Maar hoe kom ik daar achter? Want wat nou als dat andere mij ook niet gelukkig maakt? Dit is precies hetgeen wat mij teistert in het dagelijks leven. En hoe langer ik blijf twijfelen en bepaalde keuzes voor me uit blijf schuiven, hoe machtelozer ik word. Snap je wat ik bedoel?quote:Op zondag 17 november 2013 16:57 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Alleen radicaal anders, als dat ook echt is wat je wilt en wie je bent.
Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt die ongelukkig is. Voor veel mensen is een tijdelijk dipje een deel van hun ontwikkeling. Maar er zijn ook verdoemden onder ons. Mensen die het trauma van hun geboorte nooit hebben verwerkt. Mensen die niet ongelukkig zijn om het een of ander, het verlies van iets of iemand, het niet-hebben van een vriendin etc., maar omdat ze bestaan. Die mensen kunnen maar beter de beker tot de droesem leegdrinken en er dan het beste van maken.quote:
Jouw mening is meer dan duidelijk en no comment, mag ik ook weten wat je concreet TS aanraadt?quote:Op zondag 17 november 2013 17:08 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt die ongelukkig is. Voor veel mensen is een tijdelijk dipje een deel van hun ontwikkeling. Maar er zijn ook verdoemden onder ons. Mensen die het trauma van hun geboorte nooit hebben verwerkt. Mensen die niet ongelukkig zijn om het een of ander, het verlies van iets of iemand, het niet-hebben van een vriendin etc., maar omdat ze bestaan. Die mensen kunnen maar beter de beker tot de droesem leegdrinken en er dan het beste van maken.
Zie mijn eerste post. In te zien dat hij niet meer zal genezen en ervan te leren genieten.quote:Op zondag 17 november 2013 17:10 schreef complicate het volgende:
[..]
Jouw mening is meer dan duidelijk en no comment, mag ik ook weten wat je concreet TS aanraadt?
Je kan dat toch niet weten als je het niet eerst probeert??quote:Op zondag 17 november 2013 17:08 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Maar hoe kom ik daar achter? Want wat nou als dat andere mij ook niet gelukkig maakt?
Uiteraard, maar soms is het gewoon een hele lange weg, en ik spreek uit ervaring. Alle goed bedoelde adviezen toen ten spijt, ik heb ook mijn eigen weg erin moeten vinden. En dat is grotendeels acceptatie en een groot stuk leren over heel veel onderwerpen, dat gaf mij uiteindelijk rust en inzicht, en uiteindelijk dus acceptatie.quote:Op zondag 17 november 2013 17:05 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik zou a priori niet tegen een ongelukkig persoon zeggen dat die er mee moet leren leven.
Ik weet niet wat je persoonlijk zegt aan een dierbaar als die ongelukkig is, maar ik vermoed dat er mee leren leven , het laatste is dat je op dat moment zegt. Maar hangt uiteraard af van waarom die ongelukkig is enzo.
Ja, ik snap precies wat je bedoelt. Maar je gaat er dan impliciet al vanuit dat er 1 goede keuze is en er zoiets bestaat als een ideaal levenspad. Soms is trial and error de enige manier.quote:Op zondag 17 november 2013 17:08 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Maar hoe kom ik daar achter? Want wat nou als dat andere mij ook niet gelukkig maakt? Dit is precies hetgeen wat mij teistert in het dagelijks leven. En hoe langer ik blijf twijfelen en bepaalde keuzes voor me uit blijf schuiven, hoe machtelozer ik word. Snap je wat ik bedoel?
Ah ok, ik vind het persoonlijk gemakkelijker om iets dat tot mij betrekking heeft te accepteren dan iets accepteren ten aanzien van een derde (dierbaar). Zeker als de acceptie zou inhouden dat ik moet accepteren dat de persoon er nooit zou inslagen om gelukkig te zijn.quote:Op zondag 17 november 2013 17:13 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Uiteraard, maar soms is het gewoon een hele lange weg, en ik spreek uit ervaring. Alle goed bedoelde adviezen toen ten spijt, ik heb ook mijn eigen weg erin moeten vinden. En dat is grotendeels acceptatie en een groot stuk leren over heel veel onderwerpen, dat gaf mij uiteindelijk rust en inzicht, en uiteindelijk dus acceptatie.
