abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:19:42 #1
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132399906
Brabantse pastoor krijgt postuum Yad Vashem

Bron: Fok! FrontPage

Nederland • Geplaatst door Jigzoz B-) dm op 21-10-2013 @ 14:05

Een Brabantse pastoor wordt na zijn dood onderscheiden omdat hij joden liet onderduiken in zijn parochie in het Brabantse Maren. Pastoor Gerard Cox, die in 1978 overleed, wordt woensdag postuum geëerd met de Israëlische Yad Vashem-onderscheiding. Dat maakte de gemeente Oss maandag bekend.

Een van de joden die Cox uit handen van de nazi's wist te houden, is aanwezig bij de uitreiking. Cox nam de vrouw en een paar van haar familieleden op in zijn parochie en werd daarbij geholpen door zijn personeel.

De onderscheiding bestaat uit de eretitel Rechtvaardige onder de Volkeren, die de Staat Israël geeft aan niet-joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog joden hebben geholpen.

In Nederland hebben ruim vijfduizend mensen de eretitel ontvangen.

Cox wordt postuum onderscheiden met een medaille en een oorkonde. Later wordt zijn naam in een muur in Jeruzalem gebeiteld. De burgemeester van Oss, Wobine Buijs-Glaudemans, neemt de prijs woensdag in ontvangst in de Synagoge van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam.

Wat een held. Wel laat dat hij deze onderscheiding krijgt.

^O^ ^O^ *O* 8-)

[ Bericht 3% gewijzigd door Veldkamp op 21-10-2013 17:30:03 ]
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:24:39 #2
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132400070
Een van de door hem geredde meisjes, Jetty Vaz Dias-Mok, schrijf een boek "Mijn Drie Levens" over o.a. Pastoor Cox en de overige helpers in de onderduikpastorie in het Brabantse Land....

http://books.google.nl/bo(...)HACQ&ved=0CD8Q6AEwAA

Bij het huwelijksfeest van Jetty Mok na de oorlog:

maandag 21 oktober 2013 @ 17:26:25 #3
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132400127
Wel een vreemde titel altijd "Rechtvaardige onder de Volken", alsof de niet-joden (Volken, Goyim) doorgaans "onrechtvaardig" of crimineel zouden zijn op enkele uitzonderingen na....

http://www.volkskrant.nl/(...)bantse-pastoor.dhtml
pi_132400146
Een geestelijke die zich niet aan de geldende wetten hield.
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:27:19 #5
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132400155
Ook andere katholieken waren betrokken bij de onderduik.

http://www.bd.nl/regio/re(...)ren-kessel-1.4054917
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:29:29 #6
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132400236
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:26 schreef Ulx het volgende:
Een geestelijke die zich niet aan de geldende wetten hield.
Wat een onzin. Dus moest hij maar zijn naaste medeburgers laten deporteren en uitleveren aan een ongewisse toekomst (of zekere dood) in de concentratiekampen of steengroeves in Oost-Europa?

Onrechtvaardige wetten zijn geen geldige wetten.

Een katholiek priester mag die dan ook helemaal niet gehoorzamen. De autoriteit van de staat of een staat is niet absoluut.

Zo mag een katholiek priester nu ook niet anders doen dan abortus veroordelen, ook als de staat dat niet (meer) doet en onder omstandigheden toestaat. Misschien een rare vergelijking, maar je snapt wat ik bedoel.

Gelukkig zijn er ook mensen met een eigen geweten. En zonder gezin natuurlijk.

Vader of moeder met een gezin was natuurlijk soms bang voor de wraakacties of lot van kinderen als zij wegens onderduikhulp gedeporteerd zouden worden.....
  maandag 21 oktober 2013 @ 22:17:41 #7
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132413521
Bump, Viajero.
pi_132418588
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:26 schreef Veldkamp het volgende:
Wel een vreemde titel altijd "Rechtvaardige onder de Volken", alsof de niet-joden (Volken, Goyim) doorgaans "onrechtvaardig" of crimineel zouden zijn op enkele uitzonderingen na....

Zo denken Joden over ons hoor.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:22:19 #9
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132423626
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 23:55 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik hoop toch dat die nogal paranoïde en racistische opvattingen, als ze zo bestaan, worden geüpdate binnenkort......

Het is bovendien in het licht van zoveel joodse collaborateurs/verraders die hun eigen volksgenoten uitleverden of keurig aanmaanden en in het licht van joodse kapo's in de kampen en barakken niet heel realistisch voor de tijd van WO2.....

Hopelijk kan het voorbeeld van de pastoor van Manen, in een tijd zonder politieke correctheid en uit ware naastenliefde die zelfs het eigen leven riskeerde, met zijn huishoudsters en kapelaans een bijdrage leveren aan toenadering en meer wederzijds respect.

Toch jammer dat zoveel andere priesters en kloosterzusters deze onderscheiding niet meer kregen van Yad Vashem. En sommigen wijzen het af, zoals de Egyptische arts en diplomaat die midden in Berlijn tijdens de oorlog vervolgde joden hielp, maar nu niets uit Israel wil accepteren noch ontvangen.
pi_132427304
quote:

In de ogen van een hoop joden is dat ook zo natuurlijk. Niet-joden zijn er enkel om slaven en pakezels van de joden te zijn.

http://www.jta.org/2010/1(...)-exist-to-serve-jews

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 11:53:50 ]
pi_132428159
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 23:55 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Zo denken joden niet :)
pi_132428206
Een deel van de familie van mijn oma hebben het overleefd door katholieke boeren. Erg dankbaar voor
pi_132428544
quote:
Goy ( meervoud Goyim) oftewel een "niet-jood" betekent "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de Torah het heeft over "Goy"(niet-jood) spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat "Goy Kadosh" (Heilige Volk) spreekt ze over de eigenschap van liefde voor je naaste. Niks meer niks minder.

De auteur van de Torah beschrijft de relatie tussen mens en G'd in een stijl zoals de Midash. Maar de zelfstandig naamwoorden zijn natuurlijk gebasseerd op objecten in deze wereld, zoals Egyptenaren, Babylon, Ezel enz. Er wordt dus met de objecten van deze wereld de hogere wereld beschreven.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:36:49 #14
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132466347
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:22 schreef Skillsy het volgende:
Een deel van de familie van mijn oma hebben het overleefd door katholieke boeren. Erg dankbaar voor
Mooi getuigenis, Skillsy. Het was dan ook alleen Paus Pius XII (volgens de SD en RSHA in Berlijn: "vuile spreekstem van de joodse oorlogsmisdadigers") die zijn stem verhief en opriep tot daden van de Barmhartige Samaritaan voor elke vervolgde. De kersttoespraak van 1942 al. Overigens maakte de paus natuurlijk geen onderscheid tussen hulp aan joden of aan vervolgde zigeuners, Polen of bedreigde politieke dissidenten. Allen moesten geholpen worden.

Volgens Daniël Goldhagen en Abe Foxman (zelf gered door een katholieke Litouwse) kan jouw reddingsverhaal dan ook niet kloppen.

Duitsers, katholieken en andere Europese volken blijven eeuwig collectief schuldig wegens de Sjoa. Geen vergiffenis te geven noch mogelijk, aldus deze machtige heren die ook de filmindustrie inspireerden tot talloze films met eerroof, leugens.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 10:39:44 #15
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132466418
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:33 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Goy ( meervoud Goyim) oftewel een "niet-jood" betekent "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de Torah het heeft over "Goy"(niet-jood) spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat "Goy Kadosh" (Heilige Volk) spreekt ze over de eigenschap van liefde voor je naaste. Niks meer niks minder.

De auteur van de Torah beschrijft de relatie tussen mens en G'd in een stijl zoals de Midash. Maar de zelfstandig naamwoorden zijn natuurlijk gebasseerd op objecten in deze wereld, zoals Egyptenaren, Babylon, Ezel enz. Er wordt dus met de objecten van deze wereld de hogere wereld beschreven.
Dank je, allemaal mooi.

Maar ik ken voldoende Talmoed-commentaren. Waar men spreekt over Edom en Egypte, bedoelt men de Katholieke Kerk - die ouder is dan de Talmoedgeschriften.

Er bestaat een enorme vijandigheid tegen het Christendom en de Christenen, los van moderne discussies over zionisme, in de Talmoed.

Dat heeft, naast het afgescheiden bestaan, de afkeer en vooroordelen bij heidense en christelijke volken (Gojim) doen ontstaan....

Gelukkig is het iets dat ik kan relativeren, maar dat kon men niet in de tijd van het Nationalisme (1820-1945).
pi_132466502
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:29 schreef Veldkamp het volgende:
Onrechtvaardige wetten zijn geen geldige wetten.
Dus de belastingwet geldt niet voor mij, wil je zeggen? Ik vind het namelijk ook onrechtvaardig.
pi_132468248
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:36 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Mooi getuigenis, Skillsy. Het was dan ook alleen Paus Pius XII (volgens de SD en RSHA in Berlijn: "vuile spreekstem van de joodse oorlogsmisdadigers") die zijn stem verhief en opriep tot daden van de Barmhartige Samaritaan voor elke vervolgde. De kersttoespraak van 1942 al. Overigens maakte de paus natuurlijk geen onderscheid tussen hulp aan joden of aan vervolgde zigeuners, Polen of bedreigde politieke dissidenten. Allen moesten geholpen worden.

Volgens Daniël Goldhagen en Abe Foxman (zelf gered door een katholieke Litouwse) kan jouw reddingsverhaal dan ook niet kloppen.

Duitsers, katholieken en andere Europese volken blijven eeuwig collectief schuldig wegens de Sjoa. Geen vergiffenis te geven noch mogelijk, aldus deze machtige heren die ook de filmindustrie inspireerden tot talloze films met eerroof, leugens.
Wat?
pi_132468477
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:39 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dank je, allemaal mooi.

Maar ik ken voldoende Talmoed-commentaren. Waar men spreekt over Edom en Egypte, bedoelt men de Katholieke Kerk - die ouder is dan de Talmoedgeschriften.

Er bestaat een enorme vijandigheid tegen het Christendom en de Christenen, los van moderne discussies over zionisme, in de Talmoed.

Dat heeft, naast het afgescheiden bestaan, de afkeer en vooroordelen bij heidense en christelijke volken (Gojim) doen ontstaan....

Gelukkig is het iets dat ik kan relativeren, maar dat kon men niet in de tijd van het Nationalisme (1820-1945).
Vooral stormfront en radio Islam sites lezen. Je hebt je mening al klaar voor je uberhaubt in de mondelinge leer hebt verdiept.

Veldkamp: er bestaat geen joodse nationaliteit noch joodse volk!! Dat het jodendom/Christendom/ Islam , de nazi's en zionisten en iedereen in de wereld dat wel denken heeft allemaal grond in onze egoisme.

En ik heb je al meedere keren gezegd: de Torah is geschreven voor Israel, en dan laat ik weer aan jou wat hiermee bedoeld wordt.

Je hoeft de Torah niet te begijpen. Er is maar 1 wet in de wereld : de wet van de Liefde
pi_132468820
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 10:39 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dank je, allemaal mooi.

Dat heeft, naast het afgescheiden bestaan, de afkeer en vooroordelen bij heidense en christelijke volken (Gojim) doen ontstaan..
Even ter verduidelijking er zijn wel regels aan hoe de teksten uit te leggen of beter gezegd vier niveaus daarvan : PaRDeS. Anders zou natuurlijk ieder flapdrol even kunnen gaan uitleggen wat zus en zo betekend.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 13:06:54 #20
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132471054
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:54 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Vooral stormfront en radio Islam sites lezen.
Hoe kom je daar nu weer bij? Dit is nogal een beschuldiging door jou.

quote:
Je hebt je mening al klaar voor je uberhaubt in de mondelinge leer hebt verdiept.
Ik heb mij er historisch in verdiept. Er zijn talloze getuigenissen, ook van bekeerde voormalige rabbijnen en yeshivastudenten die Christenen werden doorheen de eeuwen (uit overtuiging).

quote:
Veldkamp: er bestaat geen joodse nationaliteit noch joodse volk!!
Dat zeg ik ook niet, toch?
quote:
Dat het jodendom/Christendom/ Islam , de nazi's en zionisten en iedereen in de wereld dat wel denken heeft allemaal grond in onze egoisme.
Eens, misschien. Toch ben ik het er wel mee eens dat het Jodendom ook een volk is, een etnisch-religieuze entiteit of eenheid. Dat toch wel, hoor.

quote:
En ik heb je al meedere keren gezegd: de Torah is geschreven voor Israel, en dan laat ik weer aan jou wat hiermee bedoeld wordt.

Je hoeft de Torah niet te begijpen. Er is maar 1 wet in de wereld : de wet van de Liefde
Dat is zand in mijn ogen strooien. Werkt niet.

De uitleg van de Talmoed en de 'verdoezelende' termen voor Kerk en Christendom zijn heel bekend.

Dat heeft gewoon met kritiek op religieuze vooroordelen te maken. Ik zeg daarmee niet dat er direct een enorm gevaar is, maar het kan misschien mentaliteitsverschillen verklaren. Want veel seculiere of liberale joden nemen de Talmoed en Torah toch wel heel symbolisch en vaag aan.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 13:07:25 #21
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132471077
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat?
Lees het nog eens? :* :6 :7
pi_132475968
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 13:06 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nu weer bij? Dit is nogal een beschuldiging door jou.
Eens in de zoveel tijd komt er weer een lap tekst gehaald van sites waarin men zegt hoe de talmoed spreekt over 'niet-joden'
[..]

quote:

Ik heb mij er historisch in verdiept. Er zijn talloze getuigenissen, ook van bekeerde voormalige rabbijnen en yeshivastudenten die Christenen werden doorheen de eeuwen (uit overtuiging).
En wat zegt die getuigenissen van ex joodse rabbijnen/ravs en studenten over de Talmoed? Laat ik het zo zeggen: wat zegt het Jodendom en het Christendom over de Talmoed?

quote:

Eens, misschien. Toch ben ik het er wel mee eens dat het Jodendom ook een volk is, een etnisch-religieuze entiteit of eenheid. Dat toch wel, hoor
Omdat? Hebben ze een hakeneuzen?? En wat is het 'Jodendom' dan? Heb je over het huidige Jodendom, of het Jodendom van 200 jaar geleden? Daar zit namelijk een wereld van verschil. En hoe herken je iemand die lid is van het Jodendom? Die noem je dan een Jood, maar waarom zijn mensen die het huidige Jodendom praktiseren een entiteit en Volk en Christenen weer niet?? En wat zijn beerkde Joden naar het Christendom dan? Joodse Christenen? En wat zijn bekeerde Christenen tot het Jodendom? Een Volk? Kan ik dan ook Chinees worden?

quote:

De uitleg van de Talmoed en de 'verdoezelende' termen voor Kerk en Christendom zijn heel bekend.
Ja klopt, je leest niks anders op Islamtische en Christelijke sites. Maar jij hebt het van exRabbijnen en wat zeggen deze uitspraken van ex rabbijnen nou over de Talmoed?

quote:

Dat heeft gewoon met kritiek op religieuze vooroordelen te maken. Ik zeg daarmee niet dat er direct een enorm gevaar is, maar het kan misschien mentaliteitsverschillen verklaren. Want veel seculiere of liberale joden nemen de Talmoed en Torah toch wel heel symbolisch en vaag aan.
Het Jodendom /Christendom en iedere flapdrol kan zoveel zeggen , maar zegt de Torah dat daadwerkelijk? Zijn meningen van huidige rabbijnen , priesters pauzen wel valide en aanneembaar om als juist gezien te worden? En waarom neem je dat klakkeloos aan , zonder eerst zelf te onderzoeken?En over voordelen gespreken, strooi je die nu niet zelf rond?

[ Bericht 3% gewijzigd door Skillsy op 23-10-2013 15:32:29 ]
pi_132476028
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 13:07 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Lees het nog eens? :* :6 :7
Veel negativiteit over het Jodendom en de Kerk wordt opgehemeld.

Maar waarom klopt mijn verhaal niet over de familie van mijn oma?
  donderdag 24 oktober 2013 @ 19:46:21 #24
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132523578
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 15:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Veel negativiteit over het Jodendom en de Kerk wordt opgehemeld.

Maar waarom klopt mijn verhaal niet over de familie van mijn oma?
Dat verhaal klopt wel.... ;)

Ik maakte gewoon een sarcastische omkering(sversie) ervan... Maar je begreep mijn sarcasme niet... ;)
pi_132524350
Leuke symboliek enzo maar hij heeft er dus geen fuck aan.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')