Ik neem aan dat je met je 1e opmerking doelt op de 7,2 coins al in mijn bezit? Of op de te minen coins?quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de vrijstellingsgrens voor vermogen maakt het natuurlijk niet uit, je hoeft het dan niet op te geven.
Inkomsten minus kosten is winst, dat voer je op als overige inkomsten.
Het "via een kennis" is trouwens het dubieuze deel van dit verhaal.
Wat ik uit de gevonden informatie heb begrepen, is dat bitcoins ook gezien worden als vermogen. Dus als zodanig opgeven, met de waarde in euro's op 1 januari. Nou kan de belastingdienst natuurlijk nooit zien of en hoeveel bitcoins je hebt, maar op een gegeven moment wil je er wss echt geld voor, en dan wordt het dus wel zichtbaar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:10 schreef Hoplahopla het volgende:
Het lijkt mij pas vermogen als het daadwerkelijk in euro's omgezet is. Maar misschien vergis ik me daar hard in.
Interessant vraagstuk idd. En het draait om best een aardig bedrag .. ¤20000 ga ik niet verdienen met minen, dus als het in box 3 valt betaal ik eigenlijk niets. Maar de 39% in box 1 is best veel .. En het enige wat ik doe is een dienst kopen.quote:
De bitcoins zelf vallen in box 3, dat lijkt mij niet heel lastig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Interessant vraagstuk idd. En het draait om best een aardig bedrag .. ¤20000 ga ik niet verdienen met minen, dus als het in box 3 valt betaal ik eigenlijk niets. Maar de 39% in box 1 is best veel .. En het enige wat ik doe is een dienst kopen.
Precies mijn gedachte.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:14 schreef Yreal het volgende:
[..]
De bitcoins zelf vallen in box 3, dat lijkt mij niet heel lastig.
De vraag is een beetje of de computers die voor jou staan te draaien een bron van inkomsten generen. Ik zou zeggen van niet, omdat het nogal speculatief is of je er nou daadwerkelijk geld mee gaat verdienen.
Box 3 is ook inkomstenbelasting.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:16 schreef probeer het volgende:
[..]
Precies mijn gedachte.
(maar als ik er inkomstenbelasting over betaal, kunnen de bitcoins toch niet meer in box 3 vallen?)
Ja ok. Ik zeg het verkeerd .. inkomsten uit arbeid vs inkomsten uit sparen of beleggen.quote:
Jawel, als je werkt en 200.000 verdient en 50.000 daarvan spaart, gaat die 50.000 euro weer mee in box3 in het jaar daarna.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja ok. Ik zeg het verkeerd .. inkomsten uit arbeid vs inkomsten uit sparen of beleggen.
Als het minen gezien wordt als arbeid, zal het dus belast worden in box 1. Dan kunnen de bitcoins toch niet meer gezien worden als inkomsten uit sparen en beleggen (box 3)?
Ik mine zelf ook Bitcoins met 60Ghash/s hashrate.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:15 schreef probeer het volgende:
Nu bedenk ik me zonet ..
Ik koop een dienst, in dit geval 200 GH hash rate. Ik weet op het moment van kopen echter nog niet hoeveel bitcoins ik ga minen (dit is afhankelijk van mijn snelheid tov andere miners) en hoeveel die bitcoins waard zijn. Is dat dan niet gewoon een vorm van speculatie / beleggen?
Holy fuck, belasting op sparen is echt een enorme naaistreek. Beleggen snap ik nog, maar dit is eigenlijk belachelijk en dubbelop.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jawel, als je werkt en 200.000 verdient en 50.000 daarvan spaart, gaat die 50.000 euro weer mee in box3 in het jaar daarna.
Bedank maaiveld-Nederland maar.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Holy fuck, belasting op sparen is echt een enorme naaistreek. Beleggen snap ik nog, maar dit is eigenlijk belachelijk en dubbelop.
Ik begin morgenquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik mine zelf ook Bitcoins met 60Ghash/s hashrate.
Dat levert momenteel nog 0.11 Bitcoin per dag op.
In jouw geval levert dat (met 200Ghash/s) nu nog 0.38 Bitcoin per dag op, over 2 weken nog maar 0.28 Bitcoin per dag, over 4 weken nog maar 0.19 Bitcoin per dag.
Ik zou me dus niet te druk gaan maken over wat je er aan over houdt maar eerder aan wat het je kost om te minen.
De clue is dus, dat als die winst niet is meegenomen in de inkomstenbelasting, je het verlies dan uiteraard ook niet meeneemt...quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In jouw geval levert dat (met 200Ghash/s) nu nog 0.38 Bitcoin per dag op, over 2 weken nog maar 0.28 Bitcoin per dag, over 4 weken nog maar 0.19 Bitcoin per dag.
Ik zou me dus niet te druk gaan maken over wat je er aan over houdt maar eerder aan wat het je kost om te minen.
1e week niets (ik heb m afgelopen jaar gratis meegenomen naar tomorrowland), daarna momenteel ~¤32 per week per 100Ghquote:
Neem aan dat je in een pool van 't een of ander zit dan, maar als je 't solo zou doen met 60 Gh/s, vind je dan nog ooit een block?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Precies. Het is mijns inziens zo simpel als wat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de vrijstellingsgrens voor vermogen maakt het natuurlijk niet uit, je hoeft het dan niet op te geven.
Inkomsten minus kosten is winst, dat voer je op als overige inkomsten.
In theorie kan je met solo minen nog een blok van 25 Bitcoins vinden maar in een pool minen geeft stabielere inkomsten. Het kan wel een jaar of langer duren voor je zo'n blok solo vindt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 10:50 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Neem aan dat je in een pool van 't een of ander zit dan, maar als je 't solo zou doen met 60 Gh/s, vind je dan nog ooit een block?
Maar dit vormt waarschijnlijk geen bron van inkomen voor de inkomstenbelasting, dus TS hoeft helemaal niks op te geven.quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:50 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies. Het is mijns inziens zo simpel als wat.
Hou je inkomsten en uitgaven bij. Volgend jaar geef je in april op hoeveel je overhield. Als het negatief was, mag je het aftrekken. Als het positief was, moet je betalen.
Ik denk niet dat je ermee wegkomt te zeggen dat je verlies gemaakt hebt op je "investering" en dat als consument mag aftrekken...quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:50 schreef Hallmark het volgende:
Als het negatief was, mag je het aftrekken.
ligt aan de omstandigheden van het geval.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:19 schreef hugecooll het volgende:
Mag je dan ook aanschafkosten van de computers aftrekken van de belasting?
Niet? Ik dacht gewoon "inkomsten uit overige werkzaamheden", en gemaakte kosten mag je uiteraard aftrekken daar.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je ermee wegkomt te zeggen dat je verlies gemaakt hebt op je "investering" en dat als consument mag aftrekken...
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Het is of het één, of het ander:quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:33 schreef RemcoDelft het volgende:
@hierboven: maar geen negatieve winst!
Voorbeeld dan maar: 1000 euro inkomsten met 3000 euro kosten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:41 schreef eriksd het volgende:
- De belastingdienst ziet het als bron van inkomen met als gevolg aftrek van kosten
Je punt?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voorbeeld dan maar: 1000 euro inkomsten met 3000 euro kosten.
Dat hangt af van:quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:31 schreef Edensnator het volgende:
Bitcoins waren alleen voordelig voor de early adopters. Bitcoins mijnen kost je geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |