quote:van imdb:
,,Je denkt dat het niet kan gebeuren. Je bent op weg naar je werk en ineens ben je terug in de jungle.'' Vrijwel al Spielbergs films gaan over angst, maar nooit verfilmde hij deze rauwer dan in zijn debuut Duel (1971). Een autoritje naar een afspraak buiten de stad ontaardt in een duel op leven en dood met de auto als wapen.Het begin van de film (oorspronkelijk gemaakt voor televisie en met 16 minuten verlengd voor de Europese bioscoop) is meteen prachtig. De camera verwijdert zich van een garagedeur en draait in één lang shot de oprit van een huis af, een buitenwijk in. Terwijl het perspectief ter hoogte van de koplampen van de auto blijft, gaan we richting snelweg. Minutenlang heb je geen idee van de auto, noch van de bestuurder. Het geluid is een talkshow op de autoradio. Je ziet alleen de weg en het landschap voorbijkomen. Tot je heel even vanaf een heuvel een rode personenauto ziet en nog weer later zijdelings een eerste blik op de man achter het stuur mag werpen. Als de chauffeur inhoudt voor een vuile tankwagen (met het woord 'ontvlambaar' op de achterkant), zie je hem voor het eerst in het gelaat. Hij haalt de wagen in en kijkt door de achteruitkijkspiegel. De vrachtwagenchauffeur is onzichtbaar door de smerige ruit. Een tijdje later haalt de tankwagen hem weer in. De bestuurder van de personenauto krijgt het warm en gaat langzamer rijden.
Dan doemt de tankwagen weer voor hem op. Hij haalt opnieuw in en stopt kort daarna bij een benzinestation. De vrachtwagen volgt. De chauffeur van de rode auto belt zijn vrouw. Pas dan krijgt hij een naam - Dave Mann (een bijna tekstloze rol van Dennis Weaver; beter bekend als McCloud) en weten we iets van zijn achtergrond.
Dan is de film al meer dan 20 minuten bezig, maar voortdurend boeiend omdat met prachtige opnamen langzaam het conflict tussen tankwagen en personenauto (een Plymoth Duster 1970) duidelijk wordt. Na het tanken kan Mann de strijd niet meer afdoen als toeval of misverstand. Het is een escalerende oorlog om het vege lijf die pas zal eindigen met de vernietiging van een van de partijen. Maar nooit komt Mann - de mens als automobilist - te weten waarom de tankwagen ('jaws on wheels') het op hem heeft voorzien. Spielberg verfilmde in één lange achtervolging het gevaar dat elke autoforens iedere dag weer bedreigt, als het dunne laagje van de beschaving breekt.
quote:AANRADER
Just When You Thought It Was Safe to Go Back on the Highways...DUEL is Spielberg's JAWS of the highway, a raucous nascar race of a film that was "made for TV". Usually, the phrase made-for-TV makes me ill, but Universal TV executives had no clue what they had here. It was so good, the film got its fitting recognition in Europe, where it was released theatrically. Spielberg's own idol, director David Lean, praised the film's suspense and excitement. A testimonial from Sir David Lean is enough to get any career going. DUEL begins from the point of view of a driver, and never lets up. The fear Dennis Weaver encounters consists not only of the monster truck itself, which is on an unexpected death chase, but of the inability to see who (or what) is behind the wheel.
It seemed like a great episode of THE TWILIGHT ZONE, and Rod Serling would've been proud. Speed kills and you may never pass a slow truck on the highway again after seeing this. There is no character development, no humor, no identifiable characters, but in this case, who cares? It is only 90 minutes long and Spielberg's goal is to make you tired. To make you experience what this everyday salesman is going through for NO apparent reason. Besides a shark in the ocean, I really can't think of another more frightful situation to be in.
The truck itself is sinister looking, almost resembling one from RAIDERS OF THE LOST ARK. The only remnant of a human being in the truck is an arm. The arm waves much like the hitch-hiker in the famous TWILIGHT ZONE episode. Weaver is cheesy and silly looking in his Peter Fonda-esque shades, but it is a sign of the times. You don't necessarily find yourself rooting for him to escape alive. Basically, you are held prisoner by Spielberg's web of suspense, and stay wide-eyed the entire time. Great fun to watch on big or small screen.
Vanavond op de tv bij de BBC om 0:25
TechXP
quote:Na vijf minuten was hij al saai..... jaja
Op zondag 15 februari 2004 23:10 schreef Jig het volgende:
Volgens mij is dit een uber saaie kutfilm die ik ooit na 5 minuten weg zapte.
quote:
Op zondag 15 februari 2004 23:10 schreef kinky_queen het volgende:
ik vind het z'n beste film, er is zelfs iemand die hem op dvd heeft...
quote:Ja, 't is wat als je ADHD hebt
Op zondag 15 februari 2004 23:10 schreef Jig het volgende:
Volgens mij is dit een uber saaie kutfilm die ik ooit na 5 minuten weg zapte.
Fantastische film, met als leuk detail... Op de koplamp van de vrachtwagen zijn 17 kerfjes te zien.
quote:ik ken zelfs iemand die erg jaloers is...
Op zondag 15 februari 2004 23:50 schreef scanman01 het volgende:[..]
ik wil hem wel ruilen voor de laatste film die ik heb gezien
Voor de liefhebbers van begintijd Spielberg: kijk ook vooral Sugarland express uit 74 eens, een erg uit de hand gelopen achtervolging met auto's
quote:Volgens mij een vrij normale man hoor. Ik mag toch hopen dat 9 van de 10 mannen op die manier zouden reageren als zoiets zou gebeuren.
Op maandag 16 februari 2004 15:53 schreef kamagurka het volgende:
Ik heb hem weer even bekeken en OMG!! wat is die david mann een whooz, wimp en dork tegelijk! Ontzettende kleun wordt (terecht) gepakt door psycho on wheels, zou de titel ook kunnen zijn.
quote:Het is echt een burgermannetje hoe ie wordt neergezet. Zijn vrouw zeikt hem af en vindt hem een whooz, hij is te bang en stom om iemand te vragen of hij de bestuurer is van die truck en begint de verkeerde dan te beschuldigen, waarna ie op zijn flikker krijgt (figures). Hij is eigenlijk bang boven de 60 miles/uur te rijden..etc etc.. Gewoon zo'n totaal imbecielig gewoontemannetje
Op maandag 16 februari 2004 17:05 schreef scanman01 het volgende:[..]
Volgens mij een vrij normale man hoor. Ik mag toch hopen dat 9 van de 10 mannen op die manier zouden reageren als zoiets zou gebeuren.
quote:Die vond ik dan weer zwaar minder..
Op maandag 16 februari 2004 15:53 schreef kamagurka het volgende:
Voor de liefhebbers van begintijd Spielberg: kijk ook vooral Sugarland express uit 74 eens, een erg uit de hand gelopen achtervolging met auto's
quote:Enige film waarin ik goldie hawn kan tolereren
Op maandag 16 februari 2004 19:14 schreef SODA het volgende:
Die vond ik dan weer zwaar minder..
quote:Ik denk dat dat ook de bedoeling is.
Op dinsdag 17 februari 2004 13:51 schreef sweek het volgende:
ik had ook pas laat in de film echt het gevoel dat het om leven en dood ging...
spoiler:
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 15:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vind alleen 1 slordigheidje in het stuntwerk op het eind:spoiler:
Als de truck het ravijn indendert (dus nog voor hij over de rand gaat) staat de linkerdeur open. De chauffeur is er dus uitgesprongen. Da's jammer.
Gewoon de R1 kopen en thuis even een backup maken, die dan automatisch regio vrij isquote:Op zaterdag 14 augustus 2004 12:14 schreef Lambiekje het volgende:
Any ideas wanneer deze fantastische film op R2 komt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |