abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132755578
Ik heb een misschien wat domme vraag.
Elk jaar tijdens de winter hebben we de kachel aangehouden tot we naar bed gingen.
Bijvoorbeeld sochtends de kachel aan op 20/21 graden en dan savonds weer uit doen.
Scheelt het veel als je bijvoorbeeld de kachel sochtends op 21/22 zet en na een uurtje weer uit doet zodat de kou uit de kamers zijn?
Smiddags dan weer hetzelfde en savonds ook.
Dan is de kachel maar 3 uurtjes per dag aan ipv de hele dag op 21 graden.
Heeft dat invloed op het gas verbruik of zou dat zo minimum zijn dat je beter de kachel de hele dag aan kan laten.
pi_132755674
Ligt aan je kachel en de isolatie. Een ruimte op temperatuur houden kost relatief weinig. Elke keer twee graden erbij op stoken wel.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_132755712
Hoe langer het kouder is in huis, hoe minder gas je verbruikt.
Aan jou om te bepalen of dat de moeite waard is.
censuur :O
pi_132755774
Het huis is dit jaar geisoleerd (buitenmuren en het zolderdak)
Het is voornamelijk mijn kamer 4x5 meter en de woonkamer 4x8 meter die wel lekker warm moeten blijven.
De rest van het huis staan de kachels meestal gewoon uit.
Ook de zolder trap blijft meestal dicht, tenzij ik er toevallig moet wezen.

@Remco: klopt, maar het is ook niet de bedoeling om in een huis te wonen wat maar 18 graden is :P
  donderdag 31 oktober 2013 @ 12:34:17 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_132755784
Spartaans stoken ftw *O*

Kachel pas aan als je het echt koud hebt en zodra de kamer op temperatuur is (19 of 20 °C is dan vaak al genoeg) de kachel weer uitzetten.

In mijn situatie zit ik op 350kuub, waar de buren (in vergelijkbare appartementen) minimaal 800kuub of meer verstoken.
So we just called him Fred
pi_132755827
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:34 schreef FredvZ het volgende:
Spartaans stoken ftw *O*

Kachel pas aan als je het echt koud hebt en zodra de kamer op temperatuur is (19 of 20 °C is dan vaak al genoeg) de kachel weer uitzetten.

In mijn situatie zit ik op 350kuub, waar de buren (in vergelijkbare appartementen) minimaal 800kuub of meer verstoken.
Tssk.. ik zit gewoon op 0 kuub.
Scheren is voor schapen!
pi_132755836
wat is mis met 18 graden,
trui aantrekken.
pi_132755839
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:34 schreef FredvZ het volgende:
Spartaans stoken ftw *O*

Ah dat is precies wat ik bedoelde :)
pi_132755845
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:36 schreef kovenant het volgende:
wat is mis met 18 graden,
trui aantrekken.
Tja, maar sommige mensen in huis zijn nogal kouwelijk :P
pi_132755883
is er de gehele dag iemand thuis ?

en trouwens de kachel 2 uur voor je naar bed gaat laag zetten.
kachel blijft nog warm en zo snel koelt het niet af.

bij ons overdag 17,5 en in avond naar 15 graden
pi_132755900
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:38 schreef kovenant het volgende:
is er de gehele dag iemand thuis ?

en trouwens de kachel 2 uur voor je naar bed gaat laag zetten.
kachel blijft nog warm en zo snel koelt het niet af.
Ja de hele dag is er iemand thuis.
Dan doen we, meestal een uur vantevoren de kachel op 18 graden zetten.
pi_132755909
waarom in de nacht op 18 graden, je ligt dan onder een deken
  donderdag 31 oktober 2013 @ 12:44:11 #13
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_132756018
Als je om 12 uur naar bed gaat, en je op dit moment om 10 uur de kachel uit doet blijft het nog prima warm... scheelt soberso 2 uur stoken
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_132756308
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:24 schreef 0108daniel het volgende:
Heeft dat invloed op het gas verbruik of zou dat zo minimum zijn dat je beter de kachel de hele dag aan kan laten.
Verwarming is het meest effectief als hij zo langzaam mogelijk de warmte van het radiatorwater af kan geven. Dat betekend dat het enorm veel efficienter is om een ruimte warm te houden dan een ruimte in "sprints" te moeten verwarmen.
Echter.....
Als je het grootste deel van de dag niet thuis bent dan is het slim om de thermostaat een behoorlijk stuk lager te zetten gedurende de periode dat je niet thuis bent. Een ruimte van 16 naar 21 graden verwarmen is een stuk minder erg dan een ruimte 10 uur lang op 21 graden houden.

Ofwel:
- Als je de hele dag thuis bent dan zet de thermostaat maar gewoon op je normale temperatuur. Dat is een stuk beter dan iedere 2 à 3 uur het ding vol te laten loeien.
- Als je de hele dag niet thuis bent dan is het aan te raden alleen te stoken op de momenten dat je thuis bent. Dus zet 's morgens het ding even een uurtje op 21, de rest van de dag op 16 (niet lager; dan krijg je gevaar van dampvorming met alle schimmelige gevolgen van dien) en om een uur of 5 weer op 21 tot een uur of 10.
pi_132756909
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:39 schreef kovenant het volgende:
waarom in de nacht op 18 graden, je ligt dan onder een deken
inderdaad. Ik heb in de nacht de verwarming gewoon uit. Aangezien ik in een ongeisoleerde oude woning woon wordt het 's nachts soms minder dan 10 graden binnen, maar so what? Extra deken op bed en je hebt nergens last van.
pi_132757089
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:44 schreef HotSummerNight het volgende:
Als je om 12 uur naar bed gaat, en je op dit moment om 10 uur de kachel uit doet blijft het nog prima warm... scheelt soberso 2 uur stoken
Zoals ik zei gebeurd dat al, en met het isoleren van het huis moet het ook wat schelen.
pi_132757143
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:56 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Verwarming is het meest effectief als hij zo langzaam mogelijk de warmte van het radiatorwater af kan geven. Dat betekend dat het enorm veel efficienter is om een ruimte warm te houden dan een ruimte in "sprints" te moeten verwarmen.
Echter.....
Als je het grootste deel van de dag niet thuis bent dan is het slim om de thermostaat een behoorlijk stuk lager te zetten gedurende de periode dat je niet thuis bent. Een ruimte van 16 naar 21 graden verwarmen is een stuk minder erg dan een ruimte 10 uur lang op 21 graden houden.

Ofwel:
- Als je de hele dag thuis bent dan zet de thermostaat maar gewoon op je normale temperatuur. Dat is een stuk beter dan iedere 2 à 3 uur het ding vol te laten loeien.
- Als je de hele dag niet thuis bent dan is het aan te raden alleen te stoken op de momenten dat je thuis bent. Dus zet 's morgens het ding even een uurtje op 21, de rest van de dag op 16 (niet lager; dan krijg je gevaar van dampvorming met alle schimmelige gevolgen van dien) en om een uur of 5 weer op 21 tot een uur of 10.
Dus als er de hele dag iemand thuis is dan moet ie op de temperatuur dat het niet meer koud is (bijvoorbeeld 21 graden)
Lijkt mij als je dat van sochtends tot savonds doet er veel meer gas verbruikt word.
pi_132758934
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 13:26 schreef 0108daniel het volgende:
Dus als er de hele dag iemand thuis is dan moet ie op de temperatuur dat het niet meer koud is (bijvoorbeeld 21 graden)
Lijkt mij als je dat van sochtends tot savonds doet er veel meer gas verbruikt word.
Nope, het "op temperatuur houden" is voor het systeem vele malen efficienter dan om de paar uur een "burst" doordat het water in het systeem veel minder verhit hoeft te worden.

Het ligt, uiteraard, heel erg aan de ketel die je hebt maar sinds de invoering van HR ketels (en alle daarbij behorende technieken) geldt bovenstaande.

Overigens kan het geen kwaad om de afstelling te tweaken. Als je de flow verlaagt en daarbij de watertemperatuur-uitgaand verhoogd kun je nog behoorlijk extra besparen. Maar dat soort details zijn lastig; een professional inhuren heeft vaak weinig nut (omdat de gemiddelde monteur dit soort dingen niet weet/snapt/doet) en het zelf doen kost heel wat moeite (meer dan het mij waard is in ieder geval ;))

Bottom line: Verlaag de dag temperatuur tot het punt dat het nog net prettig is, en de nacht temperatuur naar 16 graden (het minimum om te voorkomen dat je een ongezonde lucht in je huis krijgt). Dat gaat je meer opleveren dan willekeurig welke andere optie.
pi_132759023
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:21 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Nope, het "op temperatuur houden" is voor het systeem vele malen efficienter dan om de paar uur een "burst" doordat het water in het systeem veel minder verhit hoeft te worden.

Het ligt, uiteraard, heel erg aan de ketel die je hebt maar sinds de invoering van HR ketels (en alle daarbij behorende technieken) geldt bovenstaande.
Oke duidelijk.
We hebben inderdaad een HR ketel, dus dan zullen de andere huisgenoten maar moeten kou leiden om gas te besparen :P
  donderdag 31 oktober 2013 @ 14:24:07 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132759047
Gaat het werkelijk om kachels, of is "kachel" in deze een synoniem voor CV?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_132759168
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:24 schreef Leandra het volgende:
Gaat het werkelijk om kachels, of is "kachel" in deze een synoniem voor CV?
Het gaat om kachels.
In de kamer 2 kachels, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant (beide aan, 1 voluit de ander tot de helft)
In de gang 1 (aan)
In de keuken 1 (bijna nooit aan)
Op beide slaapkamers 1 (op mijn kamer alleen aan)
In de douche 1 (bijna nooit aan)
In een klein kamertje 1 (die is nooit aan)
  donderdag 31 oktober 2013 @ 14:28:53 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132759234
Ah, echt kachels... die zou ik gebruiken wanneer ze nodig zijn, en een uurtje voor het naar bed gaan uitzetten.

Maar 's morgens een uurtje zodat de kou er uit is, is ook een prima idee, dan heeft het 's avonds waarschijnlijk minder tijd nodig om weer op temperatuur te komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132759300
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:27 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Het gaat om kachels.
In de kamer 2 kachels, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant (beide aan, 1 voluit de ander tot de helft)
In de gang 1 (aan)
In de keuken 1 (bijna nooit aan)
Op beide slaapkamers 1 (op mijn kamer alleen aan)
In de douche 1 (bijna nooit aan)
In een klein kamertje 1 (die is nooit aan)
Kachels of radiatoren? in je vorige post geef je nog aan een HR ketel te hebben.
Scheren is voor schapen!
pi_132759496
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:21 schreef Kumerian het volgende:

Bottom line: Verlaag de dag temperatuur tot het punt dat het nog net prettig is, en de nacht temperatuur naar 16 graden (het minimum om te voorkomen dat je een ongezonde lucht in je huis krijgt). Dat gaat je meer opleveren dan willekeurig welke andere optie.
Hoe zit dat precies met die "ongezonde" lucht als ik vragen mag?
pi_132759542
quote:
5s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:36 schreef Kper_Norci het volgende:
Hoe zit dat precies met die "ongezonde" lucht als ik vragen mag?
Als de binnentemperatuur onder de 16 graden komt loop je het risico op dauwvorming. De vochtige plekken die daar van komen kunnen gaan schimmelen. Teveel schimmel in je huis zorgt voor sporen die erg ongezond zijn om in te ademen.
pi_132759683
Ah wacht het gaat om een radiator, wij zeggen hier altijd 'is de kachel aan?' ipv 'is de radiator aan?'
pi_132759687
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:37 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Als de binnentemperatuur onder de 16 graden komt loop je het risico op dauwvorming. De vochtige plekken die daar van komen kunnen gaan schimmelen. Teveel schimmel in je huis zorgt voor sporen die erg ongezond zijn om in te ademen.
Op die manier. Maar dat heeft dan denk ik toch ook met (slechte) ventilatie te maken? Ik bedoel, ik slaap altijd met het raam open, ook al vriest het dat het kraakt, dan is het ook ijskoud op de slaapkamer, kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat slecht is zeg maar.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 15:03:33 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132760407
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:42 schreef 0108daniel het volgende:
Ah wacht het gaat om een radiator, wij zeggen hier altijd 'is de kachel aan?' ipv 'is de radiator aan?'
Centrale Verwarming dus....

's morgens even aan, dan weer uit (als er niemand thuis is), en 's avonds weer aan als je thuiskomt en een uurtje voor je naar bed gaat terugdraaien naar 15 graden.

Overigens is verwarmen tot 21/22 graden behoorlijk warm, als je dat moet doen voor het behaaglijk is moet je je eens afvragen of er niet iets mis is met de thermostaat.
Met 20/21 graden moet je er ook wel zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132762159
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Centrale Verwarming dus....

's morgens even aan, dan weer uit (als er niemand thuis is), en 's avonds weer aan als je thuiskomt en een uurtje voor je naar bed gaat terugdraaien naar 15 graden.

