Soms is die informatie niet zo evident. Over bijvoorbeeld Tesco wordt gezegd dat veel winkelpanden tegen zeer lage waardes in de boeken staan. Dit is niet zou makkelijk te kontroleren, want de informatie in het jaarverslag is te beperkt. Maar als het waar is dan zou er enorm veel cash in het bedrijf vrijvallen als Tesco het onroerend goed zou verkopen (en van de koper leasen). Er zijn beleggers die dit soort dingen in detail nagaan, zoals bij het kadaster in dit voorbeeld.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 11:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Als een bedrijf intrinsiek value technisch een lage waarde heeft en dus op een discount zou noteren, moet een ander dat toch ook kunnen zien? Waarom staat het aandeel dan niet hoger? Iedereen heeft die informatie beschikbaar?
Ben zelf ook een beginnend belegger, vanwege dezelfde reden als jij. Mijn aanvraag bij Binck is de deur uit en hoop zo snel mogelijk reactie te hebben.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:33 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik wil gaan beleggen om wat meer rendement te maken dan een spaarrekening. Ik wil er dus niet teveel gedoe aan hebben (niet elk uur de koersen bijhouden) en niet al te veel risico. Een slecht jaar met 6 procent verlies is niet zo'n probleem als het het jaar erna weer aantrekt met bijv. 4 procent. Na wat onderzoek kom ik dan al snel uit op beleggen in een fonds en daarbij lijken de obligatiefondsen me het meest geschikt.
Nu wordt er overal geroepen dat investeren in obligaties zeer onverstandig is omdat de rentes zullen gaan stijgen. Maar als ik bijv. deze of deze bekijk op de langere termijn zie ik weinig spannende dingen. En toen stond de rente ook weleens hoog of iig veel hoger dan die nu staat. De vraag is dus ... zijn obligatiefondsen nog een geschikte belegging voor iemand die voor een aantal jaar wil proeven aan het ''beleggen'' en wil gokken op een iets beter rendement dan een spaarrekening?
Dat de rente in het verleden hoger stond is juist de reden dat obligaties de afgelopen jaren sterk in waarde zijn gestegen (dalende rente = stijging waarde obligatie en vice versa). De rente staat nu extreem laag, het kan nog wel wat verder dalen, maar niet extreem veel meer. De yield to maturity op obligaties is door de lage rente in het algemeen ook laag.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:33 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik wil gaan beleggen om wat meer rendement te maken dan een spaarrekening. Ik wil er dus niet teveel gedoe aan hebben (niet elk uur de koersen bijhouden) en niet al te veel risico. Een slecht jaar met 6 procent verlies is niet zo'n probleem als het het jaar erna weer aantrekt met bijv. 4 procent. Na wat onderzoek kom ik dan al snel uit op beleggen in een fonds en daarbij lijken de obligatiefondsen me het meest geschikt.
Nu wordt er overal geroepen dat investeren in obligaties zeer onverstandig is omdat de rentes zullen gaan stijgen. Maar als ik bijv. deze of deze bekijk op de langere termijn zie ik weinig spannende dingen. En toen stond de rente ook weleens hoog of iig veel hoger dan die nu staat. De vraag is dus ... zijn obligatiefondsen nog een geschikte belegging voor iemand die voor een aantal jaar wil proeven aan het ''beleggen'' en wil gokken op een iets beter rendement dan een spaarrekening?
Maar de vraag is dus hoeveel de rente gaat stijgen en welk effect dit heeft. Bij nagenoeg elk obligatiefonds wat ik bekijk met een laag risicoprofiel, zie je een gewoon een heel stabiele rustige groei. Dus ook in tijden met hele hoge rentes.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat de rente in het verleden hoger stond is juist de reden dat obligaties de afgelopen jaren sterk in waarde zijn gestegen (dalende rente = stijging waarde obligatie en vice versa). De rente staat nu extreem laag, het kan nog wel wat verder dalen, maar niet extreem veel meer. De yield to maturity op obligaties is door de lage rente in het algemeen ook laag.
Mocht de rente weer stijgen (ik zie het niet meteen gebeuren, maar in een of een paar jaar kan er veel veranderen), dan dalen de obligaties wel sterk in waarde. Dus naast de Yield to maturity zit er naar mijn mening niet heel veel upside potential in, terwijl de risico's naar beneden wel behoorlijk zijn. Een garantie als "Een slecht jaar met 6 procent verlies is niet zo'n probleem als het het jaar erna weer aantrekt met bijv. 4 procent." is er ook zeker niet. Dan kun je het beter bij een bank veilig voor 5 jaar vastzetten tegen gegarandeerd 3%/jaar (al zou ik dat zelf ook niet doen, maar is wel een veiligere gok).
En die groei zal sterker zijn in tijden van dalende rente (zoals 2008-nu) en lager of zelfs dalend zijn als rentes stijgen. De yield to maturity bij veel obligatiesfondsen met een laag risico is op dit moment ook niet zo hoog, dus snel zal het niet in waarde stijgen, maar als de rente gaat stijgen kan het wel redelijk snel dalen of lange tijd vrijwel niks doen.quote:Op zondag 26 januari 2014 19:23 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar de vraag is dus hoeveel de rente gaat stijgen en welk effect dit heeft. Bij nagenoeg elk obligatiefonds wat ik bekijk met een laag risicoprofiel, zie je een gewoon een heel stabiele rustige groei. Dus ook in tijden met hele hoge rentes.
Dit soort aandelen moet je ook altijd voor de lange tijd zien. idem Unilever e.d.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:49 schreef DrSnuggle het volgende:
Helemaal top, bedankt voor de uitleg.
Ik heb ook wel een keer wat gehoord van Trailing stop, maar mijn interesse op dit moment ligt bij Royal Dutch Shell voor de (hele) lange tijd, en dan is een trailing stop niet zo van toepassing denk ik.
Ligt geheel aan hoe vaak je trade en met welk vermogen je trade. Op de Binck-website laten ze volgens mij voorbeelden zien wat de kosten zijn in verschillende situaties.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:15 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Zit nu te kijken naar Binckbank Basic en Active. Je kan toch veel beter Active nemen? Lagere transactiekosten, alleen een service fee (van max 0,2%). Ik ga het even uitrekenen.
als je buy and hold hebt dan lijkt mij basic veel beter.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:19 schreef Delicacy het volgende:
[..]
Ligt geheel aan hoe vaak je trade en met welk vermogen je trade. Op de Binck-website laten ze volgens mij voorbeelden zien wat de kosten zijn in verschillende situaties.
In kwartalen waarin je aandelen hebt en niks/weinig (ver)koopt is Basic inderdaad veruit het goedkoopst (puur hold kost je dan ¤ 0,00).quote:Op maandag 27 januari 2014 19:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
als je buy and hold hebt dan lijkt mij basic veel beter.
Ben van plan om aandelen en derivaten te kopen voor de korte termijn. Met weinig geld relatief groot risico en relatief veel transacties. Active lijkt voor mij het beste.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:19 schreef Delicacy het volgende:
[..]
Ligt geheel aan hoe vaak je trade en met welk vermogen je trade. Op de Binck-website laten ze volgens mij voorbeelden zien wat de kosten zijn in verschillende situaties.
Volgende bodem ligt op 380, denk dat ie nog wat gaat zakken.quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:15 schreef DrSnuggle het volgende:
Wat denken jullie? De AEX heeft zijn bodem wel bereikt toch of denken jullie dat het nog een klap kan krijgen?
Mensen die hier met enige zekerheid wat over kunnen zeggen zouden al lang binnen moeten zijn. Maar om bij een correctie van 5% vanaf het hoogtepunt in jaren al over een 'bodem' te spreken...quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:15 schreef DrSnuggle het volgende:
Wat denken jullie? De AEX heeft zijn bodem wel bereikt toch of denken jullie dat het nog een klap kan krijgen?
Ik draai nu nog schaduw portefeuille en focus vooral op daghandel in zilver en haal inderdaad (met derivaten) behoorlijke rendementen. In een week van 2000 naar 4300 gegaan. Haal jij nu ook zulk soort rendementen of zelfs beter misschien? Ik wil namelijk over een weekje of 3 gewoon met wat geld wat ik kan missen in derivaten op korte termijn gaan zitten op zilver...quote:Op donderdag 30 januari 2014 13:02 schreef JOHAN410 het volgende:
Laatste dagen flink wat verdient met daghandel in Aardgas en als het een beetje mee zit vandaag met Facebook, want die staat na de bekendmaking van de cijfers gisteren nabeurs flink in de plus.
Nu overweeg ik om vanmiddag Google te gaan kopen, maar ik twijfel. Ben nu zoveel mogelijk informatie aan het opzoeken. Wat denken jullie?
Hi,quote:Op dinsdag 4 februari 2014 16:02 schreef BliepTuut het volgende:
Sinds niet zo lang ben ik overgestapt naar Lynx wegens de veel gunstigere tarieven daar (ING begon opeens irritante service fees te vragen! Bah! Dan ga ik wel bij ze weg... ben benieuwd hoeveel casual beleggers er naar aanleiding van die tarievenverandering gevlogen zijn. Gerelateerde tip: bij ING kreeg je wel live koersen en orderboek, bij Lynx zit je met een nogal "hardcore" stukje software dat weinig gepolijst is, en voor koersen moet je betalen. Wat dat betreft was ING dus fijner.)
Maar ik heb ook een vraag: bij Lynx kan ik gebruik maken van bevoorschotting (margin). Nou heb ik alle handleidingen etc. braaf doorgelezen, maar ik blijf niet zeker van de zaak. Komt dit nou de facto neer op een gratis lening? Dat je effecten kunt kopen met geleend geld waar je geen rente over hoeft te betalen?
Normaal zou ik hier niet aan beginnen, maar de situatie is als volgt: ik heb een aandeel dat ik al "hoog genoeg" vind, en dus wil verkopen. Er staat een trailing stoploss onder, maar die wordt steeds niet aangetikt (hoera!) Het aandeel dat ik hierna wil kopen, heeft vandaag een intraday low geraakt waar ik hem graag voor had gekocht. Dit had ik dus op zich al op margin kunnen doen, maar ik durf er niet aan.
Wie willen er ervaringen met margin / bevoorschotting delen? En klopt het dat je de facto renteloos leent?
Ja klopt hun verdienen eraan anders zouden ze het niet doenquote:Op dinsdag 4 februari 2014 16:52 schreef BliepTuut het volgende:
Okee, een stuk minder interessant dan ik hoopte, dus. Ze lopen je wel de hele tijd al je "total liquidity" en "special memorandum account" in je gezicht te duwen, in de hoop dat je toch gaat lenen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |