abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133345396
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:27 schreef complicate het volgende:

[..]

Terechte nuance in een statement zonder enkel nuance. Nee, leer dan niet te generaliseren!
Maak er niet zo'n probleem van zeg. :') Hij bedient zich gewoon van een bepaalde stijlvorm om z'n punt te maken.
pi_133345418
quote:

[..]

Terechte nuance in een statement zonder enkel nuance. Nee, leer dan niet te generaliseren!
Er is iets niet goed met jou, hè?
  zondag 17 november 2013 @ 16:30:22 #128
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133345456
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 15:20 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Daarom moet je misschien eens meemaken door iemand van iemand gehouden te worden. Tot mijn 20ste hanteerde ik een beetje dezelfde instelling en gedachten als jij. Ik was tamelijk onzeker, ongelukkig en ik voelde me bij niemand thuis. Als verdedigingsmechanisme maakte ik mijzelf speciaal, als iemand die meer bewust was van de zin en onzin van het leven. Zodoende groeide ook mijn liefde voor wijsbegeerte. Met wijsbegeerte aan mijn zijde kon niemand mij wat maken. Vooral ikzelf niet, want ik was immers al bezig met het meest belangrijke. Hoog op de berg, neerkijkend op alle futiliteiten van alledag. Op een bepaald punt werd ik zo zeker van mijzelf dat ik meer open werd voor 'de ander': ik kon de ander makkelijker toelaten. Maar wat er gebeurde toen ik in mijn eerste relatie terecht kwam: ik verloor (vrijwel alle) interesse in (de negatieve, nihilistische) wijsbegeerte. In elk geval verdween het pessimistische gevoel. Ik begon meer 'te leven' i.p.v. dat ik afstandelijk aan het analyseren was.

Na nog een paar relaties (en veel verdriet) viel ik later weer terug op waar ik eerder was: bij de (afstandelijke) wijsbegeerte. Maar een belangrijk verschil was dat ik het alles nu anders kon benaderen. Ik was immers al samengevallen met de warmere kant van het leven. Het hoefde niet perse meer 'alles slopend' te zijn. Er ging een deur open om een meer eerlijke analyses te hanteren. Ik hoefde niet meer met een negatieve bril te analyseren, ik had de ruimte om een oprechte interesse te uiten in de grotere zaken in het leven. En dat is overigens ook een belangrijk punt: hoe oprecht is jouw interesse in de analyses die jij maakt? Blijft die interesse nog bestaan zodra je 'gelukkiger' bent? Hoe zuiver en oprecht ben je daarin?

Jouw oordelen, in andere woorden, zijn pessimistisch door niet de oordelen zelf, maar door wat daar achter ligt. Jouw kritiek op andere is niets dan kritiek op jezelf, op wat jij denkt te moeten (kunnen) zijn.
Zit die jongen geen schuldgevoel over zijn pessimisme aan te praten. Optimisme is lafheid. Geforceerd echt te willen leven, wat dat ook inhoudt, per se je pessimisme willen overwinnen, het alleen al te zien als iets dat overwonnen moet worden, leidt alleen maar tot meer ellende. Geluk laat zich niet afdwingen, niet door sport, niet door een dieet, niet door 'leuke dingen' te doen. Geluk is een zegen van bovenaf die zich voor pessimisten alleen in momenten openbaart.
pi_133345480
quote:
5s.gif Op zondag 17 november 2013 16:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Er is iets niet goed met jou, hè?
Nee hoor, ik reageer gewoon op een statement zonder enkel nuance. ;)
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_133345515
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:24 schreef Gwywen het volgende:
Absoluut. Dit doet me denken aan dat verhaal van die rijke vent die een visser tegenkwam die een beetje zat te suffen aan de waterkant met z'n hengel in de hand. Die rijke kerel begon hem uit te leggen dat hij het helemaal verkeerd deed, dat hij met andere technieken veel meer vis kon vangen, en dan een boot, en dan een vloot, en een visfabriek, en stinkend rijk kon worden zodat je nooit meer hoeft te werken -
En dan? vroeg de visser
Dan kun je heerlijk gaan doen wat je wilt, bijvoorbeeld lekker langs de waterkant zitten met je hengel.
Mooi voorbeeld inderdaad. Iets anders maar ook tekenend voor de waanzin v.d. mens: Er was eens een koning die zichzelf in goud behing. Voelde zich geweldig, want dat was een teken van welvaart. Trekt die koning later, met al zijn goud op zijn lichaam, vervolgens zijn eigen land in. Komt ie een dorp terecht. Wat gebeurde er? Hij werd uitgelachen. ''Wat heeft die idioot nou allemaal op z'n lichaam geplakt?!'' Zit je daar dan, uren van je leven geïnvesteerd in het vergaren van iets wat zelfs als belachelijk ervaren kan worden.
pi_133345550
quote:
Ik reageerde op een generalisatie die ik met een generalisatie probeerde te ondermijnen. Godsamme zeg.
pi_133345552
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:30 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Zit die jongen geen schuldgevoel over zijn pessimisme aan te praten. Optimisme is lafheid. Geforceerd echt te willen leven, wat dat ook inhoudt, per se je pessimisme willen overwinnen, het alleen al te zien als iets dat overwonnen moet worden, leidt alleen maar tot meer ellende. Geluk laat zich niet afdwingen, niet door sport, niet door een dieet, niet door 'leuke dingen' te doen. Geluk is een zegen van bovenaf die zich voor pessimisten alleen in momenten openbaart.
Waarom is optimisme lafheid en pessimisme niet?

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:30 schreef complicate het volgende:

[..]

Nee hoor, ik reageer gewoon op een statement zonder enkel nuance. ;)
Uh-huh.
pi_133345591
quote:

[..]

Niet helemaal mee eens. Geluk kun je tot een zeker punt wel 'afdwingen', aangezien je daar zelf verantwoordelijk bent en het vanuit jezelf komt en niet van externaliteiten afhankelijk moet zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2013 16:35:53 ]
  zondag 17 november 2013 @ 16:34:32 #134
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133345613
Gelukkig zijn is geen plicht.

pi_133345670
quote:

[..]

Geluk is een zegen van bovenaf. Wat bedoel je daarmee?
  zondag 17 november 2013 @ 16:37:36 #136
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133345709
quote:
7s.gif Op zondag 17 november 2013 16:33 schreef Gray het volgende:

[..]

Waarom is optimisme lafheid en pessimisme niet?

Omdat het stoer klinkt en omdat Spengler het gezegd heeft.
pi_133345718
quote:
Ik probeer geen schuldgevoel aan te praten, ik probeer slechts te duiden waarom pessimisme niet reëel is of hoeft te zijn. Verder geloof ik ook niet perse in de maakbaarheid in pragmatische zin, maar wel denk ik dat het (deels) mogelijk is jouw ervaring van de dingen in het leven te bepalen.
Overigens komt pessimisme veelal juist voort uit optimistische ideeën over de wereld/mens. Het is eerder een teleurstelling en niet het beginpunt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2013 16:39:36 ]
pi_133345727
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:33 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens. Geluk kun je tot een zeker punt wel 'afdwingen', aangezien je daar zelf verantwoordelijk bent en het vanuit jezelf komt en niet van externaliteiten afhankelijk moet zijn.
Absoluut waar; het is een staat van zijn die in jezelf ontstaat. Volgens Boeddha wordt alle lijden veroorzaakt door onvervuld verlangen. Als je dus je verlangens zou kunnen loslaten, lijd je niet langer.
Toch, is geluk hetzelfde als ontbreken van lijden en verlangen? Of is het méér dan dat?
Tevredenheid komt misschien het dichtst bij geluk. Tevreden met wat je hebt, met wat er is.
pi_133345753
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:33 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
  zondag 17 november 2013 @ 16:39:17 #140
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133345756
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:36 schreef complicate het volgende:

[..]

Geluk is een zegen van bovenaf. Wat bedoel je daarmee?
Dat het niet geforceerd kan worden. Als vrouwe Fortuna je gunstig gezind is, kun je je leven nog zo verkloten, je wordt toch wel gelukkig. Andersom, als vrouwe Fortuna je tot haar persoonlijke vijand heeft gemaakt, kun je nog zo je best doen, je vindt toch wel een manier om ongelukkig te zijn.
pi_133345768
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:37 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Omdat het stoer klinkt en omdat Spengler het gezegd heeft.
:D
pi_133345850
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:39 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Dat het niet geforceerd kan worden. Als vrouwe Fortuna je gunstig gezind is, kun je je leven nog zo verkloten, je wordt toch wel gelukkig. Andersom, als vrouwe Fortuna je tot haar persoonlijke vijand heeft gemaakt, kun je nog zo je best doen, je vindt toch wel een manier om ongelukkig te zijn.
Als ik goed begrijp wat je bedoelt is dat mensen zelf verantwoordelijk zijn als ze ongelukkig zijn?
  zondag 17 november 2013 @ 16:43:17 #143
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133345906
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:41 schreef complicate het volgende:

[..]

Als ik goed begrijp wat je bedoelt is dat mensen verantwoordelijk zijn als ze ongelukkig zijn?
Niet in die zin dat ze er wat aan kunnen veranderen door hard hun best te doen. Laat ik het zo zeggen, als je ongelukkig wil zijn, zul je altijd wel een reden vinden. Als je gelukkig wil zijn ook. Voor die wil zelf ben je niet verantwoordelijk.
pi_133345958
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:43 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Niet in die zin dat ze er wat aan kunnen veranderen door hard hun best te doen. Laat ik het zo zeggen, als je ongelukkig wil zijn, zul je altijd wel een reden vinden. Als je gelukkig wil zijn ook. Voor die wil zelf ben je niet verantwoordelijk.
Ik begrijp dit niet goed; bedoel je nou precies hetzelfde als wat ik in m'n laatste post hierboven zei, of juist exact het tegengestelde?
pi_133345962
quote:

[..]

ah zo, en waarom zou iemand a priori ongelukkig willen zijn?
pi_133345981
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Absoluut waar; het is een staat van zijn die in jezelf ontstaat. Volgens Boeddha wordt alle lijden veroorzaakt door onvervuld verlangen. Als je dus je verlangens zou kunnen loslaten, lijd je niet langer.
Toch, is geluk hetzelfde als ontbreken van lijden en verlangen? Of is het méér dan dat?
Tevredenheid komt misschien het dichtst bij geluk. Tevreden met wat je hebt, met wat er is.
Een acceptatie die diepgeworteld is in je 'zijn' en niet in je hoofd. Belangrijk. ;)
pi_133345987
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 15:20 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Blijft die interesse nog bestaan zodra je 'gelukkiger' bent?
Ja, want kennis opdoen en proberen de waarheid te achterhalen is voor mij het mooiste wat er is. Maar op dit moment gebruik ik het vooral om mijn eigen negativiteit te rechtvaardigen.

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 15:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Zou je vrienden met jezelf kunnen worden, als je jezelf ergens zou ontmoeten?

Een andere vraag hierover: Ben jijzelf de maatstaf waaraan je de rest van de mensheid afmeet?
Anders gezegd, zou je wensen dat er meer mensen waren zoals jij?
In dat laatste geval heb ik goed nieuws voor je: ze zijn er wel, maar blijkbaar niet op de plekken waar jij tot nu toe hebt gezocht.
Ja, want van de buitenkant en ook diep van binnen ben ik helemaal niet verbitterd. Mijn pessimistische state of mind is niet iets wat ik naar buiten toe uitdraag. Die gedachten zijn namelijk niet wie ik ben en wie ik wil zijn.

Of ik zou willen dat er meer mensen waren zoals mij? Ik zou wel eens willen dat mensen wat vaker stilstaan bij wat ze doen en waarom. Maar vergeten te leven is niet iets wat ik anderen zou aanraden. Nee dus.

quote:
7s.gif Op zondag 17 november 2013 16:00 schreef Gray het volgende:
Vraag je dan eens af: is het de wereld, of mijn blik op de wereld op het moment wat lelijk is?
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 23:26 schreef Krzwl het volgende:
Maar ligt dat nou aan de wereld om mij heen, of aan wat er zich in mijn hoofd afspeelt?
Die vraag probeer ik zelf ook te beantwoorden. Ik denk dat het ene niet zonder het andere gaat. Maar ik besef me ook dat het onmogelijk is om de wereld zodanig te veranderen dat het ooit kan voldoen aan mijn wensen.

quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:24 schreef Gwywen het volgende:
Je schrijft zelf meermalen dat je soms wel meegaat in het oppervlakkige leven of contacten met anderen, maar dat het dan wel weer genoeg voor je is. Kennelijk vervul jij daar dus niet je wezenlijke behoeften mee.
Maar dat brengt me weer op de volgende vraag: ligt het probleem dan niet in de praktische sfeer? Moet ik het dan niet gewoon radicaal anders gaan doen en een omslag maken naar het leven wat ik zou willen in plaats van dat ik me conformeer aan een systeem waar ik slechts leegte in zie met mijn huidige mindset?
pi_133346002
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:39 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Wees eens concreet.
pi_133346023
quote:

[..]

Niemand wil ongelukkig zijn. Belangrijk uitgangspunt.
  zondag 17 november 2013 @ 16:46:40 #150
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_133346036
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 16:44 schreef complicate het volgende:

[..]

ah zo, en waarom zou iemand a priori ongelukkig willen zijn?
Omdat iemand er beter in is bijvoorbeeld. Als het je niet lukt om op een normale manier gelukkig te zijn, kun je er genoegen in scheppen het geluk van andere mensen te bespotten, jezelf zielig/superieur te vinden of lekker alles af te zeiken. Dat kun je eventueel pervers noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')