http://www.krapuul.nl/ove(...)sthash.4ZMZygFf.dpbsquote:Is de kerstboom aan vervanging toe?
Le Roi danse oktober 28, 2013
In westerse landen wordt steeds vaker geroepen om kerstbomen maar weg te doen vanwege de christelijke religieuze achtergrond van die traditie. Maar dat is niet de enige reden. In 2009 besloot de Haagse Hogeschool om in dat jaar geen kerstboom te plaatsen, vanwege het ‘internationale karakter en de diversiteit’ binnen de school.
Tal van studenten bleken onaangenaam verrast. Omdat een ‘handjevol religieuze faalhazen aanstoot neemt aan een boom met wat lampjes en gekleurde ballen moet de rest van de schoolgemeenschap daar onder lijden”. Ook werd de school van cultuurbarbarij beticht (‘bij kerst hoort een kerstboom’). Een ander riep op een betere smoes te verzinnen, bijvoorbeeld het klimaat. Want ‘dit is gewoon wanhopig proberen te laten zien hoe politiek correct je wel niet bent’.
Woordvoerder drs. Colette van Heck van de Hogeschool: ” Het besluit is niet om redenen van onkosten of klimaat genomen, maar religieus van aard. Ze stelt vast dat circa dertig procent van de studenten en ongeveer twaalf procent van de docenten van niet-westerse komaf is. ,,Omdat een kerstboom redelijk gerelateerd is aan een christelijk feest, hebben we gekozen voor het thema licht.” Dat past volgens haar beter bij een internationale, multiculturele school. Immers, van ‘licht’ kan iedereen zelf wat maken, denkt ze. Bijvoorbeeld licht als symbool van het begin (van het nieuwe jaar), of licht als teken van warmte en saamhorigheid in dit donkere jaargetijde.
Ze heeft wél een heel goed punt. Ik zou daar ook nog de milieukwestie aan willen knopen én de commercie die bomen en cadeaus uiteraard wil behouden. Wat staat dat malle ding nog overal te doen eigenlijk?
Nou, de Paasvakantie is ook al afgeschaft. De plannen zijn er om 2e Pinksterdag in te ruilen voor Suikerfeest. De aanval op Zwarte Piet is succesvol afgeslagen, maar ik sta niet raar te kijken wanneer Zwarte Piet over vijf jaar tóch heel anders is dan nu. Op de PO en in de grotere steden worden hier de plannen al voor gemaakt.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:08 schreef ShevaJB het volgende:
Is dit niet een beetje stemmingmakerij? Nederland heeft door massale steun aangegeven achter de eigen culturele waardes te blijven staan. Zo vlot zal het niet lopen.
De tegenstanders van deze zorgwekkende ontwikkelingen zijn vooralsnog in de grote meerderheid. Dat zal voorlopig ook nog zo blijven. Mochten ze zaken als kerstbomen daadwerkelijk gaan verbieden reken er dan maar op dat er hooivorken van stal gehaald gaan worden.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, de Paasvakantie is ook al afgeschaft. De plannen zijn er om 2e Pinksterdag in te ruilen voor Suikerfeest. De aanval op Zwarte Piet is succesvol afgeslagen, maar ik sta niet raar te kijken wanneer Zwarte Piet over vijf jaar tóch heel anders is dan nu. Op de PO en in de grotere steden worden hier de plannen al voor gemaakt.
Op de eerste plaats beschouw ik me niet als een EU-inwoner maar nog steeds als een inwoner van Nederland. Is al een heel andere denkwijze. En eigenlijk voel ik me op de eerste plaats Brabander.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:13 schreef arjan1112 het volgende:
Je begint wel een beetje erg complot achtig te denken, lxiv
En je zegt zelf dat het allemaal achterhaalde niet te stoppen bewegingen zijn
Dus ik vraag je waarom woon je nog in de EU ?