Dat is een mentale handicap waar je dan met medicatie en training effectief aan zou kunnen werken.quote:Op zondag 17 november 2013 17:08 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt die ongelukkig is. Voor veel mensen is een tijdelijk dipje een deel van hun ontwikkeling. Maar er zijn ook verdoemden onder ons. Mensen die het trauma van hun geboorte nooit hebben verwerkt. Mensen die niet ongelukkig zijn om het een of ander, het verlies van iets of iemand, het niet-hebben van een vriendin etc., maar omdat ze bestaan. Die mensen kunnen maar beter de beker tot de droesem leegdrinken en er dan het beste van maken.
Zo is het bij mij ook. Zo rond mijn 16e begon het te dagen dat er niks tegen het nihilisme valt in te brengen. Ik wilde heel graag dat dat niet waar was en heb dan ook het grootste deel van mijn adolescentie en jong-volwassenheid eraan verspild er hard tegen in te gaan. Op duizend en een manieren. Ik had me veel pijn en moeite, en ook niet onbelangrijk, waardigheid, kunnen besparen als ik me er eerder bij had neergelegd.quote:Op zondag 17 november 2013 17:13 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Uiteraard, maar soms is het gewoon een hele lange weg, en ik spreek uit ervaring. Alle goed bedoelde adviezen toen ten spijt, ik heb ook mijn eigen weg erin moeten vinden. En dat is grotendeels acceptatie en een groot stuk leren over heel veel onderwerpen, dat gaf mij uiteindelijk rust en inzicht, en uiteindelijk dus acceptatie.
Maar hier conformeer je je dus aan de gedachte dat "leven" uit actieve dingen bestaat, onder de mensen komen, dingen ondernemen. Dat hoeft het niet voor iedereen te zijn! Ikzelf ben super-introvert en haal nauwelijks genoegen uit omgang met andere mensen, maar als ik een boek heb gelezen dat me raakt of dat de grenzen van mijn hersencapaciteit oprekt, kan ik me springlevend voelen en plotseling vol energie zitten.quote:Op zondag 17 november 2013 16:45 schreef Krzwl het volgende:
Of ik zou willen dat er meer mensen waren zoals mij? Ik zou wel eens willen dat mensen wat vaker stilstaan bij wat ze doen en waarom. Maar vergeten te leven is niet iets wat ik anderen zou aanraden. Nee dus.
Misschien wel. Conformeren ligt jou niet, zo heb je al meerdere keren laten blijken. Jij zoekt iets veel diepers, en omdat dat nu nergens heen kan richt het zich naar binnen, waardoor je je negatief voelt.quote:Maar dat brengt me weer op de volgende vraag: ligt het probleem dan niet in de praktische sfeer? Moet ik het dan niet gewoon radicaal anders gaan doen en een omslag maken naar het leven wat ik zou willen in plaats van dat ik me conformeer aan een systeem waar ik slechts leegte in zie met mijn huidige mindset?
Acceptatie dus, de kern van geluk.quote:Op zondag 17 november 2013 17:18 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Zo is het bij mij ook. Zo rond mijn 16e begon het te dagen dat er niks tegen het nihilisme valt in te brengen. Ik wilde heel graag dat dat niet waar was en heb dan ook het grootste deel van mijn adolescentie en jong-volwassenheid eraan verspild er hard tegen in te gaan. Op duizend en een manieren. Ik had me veel pijn en moeite, en ook niet onbelangrijk, waardigheid, kunnen besparen als ik me er eerder bij had neergelegd.
Jij schreef eerder in dit topic dat je met een huisje in de bergen, wat liefde en muziek en literatuur al prima gelukkig kunt zijn.quote:Op zondag 17 november 2013 17:08 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Maar hoe kom ik daar achter? Want wat nou als dat andere mij ook niet gelukkig maakt? Dit is precies hetgeen wat mij teistert in het dagelijks leven. En hoe langer ik blijf twijfelen en bepaalde keuzes voor me uit blijf schuiven, hoe machtelozer ik word. Snap je wat ik bedoel?
Dat is nogal makkelijk gezegd natuurlijk.quote:Op zondag 17 november 2013 17:25 schreef complicate het volgende:
TS kan je het proberen om vanuit jouw gevoel te leven en zien wat het met je doet?
Ja hoor, maar ik vroeg het aan TS. Voor jou misschien , maar niet voor hem.quote:Op zondag 17 november 2013 17:30 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Dat is nogal makkelijk gezegd natuurlijk.
Haha, klinkt bekend.. Maar uiteindelijk heb ik mezelf eigenlijk vooral naar de klote geholpen omdat ik helemaal de weg kwijt was, om pas veel te laat tot inzicht te komen, maar goed, beter laat dan nooit.quote:Op zondag 17 november 2013 17:18 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Zo is het bij mij ook. Zo rond mijn 16e begon het te dagen dat er niks tegen het nihilisme valt in te brengen. Ik wilde heel graag dat dat niet waar was en heb dan ook het grootste deel van mijn adolescentie en jong-volwassenheid eraan verspild er hard tegen in te gaan. Op duizend en een manieren. Ik had me veel pijn en moeite, en ook niet onbelangrijk, waardigheid, kunnen besparen als ik me er eerder bij had neergelegd.
quote:Op zondag 17 november 2013 17:33 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Haha, klinkt bekend.. Maar uiteindelijk heb ik mezelf eigenlijk vooral naar de klote geholpen omdat ik helemaal de weg kwijt was, om pas veel te laat tot inzicht te komen, maar goed, beter laat dan nooit.
Toch had ik liever wat eerder het licht gezien..quote:
Maar zoals jij het zegt: 'Ga eens op je gevoel leven'. Daar kun je niet zoveel mee.quote:Op zondag 17 november 2013 17:32 schreef complicate het volgende:
[..]
Ja hoor, maar ik vroeg het aan TS. Voor jou misschien , maar niet voor hem.
Proberen betekent niet dat het direct in 1 2 3 moet lukken, maar niet proberen en ervan uitgaan dat je ongelukkig zou kunnen worden als je iets anders zou proberen is anders.Je kan het alleen maar weten als je probeert .
Wat was je situatie dan?quote:Op zondag 17 november 2013 17:33 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Haha, klinkt bekend.. Maar uiteindelijk heb ik mezelf eigenlijk vooral naar de klote geholpen omdat ik helemaal de weg kwijt was, om pas veel te laat tot inzicht te komen, maar goed, beter laat dan nooit.
Euuh ik heb toch al andere voorbeelden gegeven van hoe hij het zou kunnen proberen bovenop de "ga eens op je gevoel leven"...quote:Op zondag 17 november 2013 17:39 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Maar zoals jij het zegt: 'Ga eens op je gevoel leven'. Daar kun je niet zoveel mee.
Ik vind het een geweldige instelling en echt , keep it upquote:Op zondag 17 november 2013 17:39 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Toch had ik liever wat eerder het licht gezien..Maar door mijn uiteindelijke rust hoef ik nu ook niet veel meer, geen echte doelen meer of verwachtingen, wel wensen natuurlijk maar ook als dat niet komt vind ik het allemaal prima. Ik heb het allemaal doorgrond, en dat is toch wel fijn om te beseffen.
Merciquote:Op zondag 17 november 2013 17:41 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik vind het een geweldige instelling en echt , keep it up
Tout le plaisir est pour moiquote:Op zondag 17 november 2013 17:43 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Merci![]()
Het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Maar tegen de rest zou ik zeggen, follow your dreams. And don't worry to much.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |