abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132717801
Sinds ruim een jaar werk ik in vijf ploegen. Dat wil zeggen:
2x ochtend (7 -> 15), 2x avond (15 -> 23), 2x nacht (23 -> 7), 4 dagen vrij.

De laatste maanden begin ik er echter steeds meer moeite mee te krijgen.
Vooral na de nachtdiensten kom ik totaal niet meer in een normaal ritme en blijf ik mijn hele weekend de nacht wakker en slaap overdag.
Gevolg is dat ik de ochtenddiensten totaal uit mijn ritme ben, me doodmoe voel en thuis ook niks waard ben.

Heeft iemand tips?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_132717861
Het is niet voor iedereen. Je kan er vast aan wennen maar dat moet je willen en je eigen ritme in vinden.

Nadeel van de nacht is in tegenstelling tot 'normaal' werk je vaak wakker bent en een groot gedeelte van je energie al verbruikt en dan nog eens moet gaan werken. Normale mensen gaan eerst werken en zijn dan vrij.

Sommige blijven wakker na een nachtdienst en slapen in de namiddag/avond en gaan dan werken.
pi_132717870
quote:
15s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:04 schreef mighty_myte het volgende:
Sinds ruim een jaar werk ik in vijf ploegen. Dat wil zeggen:
2x ochtend (7 -> 15), 2x avond (15 -> 23), 2x nacht (23 -> 7), 4 dagen vrij.

De laatste maanden begin ik er echter steeds meer moeite mee te krijgen.
Vooral na de nachtdiensten kom ik totaal niet meer in een normaal ritme en blijf ik mijn hele weekend de nacht wakker en slaap overdag.
Gevolg is dat ik de ochtenddiensten totaal uit mijn ritme ben, me doodmoe voel en thuis ook niks waard ben.

Heeft iemand tips?
Ja. Ga naar de huisarts en leg je probleem voor. Vraag of je melatonine kaan krijgen. Zoek ook informatie over melatonine op Internet. Het helpt mij goed, ik werk niet in ploegen maar onrechtmatig als verpleegkundige.
pi_132717871
Wat doe je na je laatste van de 2 nachtdiensten dan? Ik zou zeggen blijf dan wakker tot in de avond.
pi_132717933
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:08 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ja. Ga naar de huisarts en leg je probleem voor. Vraag of je melatonine kaan krijgen. Zoek ook informatie over melatonine op Internet. Het helpt mij goed, ik werk niet in ploegen maar onrechtmatig als verpleegkundige.
Is misschien het proberen waard.
Moet je hiervoor naar de huisarts? Ik dacht dat je dat ook wel bij de apotheek zo kon halen, of niet?

quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:08 schreef Tja..1986 het volgende:
Wat doe je na je laatste van de 2 nachtdiensten dan? Ik zou zeggen blijf dan wakker tot in de avond.
Dan ben ik doodmoe en ga ik om een uur of 9/10 naar bed. Vervolgens om ca 18 uur wakker. :|
pi_132717936
quote:

[..]

Je wil de rest van je werkende leven pilletjes blijven slikken?
Ik zou dit niet als eerste oplossing proberen.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:13:23 #7
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_132717980
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:11 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Je wil de rest van je werkende leven pilletjes blijven slikken?
Ik zou dit niet als eerste oplossing proberen.
precies, niet doen.

Je moet erg hard voor jezelf zijn en elke keer strak maximaal acht uur slapen. Vraag ook je collegas hoe ze het doen.