De tactiek van de 'progressieven' is dan ook niet om zo'n Zwarte Piet in één jaar af te schaffen. Hun tactiek is om gutta cavat lapidem het hele feest uit te hollen. Dus ieder jaar Zwarte Piet een tikkeltje verdachter te maken. En als de eerste gemeente over de dam is en voor kleurpieten kiest, dan volgt de rest binnen een paar jaar.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:14 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
De tegenstanders van deze zorgwekkende ontwikkelingen zijn vooralsnog in de grote meerderheid. Dat zal voorlopig ook nog zo blijven. Mochten ze zaken als kerstbomen daadwerkelijk gaan verbieden reken er dan maar op dat er hooivorken van stal gehaald gaan worden.
Op Wiki staat trouwens dat de kerstboom uit Duitsland komt en daardoor dus ook buitenlands is. Eigenlijk bedreigt de kerstboom dus de Nederlandse cultuur. De oorsprong ervan komt immers uit het buitenland, als de Wiki waar is.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:06 schreef LXIV het volgende:
Zwarte Piet is nog niet begraven of een van de andere meest geliefde elementen van onze cultuur komt onder vuur te liggen: de kerstboom.
De redenatie: Nederland is steeds meer woonplaats van mensen met een niet-Westerse achtergrond, die niks met kerst of de kerstboom 'hebben'. Dus waarom nog aanstoot geven en niet een ander, neutraal symbool als lichtfeest ervan maken?
[..]
http://www.krapuul.nl/ove(...)sthash.4ZMZygFf.dpbs
Op subtiele wijze is trouwens de Paasvakantie ook al afgeschaft. Die heet nu 'Krokusvakantie'. Toen dat gebeurde was het Nederlandse volk minder op zijn hoede en dit is zonder al te veel aandacht afgeschaft.
Heel doelbewust en stukje bij beetje wordt alles wat onze eigen identiteit vormt verboden, belachelijk gemaakt of tenminste aangevallen. Nu is men bij Zwarte Piet op onverwachts veel weerstand gestoten, dus die zal wel een paar jaar met rust gelaten worden. Kunnen eerst nog een paar andere symbolen van tafel geveegd worden.
Als Nederland zijn identiteit kwijt is raakt het zijn cohesie kwijt. En zonder cohesie zijn we niets meer als een willekeurige verzameling Euro-individueen. En kunnen ze alles met ons doen wat ze willen.
Ja, het hele Christendom komt uit het 'buitenland'. Net als Zwarte PIet. Dat is toch het hele punt niet!quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Op Wiki staat trouwens dat de kerstboom uit Duitsland komt en daardoor dus ook buitenlands is. Eigenlijk bedreigt de kerstboom dus de Nederlandse cultuur. De oorsprong ervan komt immers uit het buitenland, als de Wiki waar is.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerstboom
Kerst zoals wij het vieren is voor bijna 50% Germaans.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:26 schreef Wespensteek het volgende:
Dat hele kerst hoort niet bij de Nederlandse cultuur, vroeger waren we tenminste nog echte Germanen.
Je bent toch tegen buitenlandse invloeden dan wel tegen rekening houden met buitenlandse tradities?quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, het hele Christendom komt uit het 'buitenland'. Net als Zwarte PIet. Dat is toch het hele punt niet!
Nee.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je bent toch tegen buitenlandse invloeden dan wel tegen rekening houden met buitenlandse tradities?
Zoals jullie het vieren misschien maar waarom zou dat wel Nederlandse cultuur zijn?quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kerst zoals wij het vieren is voor bijna 50% Germaans.
Waarom? Dat weet ik niet. Dat is nu eenmaal zoals het is.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals jullie het vieren misschien maar waarom zou dat wel Nederlandse cultuur zijn?
Het hele idee dat de staat "feestdagen" aanwijst is belachelijk, maar waarom dan geen suikerfeest en wel 2e pinsterdag? Lekker belangrijk.quote:Op vrijdag 1 november 2013 21:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, de Paasvakantie is ook al afgeschaft. De plannen zijn er om 2e Pinksterdag in te ruilen voor Suikerfeest. De aanval op Zwarte Piet is succesvol afgeslagen, maar ik sta niet raar te kijken wanneer Zwarte Piet over vijf jaar tóch heel anders is dan nu. Op de PO en in de grotere steden worden hier de plannen al voor gemaakt.
Weinig eigenlijk. De Kerk hield het lange tijd tegen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |