DX11 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:18 |
Deel 5 van de Saab-liefhebbers topic, tevens mijn tweede keer dat ik een nieuw deel open ![]() De Saabs van Johnb52 ![]() ![]() Saab 9-3 van eXplorer1 ![]() Saab 9-3 van Delano.888 ![]() Saab 9-3 SE van Descendent: ![]() Saab 9-3 SE van Fer ![]() Saab 9-5 Estate van swollywood ![]() Saab 9000 van Paladijn: ![]() Saab 9-3 SS van Nairua ![]() Saab 9-3 SS van Leandra: ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door DX11 op 21-10-2013 12:00:37 ] | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:20 |
Jammer dat Jelke net zijn BSR heeft verkocht! | |
DX11 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:20 |
Laatste posts:
| |
DX11 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:21 |
Ik heb trouwens de TT wat aangepast, nu gaat met nieuwe topics automatisch het nr omhoog enz. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:25 |
Goeie TT. Welke uitlaat gaat t worden? | |
DX11 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:27 |
Degene die het goedkoopst is op de sloop ![]() | |
djkoelkast | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:17 |
Die van mij is anders afgekeurd vorige week. Bandenkarkas zichtbaar, of ik even 300+ euro wil neertellen voor 2 (!) nieuwe banden Ja want "speciale maat" en "erg duur, zoek maar op internet" Gedaan en morgen gaan er voor 100 euro minder 2 nieuwe onder die ook nog eens beter uit tests komen. Ben er wel klaar mee. Moet ook koplampen opnieuw laten stellen (blijkbaar hebben ze dat niet goed gedaan vorige keer na het polijsten van mijn lampen) en er moeten nieuwe richtingaanwijzerlampjes in want het oranje folie is er af ofzo. Ah en remmen gaan aan de beurt zijn, maar daar zoek ik even advies in want dat was ook nog 350 euro, maar was geen afkeurpunt voor nu, dus remmen: nieuwe nemen of laten refurbishen? Schijnt dat er deels roest op zit, maar nog niet meer dan waar hij voor afgekeurd zou worden. Refurb is natuurlijk goedkoper dan nieuw. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:41 |
Wat voor banden heb je? En ook wat voor auto? Remmen zijn redelijk belangrijk bespaar daar niet op! | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:43 |
Alsof die zo goed zijn ![]() Beter wacht je totdat ie er vanonder valt en koop je dan een goede mooie? Trouwens als je een.bsr koopt, en later je auto weg doet omdat ie niet meer goed is kan je die bsr nog voor goed geld verkopen hoor! | |
Leandra | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:45 |
Staat de mijne nou nog niet in de OP? ![]() | |
djkoelkast | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:47 |
9-5 uit 2003 met 225/45 R17 Remmen zijn belangrijk, maar ze doen het nu nog prima, alleen voor de APK is het een aandachtspunt dus volgend jaar ben ik de lul. Wederom, want ook vorig jaar al 2 nieuwe banden, olie, oliefilter, luchtfilter, koplampen polijsten. Ohja ruitenwissers 44 euro ex BTW ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:45 |
Ik neem aan dat je nu ook nieuwe olie hebt gedaan? Want dat is wel ERG belangrijk. Ik heb 4 nieuwe bandjes op de 9-3 gezet. Zelfde maat. De 225/45/17 is een van de meest gangbare maten. Dat van de Lul valt mee, ligt er aan waar je ze bestelt. Ik heb nog wel een voordelig adres. Ruitenwissers moet je ook zelf kopen. Bij de garage zijn ze altijd duur. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:48 |
Bij polijsten van de koplampen hoeven ze er niet uit. Waarom zullen ze dan gesteld moeten worden? Voor mijn bandjes was ik ook 550 kwijt. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:56 |
Schijven en blokken achter: http://www.neobrothers.co(...)1h7s1our62gopo5io0h3 Schijven en blokken voor: http://www.neobrothers.co(...)1h7s1our62gopo5io0h3 | |
djkoelkast | zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:12 |
Nee natuurlijk niet, ik rij nog geen 6000 km per jaar. Volgend jaar maar weer. | |
djkoelkast | zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:12 |
Maar het moet er ook op en af, denk dat daar het meeste geld in zit. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:18 |
Welke remmen moeten nou vervangen worden? Ik gok dat je t in n half uurtje wel gewisseld hebt? Voor of achter maakt weinig uit. | |
JohnB52 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:19 |
Juist bin die korte stukjes is olie verversen belangrijk. Onderhoudsinterval is 1 jaar of 10.000 kilometer, wat het eerst komt. Wel volsynthetische, 10w40 is prima. Van een normaal a-merk [ Bericht 5% gewijzigd door JohnB52 op 19-10-2013 23:42:02 ] | |
eXplorer1 | zondag 20 oktober 2013 @ 00:21 |
10w40 is bijna altijd half syntheet, 5w40 is bijna altijd vol syntheet | |
JohnB52 | zondag 20 oktober 2013 @ 00:24 |
Toch heb ik 10w40 van Mobil erin gemikt ![]() | |
djkoelkast | zondag 20 oktober 2013 @ 00:39 |
Ik heb geen volsynthetische maar Castrol Magnatec, die werd geadviseerd door de Saabspecialisten. Al een heel vraagstuk over gehad, maar ik ga het niet elk jaar doen. | |
djkoelkast | zondag 20 oktober 2013 @ 00:39 |
Achter, maar ik kan dat niet zelf, dat moet ik laten doen en dat kost 350 euro zeggen ze. | |
JohnB52 | zondag 20 oktober 2013 @ 00:44 |
Dan moet je t zelf weten, maar Saab zelf adviseert volsyntheet. | |
JohnB52 | zondag 20 oktober 2013 @ 00:46 |
Dan bestel je die schijven en blokken op de site die ik je gaf, en laat ze bij een andere garage monteren. Max een uur werk hoor. http://photo.platonoff.co(...)5_rear_brakes_fixed/ Kijk hier maar hoe moeilijk t is. | |
djkoelkast | zondag 20 oktober 2013 @ 00:46 |
Magnatec is weer speciaal geschikt voor korte stukjes ofzo. Staat op die saab site ook waar ze allemaal onderdelen verkopen, heb het nog nagevraagd, ook op het Saabforum. Al hebben ze toen ook tests gedaan bij Radar of Kassa: olie nooit vervangen zou zelfs beter zijn, maar dat zal ik maar niet gaan testen ![]() | |
djkoelkast | zondag 20 oktober 2013 @ 00:48 |
Ik heb het gereedschap ook niet etc. Een uur werk, wat kost dat tegenwoordig? Ik heb echt geen benul. Ik rij graag in auto's en ik weet waar alles zit en hoe het werkt, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Ik kom het liefst zo weinig mogelijk in garages ![]() | |
JohnB52 | zondag 20 oktober 2013 @ 01:01 |
Ik betaal om precies te zijn 50 euro per uur, bij een Saab specialist ( en die staat er niet met een stopwatch bij te meten) | |
DX11 | zondag 20 oktober 2013 @ 09:51 |
Post even overnieuw, dan zet ik hem er morgen in beloofd. | |
Leandra | zondag 20 oktober 2013 @ 10:06 |
![]() | |
Fer | zondag 20 oktober 2013 @ 12:39 |
De rekening van me nieuwe turbo binnen. 1300 voor een turbo van Hoet, 8 uurtjes arbeid, vloeistoffen en btw. Ze zullen die 8 uur er vast wel mee bezig zijn geweest incl het leegspoelen van de intercooler die vol olie lag en daarna schoonrijden van me uitlaat. Maar toch schrikken... en nu zijn me di-module, bdp-sensor en brandstofpomp nog orgineel. | |
JohnB52 | zondag 20 oktober 2013 @ 13:41 |
Was ik er ook voor kwijt. Dan wel een td-04 en olieleidingen er in. Heb ook n nieuwe di, brandstofpomp en bdp zijn naar mijn weten nog orgineel. Pomp is maar 70 euro, bdp ongeveer 85. | |
Fer | zondag 20 oktober 2013 @ 15:12 |
Ja twijfelde over de TD04, zeker omdat icm met de automaat en veel lage snelheidsritjes ik hem zowiezo wat slomig vindt reageren. Boven de 80 lijkt ie echter met de nieuwe turbo een stuk vlotter te zijn geworden. Bij Turbo's Hoet worden ook nieuwe olieleidingen meegeleverd, dat wel. | |
DX11 | maandag 21 oktober 2013 @ 11:54 |
Of beetje aangepast, heb even 1 foto per auto gedaan anders werd het zo vol. Descendent je plaatje werkt niet meer als je er weer in wilt link dan even een nieuw plaatje ![]() En was het nou wel of niet een SE? Leandra je staat er in ![]() | |
JohnB52 | maandag 21 oktober 2013 @ 11:56 |
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=126778 Zoek maar n plaatje uit! @ Leandra, opmerkelijk model 9-5 heb je zeg! ![]() | |
DX11 | maandag 21 oktober 2013 @ 12:00 |
Top, gedaan Dat heb ik er bij gezet, het is dus een 9-3SS? Ik heb geen idee en google werkt niet mee en het nummerbord was ook al niet zichtbaar ![]() ![]() | |
Leandra | maandag 21 oktober 2013 @ 12:08 |
Lol, het is idd een 9-3SS (Arc in de Launch uitvoering) ![]() En hij heeft morgen een uitje: een dagje Haaima ![]() | |
Fer | maandag 21 oktober 2013 @ 13:00 |
Hoe rijdt eigenlijk een 900 classic, tegenover een gm900/9-3? En hoe schelen ze kwa onderhoud? | |
Descendent | zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:43 |
Ah; hier waren jullie! Ik heb weer allerlei leuk spul in de Saab gezet / laten zetten / besteld om erin te zetten. Veerpootbrug versterkt voor; dubbele stabi's achter; T7 intercooler, Aero stuur, carbon voor op raamlijsten en.... en.... | |
DeUitverkorene | zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:42 |
Ik hoor er nu ook bij, 'k heb een 9-3 SS aangeschaft in de Linear uitvoering, en mijn Skoda Citigo ingeruild. Erg blij mee! De 1.8t is een heerlijke motor. Nog wel wat werk aan m'n Saab, maar dat komt wel goed. ![]() ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:50 |
Welkom! Wat moet er aan gebeuren? Het is trouwens een 2 liter turbo, die 1.8 is om de anderen voor de gek te houden ;-) | |
