abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132684369
Het volgende is de situatie:
Trekveer (Ideaal 20m) zit vast in een loze leiding van ongeveer 15 meter lengte. Deze loze leiding loopt vanaf de meterkast naar de tweede verdieping in een nieuwbouwhuis. Er zat een trektouwtje in de leiding het verwijderen hiervan ging probleemloos. Het invoeren van de trekveer ging redelijk soepel. Van boven af de kabels (CAT6 FTP en telefoondraad) verbonden aan de trekveer met een stukje tape er omheen. Tijdens het invoeren WD40 gebruikt als smeermiddel. Twee meter voor het bereiken van de meterkast loopt de trekveer vast. meerdere keren terug getrokken maar kwam niet voorbij dit punt. Tijdens het terugtrekken is de telefoonkabel afgebroken net in de loze leiding boven. Ik kon niet bij om het restant in de leiding omhoog te trekken. Nu kan de trekveer dus niet naar beneden (bocht in leiding?) en niet naar boven waarschijnlijk ophoping afgebroken telefoonkabel. Het enige dat ik kan verzinnen is een trekveerpomp? Iemand ervaringen?

Voor dit voorval heb ik met succes twee keer een 18 meter lange loze leiding gevuld met FTP en COAX, zwaar maar te doen. Aangezien de telefoonkabel dunner is had ik geen problemen verwacht.
pi_132687461
Ik doe dit voor mijn werk en kom vaak dit soort problemen tegen, vaak word ik er in dit stadium bijgeroepen. ;)

Een trekveerpomp is om een trekveer in een lege buis te krijgen. Wat nu je probleem is, is dat je leiding niet leeg is.

Soms kun je met een lange punttang nog bij de afgebroken draad, dan goed knijpen en opdraaien, tegelijk aan de Cat6 trekken en iemand beneden laten invoeren met een trekveerpomp.

Gaat dit niet, kun je alleen nog naar beneden. Trek dan niet met de hand maar met een speciaal handvat. Zie: http://www.euro-electroni(...)ymefa-art-nr-112473/

Het is belangrijk dat je niet met je gewicht eraan gaat hangen maar korte rukken geeft.

Mogelijk trek je de trekveer kapot tijdens dit proces, maar erger dan een verstopte leiding wordt het niet, dus dat risico moet je denk ik gewoon lopen.

In de nieuwbouw is de oorzaak meestal een buis die van de mof af is geschoten of is platgedrukt tijdens het storten van de verdiepingsvloer.
pi_132697647
Serieus, een amateur die één draad trekt, een hulpmiddel van ¤68 adviseren.
Laat die handjes wapperen!
pi_132697860
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:42 schreef Gieliovd het volgende:
Serieus, een amateur die één draad trekt, een hulpmiddel van ¤68 adviseren.
Zo te lezen doet TS het vaker.
en ja, goed gereedschap is de oplossing voor alles.

Wat dat betreft prutst TS ook. WD40 gebruiken tijdens het doorvoeren. Lekker voor die pijpjes over een paar jaar.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:51:33 #5
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132697982
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:47 schreef Chinless het volgende:

[..]

Zo te lezen doet TS het vaker.
en ja, goed gereedschap is de oplossing voor alles.

Wat dat betreft prutst TS ook. WD40 gebruiken tijdens het doorvoeren. Lekker voor die pijpjes over een paar jaar.
Voor de kabels, zal je bedoelen. Als je smeermiddelen moet gebruiken om draden/kabels door een buis te trekken moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_132698812
We hebben hier een huis van prefab elementen uit 1970. Ook hier zit de trekveer afgelopen jaren wel eens vast. De oplossing was te zoeken op scheiding van twee elementen. Daar zit een stukje flexibel. De ene keer is het dicht gedrukt de volgende keer de leiding volgestort. Na 43 jaar weet ik ongeveer wel waar ik moet zoeken als er weer wat vast zit. Al zijn de meeste draden afgelopen jaren wel eens vervangen.

De laatste serieuze aanpassing was vorig jaar met de verbouwing van onze badkamer.
Bij de vloerelementen in de hoek aan de bovenzijde meestal haaks ter hoogte van een centraaldoos. Daar zit een sparing voor verbinding van de vloerbuis naar de wandbuis.
Jeroentje.
pi_132707001
Bedankt voor jullie advies. Ik ga ermee aan het werk en laat het resultaat zeker even weten.
Ik vermoed zelf dat de getrokken kabels op een slechte / krappe bocht vast zitten. Aangezien het verwijderen van het trektouwtje en het invoeren van de trekveer redelijk goed gingen.

