abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:02:14 #51
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132286070
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:45 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Leg mij eens uit wat rente verschilt van huur?
In beide gevallen betaal je, wanneer je ook aflost dan is er verschil
Zo moeilijk is het toch niet?

Als ik de komende dertig jaar blijf huren betaal ik 800 euro per maand ( plus oplopende correctie) en moet ik dat over veertig jaar ook nog betalen. Als ik koop betaal ik de komende dertig jaar 800 tot 1000 euro en zit ik over dertig jaar in een prachtig huis zonder woonlasten. Iedere maand dat ik nog huur verlies ik dus 800 euro.
pi_132286076
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:02 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat is niet in 1 zin te vatten.
Lukt je aardig, anders :)
so long and thanks for all the fish
pi_132286090
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:02 schreef pfaf het volgende:

[..]

Als ik de komende dertig jaar blijf huren betaal ik 800 euro per maand ( plus oplopende correctie) en moet ik dat over veertig jaar ook nog betalen. Als ik koop betaal ik de komende dertig jaar 800 tot 1000 euro en zit ik over dertig jaar in een prachtig huis zonder woonlasten. Iedere maand dat ik nog huur verlies ik dus 800 euro.
Lijkt me nu wel duidelijk welke van de drie hier van toepassing is. :')
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:04:14 #54
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132286098
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:52 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Als jij in zijn totaliteit, als je alle kostenposten meeneemt, echt 800 euro per maand méér kwijt was aan huren dan dat je nu aan kopen kwijt bent, dan heb je je gewoon gigantisch laten naaien.

Zucht, ik betaal toch evenveel aan huur als aan hypotheek. :D le-zen.

quote:
Dat is dan dus helemaal je eigen domme rotschuld. Maar projecteer dat niet op de situatie van anderen. Sommige mensen denken namelijk wel gewoon na als ze op zoek zijn naar woonruimte.

Mijn ex die 3x modaal verdient, huurt voor 900 euro/maand een riant appartement in Haarlem. Was wel even zoeken om (relatief) zoveel woning voor zo weinig geld te krijgen, maar het is haar toch gelukt. En ook voor haar geldt, dat als ze alle kostenposten op een rijtje zet, huren voor haar (nog steeds) goedkoper is dan kopen.
Geef mij die berekening en ik laat zien dat ze een grove fout heeft gemaakt.
pi_132286147
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Elk jaar worden er minder woningen gebouwd dan dat er nodig zijn.
Kwestie van tijd.
Trend ontwikkeling is dat de huizenprijzen stabiliseren.
Inderdaad, de bevolking groeit en de huishoudens krimpen in omvang. Dat stuwt op een gegeven moment wel weer :).
pi_132286166
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:41 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een domme opmerking? Natuurlijk weet ik dat.

Maar ondanks dat ik dat allemaal via m'n huur betaal, is mijn huur op dit moment toch nog lager dan een koopwoning zou zijn!
Niet iedereen kan onterecht in een sociale huurwoning zitten. En als je er terecht zit dan is kopen wellicht ook niet zo verstandig voor je :).
pi_132286178
quote:

[..]

Zucht, je huurt toch ook het geld voor die "eigen" woning, je vergeet gemakshalve even de rente die je betaalt na aftrek.
Meestal is dat gunstiger dan huren maar laat er de afgelopen jaren een kink in de kabel zitten door wat prijsdaling.
Wanneer je blijft zitten en je ken het betalen dan is er geen enkel probleem, wil of moet je verkopen dan wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 09:09:57 ]
pi_132286197
quote:

[..]

je betaald wel meer lokale lasten en onderhoud.
het beste is natuurlijk een huis dat zo goedkoop mogelijk is wat je koopt zonder hypotheek
een luxe stacaravan waar permanente bewoning is toegestaan ofzo
pi_132286219
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

[..]

je hebt het tegen iemand die graag in een oude stacaravan zou willen wonen om kosten uit te sparen. Dan weet je ook hoe hij 'riant' beoordeelt waar het over een appartement gaat. Zal wel een studio van 25 m2 drie hoog achter zijn in een slechte buurt.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:14:28 #60
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132286268
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:08 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Zucht, je huurt toch ook het geld voor die "eigen" woning, je vergeet gemakshalve even de rente die je betaalt na aftrek.
Meestal is dat gunstiger dan huren maar laat er de afgelopen jaren een kink in de kabel zitten door wat prijsdaling.
Wanneer je blijft zitten en je ken het betalen dan is er geen enkel probleem, wil of moet je verkopen dan wel.
Niemand heeft het toch over verhuizen? Als je verwacht binnen een paar jaar te verhuizen of dood te gaan ben je wel erg dom om te kopen, ik kan me echter niet herinneren dat hpeopjes in zn bewering dat kopers tienduizenden euros verliezen een verhuizing benoemde..
pi_132286280
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:04 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik laat dit maar even voor wat het is, want je zult het toch nooit gaan begrijpen. :')

Volgende berekening, misschien heb je dan meer succes:
quote:
Ex huurt (particulier) voor ¤900 incl. g/w/l. Dat zijn alle kosten die ze aan dat appartement heeft.

Kopen:
Een vergelijkbaar appartement kost in Haarlem ongeveer 250.000. Kosten:
- hypotheek 5% x 250.000 / 12 = 1041 euro bruto/maand. Netto (na hra incl ewf) ongeveer 650 euro/maand.
- VvE-bijdrage: laten we zeggen 150 euro/maand (is nog een laag bedrag voor een appartement met die waarde)
- g/w/l: 150 euro/maand

Dan zitten we dus al op ¤950/maand bij kopen. En dan heb ik nog een aantal zaken niet meegenomen, zoals:
- OZB-bijdrage aan de gemeente
- Afschrijving op je keuken/badkamer (bij huren vervangt de woco die gewoon voor je na een aantal jaren)
- Overig onderhoud dat niet voor rekening komt van de VVE

Nu mag jij weet laten zien dat je toch kunt rekenen. :)
pi_132286317
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:15 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik laat dit maar even voor wat het is, want je zult het toch nooit gaan begrijpen. :')

[..]

Ex huurt (particulier) voor ¤900 incl. g/w/l. Dat zijn alle kosten die ze aan dat appartement heeft.

Kopen:
- hypotheek 5% x 250.000 / 12 = 1041 euro bruto/maand. Netto (na hra incl ewf) ongeveer 650 euro/maand.
- VvE-bijdrage: laten we zeggen 150 euro/maand (is nog een laag bedrag voor een appartement met die waarde)

Dan zitten we dus al op ¤950/maand bij kopen. En dan heb ik nog een aantal zaken niet meegenomen, zoals:
- Afschrijving op je keuken/badkamer (bij huren vervangt de woco die gewoon voor je na een aantal jaren)

Tja, dat je een levendige fantasie hebt weet je wel te bewijzen.
pi_132286327
quote:

[..]

[..]

Kopen:

en dan nog 300 euro per maand voor aflossing... en 30 jaar later is die 650 euro wel 0,- dan
pi_132286333
quote:

[..]

[..]

Kopen:

En wij moeten geloven dat die 'particulier' elke maand >450 euro toegeeft tot in lengte van jaren. Ja hoooooooorrrr :)

Is dat in Kaatsheuvel?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:18:51 #65
37248 BertV
Klei indiaan
pi_132286350
ha, afschrijving op keuken en badkamer... wat ik als huurder heb staan komt uit 40 v.Chr. en wordt alleen maar meer waard. _O-
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_132286388
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:17 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

en dan nog 300 euro per maand voor aflossing... en 30 jaar later is die 650 euro wel 0,- dan
Aflossing is gewoon hetzelfde als sparen, waarbij je het spaargeld vastzet in je woning. Pas bij verkoop van die woning komt dat spaargeld (eventueel) vrij.

Sparen kun je ook als je huurt, en dan ben je nog flexibeler ook.
pi_132286411
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:17 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En wij moeten geloven dat die 'particulier' elke maand >450 euro toegeeft tot in lengte van jaren. Ja hoooooooorrrr :)
Blijkbaar. Ik neem aan dat die particuliere verhuurder geen hypotheek meer op die woning heeft. En dan red je het natuurlijk makkelijk met die 900 euro.
quote:
Is dat in Kaatsheuvel?
Haarlem
pi_132286443
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:18 schreef BertV het volgende:
ha, afschrijving op keuken en badkamer... wat ik als huurder heb staan komt uit 40 v.Chr. en wordt alleen maar meer waard. _O-
Nou en? Het is toch gratis, je betaalt er zelf geen cent voor. En als het echt te erg wordt, wordt het toch tijd dat je de woco eens gaat bellen.

Maar als je gaat kopen dan zul je in de meeste gevallen wel een nieuwe keuken en badkamer moeten plaatsen, voor eigen rekening uiteraard.
pi_132286478
Tegenwoordig hebben sociale huurwoningen anders best mooie badkamers en keukens; ja mag de tegels uitzoeken en de kleur van de keukenkastjes en dergelijke

Niet meer zo een stenen vierkante wastafel in de badkamer met geen douche
pi_132286495
Als het nieuw bouw is wel, ok meestal slopen mensen de badkamer en de keuken van de vorige bewoner eruit.. maar dat is niet verplicht
pi_132286577
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:21 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Blijkbaar. Ik neem aan dat die particuliere verhuurder geen hypotheek meer op die woning heeft. En dan red je het natuurlijk makkelijk met die 900 euro.

[..]

Haarlem
Dan is zijn rendement, gegeven jouw bedragen, 1.68%, nog voor overige kosten.

Waar vind je filantropen zoals deze nog, je ex heeft het maar getroffen met zo'n sugardaddy ;)
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:30:50 #72
37248 BertV
Klei indiaan
pi_132286603
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:23 schreef hpeopjes het volgende:

[..]
Maar als je gaat kopen dan zul je in de meeste gevallen wel een nieuwe keuken en badkamer moeten plaatsen, voor eigen rekening uiteraard.
Kwestie van keuze, als ik mijn huurkrotje ga kopen dan vind ik isolatie en "een zolder beloopbaar maken" belangrijker dan een nieuwe badkamer / keuken.

Mijn punt is dat wat woningstichtingen / verhuurders binnen doen (natuurlijk) minimaal is.
Ook qua verwarming / gaskachel + boiler etc.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_132286615
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:29 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waar vind je filantropen zoals deze nog, je ex heeft het maar getroffen met zo'n sugardaddy ;)
Is ook gelijk duidelijk hoe het zit, z'n ex betaalt peopjes blijkbaar alimentatie :+
pi_132286634
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:30 schreef BertV het volgende:

Mijn punt is dat wat woningstichtingen / verhuurders binnen doen (natuurlijk) minimaal is.
Ook qua verwarming / gaskachel + boiler etc.
Gaskachel, boiler etc moet je over het algemeen zelf voor zorgen bij huur. Of je kan ze, tegen een meerprijs uiteraard, huren. gaat zo richting een tientje per maand voor een keukengeisertje uit begin jaren '80
pi_132286645
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:29 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Geen idee. Misschien pijpt ze hem wel! Maar lijkt me verder weinig relevant. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')