Laat ik allereerst even melden dat dit een anoniem-account van me is om mijn identiteit verborgen te houden. Ik ben een 29-jarige man, met een ASPD (antisocial personality disorder). In de volksmond word ik simpelweg een sociopaat genoemd en volgens een enkeling zelfs een psychopaat.
Ik werd voor het eerst met deze termen in verband gebracht nadat ik iemand probeerde dood te steken in groep acht. Ik had al meerde geweldsuitbarstingen op mijn conto staan en kwam er altijd onderuit maar na dit incident werd ik verplicht om mee te werken aan onderzoeken en in therapie te gaan.
Al vlot kwamen ze tot de conclusie dat ik lijd aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Ik kan me onder ander niet tot nauwelijks inleven in andere mensen, en ben zeer wraakzuchtig. Dit verklaarde uiteraard waarom ik nooit moeite had om mensen fysiek of geestelijk pijn te doen... en dus gemakkelijk zwaar geweld toepaste op anderen. Zelf heb ik er geen moeite mee dat ik lijd aan een stoornis, lig er geen seconde wakker van en heb geen spijt van geen enkele daad die ik verricht heb.
Na nog geen jaar therapie, en mijn moeder die mij niet in haar omgeving wou hebben ben ik bij mijn vader gaan wonen. Met de verhuizing was de therapie eigenlijk gelijk afgelopen, maar ook de woedeaanvallen die ik had verdwenen als sneeuw voor de zon. In die periode raakte ik geen enkele keer betrokken bij een incident of met justitie. Ook sprak ik open over mijn stoornis met anderen en voerde regelmatig lange discussies (op aanraden van mijn therapeuten) om te zien hoe zij erover dachten.
Rond mijn 16e keerde ik terug naar mijn moeder. Binnen no-time kreeg ik weer last van woedeaanvallen, raakte veel betrokken bij geweldsmisdrijven en heb hierdoor ook meerdere veroordelingen op mijn naam staan. Op mijn 20ste ging ik op mezelf wonen en op mijn 23ste heb ik mijn huidige vrouw ontmoet... waarmee ik enkele kinderen gekregen heb. Ik heb nooit verborgen gehouden voor mijn vrouw dat ik lijd aan een persoonlijkheidsstoornis, en wat ik gedaan heb ik het verleden. Sterker nog heb het nooit voor iemand verborgen, ook mijn huidige werkgever weet hier van.
Terwijl ik mij nooit heb in kunnen leven in anderen, en me nooit slecht gevoeld heb voor de handelingen die ik verricht heb tegen anderen, is dit bij mijn kinderen anders. Een tijd geleden viel mijn dochter tegen een tafel aan en scheurde haar achterhoofd open. Voor het eerst voelde ik mijn hart sneller kloppen, en een warmte over me heen komen... maar niet van sensatie, maar leefde met haar mee. Wil niet zeggen dat ik haar pijn 'voelde' maar vond het zielig voor haar. Ik zie dit voor mezelf wel als een soort van vooruitgang, maar tegelijkertijd verward me het wel.
Vooral omdat ik sinds een jaar of 2 veel kamp met dromen die steeds vaker terugkeren. De eerste paar weken misschien 1 keer per week, tegenwoordig toch wel dagelijks, zelfs overdag (dagdromen). In mijn dromen vermoord en vermink ik mensen op alle manieren die ik maar kan bedenken. Geen bekenden, puur onbekenden, mensen waarvan ik het gezicht ooit in een vlaag voorbij heb zien komen op een winkelcentrum, op mijn werk, op televisie, waar dan ook. Laat ik duidelijk zijn dat ik absoluut geen drang voel om het daadwerkelijk te doen.
Van de week zag ik een reportage over mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Daarin werd beweerd dat veel mensen wel eens een (dag)droom heeft gehad waarbij hij/zij iemand om het leven bracht en/of verminkte. Met enkele mensen in mijn directe omgeving heb ik hier wel eens over gediscussieerd. Twee á drie stelden ooit wel eens zo'n droom of gedachte gehad te hebben, maar echt één of tweemalig. Om weer enigszins terug te keren naar de opdrachten die ik toendertijd van de therapeuten kreeg (openlijk praten over de stoornis, ervaringen, gedachten, etcetera), vraag ik bij deze aan jullie of jullie weleens zo'n droom gehad hebben. Zo ja, hoe vaak, en met een rede? Of gewoon zomaar? En wat zou het inhouden?
De 'wetenschappers' uit de reportage stelden dat het vermoedelijk komt door een oeroude defensieve gen dat elk mens met zich meedraagt. Iets dat verder geen kwaad kan.