Zo te lezen doet TS het vaker.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:42 schreef Gieliovd het volgende:
Serieus, een amateur die één draad trekt, een hulpmiddel van ¤68 adviseren.
Voor de kabels, zal je bedoelen. Als je smeermiddelen moet gebruiken om draden/kabels door een buis te trekken moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:47 schreef Chinless het volgende:
[..]
Zo te lezen doet TS het vaker.
en ja, goed gereedschap is de oplossing voor alles.
Wat dat betreft prutst TS ook. WD40 gebruiken tijdens het doorvoeren. Lekker voor die pijpjes over een paar jaar.
Of bij nieuwbouw low-friction buizen gebruiken.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 00:18 schreef De_vorige_spreker het volgende:
@Gieliovd: Het was niet per se het advies om alle hulpmiddelen te kopen. Iemand vinden die zijn diensten of alleen de gereedschappen beschikbaar stelt kan natuurlijk ook.
@cvboer: Ik moet ook vaak smeermiddel gebruiken, simpelweg omdat smeren het verschil kan maken tussen breken en heel houden van de kabels. Maar je hebt gelijk, huis tuin en keukenmiddeltjes zijn vaak erger dan de kwaal. Ik gebruik http://www.elektroshop.nl/images/detailed/15/tmp_LknhVG.jpg
TS, heb je de trekveer aan het touwtje gebonden en zo ingevoerd? Zo te lezen ben je dan van onder naar boven gegaan. Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom dit beter gaat dan de terugweg.
Er kunnen bijvoorbeeld korrels mortel in de leiding zijn gevallen die blijven hangen in de bochten. Van onder naar boven drukt de trekveer de korrel weg, terug werkt dezelfde korrel juist als een wig. Je trekt de veer / kabel vast. Hetzelfde geldt wanneer bij een overgang van buis naar mof de buis is ingedeukt, maar dit kan uiteraard ook in omgekeerde richting voorkomen.
Om je vraag te beantwoorden: ja ik kom wel eens in Eindhoven en ben ook wel bereid een keertje langs te komen. Ik heb het alleen nogal druk, (ik heb momenteel moeite om alle aanvragen in de randstad bij te houden) dus ik kan niet direct zeggen wanneer ik dan bij je voor de deur kan staan. Ik combineer altijd wat adresjes die bij elkaar in de buurt liggen en heb nu weinig in de buurt. Ook in Eindhoven zijn er op dit gebied vast wel bekwame mensen te vinden.
Ik weet niet of je in Meerhoven zit, maar daar is het over het algemeen wel slecht gesteld met de staat van de opgeleverde loze leidingen, is mijn ervaring.
Nog een vraagje van mijn kant. Hoe heb je de 'knoop' gemaakt tussen trekveer en kabels?
Vaseline kan toch geen kwaad?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:51 schreef cvboer het volgende:
[..]
Voor de kabels, zal je bedoelen. Als je smeermiddelen moet gebruiken om draden/kabels door een buis te trekken moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.
De zuurvrije variant kan geen kwaad. Toch blijf ik erbij dat je niet tegen beter weten in moet proberen om 2 kabels door een 5/8"buis moet trekken.quote:
In dat geval moet je roeien met de riemen die je hebt.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:31 schreef De_vorige_spreker het volgende:
cvboer, helemaal mee eens. De juiste materialen gebruiken helpt enorm. Maar ja, je moet soms gewoon verder met wat er geïnstalleerd is. Als er in een bestaande woning maar 1x 16mm buis beschikbaar is, en je wil zowel UTP als coax door die buis dan wordt het een uitdaging.
De echte probleemgevallen zoals bij Homemen komen vooral door fouten bij de aanleg van de loze leidingen. De bouwer maakt daarin veel uit. Ik merk echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld de BAM / Van Den Polof een kleine onderaannemer. Die heeft A. geen routine en B. op de meest idiote manieren loopt te bezuinigen. Holle wanden met daarin loshangende flexbuis.... Vergeet het maar om daar later nog eens twee kabels in te trekken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |