Aangezien de meeste mensen veel liedjes niet van naam kennen heb ik er maar effe een collage van gemaakt, die je HIER kunt ophalen (en nee beste BVDers, verder staat er niets meer op mijn site )
Blijkt toch wel dat veel liedjes 37 jaar na dato nog steeds gedraaid worden. Met de huidige verstrooiing van het muziekaanbod ben ik benieuwd of we in 2039 nog veel uit 2002 zullen horen...
1 Rolling stones - Satisfaction
Sommige intro's kent iedereen. Ze zijn Klassiek. Zoals Eye of the Tiger en Money for Nothing. Zo ook deze. Ik dacht eigenlijk dat dit nummer uit de 70s stamde, maar het is gewoon een 60er. 37 jaar na dato vrijwel dagelijks te horen op een grote radiozender. En terecht. Lekker meerocken!!! *****
2 Beatles - Help
Persoonlijk vind ik dit een van de betere Beatles nummers. Technisch perfect in elkaar as usual. Ook deze wordt nu nog gedraaid. ****1/2
3 Fortunes - You've got your troubles
Meer muziek die nooit meer terugkomt. Erg easy listening en niet helemaal mijn smaak. Brave slijpmuziek eigenlijk. **
4 Sonny & cher - I got you babe
Het gebeurt niet vaak dat ik een cover beter vind, maar stiekem vind ik de UB40 versie met Chrissie Hyde beter (lees vrolijker). Het verschilt natuurlijk niet veel met Cher's versie uit de tijd dat ze nog klassiekers maakte en gebukt ging onder de dictatuur van Sonny.... Wordt nog steeds gedraaid (meestal in de UB40 versie, dat wel) ***
5 Johnny lion - Sophietje
Lekker nostalgisch: vrolijk en vooral braaf. Deze Muziek Komt Nooit Meer Terug. In deze tijd is het hopeloos kinderlijk en braaf, maar toen was dat dus top. Raar eigenlijk, want wat is er mis met compromisloze vrolijkheid? Gelukkig kent iedereen over 20 jaar Sophietje met haar rietje nog steeds en Volumia en Def Rhymz niet meer, dus eigenlijk verdwijnt deze muziek toch niet echt. ***
6 Nini rosso/heinz schachtner - Il silenzio
Muziek die ook nooit meer terugkomt (op die Maxima tango na dan, maar dat was een incident). Dit boeit me ook niet zo. Van die ouderwetse blazers irriteren me zelfs een beetje. *
7 Trio hellenique/duo acropoulos/miki... - La danse de zorba
Tijdens een musical danste onze leraar Biologie -een bonestaak van 2 meter- in een maillot, een belangrijk onderdeel van zijn struisvogelpak de sirtaki. Een beeld dat ik nooit meer zal vergeten Volgens mij maakte dit trio de sirtaki wereldberoemd. Tijdloos deuntje. Ooit hoorde ik in de Baja beach club een house versie die erg aanstekelijk was, maar alle andere dansversies die ik ooit gehoord hebt waren prut. ***1/2
8 Bob dylan - Like a rolling stone
Ik ben niet zo fan van Bob Dylan, maar zijn songs zitten goed in elkaar. Orgeltje geeft nog wat extra flair aan het nummer. Klinkt lekker in de auto. Like a rolling stone is denk ik wel een klassieker, alhoewel ik Hurricane beter vind. ***
9 Donovan - Universal soldier
Mooi rustig liedje, beetje country style. Tekst is ook vrij aardig. Met deze melodie lijn kun je keer op keer hits in de top 40 krijgen. Kende het nummer nog niet, maar ik denk dat ik het vaker ga draaien. ***1/2
10 Barry mcguire - Eve of destruction
Dacht dat ik het niet kende, maar zodra het refrein begon 'Tell meeee over and over and over..." kende ik het weer. Het refrein tilt het meteen boven de middelmaat uit. ****
11 Righteous brothers - Unchained melody
Een ultieme slijpplaat, die begin jaren 90 de nummer 1 haalde (met die clip met die prachtige dame op het strand). In zijn genre steengoed. ****1/2
12 Dave berry - This strange effect
Apart nummer. 't heeft wel wat en dat is te zien aan het lange aantal weken dat het in de top 40 heeft gejojo'd. Kende het niet van naam, maar nu ik het hoor komt het me wel bekend voor. ***
13 Tom jones - What's new pussycat
Tom Jones maakte dus al in '65 hits en nu nog steeds. Petje af! In dit geval is het een Weense wals. Ook een wals zul je nooit meer in de top 40 tegenkomen. Gaia van Valencia was de volgens mij de laatste... Verder vind ik hier geen drol aan *1/2
14 Sam the sham & the pharaohs - Wooly bully
Dit heb je vast wel eens langs horen komen tijdens een Vietnam film. Klinkt lekker vanuit een helicopter speaker Deze zou steevast bij mij op een verzamelcdtje komen die een hippie sfeertje geeft. ***1/2
15 Tony bass/leo kuysters/johnny hoes - Dat is 't einde/zo is het leven
Denk niet dat je dit liedje niet kent, want je kent het wel degelijk. Een carnavalsnakomertje uit de tijd dat carnavalsliedjes nog de top haalden en charme hadden. Refrein blijft makkelijk hangen, zoals hoort...Voor de liefhebber couplet 1: "Toen ik op de wereld kwam/ had ik helemaal niks an/ en men stopte mij terstond/ een speentje in mijn mond" **
-update-
Volgende week, Grease week
[Dit bericht is gewijzigd door Vamos op 28-09-2002 20:45]
Reviews volgen morgen, dan heb ik meer tijd (aangezien ik ze toch nog moet gaan downloaden/in vader's cd-collectie moet gaan zoeken, blijkbaar).
quote:WinAmp kan de file gewoon aan...
Op zaterdag 28 september 2002 17:10 schreef postinggirl het volgende:
Hallo Vamos, ik hoor slechts het eerste nummer in de mp3. Daar klopt iets niet.Reviews volgen morgen, dan heb ik meer tijd (aangezien ik ze toch nog moet gaan downloaden/in vader's cd-collectie moet gaan zoeken, blijkbaar).
quote:Bij mij wordt 'ie automatisch zo opgeslagen dat het met Realplayer afgespeeld wordt. Hoe kan ik dat veranderen in Winamp? Als ik normaliter iets download wordt het automatisch een Winamp-file.
Op zaterdag 28 september 2002 17:22 schreef Vamos het volgende:[..]
WinAmp kan de file gewoon aan...
raar.
quote:Jarenlang één van de beste singles ooit gevonden, maar naar mate ik ouder word verliest het iets van zijn glans. Maar nog steeds een wereldnummer.
Op zaterdag 28 september 2002 16:59 schreef Vamos het volgende:1 Rolling stones - Satisfaction
Sommige intro's kent iedereen. Ze zijn Klassiek. Zoals Eye of the Tiger en Money for Nothing. Zo ook deze. Ik dacht eigenlijk dat dit nummer uit de 70s stamde, maar het is gewoon een 60er. 37 jaar na dato vrijwel dagelijks te horen op een grote radiozender. En terecht. Lekker meerocken!!! *****
quote:Tja uit de toptijd van de Beatles, kent iedereen.
2 Beatles - Help
Persoonlijk vind ik dit een van de betere Beatles nummers. Technisch perfect in elkaar as usual. Ook deze wordt nu nog gedraaid. ****1/2
quote:
Meer muziek die nooit meer terugkomt. Erg easy listening en niet helemaal mijn smaak. Brave slijpmuziek eigenlijk. **
Ook nog steeds een klassieker die veel op stations te horen is die de wat oudere muzike draaien
quote:Ook al weer een klassieker die je nog vaak hoort.
Het gebeurt niet vaak dat ik een cover beter vind, maar stiekem vind ik de UB40 versie met Chrissie Hyde beter (lees vrolijker). Het verschilt natuurlijk niet veel met Cher's versie uit de tijd dat ze nog klassiekers maakte en gebukt ging onder de dictatuur van Sonny.... Wordt nog steeds gedraaid (meestal in de UB40 versie, dat wel) ***
quote:Leuk vrolijk nummer, niets mis mee. Kunnen nogal wat hedendaagse artiesten met hun deuntjes uit de computer nog wat van leren.
Lekker nostalgisch: vrolijk en vooral braaf. Deze Muziek Komt Nooit Meer Terug. In deze tijd is het hopeloos kinderlijk en braaf, maar toen was dat dus top. Raar eigenlijk, want wat is er mis met compromisloze vrolijkheid? Gelukkig kent iedereen over 20 jaar Sophietje met haar rietje nog steeds en Volumia en Def Rhymz niet meer, dus eigenlijk verdwijnt deze muziek toch niet echt. ***
quote:Klassieke muziek eigenlijk.
Muziek die ook nooit meer terugkomt (op die Maxima tango na dan, maar dat was een incident). Dit boeit me ook niet zo. Van die ouderwetse blazers irriteren me zelfs een beetje. *
Weet niet wat de reden is dat het zo een grote hit werd, maar de melodie is pakkend. Het is een sentimenteel, melancholiek nummer
quote:Tja, beter bestaat bijna niet als vrolijke dansmuziek op een bruiloft oid.
Tijdens een musical danste onze leraar Biologie -een bonestaak van 2 meter- in een maillot, een belangrijk onderdeel van zijn struisvogelpak de sirtaki. Een beeld dat ik nooit meer zal vergetenVolgens mij maakte dit trio de sirtaki wereldberoemd. Tijdloos deuntje. Ooit hoorde ik in de Baja beach club een house versie die erg aanstekelijk was, maar alle andere dansversies die ik ooit gehoord hebt waren prut. ***1/2
Ook veel gecoverd, tot aan house versies die de top 40 haalden aan toe.
quote:De uitvoering van de stones van een jaar of wat terug vind ik beter.
Ik ben niet zo fan van Bob Dylan, maar zijn songs zitten goed in elkaar. Orgeltje geeft nog wat extra flair aan het nummer. Klinkt lekker in de auto. Like a rolling stone is denk ik wel een klassieker, alhoewel ik Hurricane beter vind. ***
Dylan heeft zeer veel mooie liedjes geschreven. Toch zijn veel van zijn nummers in cover uitvoeringen veel beter.
quote:Het anti-oorlogslied van de jaren 60.
Mooi rustig liedje, beetje country style. Tekst is ook vrij aardig. Met deze melodie lijn kun je keer op keer hits in de top 40 krijgen. Kende het nummer nog niet, maar ik denk dat ik het vaker ga draaien. ***1/2
Boudenwijn de Groot scoorde ook met de vertaling ervan.
quote:Ongekend topnummer. Ook uit de oorlogstijd in Vietnam, waar dit nummer op doelt. Zie de vorige
Dacht dat ik het niet kende, maar zodra het refrein begon 'Tell meeee over and over and over..." kende ik het weer. Het refrein tilt het meteen boven de middelmaat uit. ****
quote:Weer zo'n klassieker, dit lijstje staat er vol mee
Een ultieme slijpplaat, die begin jaren 90 de nummer 1 haalde (met die clip met die prachtige dame op het strand). In zijn genre steengoed. ****1/2
quote:Ongekend succesnummer, wederom een klassieker
Apart nummer. 't heeft wel wat en dat is te zien aan het lange aantal weken dat het in de top 40 heeft gejojo'd. Kende het niet van naam, maar nu ik het hoor komt het me wel bekend voor. ***
quote:Niet mijn muziek, maar wordt ook nog veel gedraaid
Tom Jones maakte dus al in '65 hits en nu nog steeds. Petje af! In dit geval is het een Weense wals. Ook een wals zul je nooit meer in de top 40 tegenkomen. Gaia van Valencia was de volgens mij de laatste... Verder vind ik hier geen drol aan*1/2
quote:Perfect nummer.
Dit heb je vast wel eens langs horen komen tijdens een Vietnam film. Klinkt lekker vanuit een helicopter speakerDeze zou steevast bij mij op een verzamelcdtje komen die een hippie sfeertje geeft. ***1/2
quote:Kent iedere wat oudere carnaval vierder wel dit nummer.
Denk niet dat je dit liedje niet kent, want je kent het wel degelijk. Een carnavalsnakomertje uit de tijd dat carnavalsliedjes nog de top haalden en charme hadden. Refrein blijft makkelijk hangen, zoals hoort...Voor de liefhebber couplet 1: "Toen ik op de wereld kwam/ had ik helemaal niks an/ en men stopte mij terstond/ een speentje in mijn mond" **
Dit is het einde, dat doet de deur dicht.
Samenvattend, een ongekende hoeveelheid hits en evergreens in dit lijstje. Denk niet dat dit in latere jaren veel zal voorkomen.
Top 5
1. Barry mcguire - Eve of destruction
2. Rolling stones - Satisfaction
3. Dave berry - This strange effect
4. Trio hellenique/duo acropoulos/miki... - La danse de zorba
5. Sam the sham & the pharaohs - Wooly bully
quote:Geen last van.
Op zaterdag 28 september 2002 17:10 schreef postinggirl het volgende:Hallo Vamos, ik hoor slechts het eerste nummer in de mp3. Daar klopt iets niet.
Had de mp3 trouwens niet nodig, kende ze allemaal
quote:Nog altijd de allergrootste hit ooit in de Top 40, qua punten.
Op zaterdag 28 september 2002 16:59 schreef Vamos het volgende:
De Stones vind ik eigenlijk best tijdloze muziek. Zet een willekeurige plaat van hun op en bijna niemand zal zeggen dat het oubollige takkeherrie is. Dit is misschien wel één van de meest bekende nummers. Iedereen kent in ieder geval het refrein wel. ****
2 Beatles - Help
Van de Beatles ben ik nooit echt een fan geweest, maar deze is wel goed om aan te horen. ***
Wederom een plaat die de meesten misschien op het eerste gezicht niets zal zeggen, maar bij het horen van de eerste noten is het een golf van herkenning. Dit nummer klinkt wel een stuk gedateerder, maar is nu nog steeds erg goed aan te horen. ***1/2
Sonny & Cher met de hobo. Van deze plaat zijn een aantal coverversies gemaakt (waaronder idd van UB40). Ook ik vind de versie van UB40 beter dan deze. Misschien komt het ook omdat deze versie is 3/4 maat is en da's nou niet echt mijn meest favoriete maatsoort. **1/2
De vijfde op rij die ik niet hoef te downloaden. Het brave en vrome druipt van deze plaat af. Wat betreft tekst zou het zo uit de jaren 20/30 kunnen komen (op een oude bakeliet plaat op 78 toeren). Later nog een parodie op geweest van Rubberen Robbie (de Nederlandse sterren die stralen overal). **1/2
Dit is de eerste die ik heb moeten downloaden... en bij de eerste noot herken ik het al. Nooit echt een favoriet geweest en dat zal het ook nooit worden. *1/2
Wie dit niet kent heeft echt geen radio/tv in huis en heeft ook geen contact met de buitenwereld. Dit nummer is in zoveel verschillende filmprodukties en andere muziek gebruikt, dat je er bijna niet aan ontkomt. Erg aanstekelijk en tijdloos. De opbouw is later gekopieerd in de 'houseklassieker' (sic) Pinokkio (langzaam beginnen en dan steeds sneller), hoewel dit nummer echt veel meer inhoud heeft. ****
Ik wist niet zeker of dit het nummer was wat ik voor ogen had, maar wel dus... Deze versie is wat onbekender dan de versie van de Stones, die ik eigenlijk net wat beter vind. Zeker geen slechte plaat. ***1/2
Weer een downloadje. Deze plaat ken ik en toch ook weer niet. Leuk acoustisch nummer, alleen de tekst is nogal beladen. Zet er een wat vrolijker tekst overheen en je hebt een perfect 'kampvuurnummer'. **
Mid-tempo nummer klink best aardig en ik heb het vermoeden dat ik het wel eens gehoord heb. **1/2
Dit nummer is zo enorm vaak gecovered dat het niet meer op twee handen is te tellen. Ik vind het zelf niet echt een bijzonder nummer,maar ieder z'n mening. Zat dit nummer ook niet in Dirty Dancing?? **
Wederom een bekende. Beetje zeurende zang, maar alles klopt aan dit nummer. Ik draai liever deze dan de nummer 11 in deze lijst. ***
Dit is gewoon humor en moet je niet al te serieus nemen. Destijds wel weer een dikke hit voor Tom Jones. **
Wederom een plaat die iedereen kent als ze de plaat horen. Gelijk komen dan weer al die puberale tekstjes boven die voor dit nummer zijn gemaakt. Zeker een geinig nummer, maar niet iets wat ik uit vrije wil op zal zetten. ***
Tsjonge... dit meen je toch niet? 'Dat is het einde'... Mensen van onder de rivieren moeten deze 'klassieker' echt kennen. Zelfs ik als Groningse Italiaan hoefde dit geval niet eens te downloaden! *
quote:- op de link rechtsklik -> save as
Op zaterdag 28 september 2002 17:24 schreef postinggirl het volgende:[..]
Bij mij wordt 'ie automatisch zo opgeslagen dat het met Realplayer afgespeeld wordt. Hoe kan ik dat veranderen in Winamp? Als ik normaliter iets download wordt het automatisch een Winamp-file.
quote:RealPlayer heeft dus je fileassociations veranderd. Indien je MP3 bestanden niet meer met RA wilt afspelen, doe je het volgende (in geval van RealPlayer 8, RealOne heb ik niet):
Op zaterdag 28 september 2002 17:24 schreef postinggirl het volgende:Bij mij wordt 'ie automatisch zo opgeslagen dat het met Realplayer afgespeeld wordt. Hoe kan ik dat veranderen in Winamp? Als ik normaliter iets download wordt het automatisch een Winamp-file.
- Sluit alle applicaties (Browser, Kazaa, enz.)
- Start RealPlayer
- Klik View en dan Preferences
- Klik het Upgrade tabblad
- Klik op 'Auto Restore settings'
- Klik de vinkjes weg bij de typen die je niet meer wilt afspelen met RA
- Klik OK, OK en sluit RA af.
- Open nu WinAmp
- Druk op CTRL-P (roept 'Preferences' op)
- Ga naar 'Filetypes'
- Tik alle extensies aan die je wilt afspelen met WinAmp
- Schakel 'Register filetypes on WinAmp start' aan.
- Klik Close, sluit WinAmp
Als het goed is zal RA nu geen MP3 files meer afspelen.
Deze oplossing is wat omslachtig, maar het is wel de beste manier om het 'spookgedrag' van RA af te vangen.
Succes!
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 28-09-2002 20:06]
quote:Vlak ook de coverversie van Cher samen met Beavis & Butthead niet uit...
Op zaterdag 28 september 2002 16:59 schreef Vamos het volgende:
quote:Da's eigenlijk geen cover, want ze heeft zelf het origineel gezongen
Op zaterdag 28 september 2002 20:06 schreef Grobbel het volgende:[..]
Vlak ook de coverversie van Cher samen met Beavis & Butthead niet uit...
quote:Je zou het eerder een remake kunnen noemen
Op zaterdag 28 september 2002 20:44 schreef Vamos het volgende:[..]
Da's eigenlijk geen cover, want ze heeft zelf het origineel gezongen
Ik heb ze toch maar gedownload, MSXuser's tips werkten niet zo op mijn RealOne-player (Realplayer8 is bij mij allang de computer uit). Ik kan er toch nog vandaag mee komen.
Blijft top. Een absolute tijdloze klassieker die in het huidige muziekklimaat nog steeds voldoende power bezit (met name het gitaarriffje) om overeind te blijven. Perfect nummer. 10/10
2 Beatles - Help
Een zeer leuk nummer. Het bezit absoluut klasse. Tja, het waren gewoon meesters in het maken van bedriegelijk simpele maar tegelijkertijd briljante popliedjes. Ik vind het naïeve niks-aan-de-hand-sfeertje van dit soort jaren 60-nummers altijd best lekker. 9/10
Pas na downloaden wist ik weer wat het was. Grappig om met de koptelefoon op die mp3 te horen, dan hoor je de ouderwetse techniek eraan af. Soms hoor je alleen in het linkeroor wat, dan alleen maar in het rechteroor. Best een leuk popnummer met de typische psychedelische jaren 60-sound. Ondanks dat hij onder de koptelefoon erg op de zenuwen werkt, na een tijdje. 7,5/10
Goed nummer, opnieuw met het typische psychedelische jaren 60-geluid. Ik vind de stem van Cher hier wel heel anders klinken dan tegenwoordig. Wat ieler. Zou de plastisch chirurg ook al aan haar stembanden hebben gezeten? 8/10
Ook hier weer zo'n liedje dat je beter niet onder de koptelefoon kunt horen. Ik hoor dat melodietje dat eronder zit alleen links en dat irriteert. Voor de rest: Bah, wat vind ik dit erg zeg. Wat verschrikkelijk TRUTTIG! De tekst, de mierzoete manier van zingen, àlles. Het zal best kwaliteit hebben maar ik kan er niet tegen. Omdat ik weet dat het aan mijn smaak ligt en het op zich niet slecht is zal ik bij mijn 4 toch maar een punt optellen. 5/10
Opnieuw truttige muziek, maar dan instrumentaal. Het ligt wel lekker in het gehoor, dat wel. Ik zie dit overigens wel in de Efteling gedraaid worden als subtiel achtergrondmuziekje voor de sfeer. Vanwege die trompetjes. Het heeft wel een bepaalde sfeer. 5/10
Ik hoor liever de houseversie van Atenna, typisch geval van een houseremix die hier een verbetering op bleek te zijn en dat kan je lang niet van alle houseremixen/covers/e.d. zeggen (de versie van LCD absoluut niet.....). Ik zit hier nu naar te luisteren (Ik heb hem lang niet meer gehoord in deze versie) en moet bijna gapen. O my god, wat een duf nummer. Godzijdank gaat het aan het einde wat sneller. Ik snap niet waarom iedereen dit toen zo massaal gekocht heeft al is het melodietje wel aanstekelijk. Maar dat is niet genoeg. Ik zal vast de diepere betekenis of zo over het hoofd zien, aangezien bijna iedereen het fantastisch schijnt te vinden. 5,5/10
Weer eentje die door zijn coverversie (van de Rolling Stones in dit geval) glansrijk overtroffen wordt voor mijn gevoel. Best een goed nummer dit, niet al te veel mis mee, goede compositie, maar het mist de power die de cover wel bezit. Ach, ik ben gewoon te 'jaren negentig' voor het recenseren van deze lijst. Volgens mij had ik het gewoon een week moeten overslaan. 7/10
Country-pop. Niks voor mij, maar wel leuk om te horen en met een leuke melodie. Het klinkt gewoon prettig. Maar opnieuw: Wel een beetje suf..... 6,5/10
Ken ik als ik de titel zie niet. Kazaa stopt hem steeds.
Prachtig nummer en totaal terecht een paar decennia later opnieuw uitgebracht. Erg meeslepend, een absolute classic. Niet snel, helemaal niet zelfs, maar absoluut met voldoende pit om te boeien. Het bouwt ook mooi op. 9,5/10
Kazaa stopt hem steeds. Is dit toevallig dat nummer dat zo gaat van 'you got that strange effect on me, and I like it.....'? Zo ja, dan vind ik het een heel erg leuk ouderwets popnummer en geef ik het 8,5/10
Best wel leuk en ook orgineel, met dat walsritme. Tussen de refreinen door vind ik het voor de rest niet veel, en wat tuttig, maar het refrein klinkt best wel catchy. 6,5/10
Deze vond ik vroeger altijd zo leuk toen ik mijn vader's jaren 60-verzamelaars zat te draaien als 8-jarig meisje. Ik hoor het nog steeds graag, echt typisch zo'n gezellig ouderwets plaatje. Het blijft erg hangen. 8/10
En dit heeft Kazaa dus niet. Het zegt me ook niks.
[Dit bericht is gewijzigd door postinggirl op 28-09-2002 21:59]
quote:Leg 'es uit waarom dit een bedriegelijk simpel liedje is en niet echt een simpel liedje? Ik vind dit 1 v/d leukste Beatles nummers, trouwens.
Op zaterdag 28 september 2002 21:21 schreef postinggirl het volgende:
2 Beatles - Help
Een zeer leuk nummer. Het bezit absoluut klasse. Tja, het waren gewoon meesters in het maken van bedriegelijk simpele maar tegelijkertijd briljante popliedjes. Ik vind het naïeve niks-aan-de-hand-sfeertje van dit soort jaren 60-nummers altijd best lekker. 9/10
quote:Yep.
Kazaa stopt hem steeds. Is dit toevallig dat nummer dat zo gaat van 'you got that strange effect on me, and I like it.....'?
Mooi trouwens dat je over bent gegaan op cijfers i.p.v. die onhandige sterretjes.
quote:Het klinkt simpel maar als je het gaat ontleden zit de hele compositie gewoon briljant in elkaar. Er is echt over nagedacht. Zo bedoel ik het.
Op zaterdag 28 september 2002 21:34 schreef Arcee het volgende:[..]
Leg 'es uit waarom dit een bedriegelijk simpel liedje is en niet echt een simpel liedje? Ik vind dit 1 v/d leukste Beatles nummers, trouwens.
quote:Indien je het echt wilt horen, kun je ook de coverversie van 'Altijd Lazerus' downloaden. Die is wel op Kazaa te vinden
Op zaterdag 28 september 2002 21:21 schreef postinggirl het volgende:15 Tony bass/leo kuysters/johnny hoes - Dat is 't einde/zo is het leven
En dit heeft Kazaa dus niet. Het zegt me ook niks.
quote:Ja, dat snap ik, maar mijn vraag is dus wát je er dan briljant aan vindt.
Op zaterdag 28 september 2002 21:36 schreef postinggirl het volgende:
Het klinkt simpel maar als je het gaat ontleden zit de hele compositie gewoon briljant in elkaar. Er is echt over nagedacht. Zo bedoel ik het.
quote:Moeilijk uit te leggen. Gewoon, voor mijn gevoel. Ik hoor gewoon dat dit een liedje is wat je niet zomaar in een paar uurtjes in elkaar hebt gezet. Elk detail klopt en alles past perfect bij elkaar.
Op zaterdag 28 september 2002 21:38 schreef Arcee het volgende:[..]
Ja, dat snap ik, maar mijn vraag is dus wát je er dan briljant aan vindt.
Sorry Arcee, ik kan er niet meer van maken.
quote:Ik keur 'm goed, bedankt.
Op zaterdag 28 september 2002 21:40 schreef postinggirl het volgende:
Moeilijk uit te leggen. Gewoon, voor mijn gevoel. Ik hoor gewoon dat dit een liedje is wat je niet zomaar in een paar uurtjes in elkaar hebt gezet. Elk detail klopt en alles past perfect bij elkaar.Sorry Arcee, ik kan er niet meer van maken.
2 Beatles - Help
Ik vind de muziek van de Stones eigenlijk een tikkeltje beter dan de Beatles, toch moeten we ze niet onderschatten. Ook een regelrechte klassieker, alhoewel het nummer het niet haalt bij bijv. Hey Jude *****
Typisch Radio 10 nummer, wat verder nauwelijks meer gedraaid wordt op de radio. Tom M. en Peter H. draaien dit nog bijna dagelijks ***
Vind dit eigenlijk een van de minste nummers uit de lijst. Van Cher ben ik sowieso geen fan en dan ook nog die Sonny erbij **
Tuttigheid ten top dit natuurlijk. Maar dat zijn de Volumia's en De Kasten eigenlijk ook. En dan heeft dit wat nostalgie natuurlijk ***
Nee, met dit soort muziek heb ik eigenlijk vrij weinig *
Hier heb ik ook al niet echt veel mee, maar meer dan met die achterlijke dance-versies die eind jaren 90 van dit nummer verschenen (LCD-Zorba's dance bijvoorbeeld). Omdat het soms toch wel aardig is, afhankelijk van de stemming **
Dylan is een van mijn helden. En dit is dan ook nog een van z'n beste nummers *****
Inderdaad een mooi nummer, maar verder niet echt bijzonder ***
Ook weer zo'n klassieker. Ik denk dat er toen meer nummers werden gemaakt die na bijna veertig jaar nog kunnen (nu dus) dan dat momenteel gebeurd. In 2040 zullen we het weten.... McGuire krijgt in ieder geval ****
Prachtige ballad. Een van de twee leden was trouwens Bill Medley die later een hit had met Jennifer Warnes (uit Dirty dancing). Mooi ook dat het nummer in 1990 toch nog op 1 kwam, nu zou dat alleen lukken in een hele foute danceversie. Oeps, ik hoop niet dat ik iemand op een idee heb gebracht ****
Leuk nummer, en bovendien weer zo'n nummer dat jaarlijks opduikt in bijvoorbeeld de Top 2000 van Radio 2. Wederom eeuwigheidswaarde dus en dat verdiend sowieso al ****
Ook in '65 bestonden er al zangers die het meer van hun uiterlijk moesten hebben dan van hun muzikale kwaliteiten. Tom Jones dus **
Typisch jaren zestig nummer, dat houdt voor mij in dat het wat gedateerd klinkt. Toch zeker niet slecht, integendeel ***
Tsja, dit is natuurlijk wel een heel fout plaatje. Wel een stuk minder fout dan de gemiddelde hoempapa die tegenwoordig op de markt wordt gebracht. En die tekst is natuurlijk super! **
quote:Dat is er wel van te maken, maar een echt serieuze produktie kan het niet worden. Een hardcore of ski-hut versie zit er wel in, maar ik hoop dat ze dit nummer met rust laten en eens wat creatiever worden.
Op zaterdag 28 september 2002 23:20 schreef Schlagerzanger het volgende:11 Righteous brothers - Unchained melody
... Mooi ook dat het nummer in 1990 toch nog op 1 kwam, nu zou dat alleen lukken in een hele foute danceversie. Oeps, ik hoop niet dat ik iemand op een idee heb gebracht
quote:Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Tom Jones heeft juist een hele markante stem en ook live klinkt het echt perfect. Dat je zijn nummers waardeloos vindt is van een heel andere orde. Ook ik ben niet bepaald fan van zijn reportoire, maar een slechte zanger is hij zeker weten niet.
Ook in '65 bestonden er al zangers die het meer van hun uiterlijk moesten hebben dan van hun muzikale kwaliteiten. Tom Jones dus **
Ja, klassiek Stones-nummer. Lang niet de beste van de Stones imho, maar met zo'n intro kan je inderdaad niet meer stuk. Zegt een hoop over de geluidskwaliteit in de Arena, dat ik er daar minstens een minuut over gedaan heb om het nummer te herkennen. Gewoon goed. Wordt over 37 jaar nog gedraaid.
2 Beatles - Help
Ja, moet ik dit nog recenceren? Straks moet ik Arcee ook nog gaan uitleggen waarom ik het zo goed vind.
Eén van de eerste Beatlesnummers waarin ze het imago van de zorgeloze 'moptops' een beetje lieten varen, al is het in ware Beatle-stijl natuurlijk wel verschrikkelijk catchy. Uiteraard van de hand van Lennon.
Ja, leuk, maar wel iets te soft voor mij. Ga het wel automatisch meezingen.
Ja, goed nummer. Ik prefereer deze versie wel boven de cover. Heb stiekem toch wel een zwakje voor Sonny & Cher.
Overvalste Nederlandse klassieker en dan moet je toch weer bekennen dat je (ik tenminste) het woordelijk kan meezingen (en nog doet ook!). Zoetsappig? Misschien, maar ik kan er niks negatiefs over zeggen. Leuk zoals het is.
Ken het wel, maar is niks voor mij.
Wat moet je hiervan nog zeggen? Iedereen die denkt het niet te kennen, kent het uiteindelijk toch. Natuurlijk! En als ik aan Griekse muziek denk, dan denk ik altijd aan dit nummer. Doet het heeeel goed op feestjes, als iedereen een slok op heeft.
Ik houd wel van Bob en dit is natuurlijk een hele bekende. Cover van de Stones is idd ook goed, maar ik kan die van Bob toch ook wel waarderen. Juist die ik-kan-eigenlijk-niet-zingen-stem van hem.
Geweldig nummer met een hele mooie tekst! Hoorde hem voor het eerst toen ik hem als jonge tiener op een 60's verzamel-Lp had staan. And he thinks we put and end to war this way
Ook overbekend van één van mijn verzamel-lp's. Refrein nodigt inderdaad gevaarlijk uit tot meezingen.
En over meezingen gesproken! Alleen is het hier wel heel gevaarlijk, want er zijn er maar weinigen die het halen.
Ja, mooi. En ook weer een echte klassieker.
Hier heb ik niet zoveel (meer) mee. Vroeger vond ik hem nog wel aardig, maar ik vind het nu een beetje een zeurplaat geworden.