Ik ben vandaag al druk opzoek geweest naar een trekveerpomp en dit speciale handvat voor de trekveer. Liefst zou ik deze huren. Iemand hier wat meer informatie over?

De_vorige_spreker kom je wel eens in de buurt van Eindhoven?
pi_132712944
@Gieliovd: Het was niet per se het advies om alle hulpmiddelen te kopen. Iemand vinden die zijn diensten of alleen de gereedschappen beschikbaar stelt kan natuurlijk ook.

@cvboer: Ik moet ook vaak smeermiddel gebruiken, simpelweg omdat smeren het verschil kan maken tussen breken en heel houden van de kabels. Maar je hebt gelijk, huis tuin en keukenmiddeltjes zijn vaak erger dan de kwaal. Ik gebruik http://www.elektroshop.nl/images/detailed/15/tmp_LknhVG.jpg

TS, heb je de trekveer aan het touwtje gebonden en zo ingevoerd? Zo te lezen ben je dan van onder naar boven gegaan. Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom dit beter gaat dan de terugweg.

Er kunnen bijvoorbeeld korrels mortel in de leiding zijn gevallen die blijven hangen in de bochten. Van onder naar boven drukt de trekveer de korrel weg, terug werkt dezelfde korrel juist als een wig. Je trekt de veer / kabel vast. Hetzelfde geldt wanneer bij een overgang van buis naar mof de buis is ingedeukt, maar dit kan uiteraard ook in omgekeerde richting voorkomen.

Om je vraag te beantwoorden: ja ik kom wel eens in Eindhoven en ben ook wel bereid een keertje langs te komen. Ik heb het alleen nogal druk, (ik heb momenteel moeite om alle aanvragen in de randstad bij te houden) dus ik kan niet direct zeggen wanneer ik dan bij je voor de deur kan staan. Ik combineer altijd wat adresjes die bij elkaar in de buurt liggen en heb nu weinig in de buurt. Ook in Eindhoven zijn er op dit gebied vast wel bekwame mensen te vinden.

Ik weet niet of je in Meerhoven zit, maar daar is het over het algemeen wel slecht gesteld met de staat van de opgeleverde loze leidingen, is mijn ervaring.

Nog een vraagje van mijn kant. Hoe heb je de 'knoop' gemaakt tussen trekveer en kabels?
pi_132716463
Ja oké ik kijk wel even hier in de buurt als het echt niet lukt, wonen niet in Meerhoven maar Eindhoven noord en tot nu toe nog geen problemen gehad Ik heb het idee dat ik met dat handvat wel verder kom. Mijn rechterhand heeft nog een paar mooie blaren van de laatste pogingen.

Kabels beide 10cm gestript en in elkaar gevlochten de helft van de draden door het oog van de trekveer en hierna ook deze ingevlochten. Klein stukje stevige tape erom. Alleen bij het begin van het invoeren wat WD40 gebruikt. Ging goed tot de telefoonkabel brak net binnen de loze leiding. Mijn prioriteit is nu het vrijmaken van deze loze leiding. Er is al behoorlijk hard aan de FTP kabel getrokken dat deze niet meer optimaal zal functioneren en de trekveer heb ik al afgeschreven.
  Moderator woensdag 30 oktober 2013 @ 20:42:03 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_132737707
Ik snap nooit waarom mensen het trekkoord eerst verwijderen en dan de veer gaan invoeren :N
Of men gaat aan die draad de kabels bevestigen die door de buis moeten.

Die draad trekken we er als elektricien namelijk in, zodat men eenvoudig de trekveer in kan voeren.

Sowieso moet je draad trekken eigenlijk altijd met twee personen doen, één persoon voert de kabels in; en de ander trekt rustig aan de veer.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 23:58:46 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132747005
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 00:18 schreef De_vorige_spreker het volgende:
@Gieliovd: Het was niet per se het advies om alle hulpmiddelen te kopen. Iemand vinden die zijn diensten of alleen de gereedschappen beschikbaar stelt kan natuurlijk ook.