DeUitverkorene | zondag 27 oktober 2013 @ 00:08 |
De motor 'heet' toch 1.8t of zit ik er helemaal naast? Het is het 150pk blok. Voor wat betreft het werk: • Nieuwe koplamp rechts, die is dof. Links is in juli door de vorige eigenaar vervangen • Airco vullen • Antenne mist, dus die plaatsen • Polijsten! 10 jaar wasstraat heeft 'm geen goed gedaan • Interieur goed reinigen Dat wil ik zo snel mogelijk doen. Daarnaast zijn er voor de komende tijd nog meer klusjes, maar het ligt eraan hoe lang ik de auto wil houden: • Aux-aansluiting realiseren • Xenon inbouwen • Carkit inbouwen • Knopjes op het dashboard vernieuwen (een aantal is de lak vanaf) Niks schokkends denk ik zo | |
swollywood | zondag 27 oktober 2013 @ 00:19 |
Dat is een hele stap, van een boodschappenkar met 60/75 pk naar een Saab met 150 pk. ![]() Dit heb ik gedaan met een Mr. Handsfree Stereoboomm. Dat is een FM Transmitter maar niet eentje die in de ether uitzend en dus kans op storingen geeft, maar aangesloten zit tussen de antennekabel en werkt met een gepatenteerde schakeltechnologie. Op het moment dat je hem aanzet met de schakelaar is het geluid te ontvangen op de vooraf met dipswitches ingestelde frequentie. Ik moest er nog wel een paar verloopstekkertjes bij halen bij de plaatselijke elektronicazaak aangezien er een andere antennestekker aan zit dan aan de Saab. ![]() | |
Leandra | zondag 27 oktober 2013 @ 00:52 |
Wat een verschil, van zo'n veredelde UP! naar een 9-3 SS ![]() Dat is way UP! | |
DeUitverkorene | zondag 27 oktober 2013 @ 11:51 |
De stap was inderdaad erg groot, in alle opzichten. Vooral ook omdat m'n Skoda net een jaar oud was, en nog geen 20.000 km op de teller had staan. Deze heeft wel 'iets' meer ![]() Qua comfort is het natuurlijk niet te vergelijken, wat een stap zeg. Heerlijk! De Mr. Handsfree Stereoboomm is inderdaad het soort oplossing wat ik in gedachten heb, en nog goedkoop ook. Nice! | |
JohnB52 | zondag 27 oktober 2013 @ 12:21 |
Saab heeft een aux kabel te koop voor de 9-3ss. Carkit kan je ook een parrot mki9200 nemen, zit alles op. Koplamp kan je ook laten polijsten. Xenon zou ik niet doen. Staat niet mooi (je hebT ook xenon koplampen voor de 9-3ss, maar die zijn nogal prijzig. Knopjes kan je los kopen. Zou je naar een Saab garage moeten gaan. Die kunnen dat voor je bestellen | |
bokkepoot | zondag 27 oktober 2013 @ 12:27 |
In die kapotte 9-3 van het vorige topic is uiteindelijk geen nieuw blok gekomen. De lagerschalen zagen er zo uit. ![]() Cilinder 3 had een mooi krasje op de lagerschaal.. Nieuwe lagers en verse olie erin gegooid en hij rammelt nu niet meer... ![]() | |
DeUitverkorene | zondag 27 oktober 2013 @ 15:10 |
Carkit zie ik wel, heeft niet erg veel haast. Ik bel bijna nooit in de auto, kan dus ook wel op speaker als het nodig is. Koplamp heb ik zelf ook gepolijst, maar ik denk niet dat die net zo mooi wordt als de gloednieuwe. Voor ¤130 is een nieuwe denk ik wel een goede investering. Xenon komt er wel in, waarom zou dat niet mooi staan? De knopjes kan ik wel eens vragen, daar heb ik weinig haast mee ![]() | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 18:24 |
Omdat de koplamp daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Daar hebben ze Xenon koplampen voor gemaakt :-) http://www.jendvandenbosc(...)-saab-9-3-sportsedan Let niet op de prijzen, die zijn nogal aan de hoge kant. Hier een gewone koplamp: http://www.jendvandenbosc(...)2007-art-nr-12799350 Zal wel een beetje aan mij liggen, maar ik zet ook geen xenon in mijn Saab, gewoon om dat dat er niet in hoort, ik ga voor orgineel :-) (Behalve als het om onderstel of motorische tuning gaat) [ Bericht 48% gewijzigd door JohnB52 op 28-10-2013 18:30:53 ] | |
DX11 | maandag 28 oktober 2013 @ 18:37 |
Mensen, ho, stop. Osram night breaker plus h4. ![]() http://forum.landrovernet(...)t-Breaker-Plus-bulbs (er zijn niet echt hele goede yt filmpjes van) Dit heb ik, en holy crap wat is dat een verademing. Ok, ik heb zelf nooit xenon gehad, maar wel eens mee gereden, en ik moet zeggen, dit komt aardig in de buurt. Ik zweer er bij en wil never nooit meer andere lampjes. En dat voor 15 euro op ebay!! Geloof me alsjeblieft, koop dit ipv xenon, je houd zoveel geld over, en het resultaat is boven je verwachtingen, let maar op ![]() Iedereen die naast me heeft gezeten met deze lampen aan heeft ze vervolgens zelf ook gekocht, het is echt heel erg goed. Het licht is trouwens wel heel erg wit ipv geel, maar ik persoonlijk vind dat alleen maar fijn. [ Bericht 8% gewijzigd door DX11 op 28-10-2013 18:48:17 ] | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 18:42 |
Oja, als je aftermarket xenon er in zet, moet je ook langs de dealer om dat in de boordcomputer via Tech2 in te stellen, anders krijg je storingen :-) | |
swollywood | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Interessant! Ben ik wel het dubbele kwijt aangezien er in een 9-5 H7 zit met aparte pitten voor dimlicht en groot licht. ![]() ff op e-bay kijken. ![]() | |
DX11 | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Dan nog is het vele keren goedkoper dan xenon ![]() | |
bokkepoot | maandag 28 oktober 2013 @ 19:52 |
Ik heb ook nightbreakers in mijn auto's gehad en vind het wel meevallen wat ze doen. Een goeie Xenon set doet echt veel meer dan zo'n setje imho.. | |
DX11 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:00 |
Ook de plus? Ik heb mijn Saab gekocht met gewoon gele (waarschijnlijk goedkope) peertjes, en na de nightbreakers er in gedaan te hebben was ik echt verbaasd over hoe groot het verschil was! En ik heb dus xenon gezien, maar kreeg zelf het idee dat dat niet/nauwelijks beter was dan de nightbreakers! | |
djkoelkast | maandag 28 oktober 2013 @ 20:55 |
![]() De Saab is ongedeerd ![]() | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:34 |
Pfff je liet me schrikken! | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:36 |
Te weinig olie(druk)? Heb je t carter er nog van onder gehaald? | |
Leandra | maandag 28 oktober 2013 @ 22:50 |
Ja.... vervangen van een kapotte Xenonlamp; ¤ 150,= ![]() (paar euro meer, maar ik heb de rekening zo niet bij de hand). Maar goed, in die van ons zit het wel origineel af fabriek. Ik zou daar niet zelf mee gaan klieren, onder andere vanwege het kalibreren van de lampen iedere keer als je ze aanzet. Je wilt echt niet per ongeluk met te hoog afgestelde Xenon rijden, dat is misdadig. | |
Leandra | maandag 28 oktober 2013 @ 22:51 |
Pfieuw. | |
bokkepoot | maandag 28 oktober 2013 @ 22:55 |
Waarschijnlijk te weinig olie..... carter er ook onderuit geweest en netjes schoongemaakt. ![]() Mod 6 zit er nu ook op en de eerst volgende olie wissel gaat de carter er ook onderuit om te checken. | |
djkoelkast | maandag 28 oktober 2013 @ 22:58 |
Ik schrok ook, maar die schutting viel er echt nèt naast. Het VW'tje had ook niet echt wat trouwens, geloof een heel klein ondiep krasje. | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 23:58 |
Klopt, zijn speciale Osram lampen, zijn in loop der tijd goedkoper geworden. Eerst waren ze inclusief montage 200 euro. Maar gaan, als t goed is, stuk langer mee. | |
JohnB52 | maandag 28 oktober 2013 @ 23:59 |
Wat n troep he! Zat de zeef ook helemaal dicht? | |
JohnB52 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:18 |
![]() Al een tijdje geen upgrades gedaan op de 9-3, Volgens mij is dit wel een mooie? | |
eXplorer1 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:13 |
geef mij maar xenon, de 9-3 OG met goede koplampen kunnen xenon perfect hebben, ik heb een erg goede lichtbeeld, wel 4500K want blauw is pauperig op een Saab. Delano, als jij mijn verlichting ziet dan heb je gelijk spijt dat je niet gelijk xenon erin getrapt hebt. | |
eXplorer1 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:15 |
Je hebt toch een OEM onderstel? zo ja, gooi er eerst een B6/B8 setje onder met koni veren. strakke veerpootbrug op een (versleten) OEM onderstel heeft geen nut. | |
DeUitverkorene | dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:47 |
Zo, nieuwe koplamp is gekocht. Toch maar een originele unit, hopelijk ontvang ik die donderdag. Vrijdag een vrije dag dus lekker knutselen! | |
Descendent | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:27 |
Yup (uit ervaring spreekt) Ook met OEM onderstel trouwens. ![]() | |
bokkepoot | dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:40 |
Best smerige meuk inderdaad. Nee de zeef was nog best schoon... | |
2cv | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:03 |
Zijn de stuurhuishoezen van mijn Saab 99 uit 1984 zonder stuurbekrachtiging links en rechts gelijk ? En van welke merken kan ik beter geen onderdelen kopen ? Ik heb gehoord dat Moog nogal slecht is ... | |
Descendent | zaterdag 2 november 2013 @ 00:41 |
![]() Zo; dat was wel nodig. Ondertussen ook: Saab tuners dumpvalve, grotere intercooler+slangenset, aero stuur, en nog wat klein spul. | |
JohnB52 | zaterdag 2 november 2013 @ 08:24 |
Alles in stapjes. Komt trouwens een gewone set dempers onder, met Aero veren. Uiteraard de ophangingsrubbers ook vernieuwen. Zag ook dat de stuurbekrachtigingsleiding flink verroest was, dus die kan ook nog wel eens lek gaan... | |
DeUitverkorene | zondag 3 november 2013 @ 14:28 |
Afgelopen week flink wat werk verzet aan de 9-3, ik ben erg blij met het resultaat. Donderdag is de airco gevuld (die was helemaal leeg...) en nu is standje vrieskist weer mogelijk, mooi! Ondertussen heb ik ook gemerkt dat m'n achterbanden gecupt waren, dus die heb ik gelijk laten vervangen. Wat een rust aan boord - niet eens meer het geluid van kapotte wiellagers en geen trillende bijrijdersstoel meer naast me. Heerlijk! ![]() Vrijdag heb ik het blauwe Schaab (hij moet toch een bijnaam hebben) ook gewassen en het logo achterop gepolijst. Ze zijn nu beide 'gewoon' metaal. Dat vind ik minder mooi dan het echte logo, maar mooier dan een half afgebladderde. Misschien toch maar eens vervangen? In m'n interieur had ik ook wat kale knopjes zitten. Eigenlijk wou ik ze vervangen, maar sinds ik dat plan toch had: een heleboel kranten erbij en een spuitbus mat-zwart. Zonder lettertjes, maar veel mooier dan het was. Ook hier ben ik tevreden mee. ![]() ![]() ![]() Vervolgens verder gegaan met het grootste project: de koplamp vervangen. Na het losschroeven van 9 schroefjes en het openen van een stuk of 6 plastic sluitingen kwam de bumper er enorm simpel vanaf. Het losmaken van de koplamp was vervolgens ook echt een peulenschil. De nieuwe unit zat er binnen no-time in. ![]() ![]() ![]() ![]() Ook staat er een nieuwe antenne op (die miste) en heb ik de spulletjes besteld om aux in te gaan bouwen. Gaat de goede kant op als je het mij vraagt! [ Bericht 2% gewijzigd door DeUitverkorene op 03-11-2013 14:37:04 ] | |
JohnB52 | zondag 3 november 2013 @ 16:12 |
Wat een verschil, die koplampen! | |
djkoelkast | zondag 3 november 2013 @ 16:15 |
Mijn deur (bestuurderskant) gaat opeens veel stroever dicht dan normaal, waar kan ik het euvel het beste zoeken? | |
DeUitverkorene | zondag 3 november 2013 @ 16:21 |
Dat was hard nodig! Maakt de auto jaren jonger ![]() | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 16:54 |
CHECK ENGINE lampje KUT Toch naar huis kunnen rijden, kreeg hem onderweg niet uitgelezen. P1110, bleek een slangetje los te zitten. Pfew, opgelost. Ik vind wel dat die slang helemaal vooraan (zit een 1cm dikke luchtslang die naar achter het motorblok loopt) behoorlijk poreus is, misschien die maar eens vervangen. En er voor gezorgd dat ik hem voortaan gewoon via mijn telefoon kan uitlezen ![]() | |
JohnnyKnoxville | maandag 4 november 2013 @ 16:57 |
Die brandt bij mij nu ook weer, gebeurde een maand of 2 geleden ook. Niks te merken bij rijden, toch maar even naar garage, was inderdaad een klein minislangetje (te klein voor slangklemmetje). Code uit laten lezen, slangetje vast en systeem gereset. Klaar. Wel jammer dat je daarvoor naar de garage moet. Hoe werkt dat uitlezen via telefoon? | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 17:02 |
Ik heb een bluetooth ODB reader gekocht een tijd geleden, die koppel ik via mijn Android-telefoon (schijnt op iOS niet te werken) en via een gratis tooltje, ODB Doctor geloof ik, kun je dan de code uitlezen. Google helpt je opweg wat die code betekent, op het Saabforum staat zowat alles. Daarna kun je ook het check engine lampje weer uitzetten met hetzelfde tooltje. Als het na het bevestigen van het slangetje niet meer terug komt kun je er vanuit gaan dat dat het was (gezien de P1110 de enige code was, vacuumkleppen schijnen gepaard te gaan met meerdere codes). | |
Descendent | maandag 4 november 2013 @ 18:25 |
Geen paniek! Heb tijden met lampje aan gereden in mn vorige Saab; was een LPG met 320000 op teller toen ik m verkocht. Meestal weinig aan de hand; lambda sonde was t bij mij geloof ik. Maar wel goed om ff te checken; al hoewel niet per sé bij de dealer, waar ik vandaag 8 euro kon aftikken voor een miezerig carterventilatierubbertje.... (is niet veel geld, maar wel veel geld voor een ding van 1,5 bij 1,5 centimeter.. ![]() Dat poreuze slangetje waar jij t over hebt; loopt die naar de Dumpvalve? moet je ff siliconen slangetje voor bestellen bij bijv. Saabtuners. Kost geen drol en scheelt veel. | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 18:50 |
Ik lees hem graag zelf uit, toen ik hem kocht bleek de DI cassette nooit vervangen te zijn (was teruggeroepen), kon in Engeland een nieuwe op de kop tikken voor weinig (met wèl het goede partnummer). Heb ik ook allemaal zelf kunnen fixen voor een fractie van de garagekosten. Het losse slangetje was overigens verder prima. Poreuze slang zit voor net iets rechts van het midden aan een ijzeren pijpje vast en gaat dan naar onder. Loopt rechts van het motorblok naar achter en gaat daar in een verdeelstukje. Poreuze stuk zit aan de voorkant van de auto. Ik denk dat hij nog niet lekt (er vanuitgaande dat er lucht door gaat, hij is verder kurkdroog en daarom ook poreus) maar beter vervangen inderdaad, enig idee over welke slang ik het heb ![]() Ik heb maar een foto van een 2.0t gegoogled en het lijkt er wel aardig op. Losse slangetje zat onder dat kapje wat je ziet, dat moest ik er ook af halen om er een beetje bij te komen. ![]() Ik dacht dat het er bij mij een heel klein beetje anders uit ziet, maar die poreuze slang zit op dezelfde plek en loopt dus naar achter. Hij is vrij lang. Enig idee wat voor slang ik dan moet halen? | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 18:56 |
Ja: http://www.saab-tuners.co(...)slang-4mm-blauw-3-5m Bestel die andere ook, dan ben je in een keer klaar | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 18:57 |
Er zitten daar achter een paar aan elkaar he, die zou ik dus allemaal moeten vervangen? Kan er nogal lastig bij ook. Of is die te bestellen slang zo lang dat ik ze er allemaal mee kan doen? 3,5m lijkt me erg lang. | |
bokkepoot | maandag 4 november 2013 @ 19:06 |
Dat waar je poreuze slangetje aan vast zit is je vacuüm slang naar blowoff valve . En je kunt die blauwe slang altijd een stukje afknippen. Bovendien zou ik niet voor blauw gaan, vind ik altijd zo enorm tokkie achtig eruit zien.. | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 19:11 |
Je kan ze er allemaal mee vervangen. Kleur maakt niet uit. Wat jij leuk vind! | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 19:18 |
Wou dat mijn motor er zo schoon uit zag ![]() | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 19:20 |
Schoon? Dit is n nieuwe! | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 19:25 |
Wou dat mijn motor er zo nieuw uit zag ![]() | |
Descendent | maandag 4 november 2013 @ 19:38 |
![]() De slangenkwestie is al uitgelegds. Moet er bij mijn waggel ook nog een paar vervangen. | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 19:56 |
Gewoon zwart, andere kleuren vind ik er niet in passen. Klusje voor komend weekend dus ![]() | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 19:58 |
Ik heb allemaal witte spikkels all over the place. Op mijn blok, accubak, binnenkant van de motorkap, overal. Je veegt ze er wel zo af, iets wat er in is komen waaien of mogelijk iets wat niet helemaal goed is? Of door die losse slang gekomen? | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 20:30 |
Koelvloeistof kan zo opdrogen. | |
Descendent | maandag 4 november 2013 @ 20:31 |
Hoe oud is je accu? Zou gecorrodeerd accuzuur kunnen zijn. (als je accu te oud / warm wordt schijnt accuzuur te kunnen uitzetten, in witte stofvorm naar buiten te kunnen komen. Niet heel ernstig, maar wel tijd voor een neiuwe accu dan. | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 20:34 |
Ik moet minimaal 1 stoel vervangen, is dat te doen, of ga je altijd kleurverschil zien? De bestuurdersstoel kraakt al sinds het begin ontzettend, hoeveel wd40 ik al overal onder heb gespoten. Dus zit aan de binnenkant. Wat zeggen jullie, 1 stoel doen of hele interieur? | |
bokkepoot | maandag 4 november 2013 @ 20:40 |
Trek je stoel eerst eens uit elkaar, misschien kun je het zelf fixen. Scheelt je geld en kopzorgen ![]() | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 20:41 |
Ik wist niet eens dat dat kon zonder hem te slopen ![]() | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 20:45 |
Weet iemand wat er precies aan de binnenkant kan kraken dan? Want het is echt belachelijk gevoelig. Soms als ik stil sta hoor ik hem zelfs kraken DOOR MIJN ADEM. Zo erg is het. | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 20:50 |
Ga jij een gloednieuwe stoel kopen dan? | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 20:54 |
Nee dacht 1tje bij elferink vandaar dat ik vroeg of je dan nog veel kans hebt op kleurverschil wat je niet direct ziet. Is natuurlijk lastig beoordelen als je ze niet naast mekaar kan houden. | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 20:54 |
Accu is ongeveer 2 jaar oud, er zat namelijk een te kleine in, toen heb ik een gloednieuwe gekocht. Accu zit een kap over dus zou raar zijn dat alles elders zit. | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 20:56 |
euhm. Je moet toch naar Elferink toe? Neem aan dat je dat met de Saabdoet? | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 21:02 |
Ja ik ben daar nog nooit geweest ik heb geen idee hoe dat in mekaar zit. Je rijd er dus in met je auto als ik het goed begrijp van jou reactie? Ik dacht je loopt er in en gaat rondzoeken, waarna je wat mee neemt voor je auto. Wat vervolgens op de parkeerplaats misschien niet helemaal de juiste kleur is. Ik ben nog nooit op een sloop geweest ![]() | |
bokkepoot | maandag 4 november 2013 @ 21:11 |
Waarschijnlijk zit het in het frame van de stoel, Haal hem maar eerst eens uit je auto en kijk waar het door kraakt. Sloop stelt niet zoveel voor, meestal meld je waar je naar op zoek bent en dan vertellen ze waar je het kan vinden. Vervolgens mag je het er zelf uit de auto halen en afrekenen bij hun.... | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 21:13 |
Precies, lopend, toch? Dan kan je dus alsnog net de verkeerde tint hebben omdat die ouder/jonger is. | |
bokkepoot | maandag 4 november 2013 @ 21:14 |
Dan vraag je toch eerst even of je mag vergelijken voor dat je koopt? | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 21:17 |
Ja ok haha doen we dat. Maar daarom vroeg ik dus, wat is beter, is er een grote kans dat ik een kleurverschil krijg waardoor ik misschien beter het hele interieur kan doen? | |
bokkepoot | maandag 4 november 2013 @ 21:20 |
Vergelijk maar op de sloop, en als je er echt aan ergert kun je gewoon ook de voorstoelen alleen doen... Wat heb je trouwens? Als je stof hebt zou ik zeggen knal er een leuk leren setje in ![]() | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 21:21 |
Ik heb stof maar ik wil geen leer. | |
JohnB52 | maandag 4 november 2013 @ 22:08 |
Waarom niet? | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 22:12 |
Tja, gewoon persoonlijke voorkeur, vind het serieus minder fijn zitten, ik heb dan ook vrijwel altijd t-shirts aan dus blote armen, en in de zomer is dat gewoon niet tof. Lekker stof voor mij. | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 22:41 |
Ik heb half leer, dat vind ik echt fantastisch lekker zitten ![]() | |
DX11 | maandag 4 november 2013 @ 22:56 |
Ach ik ga er niet eens aan beginnen, ik ben zo onhandig, ik heb nog 3 problemen die ik ook nog ooit moet oplossen, haal er wel een keer iemand bij om alles te doen, zelf gaat toch telkens alles fout wat ik probeer. (En ja ik heb al een hoop geprobeerd). Mijn lijstje wat nog moet gebeuren ![]() Mijn bestuurdersstoel kraakt dus als een malle. Mijn airco is lek. Mijn knipperlicht pookje blijft vaak niet hangen, om hem vast te klikken moet ik vaak 2 a 3x tegen de pook aan tikken/hard duwen. (Ik heb al 3 pookjes geprobeerd daar ligt het niet aan). Mijn versnelling is niet lekker, blijft plakken in de 5 (kost een flinke ruk om hem er uit te krijgen). Mijn tellerlampjes zijn een aantal van op, en ik wil ze graag allemaal ooit voor ledjes vervangen. Dit kan ik allemaal zelf waarschijnlijk niet op lossen, dus ik ga wel eerst sparen en betaal dan een keer iemand om alles te doen. | |
djkoelkast | maandag 4 november 2013 @ 23:43 |
Ik heb ook nog wel wat kleinigheden die gedaan zouden moeten worden Aircokleppen draaien te ver door als je van airco naar niet airco gaat (tik tik tik tik) temperatuurdisplay bestuurder mist soms 1 segment 1 lampje stoelverwarming doet het niet meer Versnellingspookknop zou een nieuwe op mogen Maarja, zulke kleinigheden... | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 11:02 |
Wat vragen die knakkers van Saab-tuners.com voor verzendkosten, weet iemand dat? Ik moét me verplicht aanmelden voor ik het kan zien, zulke spartaanse websites sla ik doorgaans over. | |
eXplorer1 | dinsdag 5 november 2013 @ 11:33 |
Ik weet het niet, maar je kan het aan Gijs vragen (saabforum ,G-ICE) | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 12:01 |
Wat een omslachtig gedoe voor een slangetje ![]() | |
JohnB52 | dinsdag 5 november 2013 @ 12:06 |
Ik dacht 6,95... | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 12:10 |
Vind het een hoop geld voor een slangetje, ik zal in de buurt wel even rondvragen of ze zoiets hebben, wellicht bij de Unishore, heb ik toen ook eens slangen gehaald voor mijn Renault 25 waarvan de stuurbekrachtigingsvloeistofslang kapot was omdat het motorblok en daarmee de dynamo zo ver omhoog kwam bij het optrekken (waarschijnlijk veren helemaal rot) dat hij die doorzaagde. Wat een rotbak was dat, die heb ik heel snel weer ergens ingeruild ![]() | |
JohnB52 | dinsdag 5 november 2013 @ 13:29 |
Ga die slangetjes maar halen.bij de dealer. Ben je flink wat meer kwijt. Ik heb nog niemand horen klagen over een te hoge prijs voor die slangen... Let je wel op bij aanschaf dat het echte siliconen slangen zijn? Gewoon plastic zal smelten. Het is verstandig om alle slangen in 1x te vervangen. | |
JohnB52 | dinsdag 5 november 2013 @ 13:30 |
Lampjes stoelverwarming zijn stervensduur. 6,50 per stuk! | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 13:42 |
Verzendkosten van 7 euro op een slang van 13 euro + geen verzendkosten kunnen zien zonder eerst al je gegevens op tafel te leggen is een nogo wat mij betreft. Prijs van de slang heb ik niets op aan te merken, maar ik ga ze elders bestellen. Het is het lampje achter het 0-1-2-3 dingetje zeg maar, denk niet dat dat zo belangrijk is. Net als dat af en toe missende segment, een vervangend display zal ook wel een vermogen kosten, maar gezien ik de auto toch niet van plan ben door te verkopen laat ik dat gewoon zitten. Die klep die doordraait zal afgesteld moeten worden, maar ik ken helaas geen Saabkenners die in de buurt wonen ![]() | |
JohnB52 | dinsdag 5 november 2013 @ 13:47 |
Gaat natuurlijk om de grootte van het pakket. Display reparatie kan voor rond de 50 euro, of zelf solderen, moet je een lintkabeltje kopen via eBay. Waar woon je? Wie weet ken ik nog een kenner ![]() | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 13:49 |
Den Helder 50 euro vind ik dat ene segment niet waard, hij doet het af en toe wel, af en toe niet, het is alleen bij het 2e cijfer van de temperatuursinstelling van de bestuurderskant. Ik vind het niet zo schokkend ![]() Doordraaiende aicroklep wil ik wel graag gefixt hebben. Ook ben ik niet heel blij met mijn carkit (Parrot bluetooth, doet het wel, maar volume is altijd extreem hard en niet zachter te zetten). | |
JohnB52 | dinsdag 5 november 2013 @ 14:10 |
Ik hoop dat je deze link aan kan klikken? http://www.saabforum.nl/viewforum.php?f=26 | |
djkoelkast | dinsdag 5 november 2013 @ 14:59 |
Ik heb daar ook een account hoor ![]() Ik doelde meer op een Saab-liefhebber, een particulier die me kan helpen. | |
Bassen | dinsdag 5 november 2013 @ 15:27 |
![]() Mijn dagelijks vervoer zo'n Saab rijd toch iets zuiniger als mijn Volvo 240. | |
DX11 | woensdag 6 november 2013 @ 09:06 |
Super koopje! Toch? http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618 http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=2961 | |
bokkepoot | woensdag 6 november 2013 @ 09:37 |
Mits de turbo vervangen is, is dat wel redelijk een koopje. Nadeel is de wegenbelasting, daardoor zal deze ook zo laag aangeboden worden. | |
JohnB52 | woensdag 6 november 2013 @ 09:39 |
Wel de meest basic uitvoering die je kon krijgen! Wegenbelasting is bij alle 9-5 sedans hetzelfde, daar ligt t niet aan. | |
DX11 | woensdag 6 november 2013 @ 09:45 |
Lichtmetalen velgen die er op zitten zijn ook wat waard. Ik vind het een erg nette prijs. | |
bokkepoot | woensdag 6 november 2013 @ 09:46 |
Het is voor die prijs categorie toch wel fors. De mensen in dat budget shoppen willen meestal ook niet teveel kwijt zijn. ![]() | |
DX11 | woensdag 6 november 2013 @ 09:48 |
Misschien is er hier een handige sleutelaar die hem voor 600 mee krijgt en dat er DIK uithaalt aan onderdelen? ![]() | |
JohnB52 | woensdag 6 november 2013 @ 09:56 |
De auto is ook "priced to sell" Normaal zitten ze rond de 1500/2000 afhankelijk wat er aan opties op zit en wat er aan onderhoud is gedaan. | |
JohnB52 | woensdag 6 november 2013 @ 09:58 |
Nou, dus echt iets voor jou! Kan je lekker oefenen met sleutelen. Velgjes kan je voor 150 verkopen. Plaatwerk 50 per stuk. 300 euro, nou en de rest kan je ook wel wat aan verdienen lijkt me... | |
Descendent | woensdag 6 november 2013 @ 18:30 |
Motor, turbo, remmen misschien, SID's..... maar dat is t dan ook wel zo'n beetje denk ik... wat lampen.... | |
DeUitverkorene | zondag 10 november 2013 @ 22:00 |
Ik heb vandaag een Stereoboomm in m'n 9-3 gebouwd. Om een aux-aansluiting te realiseren wordt de Stereoboomm tussen de antennekabel gezet. Let wel: bij een 9-3 SS is dat absoluut niet plug & play. Het is erg veel werk om dit ingebouwd te krijgen - ik raad het je eigenlijk niet aan. (Had ik toch maar even verloopstekkertjes moeten halen in plaats van solderen?) Uiteindelijk zag het dashboard er zo uit:![]() Vervolgens is de geluidskwaliteit absoluut niet meer dan acceptabel. Maar het zit er nu in en ik ben er blij mee. En voor nog geen 2 tientjes moet ik misschien ook wel niet zeuren! ![]() | |
JohnB52 | zondag 10 november 2013 @ 22:06 |
Mooi dat t werkt! Maar je wist toch ook al dat er kant en klare setjes te koop zijn? ![]() | |
swollywood | zondag 10 november 2013 @ 22:11 |
Ik heb hem met verloopstekkertjes van de lokale elektronicazaak aangesloten in mijn 9-5 en dan is het wel redelijk plugandplay. Ik zet wel het uitgangsvolume van mijn telefoon op maximaal in mijn player-app en dan heb ik niets te klagen over de kwaliteit. Ik heb hem tegelijk ingebouwd met mijn parrot carkit dus kon toen wel in 1 moeite door. ![]() | |
DeUitverkorene | dinsdag 12 november 2013 @ 09:03 |
Hoe kant en klaar bedoel je? Het meest kant en klare dat er bestond moest bij de Saab dealer via de Tech II worden aangemeld - dat zou 3 keer zo duur uitkomen. | |
JohnB52 | dinsdag 12 november 2013 @ 10:31 |
http://www.jendvandenbosc(...)nr-32000104-32000102 Ja als iets wat je zelf hebt gemaakt voor 20 euro (en een hoop werk) dan is dit natuurlijk 3x zo duur... | |
DeUitverkorene | dinsdag 12 november 2013 @ 13:15 |
Of dit achteraf het beste idee was: vast niet. Ik zou de rest van de wereld inderdaad aanraden om jouw link te volgen! | |
djkoelkast | dinsdag 12 november 2013 @ 13:32 |
Misschien iets minder chique, maar met een fractie van de prijs + niks in te bouwen zou ik zoiets overwegen: http://www.popelectronics(...)adapter-clp-003.html Of gewoon een mp3 speler in cassettevorm: http://www.popelectronics(...)-mp3-cassette10.html | |
JohnB52 | dinsdag 12 november 2013 @ 13:38 |
Om eerlijk te zijn: nee, dat werkt echt niet goed! Geluidskwaliteit is echt belabberd. | |
djkoelkast | dinsdag 12 november 2013 @ 13:41 |
Ben ik niet met je eens, het is natuurlijk wel een goedkope oplossing, maar het klinkt behoorlijk goed als je tapedeck in orde is. | |
Bassen | dinsdag 12 november 2013 @ 14:48 |
Hulde ![]() | |
DeUitverkorene | dinsdag 12 november 2013 @ 22:38 |
'Helaas' heb ik een hele nieuwerwetse CD-speler... | |
JohnB52 | dinsdag 12 november 2013 @ 23:06 |
Cassette gaat alleen werken bij een 9-5 en sommige 9-3's... | |
JohnB52 | dinsdag 12 november 2013 @ 23:10 |
http://www.saabdocs.com/Dutch/instructions/32000102nl.pdf How hard can it be? Bewaar deze website wel ff, staan veel,handige beschrijvingen in! | |
djkoelkast | dinsdag 12 november 2013 @ 23:11 |
Ik heb de originele cd/cassettecombo. Fijne speakers zitten er in. Als ik de radio zou vervangen moet ik ook de versterker en speakers vervangen, ik laat het lakker zo ![]() 9-5 heb ik dus | |
Bassen | dinsdag 12 november 2013 @ 23:16 |
Ja zo is het niet moeilijk. Maar zo'n 9-3 is niet te vergelijken met je doorsnee auto. In mijn Saab ligt het vol met optische kabels wat niet zeer makkelijk is om mee te werken. Verder moest voor de carkit bijvoorbeeld ook heel wat verzet worden, kost iets van 4uur om in te bouwen. | |
JohnB52 | dinsdag 12 november 2013 @ 23:32 |
4 uur als je het zelf doet? Maar dat linkje die ik je gaf is voor je 9-3ss of estate | |
Bassen | dinsdag 12 november 2013 @ 23:42 |
Ja dan heb ik het zelf gedaan, maar ik denk dat ze bij de Saab dealer het ook niet binnen 3 uur geklaard zullen hebben. Lijsten bij de voorruit moeten eraf en in mijn geval zit de display ingebouwd in het asbakje. Op de afstandsbediening na kun je dus niet zien dat er een carkit inzit. (was bekend met de site) | |
JohnB52 | woensdag 13 november 2013 @ 07:25 |
Zo lang je maar plezier hebt in het zelf klussen aan de auto is daar niks mis mee! En bespaart je ook nog flink wat geld als je het goed doet! | |
Descendent | woensdag 13 november 2013 @ 22:07 |
Klussen aan je waggel is best leuk ja; heb al heel wat versleuteld (deels laten doen) aan mn 9-3. Mijn laatste projectje a 4 stuks: ![]() | |
DX11 | maandag 18 november 2013 @ 21:18 |
Ik was laatst gigantisch geïrriteerd over mijn krakende stoel en overwoog dus een nieuwe stoel/nieuw interieur. Ik had al meerdere mailtjes gestuurd en wilde bijna deze week een nieuwe stoel gaan kopen. Maar ik dacht, ik vraag het gewoon nog even snel op saabforum ook. Wat bleek nou, het was de riem buckle (?) die kraakte, een heel klein beetje wd-40 erin en het hele probleem is opgelost. En daar loop je je dan een jaar lang aan te irriteren ![]() Gofferdomme ![]() Wat ben ik blij dat ik geen nieuw interieur heb gekocht ![]() | |
bokkepoot | maandag 18 november 2013 @ 22:49 |
![]() ![]() | |
eXplorer1 | dinsdag 19 november 2013 @ 15:02 |
Zo zie je maar, troubleshooten kan een hoop schelen (hint hint hint) ![]() | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 19 november 2013 @ 15:03 |
De riembuckle? Bedoel je daar waar je je riem vastklikt? | |
DX11 | dinsdag 19 november 2013 @ 15:13 |
Jep die kraakte dus ipv de stoel. Ik weet nog wel dat ik het zo vreemd vond dat hij altijd kraakte tijdens het rijden maar niet toen ik er op stond te springen bij de garage ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door DX11 op 19-11-2013 18:30:16 ] | |
JohnB52 | woensdag 20 november 2013 @ 12:48 |
http://www.saabsunited.co(...)fied-in-holland.html Paar nieuwe Saabs in Nederland voor typegoedkeuring voor de EU.... | |
DX11 | woensdag 20 november 2013 @ 12:51 |
Geweldig. Ik hoop echt de rest van mijn leven Saab te blijven rijden, ben er zo blij mee ![]() | |
JohnnyKnoxville | woensdag 20 november 2013 @ 13:01 |
Wel opmerkelijk dat er nog steeds een GM-motor in zit tijdens de type goedkeuring. Als die nog verwisseld zou moeten worden kun je de keuring opnieuw doen, ergo: de GM-motor blijft? | |
Fer | woensdag 20 november 2013 @ 19:57 |
Tuurlijk blijft die GM motor. Tis nou niet alsof er zoveel moderne motoren zijn voor de EU markt. VAG,Fiat,PSA/BMW,Renault/MB,Ford en het is niet alsof ze nou voor elkaar onder doen. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 3 december 2013 @ 17:55 |
Ze maken eerst de 'oude meuk' op dus, daarmee is kennelijk de typegoedkeuring gedaan. Met de nieuwe motoren moet neem ik aan dan weer gekeurd worden. | |
Fer | dinsdag 3 december 2013 @ 18:11 |
Volgens mij kun je zonder Diesel in dat segment niet de nodige omzetten halen, ieder geval niet in EU, ondanks de verbeterde turbo-benzine motoren. Misschien met een superefficiente hybride oplossing, die zich niet cvt-achtig gedraagd. Vraag me wel af wat ze erin zouden stoppen. PSA/BMW blok, VAG, Fiat? | |
JohnB52 | dinsdag 3 december 2013 @ 18:52 |
Ik denk blokken van BMW, waren ze al eerder van plan? | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 18:52 |
Das best duur, toch? | |
bokkepoot | dinsdag 3 december 2013 @ 18:53 |
Valt wel mee, versnellingsbakolie kost per liter ongeveer 15-20 euro... En er gaat meestal wel een liter of 4 in.. | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 18:54 |
Oh dat wist ik niet. Moet dan maar. (Voor de zekerheid voor de winter, ze begint wat schor te klinken in de kou ![]() | |
JohnB52 | dinsdag 3 december 2013 @ 18:55 |
Nee is wel normale prijs, ook incl arbeid. | |
Z | dinsdag 3 december 2013 @ 19:00 |
De voorkap van mijn rechter spiegel is verdwenen. Is daar nog gemakkelijk aan te komen (9-3 uit 2001)? | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:13 |
Tja voor een eerste auto als 23 jarige is al het onderhoud (te) duur ![]() | |
bokkepoot | dinsdag 3 december 2013 @ 19:18 |
Doe het dan zelf ? Zo moeilijk is een beetje olie vervangen niet.. Tis alleen een vrij smerig klusje | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:20 |
Heb geen oprit of garage oid en langs de straat vind ik maar niks. En daarnaast is de olie zelf al dus bijna even duur blijkbaar. Ik klaag ook niet, ik had alleen de kosten onderschat voor ik aan Saab begon ![]() | |
JohnB52 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:30 |
Jahoor. Welke kleur? | |
JohnB52 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:31 |
Tsja, dan zal elke andere auto (behalve een nieuwe) wel te duur zijn voor je? | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:37 |
Het is ook voornamelijk de wegenbelasting/hoog verbruik enz. En de eerste onderhoud heb ik gedaan bij de Saab dealer. Dat was dom, kostte me wat te veel geld.. | |
bokkepoot | dinsdag 3 december 2013 @ 19:50 |
Je rijdt toch een 9-3? Die rijden toch 1 op 12/1 op 13? | |
DX11 | dinsdag 3 december 2013 @ 19:52 |
Jaa daag. 11,3l op 100km zit ik nu op. Ik zit vrijwel nooit op de snelweg helaas. En als ik er zit is het file ![]() | |
bokkepoot | dinsdag 3 december 2013 @ 19:58 |
Sodekneiter, wat meer buitenwegen rijden dan ![]() | |
Z | dinsdag 3 december 2013 @ 20:17 |
![]() | |
JohnB52 | dinsdag 3 december 2013 @ 23:51 |
Dan zou je even de kleurcode op moeten zoeken, staat of onder de motorkap, of in je bestuurdersdeur. Anders bij een autolakspecialist een spuitbusje op kleur laten maken. Wel je auto meenemen natuurlijk. Dan kan je ieder kapje laten spuiten. | |
DX11 | woensdag 4 december 2013 @ 11:03 |
Mooi man de 2014 9-3.![]() ![]() Wel beetje overdreven die 2 uitlaten ![]() | |
JohnB52 | woensdag 4 december 2013 @ 11:08 |
Een Aero heeft altijd 2 uitlaten toch? | |
DX11 | woensdag 4 december 2013 @ 11:09 |
Oh wist ik niet. Staat zo suf op een Saab vind ik. Het zal nooit een sportwagen zijn. Ja tenzij de Aero-X ooit gemaakt gaat worden maar denk t niet ![]() | |
eXplorer1 | woensdag 4 december 2013 @ 11:30 |
Ik vind het juist wel mooi, het laat de auto zeggen "ik zie er mischien wat saai uit maar ik ben echt niet saai" ![]() | |
DX11 | maandag 9 december 2013 @ 15:47 |
Vraagje, (hoe lang) moet de motor aanzijn om versnellingsbak olie te vervangen / doorspoelen? Ik heb namelijk net dat laten doen, en het viel me op dat de cd op nr 9 stond terwijl ik hem inleverde op nr 1. Beetje vreemd toch? | |
JohnB52 | maandag 9 december 2013 @ 17:19 |
2 vragen. Automaat of handbak Welke cd? | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 17:20 |
Bij mij staat de radio altijd uit als ik m weer ophaal na onderhoud, maar misschien hebben ze hem niet uitgezet? Komt het aantal uur arbeidsloon overeen met de speeltijd van nummer 1 tot nummer 9? | |
Fer | maandag 9 december 2013 @ 17:20 |
Help er komt paardehaar uit me uitlaat. | |
DX11 | maandag 9 december 2013 @ 17:21 |
Handbak Zelf gemaakt, nummers zijn allemaal rond de 3 minuten. Dus 32 minuten heeft de radio (motor) minimaal aan gestaan. Vind ik nogal veel voor versnellingsbak olie vervangen. | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 17:24 |
De motor aan of het contact aan? | |
DX11 | maandag 9 december 2013 @ 17:25 |
Ja ik was dr toch niet bij ![]() Dan nog, moet het contact aan zijn om olie te vervangen? Dat is dus mijn vraag. | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 17:25 |
Dat komt uit je katalysator, isolatie... ik schrok me ooit kapot toen ik het voor het eerst zag en heb nog onder de auto gekeken of ik niemand aangereden had ![]() ![]() | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 17:25 |
Dat hoeft misschien niet, maar dat kan wel de verklaring zijn dat je CD-speler op 9 stond. | |
DX11 | maandag 9 december 2013 @ 17:28 |
Ja dat snap ik ![]() Hij was sarcastisch en refereerde naar een klassiek topic. Edit: deze dus: PTA / 5 meter haar in uitlaat Uit: PTA / PTA toppers | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 17:31 |
Maakt het uit of het nodig is of dat zij gewoon je radio niet uitgezet hebben en ze het handiger vonden als hij op contact stond? Oh, dat sarcasme had ik even gemist, maar dat ging natuurlijk over jouw CD-vraag.... | |
DX11 | maandag 9 december 2013 @ 17:32 |
Het maakt me ook niet uit ik klaag niet, ik was gewoon benieuwd of iemand het kon verklaren. | |
JohnB52 | maandag 9 december 2013 @ 17:41 |
Ik was ook sarcastisch, over beide vragen. Hoe kunnen wij nou weten hoe lang die cd duurt, en of alleen t contact aan heeft gestaan, op welke manier ze hebben vervangen,en of ze een proefrit hebben gemaakt? | |
Leandra | maandag 9 december 2013 @ 18:03 |
Proefrit kun je aan de km-stand zien natuurlijk... maar misschien vonden ze #2 een rotnummer en hebben ze die geskipt, idem voor de nummers 4, 5 en 7. | |
Nairua | maandag 9 december 2013 @ 23:46 |
Auto is eindelijk bijna klaar. Alleen krijgt hij de nokkenassen niet afgesteld. Iemand een idee hoeveel uur daar nog in gaat zitten? :/ En dan nog de LPG opnieuw laten installeren en een uitlaat laten maken. Dure kutbak. | |
JohnB52 | dinsdag 10 december 2013 @ 08:24 |
Nee, geen idee hoe lang je daar mee bezig bent, maar wat is het probleem dan met de nokkenassen? Heeft ie daar geen gereedschap voor? | |
Nairua | dinsdag 10 december 2013 @ 13:40 |
Nop. Heb je speciale blokjes voor nodig oid. Maar ik kan me ook best voorstellen dat hij het zat is, ding staat er nu al 5-6 maanden. | |
JohnB52 | dinsdag 10 december 2013 @ 14:52 |
Kan je die niet van a&p cars lenen ofzo? Of staat ie al daar? Eigenlijk moet de garage daar zelf maar voor zorgen toch, als hij zegt n nieuw blok te bouwen. Als ie maar niet probeert zonder die set de boel in elkaar te zetten, want dan gaat t fout. | |
swollywood | zaterdag 28 december 2013 @ 14:15 |
Nu is er naast Night Breaker Plus ook Night Breaker Unlimited: • Up to 110% more light on the road (compared to standard halogen lamps) • Up to 40 m longer beam of light (compared to standard halogen lamps) • Up to 20% whiter light (compared to standard halogen lamps) Ik heb alle lampen aan de voorkant vervangen bij mijn 9-5: 2x H7 Night Breaker Unlimited voor dimlicht, 2x H7 Night Breaker Unlimited voor grootlicht, 2x H1 Night Breaker Plus voor mistlampen en 2x W5W Cool Blue Intense voor stadslicht. Eerst eens op eBay gekeken maar geen zin om 4x verzendkosten te betalen, dus uiteindelijk op de website van één van de aanbieders uitgekomen en daar alles via de webshop besteld. Voor al het bovenstaande in totaal ¤ 69.90 kwijt incl. verzending met DHL/Selektvracht vanuit Duitsland. Net alles er in geklust, vanavond maar eens ff kijken op een buitenweggetje wat het verschil is. ![]() Ook handig van Osram: Een Lamp Configuration Tool waarmee je exact kunt zien welk type lamp je waarvoor nodig hebt voor jouw type auto. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 14:24 |
Gaat die combo ook in een 9-5 2.0t uit 2003? Ik moet sowieso 1 grootlicht vervangen, kan ik net zo goed alles even doen. Ik heb het nog iets goedkoper gevonden (maar kun je alleen zakelijk inkopen). Is dat stadslicht niet blauw dan? Want dat mag niet hè. Ook vind ik dat erg lelijk, maar aan de andere kant heb ik echt nooit stadslichten aan. | |
JohnB52 | zaterdag 28 december 2013 @ 15:55 |
Je hebt je parkeerlichten altijd aan, in combinatie met dimlicht. Alleen parkeerlicht voeren mag alleen bij mooi weer, en dan moet de achterverlichting ook branden. Mijn 9-5 staat nu te koop, heb 2 januari een aankoopkeuring, en mocht die goed uitvallen, is ie verkocht... | |
swollywood | zaterdag 28 december 2013 @ 17:37 |
Volgens de Osram Configuration Tool wel, daar staat 2.0t 110Kw BJ 09.97 - 09.10, die van mij is een 2.0t uit 2000. Het glas van het lampje is wel blauw, maar geeft geen blauw licht. Volgens Osram: En het staat idd, zoals JohnB52 zegt, standaard aan als je je dimlicht aan hebt staan. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 18:20 |
Ok, ik zet hem alleen nooit zelf aan zeg maar. Ik zit sowieso nooit aan mijn verlichting eigenlijk ![]() Staat gewoon altijd op dimlicht. | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 19:19 |
Das me een beetje duur, misschien als het zakt. Heb 15 per setje Nightbreaker Plus betaald via ebay. Ik heb de zekering eruit en hem op uit staan overdag, scheelt weer accu/branduren lampjes. | |
swollywood | zaterdag 28 december 2013 @ 19:28 |
Bij jou scheelt het al weer dat er in een 9-3 H4 gaat, waar dimlicht en grootlicht in 1 lampje zit. Bij mijn 9-5 moet er voor zowel dimlicht als grootlicht apart een H7 lampje in. ![]() Als je nu al Plus hebt zal er niet veel merkbaar verschil in zitten denk ik. 110% en 40m bij Unlimited t.o.v. 90% en 35m bij Plus. H4 Unlimited zit op ¤ 17,14 per setje t.o.v. ¤ 13,88 bij Plus. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 20:36 |
Hier branden er geen lampjes hoor? Ook geen parkeerlicht. | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 20:42 |
Standaard zit er een zekering in en dan brand de volledige verlichting op de uit stand ook, alleen je kan dan groot licht niet vast aanzetten (alleen flitsen). Als je de running lights zekering er uit haalt brand alles alleen op de aan stand, dat heb ik dus en vind ik fijner. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 20:48 |
Ja, dat heb ik, maar bij mij staat hij gewoon op aan, haal ik de sleutel uit het contact is alles uit. Ik heb dus 3 standen aan, stads/parkeerlicht en aan ![]() | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 20:50 |
Ja snap ik maar ik wil niet altijd aan. Ik zet de lampen altijd uit als ik de auto uit zet en vergeet ze nooit aan te zetten indien nodig. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 20:51 |
Lampen horen gewoon altijd aan. Mensen die zonder licht rijden ![]() | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 20:54 |
Wat een onzin, overdag met zon is het echt absoluut onnodige slijtage van de lampjes. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 20:55 |
Je bent met licht aan sowieso beter zichtbaar, ook overdag met zon. Het is nooit onzin. | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 20:57 |
Dat is jou mening. Ik vind het absoluut onzin om op een zonnige dag lichten aan te hebben. Daarnaast is het extra onnodige slijtage. | |
djkoelkast | zaterdag 28 december 2013 @ 21:12 |
jouw is wel met een w en het is geen mening maar een feit dat je met licht aan, ook overdag en in de zon, beter zichtbaar bent. | |
Leandra | zaterdag 28 december 2013 @ 21:27 |
Ik rij altijd met licht aan (zien en gezien worden), maar ik zet wel altijd het licht uit als ik de auto uitzet. En nee, dat slaat nergens op, dan kan ik ze net zo goed aan laten staan, maar voor m'n gevoel is het voor de lampen beter als ze pas aangezet worden als de motor draait.... zo sluit ik de telefoonlader ook pas aan als de motor draait ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:44 |
Bij de Saab gaan de lichten (en radio onder andere) uit als je je motor start. Trouwens echt bullshit dat verhaal van onnodige slijtage en dat het zonde is. Delano gaat dan ook niet door de apk komen zo zonder lampjes ![]() En in sommige landen ben je ook verplicht om altijd verlichting te voeren, en zo zullen er steeds meer landen volgen. | |
Leandra | zaterdag 28 december 2013 @ 21:49 |
Ja, ik weet dat ze uitgaan, maar ik zet het lichtknopje ook op uit.... de Xenon is iig niet aan als hij op uit staat ![]() Misschien hebben we als 2de argument het zuinigheidsissue nog, nou heb ik toevallig bijna 8 jaar geleden de auto van m'n vader gekocht, bij hem stond hij altijd in de garage en hij reed alleen maar in het donker met licht aan, en bij mij stond hij buiten en ik reed altijd met licht aan, en toch reed ik zuiniger met die auto dan hij. Mijn oudste zoon rijdt er nog zuiniger mee trouwens, ook met licht aan ![]() | |
DX11 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:49 |
He wat? Ik kom niet door de apk omdat ik mijn lampschakelaar overdag uit zet? WTF ![]() Je weet dat 90% van de auto's de lampen uit kunnen? Waarom zou ik dat dan niet mogen? | |
eXplorer1 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:52 |
Ik heb al een advertentie lopen op het Saab forum maar ik wil het hier ook kwijt. ik ben opzoek naar de T5 intake pijp (die dus op de turbo (garrett T25) vast zit en naar het luchfilter loopt), als iemand ook de carter-ontluchting zou hebben is dat ook erg fijn. het liefst in de buurt van Amsterdam (50-75km radius) of op de route richting friesland. on-topic, ik heb mijn (xenon) dimlicht ook altijd aanstaan, dat men mij beter ziet is handig en het zal aan mijn reet roesten dat mijn lampjes "slijten" | |
eXplorer1 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:55 |
voor ongeveer die prijs (mischien wat duurder) had je Xenon plus projectoren erin zitten ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 28 december 2013 @ 22:15 |
Die is toch van rubber? Had je mee kunnen doen met de inkoopaktie van EVO. Carterontluchting koop je voor n paar euro bij Elferink. | |
JohnB52 | zaterdag 28 december 2013 @ 22:18 |
Sorry ik had verkeerd gelezen, dacht dat jij je lampen eruit had gehaald ![]() Natuurlijk mag jij dat. Amerikaanse Saabs kunnen dat ook volgens mij. T is voor je eigen veiligheid, die verlichting, als het je om de besparing van een paar lampjes tedoen is, ben je mijns inziens toch verkeerd aan t bezuinigen. Als je flink wilt bezuinigen, zoek dan een goedkope verzekering voor je auto ![]() | |
eXplorer1 | zaterdag 28 december 2013 @ 22:31 |
gedeeltelijk ja, er zit wel een stuk alu aan de turbo (1/3 lengte van een normale cobra). Elferink is wel heel erg ver, als niemand reageert hoop ik dan J&D of Rendcarparts het heeft. (maandag is voorlopig mijn enige optie om de T25 eronder te zetten). | |
JohnB52 | zaterdag 28 december 2013 @ 23:50 |
Ze kunnen t ook opsturen he. Die carterontluchting is toch deze: http://www.saabcarparts.nl/product.php?id_product=3632&id_lang=2 | |
JohnB52 | dinsdag 31 december 2013 @ 14:55 |
Nog gelukt met de slangen en ontluching? Donderdag aankoopkeuring bij mijn 9-5, daarna weet ik of ie weg gaat.... | |
JohnB52 | vrijdag 3 januari 2014 @ 17:27 |
9-5 verkocht... Nu op zoek naar een klassieker. | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 17:55 |
Morgen verwacht ik de nieuwe lampen, nu moet het alleen nog even lampenverwisselweer worden. | |
JohnB52 | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:02 |
Morgenochtend is het lampenverwisselweer, en ook dikkeremschijvenverwisselweer... | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:06 |
Goed. Nu ga ik sowieso weer als een domme idioot gezien worden dat ik dit niet weet, maar ik ga het toch vragen: Waarom verbruikt mijn Saab stationair veel meer dan tijdens het rijden? Op de snelweg met 100 kan ik in het gunstigste geval rond de 8.0l/100km komen te zitten. Maar sta ik lang stil, bij het stoplicht bijvoorbeeld, klimt mijn verbruik richting 13l/100km!! Hoe kan dat? Zou het nou serieus zuiniger zijn om wat gas te geven tijdens het stilstaan? Ik kan me dit absoluut niet voorstellen, dat is toch super onlogisch? | |
JohnB52 | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:41 |
Omdat je dan stilstaat, wel benzine verbruikt, maar geen cm opschiet | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:43 |
Ja dat snap ik ook wel haha, sorry ik wist niet dat hij zo letterlijk rekent. Ik dacht, de verbranding is dan heel laag, toch? Dus moet het verbruik ook laag zijn lijkt me. Maar ik had er niet bij nagedacht dat het zo letterlijk op l/km gaat. Rekenen alle auto's zo? Kan je nooit zien hoeveel benzine je per uur gebruikt ofzo? Dat zou een stuk logischer zijn als je stilstaat ed. Maar de conclusie dat stilstaan meer benzine verbruikt dan rijden klopt dus niet. Dat scheelt al, ik vond het al erg vreemd. | |
Fer | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:53 |
Hij neemt de hoeveelheid brandstof en deelt die door het aantal km. Als je stilstaat verbruikt ie alleen maar, terwijl het aantal km hetzelfde blijft. Tel er bij op, dat een Saab stationair en bij lichte belasting sowieso niet zuinig is. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:56 |
Ok nu voel ik me dus wel erg dom maar ik vind dit echt SUPER onlogisch. Ik wil toch ten alle tijde mijn actuele verbruik kunnen zien, en als ik stilsta verbruik ik per minuut veel minder dan als ik rij, maar toch schiet mijn gemiddelde verbruik als een gek omhoog. Dan vind ik gewoon het hele idee achter dat tellertje onlogisch eigenlijk.. Maargoed het zal wel mijn gedachtekronkel zijn die fout zit nu. | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 21:58 |
Dan zijn de lampen er nog niet, die komen tegen de middag pas ![]() | |
Fer | vrijdag 3 januari 2014 @ 22:02 |
Er zijn merken die bij stilstand omschakelen naar l per uur, maar dan zal je je Saab moeten inruilen. Maar in de basis is een auto om van a naar b te gaan, als ie stilstaat heb je er in principe niet zoveel aan. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 22:11 |
Ik begrijp het nu wel, maar toch vind ik het gigantisch onlogisch. | |
JohnB52 | vrijdag 3 januari 2014 @ 22:37 |
Je kan m ook via bijvoorbeeld een ELM275 Bluetooth dingetje uitlezen en via een app zie je dan je huidige verbruik. | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:23 |
Heb ik altijd in de wagen liggen, als hij eens een lampje geeft kan ik het tenminste uitlezen ![]() | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:25 |
Ik ook ![]() | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:26 |
Ik heb hem ook in de armleuning zitten, niet permanent aangesloten, alleen als ik hem nodig heb. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:26 |
Precies. Die armleuning is verdomde handig. Bij mij ligt er verder nog een lampen/zekeringsetje en een extra micro usb lader. Past allemaal precies ![]() | |
Fer | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:28 |
1 tomtom, vergeten door de vorige eigenaar. Samen met het snoer en het vakje is vol hoor. | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:28 |
30 of 40 zelfgebrande cd's en het 'vasthoudgedeelte' van mijn telefoonhouder zitten er in ![]() Je moet toch wat variatie in muziek hebben zo zonder mp3 en al die luxe. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:29 |
Ik heb een stuk of 20 cd's in de zonneklep rechts, kan je nog makkelijker bij. Zon zonneklep cd houder is bij de action echt 2 of 3 euro ofzo. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:44 |
Wisten jullie trouwens dat de voerstoelen een heel klein zakje hebben aan de voorkant (dus onder je knieholte)? Ik kwam er pas na een jaar achter oid ![]() ![]() ![]() | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:47 |
Dat vind ik echt strontirritant. Gewoon in de armsteun, ik ben die cd's toch na 2x zat ![]() | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:48 |
Daar heb ik altijd wat flyers in zitten die ik wel eens in brievenbussen gooi ![]() | |
Fer | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:56 |
Hebben jullie orginele BT uitlezers of klonen? | |
djkoelkast | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:57 |
De goedkoopste Chinese die ik op eBay kon vinden, maar hij doet alles. | |
DX11 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:58 |
Ebay: http://www.ebay.com/itm/M(...)&hash=item2c796c830c Of had ik nou deze? http://www.ebay.com/itm/E(...)&hash=item48555fe2ef Nouja volgens mij komt het op het zelfde neer. Werkt perrrrrrrfect en kost geen drol. Als het goed is kan je zelfs error codes resetten maar ik heb nog geen codes gehad ![]() | |
JohnB52 | vrijdag 3 januari 2014 @ 23:59 |
Wat moet je nou weer met de blauwe kaart? Gele en rode kaart heb ik altijd bij me als ik een partijtje autovoetbal in topgear style doe, en aan t eind van de wedstrijd heb ik mijn groene kaart nodig... | |
DX11 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:00 |
Trolololol Hij lag eerst in het handschoenenvakje maar die zakjes in de stoelen zijn eigenlijk veel toegankelijker. Maar niemand anders dus die de zakjes pas na een jaar vond? ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:02 |
Ik heb deze gekocht: Super Mini ELM327 V1.5 Bluetooth OBD2 OBD-II Car Auto Diagnostic Scanner Android Via eBay. Een i tje kan je er niet mee uitlezen, want obd1, maar mijn 9-3&9-5 wel. | |
Fer | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:02 |
Zal morgen eens kijken en daarna de blauwe kaart erin stoppen. | |
JohnB52 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:03 |
Jij hebt ook een blauwe kaart? Cool! Nou ben ik toch echt wel benieuwd wat je met die blauwe kaart kan doen! | |
djkoelkast | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:04 |
Die dikke die stoot tegen je been aan (bij de 9-5 in elk geval), ik heb zo'n kleintje. Was toen ik hem kocht wel nog wat duurder, geloof $18 zoiets. | |
djkoelkast | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:04 |
Parkeerschijf? ![]() Die zit achter mijn zonneklep geloof ik. | |
Fer | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:05 |
Proberen om onder een R400AA te ontkomen. | |
JohnB52 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:06 |
Nee dat is een schijf. Delano bedoelt echt een kaart... Zou het de blauwe kaart van GTA V zijn? | |
djkoelkast | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:13 |
De parkeerontheffingen die ik gehad heb waren gewoon wit. Ik mocht altijd op strandopgangen parkeren. Ooit een boete voor gehad omdat die ontheffing niet zichtbaar zou zijn. Ben in bezwaar gegaan, ontheffing zelfs meegenomen, het mocht niet baten. Als de diender de ontheffing niet heeft gezien dan was hij er niet. Einde verhaal. Betalen. Overigens al minstens 10 jaar terug. Maar ik weet niet, parkeervergunning? Invalidenpas? | |
DX11 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:15 |
Probeer je nou echt de grap zo lang vol te houden of begrijp je me echt niet? Ik noem het altijd een blauwe kaart. Overigens als ik blauwe kaart google vind ik oa dit: ![]() | |
JohnB52 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:17 |
Ik had ook een PI gebruikt he... | |
DX11 | zaterdag 4 januari 2014 @ 00:28 |
Sorry die zie ik nooit, zijn ook zo klein ![]() Maar je hield het zo lang vol ![]() BTW doortrekken tot 80 in zn 2e versnelling kan toch makkelijk in onze Saabjes? | |
djkoelkast | zaterdag 4 januari 2014 @ 10:12 |
Ik dacht aan een parkeerschijf, maar JohnB52 was er van overtuigd dat dat het niet kon zijn, want kaart. Ook PI gemist, kan gebeuren ![]() Mijn AX GTI kon ruim over de 100 in z'n 1 nadat 'ie gechipt was ![]() Die kreeg alleen last van typische Franse auto-problemen, dus uiteindelijk weggedaan. | |
Descendent | zaterdag 4 januari 2014 @ 19:53 |
Kloon; ik heb denk ik dezelfde als DJ Koelkast.. ![]() Overigens;de mijne na enige upgrades (Aero spoiler, stuggere en lagere veren, nieuwe 308mm remschijven voor en wintervelgen en... : ![]() | |
Susteren | zaterdag 4 januari 2014 @ 20:16 |
Wat vinden jullie van een 2002+ Saab 9-3 1.8t? En welk model raden jullie aan? | |
Fer | zaterdag 4 januari 2014 @ 20:41 |
Mooie auto, maar geen echte Saab. Ook niet superdegelijk, maar dat vind ik eigenlijk ook niet van me 2000 9-3, teveel Opel invloeden al en gedoe voor emisiegelul. Achteraf misschien liever een 900 classic of 9000 gehad. | |
eXplorer1 | zaterdag 4 januari 2014 @ 21:56 |
Ja kan makkelijk, maar ik schakel zelf liever wat vroeger. | |
Fer | zaterdag 4 januari 2014 @ 23:06 |
Geen idee, nog nooit een handgeschakelde Saab gereden. Ben overigens wel benieuwd hoe dat nou voelt als je in 3 dat gas helemaal onderin legt en die bult koppel voelt komen. Ik krijg gelijk een kickdown namelijk en das toch anders. | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 00:44 |
Dat heet een Saab 9-3ss , of SportSedan. Kan een goede wagen zijn, met als basis een opel motor. 2003 was een probleemjaar, daarna werden ze beter, liefst eentje van 2007 of nieuwer. Hier staat er nog een te koop: http://www.saabforum.nl/saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=3814 | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 00:49 |
En dan stuur je een link van een 2003 ![]() | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 01:04 |
Dat is lomp van mij, ik las daarnet echt 2005! Wat er dus niet staat! Stom! | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 01:13 |
Kan gebeuren, ik vond het al raar ![]() | |
Susteren | zondag 5 januari 2014 @ 01:17 |
Die nieuwe 9-3's zijn erg mooi maar helaas buiten m'n budget. Hoezo was 2003 een probleemjaar? ![]() | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 08:02 |
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11337 Lees dit maar door. Let op, het zijn allemaal liefhebbers, en de meeste wagens can 2003 zullen die problemen nu niet meer hebben. | |
Fer | zondag 5 januari 2014 @ 12:26 |
Voor minder heb je geloof ik een 9-5 met een echte 2.3T Saabmotor erin. | |
Susteren | zondag 5 januari 2014 @ 12:40 |
Hmmm veel kraakjes. En slechte audio is ook niet echt een pluspunt ![]() | |
DX11 | zondag 5 januari 2014 @ 13:44 |
Net een kwartier geprobeerd voordat de cd speler het weer deed. Dat heb ik nog nooit eerder gehad. Komt dat door de kou? (de cd die er in zat was wel koud) | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 13:50 |
De remmen gedaan, volgens mij hebben we het wel goed gedaan:![]() Oud ![]() Beide schroefjes kwamen er makkelijk uit ![]() Nieuwe spul ![]() Klauw eraf ![]() Wielnaaf schoongemaakt nadat de schijf en de stofkap er af waren gehaald, stofkap ging ook zo los ![]() En hup, alles er weer op. Zuiger ook ontroest en ingevet met speciaal vet, uit een blauwe tube van ATE. Daarna de zuiger teruggeduwd met speciaal gereedschap, en er goed op gelet dat de remvloeistof niet overstroomde. Rest van de klauw ook goed schoongemaakt, en met remmenreiniger de schijf ontvet, met schuurpapier de blokjes afgeschuurd tegen t piepen, kopervet op de juiste plaatsen. ![]() Tadaa! Het past makkelijk op 16" staal! Nu nog op zoek naar de goede stofkappen. Want die oude ombuigen was geen succes. | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 14:00 |
Stadslichten zitten er in, maar die grote vervangen heb je volgens mij slangenhanden voor nodig, ik kan nergens echt lekker bij. Ik heb in de handleiding gelezen dat het met klemmetjes zit en ik heb de klemmetjes ook gezien, maar ik krijg ze niet lekker los. Gewoon blijven rommelen of is er een betere manier? Accukap heb ik al verwijderd. | |
Descendent | zondag 5 januari 2014 @ 14:02 |
die stofkappen heb ik eraf laten flexen; heb je hetzelfde setje 308mm van Neobrothers als ik? | |
swollywood | zondag 5 januari 2014 @ 14:20 |
Klemmetjes bovenaan iets opzij schuiven en dan klap je ze zo naar beneden. Links kun je er goed bij, rechts is een gemartel omdat er daar een slang in de weg zit. Links had ik binnen 5 minuten klaar, rechts een kwartier met een hoop gevloek. ![]() | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 15:59 |
Ik heb inmiddels beide buitenste lampen verwisseld, zat heel lang te kloten bij de bijrijderskant omdat het klemmetje aan 1 kant los zat, er helemaal af viel en ik dus dat klemmetje tussen de slangen door moest gaan vissen. Vervolgens had ik de lamp op de kop waardoor hij niet mooi in de schacht wilde schuiven. Gelukkig had ik de andere kant nog niet los gemaakt ![]() Garage heeft dat niet netjes achtergelaten, ik ga daar sowieso niet meer heen, ik ben zo klaar met die lui. Veel te duur ook nog. Enfin, nu het groot licht nog en de mistlampen, lijkt me dat daar de toegang nog iets minder is. | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 16:52 |
Zo, alles is vervangen inclusief het schildje voorop. Voor het grootlicht heb ik wel de luchtslang losgemaakt en aan de andere kant de accu verwijderd, ik kon er echt niet bij met mijn model handen ![]() | |
swollywood | zondag 5 januari 2014 @ 18:26 |
Heb je zulke kolenschoppen dan? ![]() Ik heb vrij normale handen en heb niks verwijderd. Wel nog paar dagen striemen op mijn handen gehad door die slang bij de bijrijderskant. ![]() Mistlampen was een makkie, op de knieën naast de auto, hand onder de bumper, kwartslag draaien en er uit trekken. | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 18:31 |
Grote handen kunnen ook een voordeel hebben, zeggen ze ![]() Welke garage? | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 18:33 |
![]() Leer geconditioneerd. Stofzuiger er doorheen gehaald. Alle rubbers schoongemaakt. Binnenkant deuren ook schoongemaakt. Trekhaak geschuurd, ontvet, gespoten. ![]() | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 18:35 |
Ja heb dezelfde. Stofkappen wil ik er nog wel op hebben. Zijn nog wel bij speedparts.se te koop, maar moet nog wel in NL te bestellen zijn? | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 18:36 |
Blijkbaar ![]() Ik krijg nooit klachten ![]() Opelgarage, nu 2x APK laten doen, maar alles wat ze doen doen ze nèt niet goed genoeg, ze informeren me niet (had gevraagd of ze me zouden bellen als hij klaar was, zou een uur duren, na 3 uur zelf maar gebeld en toen opeens was hij bijna klaar, hoop moeten regelen, hoop gezeik), 40 euro + BTW voor 2 ruitenwissers ![]() Uiteindelijk de banden bij de Suzuki-garage laten doen voor veel minder geld, ik breng hem daar wel naartoe, kwam binnen, meteen koffie aangeboden etc. | |
swollywood | zondag 5 januari 2014 @ 18:43 |
Zit er geen Saabspecialist bij je in de buurt? Via Saabforum ben ik bij Saab Service Ommen terecht gekomen en ben er zeer tevreden over. ![]() | |
JohnB52 | zondag 5 januari 2014 @ 18:50 |
Banden zou ik ook niet bij de dealer laten doen. Zonder te vragen durven ze soms zo de adviesprijs op de factuur te zetten. Banden kan je ook prima bij kwikfit, profile of via internet bestellen? | |
djkoelkast | zondag 5 januari 2014 @ 19:11 |
Ik heb het via internet besteld bij Popgom, dan kon het monteren bij een garage naar keuze. | |
eXplorer1 | maandag 6 januari 2014 @ 11:17 |
ik heb nu de Hankook IceBear op mijn auto voor de winter, erg fijne bandjes, alleen erg jammer dat ik niet harder mag dan 200 met die banden ![]() | |
djkoelkast | maandag 6 januari 2014 @ 11:32 |
Ik heb ècht veel meer licht nu, wat een verschil met wat er in zat! | |
DX11 | maandag 6 januari 2014 @ 11:42 |
Welke had jij nou ook weer gekocht? |