kijken. Toen bleek de straat idd overstroomt maar dat de laatste rij stenen net voldoende was om het water buiten te houden...
pi_132892906
Oke, daar kan ik wat mee, thanks!
Dan ga ik inderdaad gewoon een paar vochtvreters wegzetten en regelmatig controleren.
Mogelijk is luchtvochtigheid richting de 50% of 40% beter?
Want het lijkt me dat het ook niet te droog moet worden, dat schijnt ook slecht te zijn voor hout.

En tja muizen, dan zul je inderdaad net die pech hebben. Als ze los gaan op mijn bankstel vind ik het nog niet zo erg, dat is juist een van de goedkoopste spullen die er staat ;-)
pi_132893070
die vochtigheidsgraad doe je niks aan... Die kun je zonder verwarming toch niet beinvloeden.
pi_132893422
Het hout gaat ook heel erg werken.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_132894528
De kou is het punt niet, het vocht daarentegen kan voor problemen zorgen.

Die problemen kun je grotendeels voorkomen:

- Alle oppervlakken goed schoonmaken en afnemen of inspuiten met een lichte bleekoplossing
- Zorgen dat er NIETS tegen de muur aan staat. Maak ook de contactoppervlakken met de vloer zo klein mogelijk. Zet de boel het liefst van de grond af op houten blokken/balken.
- Zet alles zo veel mogelijk vrijstaand neer.
- Als er veel ventilatieopeningen zijn, zorg dan voor een goede doorstroom van lucht. Condensvorming ontstaat vooral door temperatuurVERSCHILLEN. Een goede luchtstroom tussen binnen en buiten, zorgt er voor dat de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten beperkt blijven.
- Als er weinig ventilatieopeningen zijn, zet dan een aantal vochtvreters neer die je tijdig controleert/leegt/ververst. Zo haal je de luchtvochtigheid wat omlaag om condens te voorkomen. Als er veel ventilatie is, hebben vochtvreters geen zien omdat er dan continu vocht vanaf buiten naar binnen komt en daardoor de luchtvochtigheid niet substantieel omlaag gaat.

Als je elektra in de box hebt, is het wellicht een idee om er een klein elektrisch kacheltje/vochtbeschermer in te zetten, afhankelijk van de waarde van de meubels. Zo'n ding kost 2 tientjes maar verbruikt natuurlijk wel best wat stroom, dus het moet wel de moeite waard zijn.
pi_132899142
Ik had een eiken (dik blad) eettafel in de schuur in de tuin gezet.

Kom ik dit voorjaar weer in de schuur, ik denk hé wat liggen er allemaal rare schroeven en schroefkoppen!!

Complete blad met kracht bol getrokken en losgebroken van het onderstel. Dikke schroeven PATS zo kop eraf.

Tafel is afgeschreven. Althans, ik zaag hem straks in repen en maak er een buitentafel van.
Laat die handjes wapperen!
pi_132910743
Dank je wel Ivo1985,

Probleem is dat die ruimte al helemaal vol gezet is en tijdens het plaatsen hebben we daar allemaal geen rekening mee gehouden. Maar volgens mij staan de meeste zaken toch wel los van de muur.

Er is 1 raampje wat half open kan, deze bevindt zich aan de zijkant. Misschien is het dan wel handig om in de deur (voorkant garage) ook een ventilatie rooster te plaatsen?

Of ik ga inderdaad gewoon een aantal vochtvreters wegzetten..

Gieliovd: had je een misschien een hele vochtige schuur?
pi_132915440
Valt wel mee hoor. Staat ook een raam open enzo en waait door.
Laat die handjes wapperen!
pi_132915491
Je zou de spullen zo goed mogelijk in kunnen pakken, doe dit als ze nog droog zijn. Stel schone en vooral droge dekens/kleden overheen, en daar omheen wat folie tegen het binnendringen van vocht. Dekens vooral om te voorkomen dat het folie het hout/leer raakt, krijg je vervelende vlekken van.

En als het eenmaal vriest niet 'even kijken of het leer nog soepel is', zou best kunnen dat dan de laklaag beschadigd.

En als ze eenmaal weer het warme huis in gaan moet je ze een dag in de folie laten acclimatiseren, anders slaat het vocht uit de woonkamer op de meubels alsof het een koud glas bier is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_132915637
Ik zou het niet inpakken, vocht komt overal.. als het dan in gepakt is ventileert het weer niet makkelijk weg.

Er is ook geen electra? Volgens mij zijn er apparaten die vocht weghalen, je kan ook verwarmen tegen vocht.
  dinsdag 5 november 2013 @ 08:05:24 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_132915762
Je kunt een kleine mobiele airco op de droogstand zachtjes de boel laten drogen. Zorg wel voor een nette water afvoer.
pi_132920273
Nee, helaas nog geen elektra aanwezig, dus zo'n airco of luchtontvochtiger op stroom gaat niet.
Over inpakken heb ik inderdaad ook slechte verhalen gelezen...
pi_132921286
dan is het een kwestie van ventileren, en hopen!
het is wel een rot periode om het op te slaan.. moest je het echt zeker willen weten dan kun je het beste naar shurgard kijken of zo.
pi_132921637
ja, ventileren. of genoeg vochtvreters toch?
pi_132921899
jah, en die vochtvreters, wel regelmatig controleren… en vervangen..

je hebt van bizon ook een navul systeem geloof ik, koop je een groot ding met korrels, en de ruil je zo nu en dan om..
pi_132923364
kan uit eigen ervaring zeggen dat dit wel lukt.
Zelf ook gedaan tijdens grote verbouwing. Nu moet ik er bij zeggen dat het een inpandige garage was maar tijdens de verbouwing werd ook nieuwe verwarming aangelegd die nog niet aan mocht dus het bleef evengoed een onverwarmde garage.
hebben meubels netjes afgedekt, niet alles op elkaar gepropt omdat we niet na een paar maanden bv exact de vorm van een bijzettafeltje in de bank wilde zien.
maar kwam er prima uit, geen schimmels, geen vocht, geen beestjes. geregeld gecheckt maar absoluut niets mee gebeurd en stond daarna gewoon weer.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')