@cvboer: Ik moet ook vaak smeermiddel gebruiken, simpelweg omdat smeren het verschil kan maken tussen breken en heel houden van de kabels. Maar je hebt gelijk, huis tuin en keukenmiddeltjes zijn vaak erger dan de kwaal. Ik gebruik http://www.elektroshop.nl/images/detailed/15/tmp_LknhVG.jpg

TS, heb je de trekveer aan het touwtje gebonden en zo ingevoerd? Zo te lezen ben je dan van onder naar boven gegaan. Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom dit beter gaat dan de terugweg.

Er kunnen bijvoorbeeld korrels mortel in de leiding zijn gevallen die blijven hangen in de bochten. Van onder naar boven drukt de trekveer de korrel weg, terug werkt dezelfde korrel juist als een wig. Je trekt de veer / kabel vast. Hetzelfde geldt wanneer bij een overgang van buis naar mof de buis is ingedeukt, maar dit kan uiteraard ook in omgekeerde richting voorkomen.

Om je vraag te beantwoorden: ja ik kom wel eens in Eindhoven en ben ook wel bereid een keertje langs te komen. Ik heb het alleen nogal druk, (ik heb momenteel moeite om alle aanvragen in de randstad bij te houden) dus ik kan niet direct zeggen wanneer ik dan bij je voor de deur kan staan. Ik combineer altijd wat adresjes die bij elkaar in de buurt liggen en heb nu weinig in de buurt. Ook in Eindhoven zijn er op dit gebied vast wel bekwame mensen te vinden.

Ik weet niet of je in Meerhoven zit, maar daar is het over het algemeen wel slecht gesteld met de staat van de opgeleverde loze leidingen, is mijn ervaring.

Nog een vraagje van mijn kant. Hoe heb je de 'knoop' gemaakt tussen trekveer en kabels?
Of bij nieuwbouw low-friction buizen gebruiken.

Tevens helpt fatsoenlijk vd-draad ( Donné) ook al een heel eind. Cai en UTP kabels leg ik het liefst door een 3/4"buis, en dan uiteraard niet bij elkaar in. En wat vonk ook al zegt, het liefst met 2 man.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_132747618
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:51 schreef cvboer het volgende:

[..]

Voor de kabels, zal je bedoelen. Als je smeermiddelen moet gebruiken om draden/kabels door een buis te trekken moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.
Vaseline kan toch geen kwaad?
pi_132747855
cvboer, helemaal mee eens. De juiste materialen gebruiken helpt enorm. Maar ja, je moet soms gewoon verder met wat er geïnstalleerd is. Als er in een bestaande woning maar 1x 16mm buis beschikbaar is, en je wil zowel UTP als coax door die buis dan wordt het een uitdaging.

De echte probleemgevallen zoals bij Homemen komen vooral door fouten bij de aanleg van de loze leidingen. De bouwer maakt daarin veel uit. Ik merk echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld de BAM / Van Den Pol _O_ of een kleine onderaannemer. Die heeft A. geen routine en B. op de meest idiote manieren loopt te bezuinigen. Holle wanden met daarin loshangende flexbuis.... Vergeet het maar om daar later nog eens twee kabels in te trekken...
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:11:59 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132767108
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:22 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Vaseline kan toch geen kwaad?
De zuurvrije variant kan geen kwaad. Toch blijf ik erbij dat je niet tegen beter weten in moet proberen om 2 kabels door een 5/8"buis moet trekken.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 18:16:58 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_132767228
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:31 schreef De_vorige_spreker het volgende:
cvboer, helemaal mee eens. De juiste materialen gebruiken helpt enorm. Maar ja, je moet soms gewoon verder met wat er geïnstalleerd is. Als er in een bestaande woning maar 1x 16mm buis beschikbaar is, en je wil zowel UTP als coax door die buis dan wordt het een uitdaging.

De echte probleemgevallen zoals bij Homemen komen vooral door fouten bij de aanleg van de loze leidingen. De bouwer maakt daarin veel uit. Ik merk echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld de BAM / Van Den Pol _O_ of een kleine onderaannemer. Die heeft A. geen routine en B. op de meest idiote manieren loopt te bezuinigen. Holle wanden met daarin loshangende flexbuis.... Vergeet het maar om daar later nog eens twee kabels in te trekken...
In dat geval moet je roeien met de riemen die je hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')