abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132818042
Op verzoek, hier zijn een paar foto's.

Met de laatste won ik een foto wedstrijd, ben er nog steeds erg trots op.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_132901845
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 02:19 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Verder ben ik ook erg benieuwd in welke mate jullie zelfbewust zijn; hoe diep gaat jullie zelfbewustzijn? Sinds ik dit topic gemaakt heb ben ik bewuster gaan denken en geworden van het niveau van mijn zelfbewustzijn en het gaat erg diep vind ik. Dus ik ben zelfbewust van mijn zelfbewustzijn. Alsof ik mijzelf vanuit een third-person view analyseer, erg apart. Meditatie dit doet overigens ook op een soortgelijke wijze.
Ik denk dat introspectie of zelfreflectie een belangrijk aspect is van het zelf-bewust-zijn.
Er zijn een heleboel mensen die helemaal niet graag over zichzelf nadenken, over wat ze doen en waarom ze dat doen. Ik zie in mijn omgeving enkele mensen die bijvoorbeeld heel graag naar de ander wijzen in conflicten en zich er bewust blind voor houden dat conflicten of disharmonie vaak niet door één persoon veroorzaakt wordt, maar door de interactie tussen personen.
Door hierover bewust niet te reflecteren, houden ze voor zichzelf de schijn op dat zij onschuldig zijn en er niks aan kunnen doen.
Zelfreflectie kan heel pijnlijk en confronterend zijn.
Toch weerhoudt mij dat er niet van het voortdurend te doen.
Ik ben eindeloos geïnteresseerd in wat mensen beweegt, en voor mijzelf maak ik geen uitzondering.

quote:
7s.gif Op vrijdag 1 november 2013 02:35 schreef rijsttafel het volgende:
Sommige mensen leeft het leven wat ze als het ware voorgelegd is. Daar is niets mis mee, volgens mij kunnen ze niet anders. Dan zijn er ook mensen die een gevoel hebben van "nee, dit werkt niet" en mede vanuit daar na beginnen te denken danwel op andere manieren reflecteren. Daar is ook niets mis mee, want volgens mij kunnen die mensen ook niet anders.

Soms helpt het wel als iemand uit je omgeving een beetje een voorzetje geeft om wat reflectiever te zijn, maar het lijkt me toch alsof mensen daar nu eenmaal wel of niet een drang toe hebben - al is dat hoogstwaarschijnlijk te kort door de bocht van mij en zal er ook een grijs gebied zijn.

Het is volgens mij ook niet zo dat je van de ene leefwijze per se gelukkiger wordt dan van de ander. Mensen die te veel nadenken en te zelfkritisch kunnen bijvoorbeeld depressief worden.
Het is denk ik ook moeilijk om alles waarin je geloofde, kritisch te bekijken en tot nieuwe conclusies te komen. Mensen blijven liever geloven in wat ze als waarheid hebben geleerd te beschouwen.
Soms komt het zelfs tot confrontaties (in elk geval, zo heb ik dat meegemaakt) als je ze ertoe probeert te verleiden dingen eens van een andere kant te bekijken. Ik moet erbij zeggen, sorry hiervoor, want ik generaliseer niet graag, dat ik het nu over minder intelligente mensen heb.

Zelfreflectie (wat m.i. hand in hand gaat met zelf-bewust-zijn) heeft misschien toch wel iets met intelligentie te maken, en zeker ook met de wil en bereidheid de confrontatie met jezelf aan te gaan.
Er zijn mensen die liever hun ogen sluiten en gewoon op de automatische piloot leven, zonder ook maar ergens over na te hoeven denken.
Ik vond die opmerking (van wie weet ik even niet meer) over "als 's avonds de aardappelen maar op tafel staan" wel erg treffend :)
pi_132910775
Ik heb inderdaad ook vaak wel het idee dat de mensen die het meest met hun vinger naar anderen wijzen en het hardste roepen over de keuzes van anderen, dat deze mensen dit alleen maar doen om de aandacht van zichzelf weg te halen.

Volgens mij gebeurt het zelfs vaak genoeg dat deze mensen diep van binnen evengoed jaloers kunnen zijn omdat een andere het left heeft te kiezen voor wat ze gelukkig maakt, en ze zelf vast zitten in een sleur.
pi_133096526
De topic is best complex omschreven. Ik denk dat ongelukkig zijn ligt bij jezelf identificeren met je gedachten, bezittingen e.d. (als onderdeel van je ego) in plaats van je 'zijn'. Eckhard Tolle legt dit goed uit in zijn boek.
pi_133103281
Het lijkt er inderdaad op dat veel mensen hun eigen geluk in de weg staan, dat ze zich meer focusen op wat ze niet hebben in plaats van zich te kijken naar wat ze allemaal wel hebben.
pi_133103469
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 08:12 schreef SJK het volgende:
ik ben hoogbewust g
Is dat hetzelfde als laag-hooggeleid? ;)

pi_133103888
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:07 schreef Rhalius het volgende:
Het lijkt er inderdaad op dat veel mensen hun eigen geluk in de weg staan, dat ze zich meer focusen op wat ze niet hebben in plaats van zich te kijken naar wat ze allemaal wel hebben.
Ik denk ook dat er tegenwoordig - misschien vooral in de westerse wereld- een soort tendens heerst van de maakbaarheid van geluk. Geluk of tegenspoed is niet langer iets dat je overkomt maar wat je zelf kunt sturen en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent.

Mensen die de kracht of skills missen hun leven naar eigen idealen vorm te geven, vallen buiten de boot (en krijgen nog een trap na "dit doe je jezelf aan!")
Ik persoonlijk denk dat een maatschappijbrede acceptatie van pech en tegenspoed, als zijnde dingen die nu eenmaal iedereen kunnen overkomen, een goede zaak zou zijn.
Acceptatie dat er soms pijn is, geen geld, verloren liefde en ziektes, maakt de druk om je hele leven geforceerd het geluk na te jagen een stuk minder.

Wat jij in bovenstaand citaat zegt raakt ook aan het Boeddhistische beginsel dat al het lijden voortkomt uit verlangen.

Of geluk iets te maken heeft met het oorspronkelijke onderwerp van zelfbewustzijn weet ik niet.
Ik denk dat iemand die zonder enige vorm van zelfreflectie door het leven gaat, prima gelukkig kan zijn.
pi_133131344
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:57 schreef Rhalius het volgende:
Lijkt inderdaad wel zo dat een groter deel van de mensen aardig zelfbewust is, het probleem zit hem erin dat het grootste deel van de mensen er niet erg open over is uit angst voor hun omgeving.
Mooi dat je gewoon doet wat jijzelf leuk vindt. Ga er ook mee door zou ik zeggen. :Y)

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:39 schreef Rhalius het volgende:
Op verzoek, hier zijn een paar foto's.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Met de laatste won ik een foto wedstrijd, ben er nog steeds erg trots op.
Geinig om te zien. Ik kan mij zelf niet voorstellen hoe het voelt om een dergelijke wedstrijd te winnen, maar ik deel graag de trots.

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 20:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik denk dat introspectie of zelfreflectie een belangrijk aspect is van het zelf-bewust-zijn.
Er zijn een heleboel mensen die helemaal niet graag over zichzelf nadenken, over wat ze doen en waarom ze dat doen. Ik zie in mijn omgeving enkele mensen die bijvoorbeeld heel graag naar de ander wijzen in conflicten en zich er bewust blind voor houden dat conflicten of disharmonie vaak niet door één persoon veroorzaakt wordt, maar door de interactie tussen personen.
Door hierover bewust niet te reflecteren, houden ze voor zichzelf de schijn op dat zij onschuldig zijn en er niks aan kunnen doen.
Zelfreflectie kan heel pijnlijk en confronterend zijn.
Toch weerhoudt mij dat er niet van het voortdurend te doen.
Ik ben eindeloos geïnteresseerd in wat mensen beweegt, en voor mijzelf maak ik geen uitzondering.
Het kan inderdaad pijnlijk en confronterend zijn, maar des te belangrijker om je eigen 'zwaktes' onder ogen te zien en deze te versterken door actie. Wat gelijk te maken heeft met het onderstaande.

quote:
Zelfreflectie (wat m.i. hand in hand gaat met zelf-bewust-zijn) heeft misschien toch wel iets met intelligentie te maken, en zeker ook met de wil en bereidheid de confrontatie met jezelf aan te gaan.
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 00:11 schreef Inloggen het volgende:
De topic is best complex omschreven. Ik denk dat ongelukkig zijn ligt bij jezelf identificeren met je gedachten, bezittingen e.d. (als onderdeel van je ego) in plaats van je 'zijn'. Eckhard Tolle legt dit goed uit in zijn boek.
Interessant en daarbij zeker waar. 'Als ik dat huis heb, die auto en dat grote jacht, dan zal ik pas gelukkig zijn.'

"You will receive everthing you need when you stop asking for what you do not need." - Sri Nisargadatta Maharaj
If not now, then when.
pi_133241731
Ik ben gisteren aan het boek "Awaken the Giant Within" van Anthony Robbins begonnen. Als je Anthony Robbins niet kent dan raad ik je aan om deze eerst te bekijken:

In ieder geval, toen ik het boek aan het lezen was stuitte ik op een interessant stukje dat ik relevant vond tot de discussie:

quote:
Although you may never have even thought about it, your brain has already constructed an internal system for making decisions. This system acts like an invisible force, directing all of your thoughts, action, and feelings, both good and bad, every moment that you live. It controls how you evaluate everything in your life, and it's largely driven by your subconscious mind. The scary thing is that most people never consciously set this system up. Instead, it's been installed through the years by sources as diverse as parents, peers, teacher, television, advertisers, and the culture at large. This system is comprised of five components: 1) your core beliefs and unconscious rules, 2) your life values, 3) your references, 4) the habitual questions that you ask yourself, and 5) the emotional states you experience in each moment. The synergistic relationship of these five elements exerts a force that's responsible for prompting you to or stopping you from taking action, causing you to anticipate or worry about the future, making you feel loved or rejected, and dictating your level of success and happiness. It determines why you do what you do and why you don't do some things that you know you need to do.
By changing any one of these five elements - whether it's a core belief or rule, a value, a reference, a question, or an emotional state - you can immediately produce a powerful and measurable change in your life. Most importantly, you'll be fighting the cause instead of the effects.
Dit is dus ook een onderdeel van wat ik bedoelde: bewust zijn van jezelf en daarop reageren. Het grappige is dus dat hij het heeft over "The system, the invisible force" en dat is dus de 'autopiloot' waar wij het over hadden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yuri_Boyka op 14-11-2013 01:49:59 ]
If not now, then when.
pi_134052905
Ik lees momenteel het boek "Mastermind, denken als Sherlock Holmes" waarin ook gepraat wordt over het uitschakelen van de automatische piloot, of beter gezegd, er een automatisme van te maken niet op de automatische piloot te leven.

Iets anders waarvan ik wist dat ik het nog ergens moest hebben, en dat ook verband houdt met dit onderwerp, is het volgende.
Op www.hoogbegaafdvlaanderen.be kwam ik een bijzonder interessant stuk tegen.
quote:
Dabrowski en de « Positive Disintegration Theory »
Dr.Kazimierz Dabrowski (1902-1980) was een Poolse psychiater / psycholoog.
Zijn “Positive Disintegration Theory” is een persoonlijkheidstheorie.
Hij onderbouwde zijn theorie met uitgebreid biografisch, klinisch en empirisch onderzoek, waarbij hij zich vooral focuste op “talented and gifted people” van alle leeftijden.
Vandaar dat zijn werk later de aandacht trok van theoretici en wetenschappers die het fenomeen hoogbegaafdheid als interesse- en werkdomein hebben.
Hij onderscheidt 5, op elkaar volgende, ontwikkelingsniveaus waarbij de emotionele ontwikkeling als motor en dus als belangrijkste dimensie beschouwd wordt bij het stijgen naar een hoger niveau. De emotionele ontwikkeling loopt van egocentrisme naar altruïsme over de verschillende niveaus via een proces van desintegratie: “uiteenvallen” dus, vandaar de term “positieve desintegratie”.
Met andere woorden: desintegratie van de bestaande emotionele- en cognitieve structuren is een proces dat nodig is om structuren van een hoger niveau te ontwikkelen en als mens te groeien! Deze visie is, op zijn zachtst gezegd, afwijkend van het beeld van de “psychisch gezonde mens” dat overheerst binnen de klassieke psychologie. Zeker als we de term “desintegratie” vervangen door “neurose”.
Dabrowski zegt dus eigenlijk dat neurose en innerlijk conflict niet noodzakelijk negatief hoeven te zijn en niet dadelijk moeten bestreden worden, maar dat ze mogelijks aangeven dat de persoon in kwestie emotioneel groeit of er tenminste potentieel toe heeft.

Niveau 1: Primary Integration
Egocentrisme overheerst. Er is geen zelfreflectie en geen eigen verantwoordelijkheid als het fout loopt. Innerlijk conflict is niet aanwezig en wordt als hinderlijk en ongewenst beschouwd. Er is enkel conflict met anderen. Er is geen of weinig vermogen tot empathie.
Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.

Niveau 2: Unilevel Disintegration
Dit is het eerste niveau dat gekenmerkt wordt door desintegratie. Er is nu innerlijk conflict aanwezig maar het blijft oppervlakkig (unilevel) en richtingloos. Innerlijke conflicten veruiterlijken zich in de vorm van humeurschommelingen, depressieve gevoelens, onrustgevoelens, psychosomatische klachten, angsten, fobieën enz. maar geven nog geen aanleiding tot het ontstaan van een eigen waarden- en normensysteem.
Aanvaarding door de peergroep en doen “wat hoort” blijft het individu sterk beïnvloeden bij het maken van keuzes.
Het denken heeft daardoor een circulair karakter, keuzes maken is moeilijk, men wordt heen en weer gesleurd tussen verschillende richtingen en waarden die allemaal als gelijkwaardig aangevoeld worden. Er is dus veel emotionele ambivalentie.

Niveau 3: Spontaneous Multilevel Disintegration
Innerlijk conflict is veelvuldig aanwezig. Het gebeurt nog spontaan maar het krijgt richting en het geeft nu wél aanleiding tot emotioneel groeien. Het gedrag wordt meer en meer gestuurd door een zich ontwikkelend, waarden-en normensysteem dat gebaseerd is op eigen emotionele en cognitieve ervaringen.
Men maakt zich meer en meer los van “wat hoort” zoals voorgeschreven door de goegemeente. Dabrowski noemt dit “positive maladjustment”, wat zoveel betekent als positieve onaangepastheid.
Men streeft ernaar om “een beter mens” te worden. Er is constant conflict tussen “hoe ik ben” en “hoe ik kan en wil zijn”. Daar-door zijn er gevoelens van ontevredenheid met zichzelf, existentiële angst en intense morele conflicten.
Dit niveau is cruciaal voor een positieve persoonlijkheidstransformatie en eens dit niveau bereikt is kan men niet meer terugglijden naar niveau 2 of 1.

Niveau 4: Organised Multilevel Disintegration
De persoonlijkheidsontwikkeling via innerlijk conflict wordt nu bewust gestuurd door het individu (organised). Zijn autonoom waarden- en normensysteem wordt sterker en beter afgelijnd. Zijn persoonlijkheidsideaal wordt duidelijker en meer bereikbaar. Men wordt rustiger en er is een sterke toename in het vermogen tot empathie.
Het individu vertoont een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, authenticiteit, zelfbewustzijn, autonomie in praten en handelen en zelfreflectie.
Zelfperfectie is een stuwende kracht hier.

Niveau 5: Secondary Integration
Innerlijke conflicten verdwijnen door het bereiken van het persoonlijkheidsideaal (wat ik kan en wil zijn). Er is nu integratie van de eigen waarden en normen in het zijn en in het alledaagse leven.
Cognitieve en emotionele structuren (denken en voelen) zijn met elkaar versmolten in een harmonieus en flexibel geheel.
Empathie en altruïsme zijn prominent aanwezig.

Volgens Dabrowski bevindt de meerderheid onder ons zich op niveau 1 voor het leven.
Anderen stoten door naar niveau 2 maar blijven daar dan hangen. Zij zullen met angsten en neurose kampen voor de rest van hun dagen. De desintegratie krijgt geen richting en geeft geen aanleiding tot het ontstaan van nieuwe, hoger ontwikkelde, emotionele en cognitieve structuren.
Slechts een minderheid gaat richting niveau 3 en bereikt misschien niveau 4.
Niveau 5 is voor enkelingen voorbehouden, zoals de Dalai Lama en Mahatma Ghandi…

Dabrowski onderscheidt 3 groepen van “krachten”
....die bij de persoonlijkheidsontwikkeling een rol spelen:

”The first factor”
Is de ‘aanleg’ van het individu. De aangeboren kenmerken, mogelijkheden en capaciteiten.
“The second factor”
Omvat alle invloeden van de sociale omgeving.
“The third factor”
Bestaat uit de bewuste, autonome, processen in het individu waarbij hij bewust kiest om aangeboren kenmerken (first factor) en invloeden van de sociale omgeving (second factor) te accepteren en te versterken of te verwerpen en te beperken.
Het gaat hier dus om de wil om te veranderen en het individu is er actief en bewust mee bezig. Deze factor wordt gevormd door de interactie van de eerste 2 factoren en kan evolueren over het leven.
Factor 3 speelt in de ontwikkeling mee vanaf de hogere lagen van niveau 3 en is een sterke stuwende kracht op niveau 4 en 5.

Het bereikte ontwikkelingsniveau is dus het resultaat van een samenspel van erfelijke factoren en hun interacties met de sociale omgeving én al dan niet de wil om te groeien, die zelf een product is van de aangeboren aanleg, nl. de capaciteit tot innerlijke transformatie, gecombineerd met positieve sociale invloeden.

Dabrowski hanteert ook het begrip “Developmental potential”.
Hiermee verwijst hij naar de first factor. De aangeboren kenmerken, de aanleg om te groeien bepaalt de grenzen van de ontwikkelingsmogelijkheden van het betrokken individu, onder ideale omstandigheden.
Dit potentieel kan je vaststellen aan de hand van metingen van enkele componenten ervan.
Deze onderdelen zijn: speciale talenten en begaafdheden, 5 vormen van waarneming en beleving, die hij “psychic overexcitabili-ties” noemt en de third factor (de wil om te groeien), gezien deze voortspruit uit de interactie van factor 1 en factor 2.

Dr. Michael Piechowski
Dr. Michael Piechowski voegde hier later uitdrukkelijk “intelligentie” aan toe. Waarschijnlijk viel dat voor Dabrowski onder “talenten en begaafdheden”. Piechowski, die als jonge man regelmatig samenwerkte en samen publiceerde met Dabrowski, zou later met zijn werk en publicaties de link vormen tussen de Theorie van Positieve Disintegratie van Dabrowski en het wetenschappelijk onderzoek i.v.m. hoogbegaafdheid in de Verenigde Staten en Canada.
Piechowski beschouwt de 5 “psychic overexcitabilities” als indicatoren van hoogbegaafdheid. Zij geven al dan niet kracht aan het aanwezige talent (o.a. intelligentie), zij voeden en ondersteunen het.
Het is belangrijk te onthouden dat de inhoud van het begrip hoogbegaafdheid hier duidelijk het concept intelligentie en IQ over-stijgt!
Piechowski wijst erop dat intelligentietesten (IQ) alléén geen prognose geven over het verdere verloop van de ontwikkeling van het aanwezige talent. Het concept “developmental potential”, gemeten aan de hand van de 5 overexcitabilities, doet dat volgens hem wel. Hoogbegaafdheid of giftedness wordt dan gedefinieerd als: begiftigd zijn met een sterk developmental potential, zoals beschreven door Dabrowski.

5 “Psychic Overexcitabilities”
Je kan ze bekijken als 5 verschillende belevingskanalen die, onafhankelijk van elkaar, van zeer duidelijk over zwak tot nauwelijks aanwezig zijn.
Als zo’n kanaal duidelijk aanwezig is en dus wijd open staat (“over”) dan vertoont het betrokken individu voor die belevingsdimensie, een meer dan gemiddelde responsiviteit op stimuli. Hij is dus sneller geprikkeld dan het gemiddelde individu én zijn beleving verschilt ook in kwaliteit. De verschillende dimensies zijn: psychomotorisch, zintuiglijk, intellectueel, verbeelding en emotioneel.

“Psychomotor overexcitability”
Verwijst naar het fysieke energieniveau.
Indien sterk aanwezig: een verhoogde prikkelbaarheid van het neuromusculaire systeem wat zich kan uiten in een grote beweeg-lijkheid, opgewondenheid, snel praten, impulsiviteit, lichamelijke onrust, willen bezig zijn, gedrevenheid, competitiviteit. Dus het gaat om een capaciteit om actief en energiek te zijn.

”Sensual overexcitability”
Verwijst naar de zintuiglijke waarneming en beleving.
Indien sterk aanwezig: een verfijnde en verhoogde zintuiglijke gevoeligheid die zich kan uiten in het sterk genieten van zintuiglijke waarnemingen, van schoonheid, beeldende kunst, literatuur, muziek, geluiden, kleur, vormen, verhoudingen, de natuur…maar ook in de drang naar comfort en luxe, de behoefte om bewonderd te worden en in de schijnwerpers te staan. Dus het gaat om de capaciteit tot zintuiglijk genieten.

”Intellectual overexcitability”
Verwijst naar de activiteit van de geest.
Is niet hetzelfde als intelligentie! Refereert dus niet naar academische successen!
Indien sterk aanwezig: een constante drang naar het vergaren van kennis en het op zoek zijn naar de waarheid wat zich kan uiten in het onophoudelijk vragen stellen, alles analyseren en tegelijk streven naar synthese, gepreoccupeerd zijn door logica en theoretische problemen, een scherp observatievermogen, onafhankelijk denken, kritisch zijn, symbolisch denken, ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten, denken over het eigen denken. Dus het gaat om een intellectuele honger.

”Imaginational overexcitability”
Verwijst naar de verbeeldingskracht.
Indien sterk aanwezig: frequent gebruik van beelden en metaforen in de taal, poëtisch taalgebruik, sterk vermogen tot gedetail-leerde en levendige visualisaties, inventief en fantasievol, snel wegdromen bij verveling…maar ook vluchten in een fantasie-en droomwereld, imaginaire vriendjes, dramatiseren, magisch en animistisch denken.
Dus het betreft de verbeelding, figuurlijk én letterlijk.

”Emotional overexcitabilty”
Verwijst naar de intensiteit van de emoties en naar sensitiviteit.
Indien sterk aanwezig: complexe gevoelens en emoties, intense gevoelens, sterk en verfijnd gevoelsbewustzijn, sterk vermogen tot empathie, sterke gehechtheid aan personen, dieren of plaatsen…maar ook verlegenheid, opwinding, psychosomatische klachten, sterke gevoelsherinneringen van ervaringen in het verleden, bezig zijn met de dood, angsten, depressie, intens gevoel van een-zaamheid, sterk verantwoordelijkheidsgevoel, schuldgevoelens, zelfmoordgedachten. Emotionele overexcitability vormt, via zelfreflectie en zelfbeschouwing, de basis van de relatie tot zichzelf en vormt, via medeleven en responsiviteit, de basis van de relatie tot de anderen.
Dus het gaat niet om emotionaliteit maar om emotionele intensiteit en sensitiviteit.

Meten van overexcitabilities
Dr. Piechowski en andere onderzoekers hebben een instrument ontwikkeld om deze 5 overexcitabilities te meten. Het gaat om een vragenlijst die ondertussen in 3 versies gebruikt wordt: een gestandaardiseerd interview met open vragen, een vragenlijst met open vragen en recent, een vragenlijst met 50 vragen en telkens 5 antwoordmogelijkheden (likertschaal). Deze laatste versie laat een statistische verwerking van de gegevens toe, de andere niet. Er zijn echter nog geen normen voor handen, wat betekent dat we enkel groepsgegevens kunnen vergelijken en dat we individuele gegevens niet kunnen interpreteren. Dit meetinstrument bevindt zich dus nog in een experimenteel stadium en het wetenschappelijk onderzoek hieromtrent situeerde zich tot nu toe hoofdzakelijk in de VS en Canada.
Onderzoek in België
De vakgroep voor ontwikkelings- en levenslooppsychologie van de Vrije Universiteit Brussel wil hier verandering in brengen.
We hebben een onderzoeksproject opgezet dat verschillende luiken bevat en waarbij de Theorie van Positieve Desintegratie van Dabrowski en het concept “overexcitabilities” centraal staan. We hebben de vragenlijst vertaald in het Nederlands en in een eerste luik vergelijken we de resultaten van een groep jongeren, met een IQ groter of gelijk aan 130, met de resultaten van een groep jongeren, van dezelfde leeftijdscategorie, die toevallig (at random) gekozen werden. Deze gegevens zullen we dan vergelijken met de resultaten van enkele gelijkaardige studies die in de VS werden uitgevoerd.
In een tweede luik zetten we het concept “overexcitabilities” naast het concept “temperament” en vragen we ons af of er overlap-pingen zijn. Het begrip temperament heeft in de klassieke psychologische literatuur een lange geschiedenis en is dus beter gekend dan het begrip overexcitabilities. Er bestaan verschillende theoretische visies die je volgens Strelau in 2 grote groepen kan indelen: descriptieve theorieën en verklarende theorieën. De descriptieve theorieën, met Thomas en Chess als gangmakers, vonden hun origine én worden vooral gehanteerd in de USA en West-Europa. Zij beschrijven verschillende temperamentcategorieën zonder echter de oorsprong te determineren. De verklarende theorieën, met Pavlov als koploper, linken temperament aan “arousal”, de prikkelbaarheidgraad van het centrale zenuwstelsel. Zij zijn van Oost-Europese origine.
We zullen systematisch de gegevens, bekomen a.d.h.v. de vragenlijst m.b.t. de “5 overexcitabilities”, statistisch vergelijken met de resultaten bekomen a.d.h.v. de meetinstrumenten verbonden aan de verschillende theoretische invalshoeken m.b.t. “temperament”.
Als we kunnen aantonen dat het concept “overexcitabilities” correlaties vertoont met het concept “temperament” dan leveren we een bijdrage tot het toegankelijker maken en het verspreiden van het concept “overexcitabilities” en de “Theorie van Positieve Desintegratie” van Dabrowski in West-Europa.
Behoorlijk schokkend vind ik de volgende opmerking in dit artikel:
"Volgens Dabrowski bevindt de meerderheid onder ons zich voor het leven op niveau 1"

[ Bericht 0% gewijzigd door Gwywen op 08-12-2013 17:49:34 (kleine aanvulling) ]
pi_134054492
Als je om je heen kijkt, lijkt het wel te kloppen op het eerste gezicht.

Maar ik heb wel het idee dat door de jaren heen dit is verandert, dat meer mensen op niveau 1 zitten dan pakweg 100 jaar geleden.
pi_134077271
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:36 schreef Rhalius het volgende:
Als je om je heen kijkt, lijkt het wel te kloppen op het eerste gezicht.

Maar ik heb wel het idee dat door de jaren heen dit is verandert, dat meer mensen op niveau 1 zitten dan pakweg 100 jaar geleden.
Is onmogelijk te toetsen. Allereerst zijn er überhaupt meer mensen dan 100 jaar geleden, dus de andere categoriën zullen wat meer bevolkt zijn. Ten tweede bestond er geen internet 100 jaar geleden, bij uitstek een medium waar iedereen input heeft of kan hebben. Ik denk juist dat mensen elkaar aansteken en meenemen in hun nieuw verworven mate van bewustzijn, dus dat het de laatste pakweg 50 jaar veel harder gaat dan daarvoor.
pi_134078019
Het probleem dat ik zie met internet en iedereen overal constant met elkaar in verbinding staan, is dat je een soort van "hivemind" idee krijgt. Mensen die minder zelf denken en meer met de wereldwijde massa mee willen gaan.

En het hele politiek correcte gedoe is hierdoor ook ontstaan. Pure conformiteit, en iedereen voelt zich veel te snel beledigd vandaag de dag.

100 jaar geleden was het geen enkel probleem om in vaudeville een stereotype te spelen. De dronken Ier, de zuinige jood, de vrouwen versierende Italiaan, etc. En hier konden de mensen van die groepen toen zelf ook nog om lachen. Sommigen waarschijnlijk niet, maar die gingen niet lopen janken over hoe ze gekwetst waren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')