abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132578165
Hi All,

Zijn er ook piano spelers hier op Fok? Zo ja, wat speel je graag?

Ik ben onlangs weer begonnen met piano spelen. Vroeger een aantal jaar les gehad, waarin ik er niet zo veel van bakte omdat de motivatie ver te zoeken was. (Voornamelijk als kind klassiek les gehad, wat ik niet leuk vond.)

Nu jaren later heeft klassiek mijn voorkeur. Langzamerhand begint het weer een beetje terug te komen, al blijft de linkerhand nog wat moeilijk.

Graag zou ook wat tips willen met betrekking tot het spelen, bijvoorbeeld welke klassieke stukken makkelijk te oefenen zijn, of andere tips die me kunnen helpen.

En het is ook leuk om andere nummers te ontdekken voor de piano. Bring it on. Ik hoor graag van jullie :)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:04:37 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132578199
http://olafurarnalds.com/sheet-music/

Daar zitten wel mooie nummers tussen, als je er een paar kent, laat maar horen via youtube. :9.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_132598849
*Pianist meldt zich

Ikzelf vind het fijn om iets kortere stukken te spelen. Mijn voorkeur gaat veelal uit naar de Russische componisten (Scriabin, Rachmaninov, Blumenfeld, Mussorgsky en Prokofiev bijvoorbeeld). Ik weet je niveau niet, maar misschien is dit een stuk om de linkerhand wat oefening te bieden:

Een hele trap hoger, technisch uitdagend en wellicht iets voor de toekomst, waar veel wordt gevraagd van de linkerhand passages:

Wat ikzelf ook vermakelijk vind om te spelen zijn de Waltzen van Brahms. Denk dat bijvoorbeeld Op.39 No.3 een redelijke training is voor zowel de rechter- en linkerhand:

Even los van klassieke muziek. Misschien is een stuk als deze iets wat je aanspreekt en bij deze transcriptie ook een uitdagende training voor de linkerhand (rond 2:10 - Heel bekende melodie overigens):

Wat speel je op dit moment zoal, of waar ben je mee bezig? :)
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_132765152
Ben ook met piano herbegonnen vorig jaar. Heb als kind op mezelf een beetje op de piano leren tokkelen, maar bakte er ook nooit veel van.

Weet niet wat je niveau is en welke muziek je verkiest (ook binnen klassiek is er veel variatie), maar enkel goeie stukken voor beginners zijn o.a.:
- Moonlight sonata van Beethoven
- Fur Elise
- Chopin Op.28 numbers 2,4,6,7,9 and 20.
- allerlei filmmuziek
...
Je moet maar eens kijken op mijn youtube kanaal, daar vind je misschien wel wat inspiratie.
http://www.youtube.com/channel/UCmO2mMrTiW6xrr6gbU9ePEQ

Greetzz Alex!
pi_132871501
Tx voor de tips, leuk! :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 22:58 schreef Leatherneck het volgende:
Momenteel ben ik bezig met een nummer van Yann Tiersen. Vrij bekend nummer, was o.a ook de soundtrack voor Amelie. Erg mooi! Ik ga zo je filmpjes even checken, ben benieuwd.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:12 schreef alex-kid het volgende:
Ben ook met piano herbegonnen vorig jaar. Heb als kind op mezelf een beetje op de piano leren tokkelen, maar bakte er ook nooit veel van.

Weet niet wat je niveau is en welke muziek je verkiest (ook binnen klassiek is er veel variatie), maar enkel goeie stukken voor beginners zijn o.a.:
- Moonlight sonata van Beethoven
- Fur Elise
- Chopin Op.28 numbers 2,4,6,7,9 and 20.
- allerlei filmmuziek
...
Je moet maar eens kijken op mijn youtube kanaal, daar vind je misschien wel wat inspiratie.
http://www.youtube.com/channel/UCmO2mMrTiW6xrr6gbU9ePEQ

Greetzz Alex!
Niveau is niet erg hoog hoor. Rechterhand gaat me redelijk goed af, links is wat moeilijker. Merk ook, omdat ik kleine handen heb, het lastig is om soms alle toetsen die ik nodig ben voor een stuk, te kunnen raken. Nog even oefenen. Fur Elise ben ik momenteel ook mee bezig. Leuk dat je piano spelen ook weer hebt opgepakt.

