abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 december 2013 @ 19:49:59 #251
402517 Dactylus
I just watch...
pi_133955357
Ik weet niet of ik hier al eerder over begonnen ben: Ik ben een erg moeilijke eter, sinds eigen heugenis. Vooral als het om hollandse pot gaat, eet ik het het liefst gewoon niet. Zijn er meer die dit hebben, en hoe aan jullie hier mee om?

Aankomen is voor mij ok een probleem. Laatst een fittest in de sportschool gehad, van de 8% lichaamsvet die ik hoor te hebben, had ik er toen 4,1. Hoe is dat bij jullie?
... and I hope it's not bothering you.
  donderdag 5 december 2013 @ 20:03:46 #252
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_133956033
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:49 schreef Dactylus het volgende:
Ik weet niet of ik hier al eerder over begonnen ben: Ik ben een erg moeilijke eter, sinds eigen heugenis. Vooral als het om hollandse pot gaat, eet ik het het liefst gewoon niet. Zijn er meer die dit hebben, en hoe aan jullie hier mee om?

Aankomen is voor mij ok een probleem. Laatst een fittest in de sportschool gehad, van de 8% lichaamsvet die ik hoor te hebben, had ik er toen 4,1. Hoe is dat bij jullie?
Ik ben ook een zeer moeilijke eter. Helaas eet ik wel veeeeel te veel wat ik wel lust, dus heb ik zo'n 10 tot 20 kilo overgewicht.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
  donderdag 5 december 2013 @ 21:21:30 #253
402517 Dactylus
I just watch...
pi_133959317
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:03 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Ik ben ook een zeer moeilijke eter. Helaas eet ik wel veeeeel te veel wat ik wel lust, dus heb ik zo'n 10 tot 20 kilo overgewicht.
Komt dat met name door 'een flinke pot zout'? :p Ik ben daar zelf overigens wel op aan het letten. Minder wat ik wel lust(gruwelijk ongezond al dat mac voedsel enzo), en meer van wat ik niet lust. Smaak schijnt om de 7 jaar te veranderen. Als dat zo is dan is bij mij de zeven jaar sinds kort weer om, ik lust nu geen rijst meer... Erg vervelend, blijft er nog minder over wat ik lekker vind.

Kan het veel en ongezond trouwens te maken hebben met het een gebrek aan eigenwaarde? Ik wil nog weleens hebben dat ik doordat ik minder ongezonds eet, zoiets heb van 'Zo goed eten ben ik niet waard!' Herkent iemand dit? als je al in een zelfde situatie zit...
... and I hope it's not bothering you.
  donderdag 5 december 2013 @ 21:31:27 #254
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_133959825
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:21 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Komt dat met name door 'een flinke pot zout'? :p Ik ben daar zelf overigens wel op aan het letten. Minder wat ik wel lust(gruwelijk ongezond al dat mac voedsel enzo), en meer van wat ik niet lust. Smaak schijnt om de 7 jaar te veranderen. Als dat zo is dan is bij mij de zeven jaar sinds kort weer om, ik lust nu geen rijst meer... Erg vervelend, blijft er nog minder over wat ik lekker vind.

Kan het veel en ongezond trouwens te maken hebben met het een gebrek aan eigenwaarde? Ik wil nog weleens hebben dat ik doordat ik minder ongezonds eet, zoiets heb van 'Zo goed eten ben ik niet waard!' Herkent iemand dit? als je al in een zelfde situatie zit...
Nee, let wel op zout suikers en vet, maar eet gewoon veel te veel.

Het zit hem bij mij meer in het niet verzadigd voelen. Ik heb altijd honger, al van kleins af aan. Is nu een punt op mijn behandelplan.

Ik merk trouwens wel dat hoewel ik vrij gezond eet, de neiging naar vettigheid en suikers groter is als ik me depri of gestressed voel, dus herken er wel iets in.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
pi_133960516
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:31 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Nee, let wel op zout suikers en vet, maar eet gewoon veel te veel.

Het zit hem bij mij meer in het niet verzadigd voelen. Ik heb altijd honger, al van kleins af aan. Is nu een punt op mijn behandelplan.

Ik merk trouwens wel dat hoewel ik vrij gezond eet, de neiging naar vettigheid en suikers groter is als ik me depri of gestressed voel, dus herken er wel iets in.
Herkenbaar wel.
  donderdag 5 december 2013 @ 21:57:13 #256
402517 Dactylus
I just watch...
pi_133960988
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:31 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Nee, let wel op zout suikers en vet, maar eet gewoon veel te veel.

