quote:More trouble in the Western Pacific
Tropical cyclone activity in the Western Pacific over the past month has been very high, with seven typhoons in the month of October alone. According to records at the Joint Typhoon Warning Center (JTWC), this would appear to be a new record for the number of typhoons in any October, breaking the previous record of six typhoons during October 1989 (thanks go to typhoon expert Mark Lander for this stat.) The latest system of concern is Tropical Storm Haiyan, which is gathering strength over the warm tropical waters east of the Philippines. Haiyan's formation brings the tally of named storms in the Western Pacific in 2013 to 28, making it the busiest season in that ocean basin since the 32 named storms of 2004. Satellite loops show that Haiyan is a large tropical storm with plenty of intense thunderstorms that are steadily growing more organized. Haiyan is expected to take advantage of warm waters and low wind shear and intensify into a major Category 4 typhoon by Thursday. Both the GFS and European models predict that Haiyan will pass through the central Philippines near 6 UTC on Friday. If this prediction holds true, Haiyan could be the most dangerous tropical cyclone to affect the Philippines this year--particularly since Tropical Depression Thirty is dumping heavy rains of up to one inch per hour over the central Philippines today, which will saturate the soil and make extreme flooding more likely late this week when Haiyan arrives.
quote:Filipijnen vreest komst tyfoon
Jan van Dam ziet bezorgd typhoon Yolanda naderen. Natuurgeweld zorgt in de Filipijnen vaak voor veel ellende.
De Filipijnen krijgt jaarlijks met het nodige natuurgeweld te maken. Naast een paar actieve vulkanen en de nodige aardbevingen razen er jaarlijks een stuk of twintig tropische depressies over de ruim 7.100 eilanden. Sommige van die depressies zijn zo hevig dat ze typhoons genoemd worden.
Op dit moment, het is vandaag 6 november als ik dit schrijf, is er een typhoon naar de Filipijnen onderweg die hier donderdagavond of vrijdagochtend aan land zal komen. Het is de vierde echt zware storm dit jaar. Met verwachte windsnelheden van 250 km of meer wordt dit wellicht de zwaarste typhoon van het jaar. De lokale naam is Yolanda, maar internationaal heet ze Haiyan.
Veel regen
Tropische depressies ontstaan als de bovenlaag van het zeewater een temperatuur heeft van 28 graden Celsius of hoger. Ze ontstaan meestal ten noorden en noordoosten van Indonesië en trekken dan westwaarts of naar het noordwesten richting de Filippijnen, Taiwan en Japan. Naast harde wind gaan ze gepaard met veel regen.
De Filipijnen wordt het vaakst getroffen door deze typhoons, elke keer weer overstromingen, landverschuivingen en andere rampen veroorzakend. Doordat het eilandenrijk veel vlakke gebieden kent tussen wat bergen en hoge heuvels, stroomt daar het regenwater naar toe.
De lage gebieden zijn van oudsher de vruchtbare gebieden waar veel rijst wordt verbouwd naast andere gewassen als maïs. Er wonen veel mensen in die gebieden, vaak langs de rivieren, riviertjes en beken. Wanneer het hard regent raken die rivieren en beken overvol, en kunnen die het aangevoerde water niet verwerken, met overstromingen als gevolg.
Delta
De hoofdstadregio, ook wel Manilla genaamd, is een gebied omsloten door heuvels en bergen en gelegen in een heuvelachtige delta. Mede als gevolg van slechte en verstopte rioleringen en zwerfvuil in de kreken en riviertjes staan na regenbuien flinke delen van deze regio onder water, soms wel twee meter hoog. Jaarlijks vallen hier slachtoffers door verdrinking en is er grote materiële schade. De lokale overheden werken vaak langs elkaar heen en verwijten elkaar hun werk niet goed te doen, maar ook de lokale bevolking werkt niet hard mee om overstromingen te voorkomen. Men blijft huisvuil in de kreken en riviertjes gooien, denkend dat het wel weg spoelt. Als we het maar kwijt zijn....
Veel afval
Je ziet dan ook dat deze waterwegen vol met afval liggen, de filters verstoppen en de gebieden onder stinkend water zettend zodra het begint te regenen. Hoewel er wetten zijn die mensen verbieden om vlak langs de waterwegen te gaan wonen, zie je overal, meest illegale bouwsels waar bij overstromingen de meeste slachtoffers vallen. Regelmatig worden deze gebieden ontruimd en opgeruimd, maar nog sneller staan ze daarna weer volgebouwd.
Dit gebeurt echter niet alleen in de regio van Manilla, maar in alle steden in de Filipijnen en het is een probleem wat niet makkelijk opgelost zal worden. Mensen zijn zich bewust van de gevaren, maar de economie van de stad lokt en ze nemen het risico om overstroomd te raken bewust. Een betere bewustwording dat afval niet op straat of in de rivier moet liggen, hoort daar ook bij. De voorlichting is er wel, maar er wordt nog te weinig gehoor aan gegeven, met name door de lager opgeleiden die in die regio's wonen.
Modderstromen
De verwachting is dat Yolanda net ten zuiden van de regio Manilla zal passeren, maar zij zal in elk geval gepaard gaan met veel regen en wind en waarschijnlijk de nodige modderstromen en/of landverschuivingen teweeg brengen. Als dat zo is zullen ook de nodige slachtoffers vallen. Hoeveel is nog af te wachten. De overheden hebben de lokale hulpdiensten in het hele land opgeroepen paraat te staan.
Vaak is het zo dat dit soort stormen licht afbuigt en een iets noordwestelijke richting volgt. Als dat het geval zal zijn wordt Manilla, met zijn 15 miljoen inwoners zwaar getroffen vrees ik. Ik kan me de supertyphoon Ondoy nog herinneren die eind september 2009 Manilla trof. Grote gebieden stonden wekenlang onder water, op sommige plaatsen meer dan drie meter hoog. Er waren toen vele honderden slachtoffers te betreuren en miljarden aan materiële schade.
De Filipijnen bidden voor en hopen op een goede afloop.
Da's dicht bij het record van 870..quote:Op donderdag 7 november 2013 16:48 schreef aloa het volgende:
Onvoorstelbaar lage kerndruk. Die is gezakt naar 887mb.
Lijkt weer omhoog te gaan. Nu 888mb.quote:Op donderdag 7 november 2013 16:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Da's dicht bij het record van 870..
Dat idd. Ik kan me er niks bij voorstellen...asociaal hard!quote:Op donderdag 7 november 2013 19:41 schreef Co_OL het volgende:
pfff windstoten van 370km/h... hier in NL was het vorige week al ravage met windstoten van maar 152km/h...
Ik ook niet, waai je dan weg ofzo?quote:Op donderdag 7 november 2013 20:02 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat idd. Ik kan me er niks bij voorstellen...asociaal hard!
dan krijg je dit soort dingen...quote:Op donderdag 7 november 2013 20:03 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ik ook niet, waai je dan weg ofzo?
Verenigde Staten > De restquote:Op donderdag 7 november 2013 20:08 schreef Gummibeer79 het volgende:
Wat me boos maakt: briesje in de USA en de journaals brengen om het uur verslag uit.
Als er doden gaan vallen op de Filippijnen, want dat gaat gebeuren:.....,,,,niks!
Dan blijf je niet meer staan idd. 314 km nu met windstoten tot 380 km.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:03 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ik ook niet, waai je dan weg ofzo?
Dat zijn windsnelheden waarbij stukken rommel in dodelijke projectielen veranderen.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:10 schreef aloa het volgende:
[..]
Dan blijf je niet meer staan idd. 314 km nu met windstoten tot 380 km.
Als er nog grote amerikaanse complexen stonden op de filipijnen hadden we wel wat meer gehoord.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:08 schreef Gummibeer79 het volgende:
Wat me boos maakt: briesje in de USA en de journaals brengen om het uur verslag uit.
Als er doden gaan vallen op de Filippijnen, want dat gaat gebeuren:.....,,,,niks!
quote:Op donderdag 7 november 2013 20:09 schreef Co_OL het volgende:
[..]
dan krijg je dit soort dingen...
[ afbeelding ]
Ook bij het nos journaal niks...schandalig idd.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:08 schreef Gummibeer79 het volgende:
Schandelijk inderdaad die kokervisie van de media.quote:Op donderdag 7 november 2013 20:08 schreef Gummibeer79 het volgende:
daarom had ik het gisteren maar op de FP gezet, daarmee was fok ook het eerste. Andere media kwamen er vanmiddag rond 1400 uur pas mee. Erg jammerquote:Op donderdag 7 november 2013 20:43 schreef Greys het volgende:
Echt totaal geen aandacht wordt er aan besteed idd, apart
Als ik dit topic niet per ongeluk had gezien had ik er geen benul van.
Help het je hopen, maar dit wordt een voltrefferquote:Op donderdag 7 november 2013 22:15 schreef Frutsel het volgende:
Hopelijk valt het straks achteraf mee
JeffMastersquote:Super Typhoon Haiyan is one of the most intense tropical cyclones in world history, with sustained winds an incredible 190 mph, gusting to 230 mph, said the Joint Typhoon Warning Center in their 15 UTC (10 am EST) November 7, 2013 advisory. Officially, the strongest tropical cyclone in world history was Super Typhoon Nancy of 1961, with sustained winds of 215 mph. However, it is now recognized (Black 1992) that the maximum sustained winds estimated for typhoons during the 1940s to 1960s were too strong. Since 1969, only three tropical cyclones have equaled Haiyan's 190 mph sustained winds--the Western Pacific's Super Typhoon Tip of 1979, the Atlantic's Hurricane Camille of 1969, and the Atlantic's Hurricane Allen of 1980. All three of these storms had a hurricane hunter aircraft inside of them to measure their top winds, but Haiyan's winds were estimated using only satellite images, making its intensity estimate of lower confidence. Some interpretations of satellite intensity estimates suggest that there may have been two super typhoons stronger than Tip--Super Typhoon Gay of 1992, and Super Typhoon Angela of 1995. We don't have any measurements of Haiyan's central pressure, but it may be close to the all-time record of 870 mb set by Super Typhoon Tip. The Japan Meteorological Agency estimated Haiyan's central pressure at 895 mb at 12 UTC (7 am EST) November 7, 2013. Haiyan has the most spectacular appearance I've ever seen on satellite loops, with a prominent eye surrounded by a huge, impenetrable-looking mass of intense eyewall thunderstorms with tops that reach into the lower stratosphere. With landfall expected to occur by 21 UTC (4 pm EST) on Thursday, Haiyan doesn't have time to weaken much before landfall, and will likely hit the Philippines at Category 5 strength.
Daarbij vergeleken is onze storm van even geleden een mild briesje. (daar waren de winden iets van 150km/u?)quote:Op donderdag 7 november 2013 22:19 schreef GekkePoes het volgende:
230 mph is 370 kmh, dat is zo hard als een formule 1 auto op volle snelheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |