abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132881123
binnenkort ga ik de badkamer onder handen nemen. Dit betreft vooral het leidingwerk verleggen en een nieuwe wastafel ophangen/aansluiten.

Ik heb al wat ervaring met knelfittingen, die ik ook nu graag weer wil gebruiken. Wat korte vraagjes:

- de huidige leidingen (warm en koud) wil ik omleggen. op de plek waar ik deze wil afzagen zijn ze niet overdreven goed bereikbaar. Ik heb een klein handzaagje, maar wat zijn jullie ervaringen hierbij met een multitool? Twijfel of het met het handzaagje niet een overloos lang gedoe wordt, maar wil ook geen risico lopen natuurlijk.

- wat is het verschilt tussen verchroomde (zilverkleurige) en messing-knelffittingen (die in koper-achtige kleur), behalve de prijs dan?

- de douchekraan is natuurlijk ook aangesloten op 2 leidingen. Ik kan alleen niet zien of ze nu met WICU-buis vastzitten of met gebogen hardkoper. Is er een manier om daar achter te komen, of kan ik dan op dat stukje zometeen (de huidige leiding daar verleg ik nml ook) sowieso steunhulzen te gebruiken, voor de zekerheid?

Dank vast voor het meedenken :)
pi_132881374

Ik heb een Fein Mulitmaster en dat is echt een heel fijn ding. Kan ik je aanraden. ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_132881441
voor doorsnijden van leidingen gebruik ik het liefst:

en anders al naar gelang de ruimte een haakse slijper, dremel of de bovengenoemde Fein multi-tool

en knelkoppelingen zijn handig, maar dan wel alleen op plaatsen waar je na afloop nog steeds bij kunt! als je er later niet bij kan moet je soldeer of geperste koppelingen gebruiken

volgens mij zijn de verchroomde koppelingen voor verwarmingssystemen en de messing koppelingen voor water/gas gebruik :) (althans zo gebruik ik dat steeds en zo zie ik dat ook bij anderen)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_132881624
de leidingen zitten nog vast aan de muur, dus daar een pijpensnijder omheen past niet :).

zo'n multitool (zag ze ook van GAMMA zelf, bijv.) is dus goed te gebruiken op z'n klus? Misschien wel de investering waard dan. Geen ervaring met zo'n dingetje, dus kan de "kracht" ervan t.o.v. een koperen buis nog niet zo goed inschatten..
pi_132881690
afhankelijk van de ruimte kun je met zo'n pijpensnijder eerst de ene helft en daarna door de snijder om te draaien de andere helft doorsnijden.

geeft in ieder geval minder bramen dan zagen/slijpen :Y

koper ben je zo doorheen met een multitool. metalen CV-buis is lastiger, maar ook dat moet lukken met het juiste zaagje
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_132881960
die ruimte is er niet :). ze zitten strak op de muur, dus ik denk dat ik voor zo'n multitool ga dan maar...

nog tips/suggesties? Wil er eentje, liefst onder de 100 euro, mét een juist zaagblad voor koperen leidingen :).
pi_132885390
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 10:07 schreef dh105 het volgende:
die ruimte is er niet :). ze zitten strak op de muur, dus ik denk dat ik voor zo'n multitool ga dan maar...

nog tips/suggesties? Wil er eentje, liefst onder de 100 euro, mét een juist zaagblad voor koperen leidingen :).
Ik blijf bij mijn Fijn. Maar de meeste bouwmarkten en zelfs de action verkopen dit soort tools. Maar hoe die kwaliteit is weet ik niet.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_132887545
zoiets koop ik nooit bij de Action; heb bijv. wel een schroefmachine en goede boormachine van Bosch, en merk dat die kwaliteit het geld wel waard is geweest. Zag dat Bosch ook multitool (toevallig in de aanbieding bij GAMMA) heeft voor een euro of 90, zou dan die kunnen worden.

moet ik dan nog een goed zaagblad erbij kopen? tips? ben met zagen wel een noob :)
pi_132899314
Hoezo?? ¤23 was hij bij de Action, die houdt jouw hobby bob gebruik wel ff uit hoor.

Verder, desnoods doe je het met een zaagje, 2 pijpjes. Komop.

Knel, vernikkeld is mooier, blank is blank... Niks anders.

Steunhulzen gebruik je als het wicu is, anders niet. Waarom vooraf inschatten?
Laat die handjes wapperen!
pi_132899538
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 10:07 schreef dh105 het volgende:
die ruimte is er niet :). ze zitten strak op de muur,
Kan prima met een ijzerzaag, maar slijpen/draaien/multitool lijkt me minder bramen geven.

Haal evt. bramen ook van de binnenzijde v.d. buis goed weg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_132916105
Zorg je er wel voor dat de verbindingen op ontoegankelijke plekken (vloer, muur, plafond etc) niet met knelverbindingen worden gedaan maar met gesoldeerde verbindingen?
pi_132917363
er zijn geen niet-toegankelijk plekken, ben bekend met die werkwijze. Er komt nog wel een voorzetwandje van die hydro-gipsplaten voor, maar dat durf ik wel. Worst case zijn de kosten dan nog te overzien, maar ik ga inderdaad niet frezen en dan knelfitting ín de muur doen.

Overigens laat ik het, na het aansluiten, nog een paar weken open zodat áls er wat niet goed dicht mocht zitten, het dan al op kan vallen.
pi_132917379
ik vermoed, maar kan ik niet zien,dat de douchekraan met wicu-buis is vastgesoldeerd aan de aanvoerleiding. Dat omdat er een bocht in de leiding zit waar hij de kraan "in" gaat, bij beide leidingen. Lijkt wat lastig met een hardkoperen buis.

hoe kan ik dat het beste "testen"? Of sowieso op dat stuk, voor ik ga knellen, een steunhuls gebruiken?
pi_132917577
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 10:19 schreef dh105 het volgende:
Er komt nog wel een voorzetwandje van die hydro-gipsplaten voor, maar dat durf ik wel.
Dat is dus precies wat ik bedoel met niet toegankelijke plekken. Solderen is ook niet moeilijk hoor, je moet een kleine investering doen in een brander (die van mij was iets van 25 euro) maar daar staat tegenover dat de verbindingen en bochtjes goedkoper zijn. Als er een knelfitting gaat lekken heb ik je ervoor gewaarschuwd. Dit gebeurd juist na verloop van tijd omdat een waterleiding een beetje werkt. Een paar weken openhouden helpt daar dus niet tegen. Je moet het zelf weten, ik zou het solderen.
pi_132919767
dank voor de waarschuwing, maar die ga ik bewust in de wind slaan. Eigenwijs; absoluut, maar een bewuste keuze omdat ik 0 ervaring met solderen heb en hiermee wel weet wat ik doe, heb wel eerder knelfittingen gebruikt.

wellicht nog een tip m.b.t. die wel/niet wicu-buis?
pi_132919931
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:53 schreef dh105 het volgende:
dank voor de waarschuwing, maar die ga ik bewust in de wind slaan. Eigenwijs; absoluut, maar een bewuste keuze omdat ik 0 ervaring met solderen heb en hiermee wel weet wat ik doe, heb wel eerder knelfittingen gebruikt.

wellicht nog een tip m.b.t. die wel/niet wicu-buis?
Oefenen met een soldeerbout van 25 euro lijkt me goedkoper dan een tool van 90 euro kopen en koppelingen met lekkans gebruiken :+.
En je leert solderen :). Win win!
dag
pi_132919971
die tool ga ik niet kopen, ik probeer het eerst even met het zaagje dat ik al heb. Net genoeg ruimte denk ik :). Dus... dat argument gaat niet op ;). Evengoed bedankt voor het meedenken hoor.
  PR/Manusje van alles dinsdag 5 november 2013 @ 12:15:15 #18
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_132920399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Peter het volgende:

[..]

Oefenen met een soldeerbout van 25 euro lijkt me goedkoper dan een tool van 90 euro kopen en koppelingen met lekkans gebruiken :+.
En je leert solderen :). Win win!
een waterleiding solderen met een soldeerbout gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren. :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_132920476
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

een waterleiding solderen met een soldeerbout gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren. :+
Een brander dan :+
dag
pi_132921647
Brandertje van 25 euro, wat s39 met kiwakeur, soldeer en een schuurpapiertje is alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf laatst ook voor het eerst een waterleiding gesoldeerd en dit is prima te doen. Maar nogmaals je moet het helemaal zelf weten.
pi_132933176
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:58 schreef usernaamvergeten het volgende:
Brandertje van 25 euro, wat s39 met kiwakeur, soldeer en een schuurpapiertje is alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf laatst ook voor het eerst een waterleiding gesoldeerd en dit is prima te doen. Maar nogmaals je moet het helemaal zelf weten.
Ik denk zelfs dat het in een krappe ruimte (muurnis?) makkelijker is om te solderen dan een knelkoppeling te plaatsen én goed aaan te draaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 5 november 2013 @ 21:11:08 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132940043
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ja? :P 15 seconden.
http://www.toolnation.nl/(...)che-soldeertang.html
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  PR/Manusje van alles woensdag 6 november 2013 @ 07:57:49 #23
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_132951113
quote:
Dat is valsspelen. _O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_132951968
nog suggesties mbt het wel/niet-zijn van die Wicu-buis / steunhuls?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')