Het zit hem bij mij meer in het niet verzadigd voelen. Ik heb altijd honger, al van kleins af aan. Is nu een punt op mijn behandelplan.

Ik merk trouwens wel dat hoewel ik vrij gezond eet, de neiging naar vettigheid en suikers groter is als ik me depri of gestressed voel, dus herken er wel iets in.
Lichamelijk niet verzadigd of geestelijk niet verzadigd?
... and I hope it's not bothering you.
  donderdag 5 december 2013 @ 22:03:26 #257
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_133961256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:57 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Lichamelijk niet verzadigd of geestelijk niet verzadigd?
Geen idee? Ik heb gewoon honger, ook als ik net gegeten heb. Of dat lichamelijk of geestelijk is weet ik niet.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
  donderdag 5 december 2013 @ 22:05:03 #258
402517 Dactylus
I just watch...
pi_133961312
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:03 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Geen idee? Ik heb gewoon honger, ook als ik net gegeten heb. Of dat lichamelijk of geestelijk is weet ik niet.
Hmm, oke. Dat heb ik dan weer niet. Het zou eraan kunnen liggen dat je bepaalde voedingsstoffen niet binnen krijgt, maar daar ken ik je niet goed genoeg voor...
... and I hope it's not bothering you.
pi_133961315
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:03 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Geen idee? Ik heb gewoon honger, ook als ik net gegeten heb. Of dat lichamelijk of geestelijk is weet ik niet.
Bij mij is het alsof ik weet dat ik iets wil, maar niet weet wat ik wil...een honger naar iets, maar ik weet niet wat???
  donderdag 5 december 2013 @ 22:15:43 #260
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_133961785
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Bij mij is het alsof ik weet dat ik iets wil, maar niet weet wat ik wil...een honger naar iets, maar ik weet niet wat???
Zo voelt het inderdaad ook. Extreme honger, wanneer ik mestrikt aan een dieet hou, voelt soms ook haast als heimwee, ofzo. Mijn behandelaar zegt dat het bekend is onder ASSers, maar op forums kom ik het niet echt tegen.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
  donderdag 5 december 2013 @ 22:17:39 #261
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_133961891
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:05 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Hmm, oke. Dat heb ik dan weer niet. Het zou eraan kunnen liggen dat je bepaalde voedingsstoffen niet binnen krijgt, maar daar ken ik je niet goed genoeg voor...
Nee, dat is het niet, mijn voedingspatroon is uitvoerig bekeken en aangepast door een diëtiste, omdat ik in het verleden teveel suikers nam, en te weinig andere stoffen, door mijn kieskeurige smaak.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
pi_133978320
heb mijn pakjes aangekregen vandaag dat ik had besteld in die webwinkel
en was ervan verschoten hoe schoon het was ingepakt.
het was bijna die 6euro waard dat ik per pakje heb betaald
en heb geen taxen enzo erbovenop moeten betalen dus nice :D



heb ook iets doms gekocht. heb een lotje gekocht voor de tombola voor die 100euro picasso ding
ik speel nooit met de lotto dus dacht je weet nooit :P 18december is het trekking.

en heb gisteren mijn schoentje buitengezet (eigenlijk 2 verschillende schoenen) maar sinterklaas had me door dat ze allebei van mij waren maar heb toch iets gekregen. een zakje met paar mandarijnen en letterkoekjes en wat snoepjes.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 14:38:12 ]
  zondag 8 december 2013 @ 01:06:48 #263
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134037601
Zit toch even met een vraag: welke opties of behandelingen biedt de GGZ nog meer bij asperger?

Zo ver ik weet is er:
- 1st de intake en diagnose
- psycho educatie
- sociale vaardigheidstraining
- (relatie therapieën e.d. niet voor mij van toepassing)

Maar welke ander mogelijkheden zijn er; of is het echt zoals eerder genoemd: verwacht niet teveel van GGZ?
En zo ja, wat zijn ervaringen met andere of 'particuliere' behandelaar?

Als ik deze vraag zelf beantwoordt a.d.h.v. wat ik zover al gelezen heb is het regelmatig lastig om eerst al de juiste diagnose te krijgen en leer je meer van autobiografieën en zelfhulpboeken. En zijn ervaringen met ggz wisselend of negatief (tenzij ze net die ene tegenkomen die er wel verstand van heeft en steun biedt). Of wat ik heb gelezen en bij anderen las en bij mezelf ook merkte is eigenlijk de diagnose, het weten waar het aan ligt en het accepteren hiervan het belangrijkste?!
  zondag 8 december 2013 @ 01:13:14 #264
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134037819
@ redboyke

Dat ziet er verdomd mooi uit, zowel de cadeautjes als de laptop.
Maar is ben hartstikke nieuwsgierig. Wat zit erin, wat heb je jezelf cadeau gedaan?
En wat zijn de specs van die laptop, je bent computer-nerd of je bent het niet. :)
  zondag 8 december 2013 @ 01:21:11 #265
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134038097
Bij deze maar weer on topic en om gelijk maar voor een hattrick post te gaan.
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 20:03 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Ik ben ook een zeer moeilijke eter. Helaas eet ik wel veeeeel te veel wat ik wel lust, dus heb ik zo'n 10 tot 20 kilo overgewicht.
Ik heb helaas ook overgewicht en ben geen moeilijke eter. Misschien wat kieskeurig hier en daar. Maar dat komt doordat de spreekwoordelijke boer niet eet wat hij niet kent.
  zondag 8 december 2013 @ 02:35:11 #266
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_134039736
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 01:06 schreef PS1Vet het volgende:
Zit toch even met een vraag: welke opties of behandelingen biedt de GGZ nog meer bij asperger?

Zo ver ik weet is er:
- 1st de intake en diagnose
- psycho educatie
- sociale vaardigheidstraining
- (relatie therapieën e.d. niet voor mij van toepassing)

Maar welke ander mogelijkheden zijn er; of is het echt zoals eerder genoemd: verwacht niet teveel van GGZ?
En zo ja, wat zijn ervaringen met andere of 'particuliere' behandelaar?

Als ik deze vraag zelf beantwoordt a.d.h.v. wat ik zover al gelezen heb is het regelmatig lastig om eerst al de juiste diagnose te krijgen en leer je meer van autobiografieën en zelfhulpboeken. En zijn ervaringen met ggz wisselend of negatief (tenzij ze net die ene tegenkomen die er wel verstand van heeft en steun biedt). Of wat ik heb gelezen en bij anderen las en bij mezelf ook merkte is eigenlijk de diagnose, het weten waar het aan ligt en het accepteren hiervan het belangrijkste?!
Mij is vanuit het GGZ ook EMDR, cognitieve gedragstherapie, voorlichting voor directe omgeving, en ontspanningstherapie aangeboden. Verder begin ik met ritalin, in de hoop prikkels te dempen, en is er iemand van het GGZ die me nu helpt met de WAJONGaanvraag, die hulp/begeleiding vanuit de wmo of awbz probeert te regelen en mij een plekje in een stichting heeft gevonden waar ik mijn kwaliteiten kan ontdekken en mijn belastbaarheid kan vergroten.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
  zondag 8 december 2013 @ 12:10:16 #267
402517 Dactylus
I just watch...
pi_134043301
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Bij mij is het alsof ik weet dat ik iets wil, maar niet weet wat ik wil...een honger naar iets, maar ik weet niet wat???
Hoe specifiek is de info die je er verder over kunt geven? Is het lichaamshonger, geesteshonger, sociale honger, een andere soort?
... and I hope it's not bothering you.
pi_134045273
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 01:06 schreef PS1Vet het volgende:
Zit toch even met een vraag: welke opties of behandelingen biedt de GGZ nog meer bij asperger?

Zo ver ik weet is er:
- 1st de intake en diagnose
- psycho educatie
- sociale vaardigheidstraining
- (relatie therapieën e.d. niet voor mij van toepassing)

Maar welke ander mogelijkheden zijn er; of is het echt zoals eerder genoemd: verwacht niet teveel van GGZ?
En zo ja, wat zijn ervaringen met andere of 'particuliere' behandelaar?

Als ik deze vraag zelf beantwoordt a.d.h.v. wat ik zover al gelezen heb is het regelmatig lastig om eerst al de juiste diagnose te krijgen en leer je meer van autobiografieën en zelfhulpboeken. En zijn ervaringen met ggz wisselend of negatief (tenzij ze net die ene tegenkomen die er wel verstand van heeft en steun biedt). Of wat ik heb gelezen en bij anderen las en bij mezelf ook merkte is eigenlijk de diagnose, het weten waar het aan ligt en het accepteren hiervan het belangrijkste?!
ben al 3,5 in opname en hoewel ik vind dat ik nog altijd niet genezen ben word je wel anders ondanks dat je het zelf niet merkt.in het begin dat ik hier zat durfde ik niet naar de verpleging stelde ik hoogstens 1 vraag als ik toch de moed had en was ik direct terug naar mijn kamer. en nu doe ik er soms een praatje mee maar da's ook enkel tegen de verpleging met de andere bewoners praat ik eigenlijk niet alhoewel er altijd iemand is die sigaretten en andere domme vragen komt stellen. nu denk ik ook veel minder dat ik dood wil ipv in begin van de opname.

zal je helemaal genezen als je in opname gaat? NEE maar je gaat wel leren anders tegen je problemen aan te kijken.

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 01:13 schreef PS1Vet het volgende:
@ redboyke

Dat ziet er verdomd mooi uit, zowel de cadeautjes als de laptop.
Maar is ben hartstikke nieuwsgierig. Wat zit erin, wat heb je jezelf cadeau gedaan?
En wat zijn de specs van die laptop, je bent computer-nerd of je bent het niet. :)
cadeau voor mijn zus en moeder allebei een parfum die ze leuk vinden
en nog een parfum atomizer extra zodat ze beetje parfum in de atomizer kunnen doen en in hun handtas steken.
voor mezelf ook zo'n atomizer gekocht en dat lotje van de tombolla voor kans te maken om een echte picasso te winnen en een goed doel te steunen.

laptop 17" FHD scherm, 8GBram i7 2670qm 2.3Ghz ati6990m
en 2x750GB met blurayspeler en dvd brander
heb het zelf niet geconfigureerd maar voor dezelfde specs was ik 300duurder uit op de website van dell
en is qwerty. als belg was het effe wennen om te leren maar vind het beter nu.
gamen ok niet zo geweldig vind ik maar volgende keer koop ik een gewone desptop. had deze laptop gekocht omdat ik in opname zit en ook graag wil gamen maar dat ding weegt 4.5KG mss koop ik mezelf wel een ulatrabook en een gewone desktop maar heb er op moment geen plaats voor hier. hangt ervan af hoe rap ik alleen ga wonen.

heb ook wat overgewicht en soms denk ik dat het aan die pillen ligt denk ik van "en vandaag ga ik nietmeer uit mijn bed om snachts te eten" en 5min later doe ik het toch. het is alsof ik beetje honger heb en dat precies groter word hoe langer ik in mijn bed blijf liggen.
  zondag 8 december 2013 @ 15:50:55 #269
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_134049874
Even een opstekertje voor jullie allemaal:

Susan Boyle heeft Asperger

Ook mensen met assburger kunnen grote dingen verrichten.
we dan
  zondag 8 december 2013 @ 18:39:42 #270
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134054563
Bij beroemde mensen met asperger die grote dingen hebben verricht denk ik toch eerder aan figuren als Albert Einstein en Bill Gates (in my opinion).
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 8 december 2013 @ 18:41:28 #271
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_134054629
Ik vroeg me trouwens pas af of er bekende sporters zijn met een vorm van autisme, waarvan het dus ook bekend is :P

Als je ernaar zoekt kom je alleen zo nu en dan iemand tegen uit de NBA/NFL/MLB/NHL of de college sports daar, maar nooit iemand uit de hier bekende sporten.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 9 december 2013 @ 01:23:25 #272
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134070794
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 02:35 schreef NitraatPoep het volgende:

[..]

Mij is vanuit het GGZ ook EMDR, cognitieve gedragstherapie, voorlichting voor directe omgeving, en ontspanningstherapie aangeboden. Verder begin ik met ritalin, in de hoop prikkels te dempen, en is er iemand van het GGZ die me nu helpt met de WAJONGaanvraag, die hulp/begeleiding vanuit de wmo of awbz probeert te regelen en mij een plekje in een stichting heeft gevonden waar ik mijn kwaliteiten kan ontdekken en mijn belastbaarheid kan vergroten.
Zo dat zijn een hoop afkortingen en termen die ik niet ken. (heb ze maar even gegoogled)
Trouwens de reden dat ik erover begon is dat bij mij eigenlijk geen opties besproken zijn.
Maar eigenlijk alleen psycho educatie voorgesteld is, wachttijd kan 1-2 maanden zijn.
En daar moest ik het maar doen. Terwijl ik zelf aangaf dat het momenteel niet op veel vlakken niet soepel loopt.
Ik weet niet of en hoe ik bij de GGZ moet aangeven dat ik aan de bel wil trekken dat ik moeite heb met motivatie en energie te vinden. (eigenlijk heb ik hierover al meerdere keren gebeld en nogmaals op papier aangegeven bij 2e intake; maar psychiater heeft het niet opgepikt.) Dit heeft zo zijn gevolgen voor alles wat niet soepel loopt. Bijv. bij het werk zoeken of om meer gaan bewegen. --> Sport/beweging zou goed zijn voor gezondheid, sociale contacten en ontspanning (hoofd leeg maken); maar kan me er weinig toe zetten.

Maar goed om weer op jouw reactie terug te komen; wat moet ik me bij de volgende dingen voorstellen? want zelf met google kan ik me er niet iets bij voorstellen:
- EMDR
- Cognitieve gedragstherapie
- Ontspanningstherapie

En dat heb je nog:
- WMO
- AWBZ

Hiervan snap ik dat het hulp is voor ouderen, gehandicapten en psychische problemen.
Hiervoor kom ik vrij zeker niet in aanmerking denk ik.
Voor mij is het eerst maar de vraag of ik bijstand krijg want ik had eerder wel werk,
waardoor ik een auto, spaargeld en ww uitkering heb/had. Problemen...luxeproblemen.. :P
Ik zie om me heen ook wel dat anderen het erger hebben.

Goed laat ik maar weer ophouden voor ik nog meer over mezelf vertel.
Het internet mag dan wel redelijk anoniem zijn; je weet maar nooit of iemand dit later te lezen krijgt en aan jou koppelt.

[ Bericht 3% gewijzigd door PS1Vet op 09-12-2013 01:35:53 ]
  maandag 9 december 2013 @ 01:33:59 #273
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_134070949
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:41 schreef heywoodu het volgende:
Ik vroeg me trouwens pas af of er bekende sporters zijn met een vorm van autisme, waarvan het dus ook bekend is :P

Als je ernaar zoekt kom je alleen zo nu en dan iemand tegen uit de NBA/NFL/MLB/NHL of de college sports daar, maar nooit iemand uit de hier bekende sporten.
Als ik het zelf moest verklaren zou ik zeggen omdat de meeste aspergers niet heel handig zijn (even generaliserend, zie wikipedia) Maar aan de andere kant zijn er ook uitzonderingen die van een (solo) sport hun grote interesse hebben gemaakt. Of theorie 3: ze zijn er wel maar maken het in de (macho) sport wereld niet bekend.

Als ik even google vind ik deze lijst:
http://www.aspergersyndro(...)kende-aspergers.html
totaal geen namen van sporters op de lijst.

Alleen nieuws van powned dat lionel messi asperger zou hebben, of dat nou zo betrouwbaar nieuws is?! :P
http://www.powned.tv/nieu(...)si_asperger_hee.html
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 9 december 2013 @ 09:24:53 #274
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_134073076
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 01:33 schreef PS1Vet het volgende:

[..]

Alleen nieuws van powned dat lionel messi asperger zou hebben, of dat nou zo betrouwbaar nieuws is?! :P
http://www.powned.tv/nieu(...)si_asperger_hee.html
Dat vind ik toch een wat minder betrouwbare bron, meneer Romario die dat even denkt :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 9 december 2013 @ 12:39:08 #275
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_134077548
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 01:33 schreef PS1Vet het volgende:

[..]

Als ik het zelf moest verklaren zou ik zeggen omdat de meeste aspergers niet heel handig zijn (even generaliserend, zie wikipedia) Maar aan de andere kant zijn er ook uitzonderingen die van een (solo) sport hun grote interesse hebben gemaakt. Of theorie 3: ze zijn er wel maar maken het in de (macho) sport wereld niet bekend.

Als ik even google vind ik deze lijst:
http://www.aspergersyndro(...)kende-aspergers.html
totaal geen namen van sporters op de lijst.

Alleen nieuws van powned dat lionel messi asperger zou hebben, of dat nou zo betrouwbaar nieuws is?! :P
http://www.powned.tv/nieu(...)si_asperger_hee.html
Nog een verklaring kan zijn dat het voor succesvolle autisten vaak niet van belang is het diagnosetraject in te gaan.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')