Take Shelter (2011) - IMDbBeklemmende en beklijvende thriller. Michael Shannon lijdt aan psychoses waarin stormen in voorkomen en langzamerhand leidt zijn gezin daar ook onder. Een van de bizarre dingen die hij onderneemt is het bouwen van een bunker in zijn achtertuin voor het geval er een storm opdoemt. Vond de film wel goed in elkaar gezet. In sommige scenes is de onderhuidse spanning duidelijk voelbaar. Cijfer: 7,5
Thor: The Dark World (2013) - IMDbHmm, redelijk vervolg op de eerste Thor-film. Marvelfilms vervelen vrijwel nooit, dus ook nu heb ik me prima weten te amuseren. Het zag er allemaal leuk uit plus dat de film ook nog Natalie Portman heeft! Heel niet verkeerd dus, alleen jammer van die onderbroekenlol. Stellan Skarsgard in onderbroek is dan nog het enige acceptabele, maar al die andere lolligheden vond ik suf. Cijfer: 6,5
The Master (2012) - IMDbHaalt niet het niveau van een There Will Be Blood of een Magnolia, maar het is onmiskenbaar een Paul Thomas Anderson-film waar bezeten waanzinnigheid weer een grote rol speelt. Aan het acteerwerk van Joaquin Phoenix en Philip Seymour Hoffman (dat is gewoonweg briljant) ligt het niet, maar de manier waarop The Master verteld wordt, vond ik niet super. Het was nogal afstandelijk, observerend, waardoor ik niet de film ingesleurd werd. Cijfer: 7
The Naked City (1948) - IMDbDit is niet de gebruikelijke film-noir die in de typische noir-decors afspeelt, want The Naked City speelt zich voornamelijk op klaarlichte dag op de New Yorkse straten af. Dat maakt de film wel aangenaam om te zien, want New York blijft een gave stad die nooit verveelt. Het verhaal en dan vooral de uitwerking van een detectiveplot vond ik alleen niet zo denderend. Een vertelstem commentarieert veel te veel, terwijl dat echt niet altijd overal nodig is. De twee detectives, een ouwe ervaren rot en een suffige jongeman, konden ook niet op mijn sympathie rekenen. Denk dat hier wel wat meer ingezeten had. Cijfer: 6,5
Waking Life (2001) - IMDbWaking Life neemt je mee in ettelijke droomsequentie van een jongeman. Hij krijgt een lift van een of andere knakker die in een bootauto rijdt en vanaf daar gaat het los met allerlei quasi-diepzinnige gesprekken en semi-schokkende scenes. Ik vond het erg veel slap gelul allemaal, zoals Linklater wel meer liet zien in zijn 'Before'-films. De clou op het einde was nog wel aardig gevonden, maar daarvoor moet je allemaal zelfverklaarde filosofen weerstaan die hele verhalen ophangen tegenover de jongeman.
Van de rotoscope-stijl van Waking Life ben ik ook al niet zo'n grote fan. Door het onrustige geschud van het beeld maar ook de in beeld genomen personages of objecten leidt het erg af. Desalniettemin heeft Linklater toch nog wat geinige visuele vondsten verwerkt, waarbij dit stijltje toch nog een meerwaarde heeft. Gelukkig maar, anders was deze film er niet met een magere voldoende afgekomen! Cijfer: 6
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>