abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132285431
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

Selang zijn updates

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!
so long and thanks for all the fish
pi_132285441
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 07:45 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Dit is trouwens echt aantoonbaar gelul. Als je tenminste zo eerlijk bent om álle kosten van een "eigen" woning mee te nemen.

Voorbeeld: ik huur nu voor ongeveer ¤450 (kale huur). Daarvoor heb ik een driekamer benedenwoning met voor- en achtertuin, met aparte berging. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte koopwoning voor dat geld, maar als je echt alle bijkomende kosten meetelt (maar excl. aflossing), dan zit je al heel snel over die ¤450.

Ik heb trouwens een schurfthekel aan de tuin, maar die houdt de woningbouwvereniging voor dat geld ook nog voor me bij. ^O^
Jij wil beweren dat die woning voor de verhuurder incluis winstopslag goedkoper is dan voor een particuliere rechtstreekse eigenaar. Knap, dat is een soort omgekeerde zwaartekracht.

Achter elke huurder staat een eigenaar, die er graag nog eens goed aan wil verdienen (en over kostenefficiency zullen we het maar geeneens hebben).

Dat verdienmodel begrijp ik wel :)
pi_132285505
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:03 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Jij wil beweren dat die woning voor de verhuurder incluis winstopslag goedkoper is dan voor een particuliere rechtstreekse eigenaar. Knap, dat is een soort omgekeerde zwaartekracht.
Blijkbaar! Ik geef slechts de getallen op, you do the math.

Zegt dus genoeg over hoe verziekt die woningmarkt werkelijk is.
quote:
Achter elke huurder staat een eigenaar, die er graag nog eens goed aan wil verdienen (en over kostenefficiency zullen we het maar geeneens hebben).

Dat verdienmodel begrijp ik wel :)
Kan allemaal wezen. Het enige dat ik weet, is wat ik als kale huur betaal. En wat een fatsoenlijke koopwoning me eventueel zou kosten. Als ik die twee zaken tegen elkaar afzet, kan ik niet anders dan concluderen dat ik door te kopen duurder uit zou zijn.

Overigens, mijn buurman van 63 betaalt maar ongeveer ¤300 voor een zelfde woning. Maarja, die woont er al meer dan 10 jaar. Feitelijk word ik nu dus al hard genaaid door de woco. Maar nog lang niet zo hard als wanneer ik zou kopen!
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:16:04 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132285558
Je raadt me dus aan om te gaan speculeren. En dat is je tienduizenden euros winstmodel. Gelukkig, ik was al bang dat ik gek werd. :D
pi_132285564
Ja, dat zei mijn oom in 1990 ook. Huren is goedkoper dan kopen. Rara wie heeft thans verreweg de laagste woonlasten cq. vermogen? _O-
pi_132285577
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:16 schreef pfaf het volgende:
Je raadt me dus aan om te gaan speculeren. En dat is je tienduizenden euros winstmodel. Gelukkig, ik was al bang dat ik gek werd. :D
Dat zijn die tienduizenden euros die _niet_ op zijn bankrekening staan, maar die hij al wel verdiend heeft. Het is alsof ik naar een financieel mannetje luister die euro's uit zijn oren kan toveren ;)
pi_132285609
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:16 schreef crashbangboom het volgende:
Ja, dat zei mijn oom in 1990 ook. Huren is goedkoper dan kopen. Rara wie heeft thans verreweg de laagste woonlasten cq. vermogen? _O-
Ik want heb 2x huis verkocht. :7

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 08:20:48 ]
pi_132285614
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:16 schreef crashbangboom het volgende:
Jouw oom is dan waarschijnlijk een domme lul die het nooit op kon bregen om zelf te sparen. De prototype langetermijnhuurder zegmaar. :')

Ik spaar nu wel, zo'n 1000 euro in de maand. En als de bodem op de woningmarkt dan eindelijk toch echt bereikt is (over een jaar of 5), dan tsjakkaaaa... koop ik ook een woning. Bij voorkeur tik ik dan meteen cash af, zodat ik meteen van al het gezeik af ben. :P
pi_132285640
Nee, het was een domme lul omdat ie altijd maar bleef speculeren op een 'beter' moment.

Hij dorstte nooit te kiezen voor zijn leven, maar bleef maar hangen in die speculatieplaat, met als gevolg dat ie nu nog steeds hoopt zijn 'gelijk' te halen :D
pi_132285644
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:16 schreef pfaf het volgende:
Neehoor. Ik raad je aan om te wachten, meer niet. Daar is weinig speculatiefs aan. Wanneer de bodem echt bereikt is, dan ga je dat heus zelf wel merken. Beter korte tijd na de bodem gekocht, dan jaren ervoor.
pi_132285650
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:23 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Neehoor. Ik raad je aan om te wachten, meer niet. Daar is weinig speculatiefs aan. Wanneer de bodem echt bereikt is, dan ga je dat heus zelf wel merken. Beter korte tijd na de bodem gekocht, dan jaren ervoor.
Gaat er een bel? ;) Tot die onbepaalde tijd met het gezin maar een huis in een prachtwijk huren van een huisjesmelker? ;)
pi_132285664
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:23 schreef crashbangboom het volgende:
Nee, het was een domme lul omdat ie altijd maar bleef speculeren op een 'beter' moment.

Hij dorstte nooit te kiezen voor zijn leven, maar bleef maar hangen in die speculatieplaat, met als gevolg dat ie nu nog steeds hoopt zijn 'gelijk' te halen :D
Dat gelijk gaat hij alsnog heus wel halen. Ik hoop voor hem dat hij dan toch wat gespaard heeft.
pi_132285676
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:24 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Dat gelijk gaat hij alsnog heus wel halen. Ik hoop voor hem dat hij dan toch wat gespaard heeft.
Dat is zo, als je maar lang genoeg blijft kniezen en roepen, krijgt hij vanzelf een keer 'gelijk'. :)

Die mentale rust is je gegund hoor :)
pi_132285682
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:23 schreef crashbangboom het volgende:

Het omgekeerde kon ook, kocht een huis zonder 1 cent, 10 jaar later dubbel, ff huren, wat speculeren op de beurs en tsakka, het kon niet mis gaan in die tijd, wat later veel groter huis weer terug gekocht en mooi op tijd verpatst.
pi_132285694
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:27 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het omgekeerde kon ook, kocht een huis zonder 1 cent, 10 jaar later dubbel, ff huren, wat speculeren op de beurs en tsakka, het kon niet mis gaan in die tijd, wat later veel groter huis weer terug gekocht en mooi op tijd verpatst.
Ach, ik deed alles dubbel :P _O-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:29:39 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132285702
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:20 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Jouw oom is dan waarschijnlijk een domme lul die het nooit op kon bregen om zelf te sparen. De prototype langetermijnhuurder zegmaar. :')

Ik spaar nu wel, zo'n 1000 euro in de maand. En als de bodem op de woningmarkt dan eindelijk toch echt bereikt is (over een jaar of 5), dan tsjakkaaaa... koop ik ook een woning. Bij voorkeur tik ik dan meteen cash af, zodat ik meteen van al het gezeik af ben. :P
Omdat jij ten onrechte in de sociale huur terecht bent gekomen, ga dat niet als strategie af doen. En ga dat zeker niet stoer als tip aan ander opleggen. Ik betaalde aan huur net zoveel als nu aan netto hypotheek, maar voor de helft aan woonoppervlakte, een kwart aan tuinoppervlakte en in een buurt met veel huurwoningen. Door te kopen verlies ik netto niets, ondanks al jouw hypotetische verhalen over virtueel geld en tienduizenden euros. Een waardedaling van 5000 in een jaar is minder dan wat ik aan huur zou verliezen, dus je sommerje is naast virtueel ook nog eens zo incompleet als wat, aangezien de wereld niet stopt na morgen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:31:02 #17
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_132285718
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:23 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

En tot wanneer moet ik wachten dan? Als jij het niet weet is dat de definitie van speculeren man...
pi_132285746
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:20 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

De bodem is tussen nu en binnenkort (begin 2014) waarschijnlijk wel bereikt zoals het er nu naar uitziet. En dan kunnen de huizenprijzen weer snel omhoog schieten wanneer alle mensen weer beginnen te kopen die lang hebben gewacht.
pi_132285747
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Omdat jij ten onrechte in de sociale huur terecht bent gekomen, ga dat niet als strategie af doen.
Hoe bedoel je, "ten onrechte"? Ik had en heb er alle recht op hoor.
quote:
En ga dat zeker niet stoer als tip aan ander opleggen. Ik betaalde aan huur net zoveel als nu aan netto hypotheek, maar voor de helft aan woonoppervlakte, een kwart aan tuinoppervlakte en in een buurt met veel huurwoningen. Door te kopen verlies ik netto niets, ondanks al jouw hypotetische verhalen over virtueel geld en tienduizenden euros. Een waardedaling van 5000 in een jaar is minder dan wat ik aan huur zou verliezen, dus je sommerje is naast virtueel ook nog eens zo incompleet als wat, aangezien de wereld niet stopt na morgen.
We hebben het niet over een waardedaling van ¤5000 in één jaar, maar van ¤15.000 (7,5% x ¤200.000).

Daar bovenop komt nog eens het onderhoud van je koophut, extra belasingen, eventueel VvE-bijdrage, etc. etc.. Dat onderhoud zal nu nog weinig zijn, maar wacht maar af, over een jaar of 10 loop je helemaal leeg. Met huren heb je daar allemaal geen last van.
pi_132285755
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 07:48 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En dat zie je ook overal om je heen gebeuren?
Meeste mensen die ik ken , zijn al blij dat ze inflatiecorrectie erbij krijgen.
We hebben het over de starters en doorstromers toch? Zo tussen hun twintigste en veertigste beleven ook nu de meeste mensen wel een aardige stijging in hun inkomsten. Niet iedereen is 50+ en al jaren aan het einde van zijn laatste loonschaal ;).
pi_132285758
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:34 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

De bodem is tussen nu en binnenkort (begin 2014) waarschijnlijk wel bereikt zoals het er nu naar uitziet. En dan kunnen de huizenprijzen weer snel omhoog schieten wanneer alle mensen weer beginnen te kopen die lang hebben gewacht.
Goeie grap! _O-
pi_132285774
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:35 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Goeie grap! _O-
Goed argument weer :)
pi_132285779
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:35 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Goeie grap! _O-
Elk jaar worden er minder woningen gebouwd dan dat er nodig zijn.
Kwestie van tijd.
Trend ontwikkeling is dat de huizenprijzen stabiliseren.
pi_132285780
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:31 schreef pfaf het volgende:

[..]

En tot wanneer moet ik wachten dan? Als jij het niet weet is dat de definitie van speculeren man...
Het doet er niet toe tot wanneer je precies moet wachten. Dat merk je vanzelf wel. De huizenmarkt is dermate traag, dat je dat soort zaken gewoon goed kunt timen.

Als je iets te laat bent is het ook geen ramp: wanneer de bodem bereikt is, zullen de prijzen daarna echt niet meteen omhoogspuiten ofzo. De woningmarkt is niet de goudmarkt.
pi_132285783
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:28 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ach, ik deed alles dubbel :P _O-
Heb de gok genomen om er bij de oosterburen grond voor te kopen met bouwmogelijkheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')