Het is ook gewoon pittig, je krijgt niet voor niets allerlei toeslagen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_132717983
quote:
2s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:11 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dan ben ik doodmoe en ga ik om een uur of 9/10 naar bed. Vervolgens om ca 18 uur wakker. :|
Hoe is de rest van je ritme dan? Als je nou zorgt dat je voor die laatste nachtdienst net wakker wordt (dus uurtje/half uurtje voordat je naar je werk moet je wekker zetten) dan moet je na die dienst toch wel gewoon wakker kunnen blijven tot 2100 a 2200 in de avond. Is je ritme voor je vrije dagen gelijk hersteld.
pi_132717989
Ik ben altijd al slecht geweest in een bioritme houden enzo, maar met die vijf ploegen loopt het de spuigaten uit natuurlijk. De helft van de tijd voel ik me alsof ik een jetlag heb.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:18:50 #10
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_132718127
Conclusie kan ook zijn dat t niets voor je is natuurlijk
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_132718328
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:13 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hoe is de rest van je ritme dan? Als je nou zorgt dat je voor die laatste nachtdienst net wakker wordt (dus uurtje/half uurtje voordat je naar je werk moet je wekker zetten) dan moet je na die dienst toch wel gewoon wakker kunnen blijven tot 2100 a 2200 in de avond. Is je ritme voor je vrije dagen gelijk hersteld.
wat ik deed toen ik nog nachtdienst deed was na de laatste dienst 4 uur slapen, dan s middags naar buiten om zoveel mogelijk daglicht binnen te krijgen om je klok te resetten. Als je de dag wegslaapt kan je de nacht daarop volgens mij nooit normaal weer slapen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ikeetgraagpatat op 30-10-2013 11:34:30 ]
pi_132718478
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:18 schreef Catch22- het volgende:
Conclusie kan ook zijn dat t niets voor je is natuurlijk
Daar begin ik ook aan te denken. Ik wil het nog wel een jaar doen, maar dan moet ik dat jaar wel een beetje leuk doorkomen.
pi_132718643
Je moet jezelf een vast slaappatroon zien te creeren, dat betekend dus niet dezelfde tijden maar wel dezelfde lengtes (en 8 uur is sowieso al te lang).

ik werk al jaren in 5-ploegen en eigenlijk weinig problemen. (ik ga na de nachtdienst na een uur of 5 slaap ook uit bed).
No Guts, No Glory
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:35:46 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132718736
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:08 schreef Tja..1986 het volgende:
Wanneer ik thuis kom uit de nachtdienst loop ik naar de badkamer en daarna direct naar bed, binnen tien minuten nadat ik thuis kom slaap ik zo diep dat de schoonmaakster (die 5 minuten later binnenkomt) kan stofzuigen zonder dat ik het merk.

Na de laatste nachtdienst slaap ik uiterlijk tot een uur of één 's middags om zsm in het volgende ritme te komen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:41:27 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_132718914
Probeer het een paar maanden met melatonine (op recept van de huisarts, niet die lage dosis die je bij de Kruidvat kan kopen). Ik vind het een geweldig middel om slaapritme bij te sturen. Als het daar niet mee werkt, weet ik het ook niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_132718932
Ik zit ook in hetzelfde ploegenrooster. Mijn opstaan/slaapgebeuren ziet er ongeveer zo uit:

Dag 1 (eerste OD): Opstaan om 05:30 - naar bed rond 00:00
Dag 2 (tweede OD): Opstaan om 05:30 - naar bed rond 00:00
Dag 3 (eerste MD): Opstaan ergens tussen 09:00 en 11:00 - naar bed rond 03:00
Dag 4 (tweede MD): Opstaan ergens tussen 09:00 en 11:00 - naar bed tussen 03:00 en 04:00
Dag 5 (eerste ND): Opstaan wanneer ik wakker word en dat kan om 10:00 zijn maar ook om 12:00 - rond 19:00 naar bed tot 21:00 - naar bed rond 09:00-09:30
Dag 6 (tweede ND): opstaan rond 15:00-16:00, maar dat kan net zo goed 17:00 worden - naar bed rond 19:00 tot 21:00 - naar bed rond 09:00-09:30
Dag 7: opstaan wanneer ik wakker word, meestal tussen 14:00 en 16:00 ergens - naar bed wanneer ik omkiep, uurtje of 03:00-04:00 meestal
Dag 8: Opstaan ergens wanneer ik wakker word - naar bed tussen 02:00 en 04:00 ofzo.
Dag 9: idem
Dag 10: idem, behalve dan tussen 23:00-0:00 naar bed wegens eerste OD daags erna.

Ow en na de ochtenddiensten lig ik meestal even een half uurtje 45 minuten op de bank te maffen als ik thuis kom.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_132719187
Misschien heb je er wat aan. Met die slaaptijden kan ik het redelijk volhouden, al merk ik wel dat ik structureel te weinig slaap.