Knap dat je jezelf hebt leren spelen. Heb je filmpjes even bekeken, moonlight sonata, heel mooi!
pi_132919850
Het viel me al op dat er geen (recent/actief) piano topic was. Ik ben zelf 2.5-3 jaar geleden begonnen met pianoles als volwassene. Was daarvoor al wat aan het aanklooien, maar toen ik Chopin voor het eerst hoorde vond ik het zo mooi dat ik wel les moest gaan nemen. Op het moment speel ik van alles en nog wat door elkaar. Eigenlijk wil ik teveel voor een "beginnend" amateur... ik speel rond een uurtje per dag.

Spelen jullie van blad of uit geheugen? Of allebei? Val zelf onder de categorie "memorizers" om het zomaar te zeggen. M.a.w. direct van blad spelen doe ik eigenlijk vrijwel nooit en daarom kan ik het ook nauwelijks (alléén makkelijke stukjes). Ik leer liever een passage van blad uit m'n hoofd en kijk er vervolgens nooit meer naar. Het grootste nadeel hiervan is dat als je het niet bijhoudt, je het verliest en opnieuw moet leren.

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met Bach inventie 1 en 8. Zijn hele korte stukjes, ook niet heel moeilijk maar het speelt heerlijk weg. Omdat je met zowel links als rechts de melodie speelt supergoed om te spelen! De inventies zijn tweestemmig en dus op "bach-schaal" easy.. ik raad ze zeker aan.
Daarvoor heb ik Rêverie van Debussy gespeeld. Ben gek op Chopin waltzes en ragtime (speel een paar joplin rags, wel beetje cheaten dus bijv. alleen het A en B gedeelte).

Uiteraard alles op amateur niveau :+
pi_132946793
Ik speel vooral modern en wat minder vaak klassiek. Ooit begonnen met de Alfred boeken en nu veel vanaf blad, of beter gezegd vanaf de iPad. Op internet is ook zo ontzettend veel bladmuziek te vinden.

Favoriet zijn momenteel John Mayer en Vampire Weekend, hun nieuwste CD: Modern Vampires of the City. Meesterwerk wat mij betreft. :)

Ik heb nu een digitale piano van Roland. Toch kriebelt het nog wel om eens een klassieke piano te gaan nemen. Wie speelt er hier zoal op een klassieke piano? Ben wel benieuwd naar wat de verhouding klassiek / digitaal hier is.

pi_132954809
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 23:29 schreef lukaon het volgende:
Ik heb nu een digitale piano van Roland. Toch kriebelt het nog wel om eens een klassieke piano te gaan nemen. Wie speelt er hier zoal op een klassieke piano? Ben wel benieuwd naar wat de verhouding klassiek / digitaal hier is.

[ afbeelding ]
Ik heb op het moment beschikking over een digitale yamaha ypd 161 piano en een akoestische piano. In verhouding speel ik vrijwel altijd op de akoestische. Denk 5:1 ofzo. De digitale heb ik voornamelijk gebruikt eigenlijk toen ik op kamers zat. Het handige is natuurlijk dat de digitale altijd "gestemd" is, je het volume omlaag kan schakelen en koptelefoon op.. maar het geluid uit een akoestische is zoveel warmer. Ook al zitten er nu een paar valsere noten tussen (binnenkort even laten stemmen), het geluid is gewoon veel mooier, echter, krachtiger, intenser (ga zo maar door). Ik zou altijd akoestisch aanraden, maar daarnaast is een digitale altijd handig (voor de buren enzo..).
pi_132968719
Ben je bekend met Erik Satie´s Gymnopédies? Klassiek, technisch goed te doen als je al wat ervaring hebt, maar op muzikaal niveau toch een uitdaging.

pi_132984353
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:15 schreef BurungElang het volgende:

[..]

Ik heb op het moment beschikking over een digitale yamaha ypd 161 piano en een akoestische piano. In verhouding speel ik vrijwel altijd op de akoestische. Denk 5:1 ofzo. De digitale heb ik voornamelijk gebruikt eigenlijk toen ik op kamers zat. Het handige is natuurlijk dat de digitale altijd "gestemd" is, je het volume omlaag kan schakelen en koptelefoon op.. maar het geluid uit een akoestische is zoveel warmer. Ook al zitten er nu een paar valsere noten tussen (binnenkort even laten stemmen), het geluid is gewoon veel mooier, echter, krachtiger, intenser (ga zo maar door). Ik zou altijd akoestisch aanraden, maar daarnaast is een digitale altijd handig (voor de buren enzo..).
Ja, daarom ben ik ook vooral voor het gemak voor een digitaal gegaan. Ik weet het nog niet. Want een digitale vleugel trekt ook, zoals deze Roland GP7 V Grand. Dan wint het gemak weer. Moeilijk, moeilijk.

woensdag 6 november 2013 @ 23:01:52 #11
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_132985607
Carl Czerny mag in dit topic niet ontbreken.

Zeker als het gaat om het gebruik van de linkerhand.

Non possumus non loqui
  woensdag 6 november 2013 @ 23:04:12 #12
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_132985754
Oeps, je vroeg om makkelijker te spelen stukken. Is Scott Joplin iets voor je?

Non possumus non loqui
pi_132993122
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:37 schreef lukaon het volgende:

[..]

Ja, daarom ben ik ook vooral voor het gemak voor een digitaal gegaan. Ik weet het nog niet. Want een digitale vleugel trekt ook, zoals deze Roland GP7 V Grand. Dan wint het gemak weer. Moeilijk, moeilijk.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er netjes uit, ik vraag me alleen af wat een meerwaarde is van een "digitale" vleugel tegenover een gewone digitale piano. Daar waar een "akoestische" vleugel en piano technisch anders in elkaar zitten lijkt het bij digitaal vooral om de looks te gaan.

Ooit wil ik ook een vleugel.. wat een prachtige instrumenten zijn dat. Heb zelf op een paar vleugels gespeeld (mijn vorige leraar, huidige en van een kennis), wat een ongelofelijk mooie klanken kunnen ze produceren.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:04 schreef Knip het volgende:
Oeps, je vroeg om makkelijker te spelen stukken. Is Scott Joplin iets voor je?

Ragtime vind ik persoonlijk toch wel vrij lastig, niet bepaald "makkelijke stukken". Zou TS aanraden, mocht deze idd entertainer willen spelen (of andere joplin werken), eerst school of ragtime door te nemen. Dit zijn 6 - voor ragtime makkelijke - kleine oefeningen van Scott Joplin waarmee o.a. de syncopation in ragtime duidelijk wordt:
http://www.ragtimepiano.ca/images/schoolofrag.pdf
pi_133261407
De meerwaarde van een digitale vleugel is toch vooral dat het fraai staat in het interieur. Een digitale baby grand ziet er immers stukken mooier en klassieker uit dan de gemiddelde digitale piano in mat rosewood.
Al zie je ook bij een upright steeds fraaiere modellen in zwart hoogglans en sprekend lijkend op een klassieke piano. Zoals deze mooie digitale Kawai CS10.

Voor de TS: kijk ook eens op http://www.pianoworld.com/forum/
Dat is hèt internationale piano forum. Wordt altijd druk bezocht en is erg interessant met veel praktische tips. Ook voor beginners.

Kawai CS10
pi_135782421
quote:
*Pianist meldt zich

Ikzelf vind het fijn om iets kortere stukken te spelen. Mijn voorkeur gaat veelal uit naar de Russische componisten (Scriabin, Rachmaninov, Blumenfeld, Mussorgsky en Prokofiev bijvoorbeeld). Ik weet je niveau niet, maar misschien is dit een stuk om de linkerhand wat oefening te bieden:

Een hele trap hoger, technisch uitdagend en wellicht iets voor de toekomst, waar veel wordt gevraagd van de linkerhand passages:

Wat ikzelf ook vermakelijk vind om te spelen zijn de Waltzen van Brahms. Denk dat bijvoorbeeld Op.39 No.3 een redelijke training is voor zowel de rechter- en linkerhand:

Even los van klassieke muziek. Misschien is een stuk als deze iets wat je aanspreekt en bij deze transcriptie ook een uitdagende training voor de linkerhand (rond 2:10 - Heel bekende melodie overigens):

Goh ik zou dit soort niveau niet verwachten op Fok. Wat een goede smaak heb jij en ook de anderen hier, leuk dat er nog echt zelf gespeeld wordt!

[ Bericht 0% gewijzigd door borderlinedancer op 22-01-2014 01:43:11 ]
pi_135787601
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 22:53 schreef borderlinedancer het volgende:

[..]

Goh ik zou dit soort niveau niet verwachten op Fok. Wat een goede smaak heb jij en ook de anderen hier, leuk dat er nog echt zelf gespeeld wordt. ....
Het is wat. Ik kan helaas niet veel bieden, al speel ik hier wel zelf:

My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_135788337
[qJohnuote]0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 00:52 schreef Leatherneck het volgende:

[..]

[/quote]
OK ik dacht dat je dat niveau ook beheerste .. .. je speelt toch Scriabin en Rachmaninov etc?
pi_135788716
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 01:40 schreef borderlinedancer het volgende:
[qJohnuote][ afbeelding ] Op woensdag 22 januari 2014 00:52 schreef Leatherneck het volgende:

[..]

OK ik dacht dat je dat niveau ook beheerste .. .. je speelt toch Scriabin en Rachmaninov etc?
[/quote]

Ook ja, echter niet op het niveau van Scriabin Etude Op. 8 No. 12. bijvoorbeeld. Dit is overigens een oude opname wat - los van de opnamekwaliteit - geen naam mag hebben. Ik heb recentelijk een nieuwe piano aangeschaft (Yamaha CLP-470) en kan zodoende kwalitatief representerende opnames maken. Etude Op.2 No.1 lukt me me aardig, zal dat eerdaags eens opnemen :)
pi_149892803
Ik zoek pianomuziek die lijkt op deze muziek, beetje Ragtime-achtig. Weet iemand hoe ik dit kan vinden? Ik ken alleen Scott Joplin, kent iemand nog meer van dit soort componisten?

pi_149895363
Kick.
pi_149898613
quote:
*Pianist meldt zich

Ik wilde dat ik dat kon. Helaas ik ben als puber gestopt met piano spelen omdat ik andere interesses kreeg. Speelde best aardig, maar niet het niveau dat je het niet meer verleert... helaas. Ik zou graag satie nog eens spelen, dat vond ik geweldig.
Whatever...
pi_149960061
Zijn er pianokenners hier? Zo ja, is dit ''ragtime''?

pi_150065603
Ik vind een digitale piano in principe een heel ander soort instrument dan een akoestische. Het ene is niet slechter dan de andere, want je kan appels niet met peren vergelijken.

Als het je echt om het pianospelen gaat, kan geen enkele digitale tegen een (goede) akoestische piano op. Je kan een pianotoets op duizenden verschillende manieren aanslaan, wat tegelijkertijd betekent dat de snaar op duizenden verschillende manieren kan klinken. Het gaat om hele kleine verschillen die een leek nooit zal opmerken, maar de verschillen zijn er wel. Daarbij is het mechaniek wat verbonden is met de toetsen op een digitale piano anders dan bij een akoestische piano. Een digitale piano gaat gepaard met beperkingen in je pianospel.

Is de digitale piano geen goed instrument dan? Ik vind het net als de akoestische piano een fantastisch instrument. De klank is gesampled van een akoestisch instrument en het is echt een kunst om dat zo goed mogelijk te laten klinken. Beweer dus ook niet dat digitale piano's geen ziel hebben, want de ziel is erin gestopt door de mensen die de samples hebben opgenomen en hebben samengesteld. Het spel is dan wel beperkter dan op een akoestisch instrument, toch kan je op goede digitale piano's heel expressief spelen. En digitale piano's bieden meer klanken, zoals die van een elektrische piano, klavecimbel, klavinet, orgel, strijkers en synthetische klanken. De duurdere instrumenten hebben heel veel klanken. En ook effecten waar je leuke dingen mee kan doen. :)
  maandag 2 maart 2015 @ 21:09:34 #24
435923 Bittere_Ernst.
Ik ben verbitterd!
pi_150230326
Piano spelen is chill :) Speel zelf met de methode ' ik doe maar wat '. Via tabs sites als tabsrus.nl via de akkoorden die aangegeven worden het nummer op mijn eigen manier spelen.

Genres vooral Nederpop, Acda en de Munnik speelt heerlijk weg. Veel werk uit de jaren 80 - 90 en rockmuziek. Keihard het nummer opzetten, meespelen en je als onderdeel van de band wanen voor een minuut of 3 a 4 _O_

Sowieso is muziek de mooiste uitvinding die de mensheid heeft gedaan. Door op welk niveau ook te kunnen spelen ben je onderdeel van dit geheel. En dat is super. Het genieten van deze hobby staat voor mij ook hoger in het vaandel dan op welk niveau ik speel :)
Maar diep van binnen lach ik.
pi_152169995
Ik zoek een muziekgenre dat ongetwijfeld onder ''klassieke pianomuziek'' valt. Ik heb een fragment gevonden waar dit soort pianomuziek duidelijk te horen is.

http://us.metaopia.com/artist/425378034

Hier het tweede fagment, ''Ballade''. Kent iemand dit genre? Als ik zoek op ''relaxing piano music'' vind ik wel redelijk vergelijkbare muziek, al is dit vaak nog een stuk sneller. Ik zoek dus zeer trage pianomuziek, vergelijkbaar met de muziek in dit fragment. Bij voorbaat dank.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')