Overigens is verwarmen tot 21/22 graden behoorlijk warm, als je dat moet doen voor het behaaglijk is moet je je eens afvragen of er niet iets mis is met de thermostaat.
Met 20/21 graden moet je er ook wel zijn.
Ik ben altijd thuis, want ik werk vanuit huis.
Het maximum is op 21 graden, dat is ook de temperatuur waar de mens het best functioneert.
Dan zal ik de kachel sochtends aanzetten tot 21 en dan als de thermostaat 21 aangeeft weer uit doen etc etc.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 16:24:53 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132763358
Je hebt toch een thermostaat? Als je de temperatuur op 21 graden wilt houden dan hoef je de thermostaat toch niet weer naar beneden te zetten? De ketel slaat wel af als de gewenste temperatuur bereikt is.

Maar over het algemeen is het wel zo dat je niet zit waar de thermostaat aan de muur bevestigd is, maar dichterbij de radiator, dus als het in het midden van de kamer (bij de thermostaat) 21 graden is, dan is het daar waar je zit waarschijnlijk een graadje warmer.

Ik zou gewoon eens kijken of 19.5 of 20 graden ook comfortabel is, want dat de temperatuur prettig is, is belangrijker dan wat er op de thermostaat staat.

Als ik in mijn oude huis en ons nieuwe huis de thermostaat op 21 graden heb staan dan is het bloedheet binnen, als ik dat in het oude huis van mijn vriend deed dan was het nog fris.... maar daar zat ook een radiator te weinig in de ruimte.

Ik ben overigens ook altijd thuis, en hier is 19.5 graden de temperatuur voor overdag, 's avonds gaat dat een halve graad omhoog.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132763402
Een radiator met thermostatische knop (meestal een knop met getallen 0-5 en een rondje) heeft een ingebouwde thermometer en past de doorstroming aan aan de temperatuur. Daarmee knijpt hij af als het warm genoeg is en staat hij niet de hele avond te brullen terwijl je volop stookt.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 16:27:59 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132763492
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:25 schreef pikinhand het volgende:
Een radiator met thermostatische knop (meestal een knop met getallen 0-5 en een rondje) heeft een ingebouwde thermometer en past de doorstroming aan aan de temperatuur. Daarmee knijpt hij af als het warm genoeg is en staat hij niet de hele avond te brullen terwijl je volop stookt.
Dat werkt wel weer dubbel, die heeft immers geen eigen mogelijkheid de ketel aan te sturen, dus als het in de ruimte waar de centrale thermostaat hangt (die de ketel aanstuurt) warm genoeg is zodat de ketel niet meer verwarmt, doet de CV in de ruimte waar thermostaatknoppen zijn ook niets meer.

En een thermostaatknop in de ruimte waar de thermostaat hangt gaat ook niet werken lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132763560
Nee maar meestal heb je dan geen centrale thermostaat meer nodig. Ik heb er ook geen.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 16:30:59 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132763618
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:29 schreef pikinhand het volgende:
Nee maar meestal heb je dan geen centrale thermostaat meer nodig. Ik heb er ook geen.
Tsja, ik heb in de slaapkamers en badkamer thermostaatkranen, maar in de woonkamer niet, daar hangt de thermostaat.
En zit de openhaard, dus als er een nieuwe ketel komt dan wel een thermostaat met openhaard-stand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132763733
Als je huis goed geïsoleerd is kun je hem wel langer dan 2 uur voor bedtijd al uitzetten.
Bij ons gaat hij doordeweeks om 19 uur uit, het blijft dan nog zeker tot tien uur, half elf aangenaam.
pi_132768516
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:34 schreef Gwywen het volgende:
Als je huis goed geïsoleerd is kun je hem wel langer dan 2 uur voor bedtijd al uitzetten.
Bij ons gaat hij doordeweeks om 19 uur uit, het blijft dan nog zeker tot tien uur, half elf aangenaam.
Dat ligt er heel erg aan..... Wij hebben de thermostaat gewoon zo ver mogelijk naar beneden gezet. Als het dan kouder wordt dan de thermostaat aangeeft is het al snel onbehaaglijk. Als ik hem 2 uur eerder af laat slaan dan zit ik een uur lang te kleumen, is ook niet de bedoeling.....
pi_132768616
Is er iemand thuis, dan is de cv aan, is iedereen weg dan gaat deze automatisch in verlaging, welk tijdstip er ook iemand thuiskomt of weggaat maakt niet uit.
Maar kou lijden ga ik echt niet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')