Vanaf januari zit ik (voorlopig) weer in een dagrooster en daar ben ik niet heel rouwig om. Werken in 5 ploegen trekt een zware wissel op je sociaal leven en daar baal ik wel een beetje van.

:)
pi_132719245
quote:
10s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:35 schreef Dagonet het volgende:
Wanneer ik thuis kom uit de nachtdienst loop ik naar de badkamer en daarna direct naar bed, binnen tien minuten nadat ik thuis kom slaap ik zo diep dat de schoonmaakster (die 5 minuten later binnenkomt) kan stofzuigen zonder dat ik het merk.
Ik drink altijd 2 biertjes en doe een rondje op FOK!, wat nootjes erbij en ju. :)

Ik sta helemaal strak van de koffie en dan moeten er even wat downers in om die uppers te niet te doen die ik veel te veel zuip tijdens de nachtdiensten :')
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:55:22 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132719442
Oh nee, ik drink misschien één kop koffie aan het begin van een dienst en verder thee.

Ik heb ook geen 6 diensten achtereen trouwens. Ik heb een vijfwekelijks repeterend rooster.
d,d,d,a,a,v,v
n,n,v,v,v,d,d
d,d,a,v,n,n,n
v,v,v,d,d,a,a
a,v,n,n,v,v,v

dagdienst: 5 uur opstaan, 7 uur begin, 15 uur klaar, 23:30 slapen
Avonddienst: half zeven, kwart voor zeven op samen met vriendin, 15 uur beginnen, 23:00 klaar, 00:30 slapen
Nachtdienst 23:00 beginnen, 7 uur klaar, 08:30 slapen en ik zie wel wanneer ik wakker word.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_132719740
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:55 schreef Dagonet het volgende:
,d,d
d,d,a,v,n,n,n

Dat lijkt me zo op het oog het kutste moment uit je rooster. 4 ochtenddiensten, 1 middag/avonddienst, 1 vrij en dan 3 nachten :X
  woensdag 30 oktober 2013 @ 12:05:54 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132719819
quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:03 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat lijkt me zo op het oog het kutste moment uit je rooster. 4 ochtenddiensten, 1 middag/avonddienst, 1 vrij en dan 3 nachten :X
Joah, die is wel pittig. We hebben af en toe ook een extra dienst ingeroosterd staan en dan werk je dus zes dagen, één vrij, 3 nachten.

Gelukkig hebben we veel vrije dagen dus komt het maar zelden voor dat je ook zoiets daadwerkelijk draait. :P.

Het biedt in ieder geval wel regelmaat in de weekenden, je weet dat je sowieso twee weekenden vrij bent en drie weekenden moet werken, maar je hebt geen halve, niet dat je op zaterdag moet uitslapen of dat je zaterdag moet werken en zondag vrij.
pi_132719830
quote:

[..]

Mmm... Een onrechtmatige verpleegkundige..
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_132719872
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Joah, die is wel pittig. We hebben af en toe ook een extra dienst ingeroosterd staan en dan werk je dus zes dagen, één vrij, 3 nachten.

Gelukkig hebben we veel vrije dagen dus komt het maar zelden voor dat je ook zoiets daadwerkelijk draait. :P.

Het biedt in ieder geval wel regelmaat in de weekenden, je weet dat je sowieso twee weekenden vrij bent en drie weekenden moet werken, maar je hebt geen halve, niet dat je op zaterdag moet uitslapen of dat je zaterdag moet werken en zondag vrij.
Ja die weekenden vrij zijn wel karig in een 222 systeem ja. Hoeveel ik er op een jaar volledig vrij ben weet ik niet, maar heel veel zijn er dat niet nee.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 12:10:20 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132719966
quote:
7s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:07 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja die weekenden vrij zijn wel karig in een 222 systeem ja. Hoeveel ik er op een jaar volledig vrij ben weet ik niet, maar heel veel zijn er dat niet nee.
En dat zijn idd de dingen die je opbreken. Ik kan met m'n +/- 50 dagen verlof rustig een dagje vrij nemen mocht het nodig zijn en verder kan je dingen veel makkelijker plannen. Als ik nog halve weekenden zou draaien dan zou ik daar veel meer gebruik van moeten maken.
pi_132719991
Oef 50 verlofdagen per jaar?! :o

Ik heb er momenteel maar iets van midden in de 20 :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')