Ja, je moet toch respect hebben voor Tom Jones. Een Ierse kennis vertelde mee eens een verhaal over een popfestival in Engeland waar hij was en waar het publiek niet echt warm liep voor de (moderne) bands die er optraden. Maar toen kwam Tom het podium op en iedereen ging uit zijn bol! En hij doet het nog steeds!
Niet mijn favoriete Tom Jones plaat deze, trouwens. Maar wel leuk genoeg.
Lekker feestnummer, dat bijna iedereen toch wel kent. Al zal niet iedereen de naam van de band er gelijk bij kunnen noemen. Hebben ze nog wel eens een andere hit gehad?
Dat Is Het Einde, dat ken ik eigenlijk vooral van Stuif 'es In. Kan er verder weinig over zeggen.
Mijn favorieten:
Beatles - Help
Donovan - Universal soldier
Righteous brothers - Unchained melody
Sonny & cher - I got you babe
Bob dylan - Like a rolling stone
Rolling stones - Satisfaction
Toch opvallend dat er zoveel platen in staan die nu nog steeds bekend zijn en in sommige gevallen regelmatig gedraaid worden. Het is inderdaad nog maar de vraag of dat voor de huidige Top 40 ook nog geldt.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 29-09-2002 00:21]
quote:Ja, doe 'es?
Op zondag 29 september 2002 00:15 schreef Jane het volgende:
2 Beatles - Help
Ja, moet ik dit nog recenceren? Straks moet ik Arcee ook nog gaan uitleggen waarom ik het zo goed vind.
Nee hoor, maar wat ik wel interessant vind:
quote:Waarom is het uiteraard van de hand van Lennon? Hoe herken je een typisch Lennon-nummer en een typisch McCartney-nummer? Er even vanuitgaande dat zij toch de 2 belangrijkste componisten waren.
Eén van de eerste Beatlesnummers waarin ze het imago van de zorgeloze 'moptops' een beetje lieten varen, al is het in ware Beatle-stijl natuurlijk wel verschrikkelijk catchy. Uiteraard van de hand van Lennon.
quote:Nou, het makkelijkste ezelsbruggetje is dat de (hoofd-)componist van het nummer ook meestal degene is die de leadvocals voor zijn rekening neemt. Maar dat was niet de reden dat ik zei dat het 'uiteraard' van Lennon was.
Op zondag 29 september 2002 00:56 schreef Arcee het volgende:
Waarom is het uiteraard van de hand van Lennon? Hoe herken je een typisch Lennon-nummer en een typisch McCartney-nummer? Er even vanuitgaande dat zij toch de 2 belangrijkste componisten waren.
Hmmm, je hebt me hier toch wel een beetje.... Wel leuk om eens over zo'n vraag na te denken, trouwens. Van 'Help' is het wel vrij algemeen bekend dat het van Lennon is, maar hoe kun je het herkennen? Misschien een beetje aan de keuze van het onderwerp... Lennon heeft binnen The Beatles denk ik iets vaker persoonlijke onderwerpen aangesneden, maar het is ook weer geen gouden regel.
Zijn teksten zijn iig over het algemeen wel iets cynischer. Leuk voorbeeld is altijd 'We Can Work It Out', wat een 'echte' Lennon/McCartney compositie is, maar waar je vrij duidelijk kunt horen welk deel door Lennon en wat door McCartney is geschreven.
quote:Hmmm... daar heb ik dan weinig aan, want ik let zelden op de inhoud van een nummer.
Op zondag 29 september 2002 01:16 schreef Jane het volgende:
Nou, het makkelijkste ezelsbruggetje is dat de (hoofd-)componist van het nummer ook meestal degene is die de leadvocals voor zijn rekening neemt. Maar dat was niet de reden dat ik zei dat het 'uiteraard' van Lennon was.Hmmm, je hebt me hier toch wel een beetje.... Wel leuk om eens over zo'n vraag na te denken, trouwens.
Van 'Help' is het wel vrij algemeen bekend dat het van Lennon is, maar hoe kun je het herkennen? Misschien een beetje aan de keuze van het onderwerp... Lennon heeft binnen The Beatles denk ik iets vaker persoonlijke onderwerpen aangesneden, maar het is ook weer geen gouden regel.
Zijn teksten zijn iig over het algemeen wel iets cynischer. Leuk voorbeeld is altijd 'We Can Work It Out', wat een 'echte' Lennon/McCartney compositie is, maar waar je vrij duidelijk kunt horen welk deel door Lennon en wat door McCartney is geschreven.
Maar dat de leadvocalist de (hoofd-)componist is klinkt wel logisch, ja.
quote:Voor mij onbegrijpelijk...
Op zondag 29 september 2002 01:42 schreef Arcee het volgende:
Hmmm... daar heb ik dan weinig aan, want ik let zelden op de inhoud van een nummer.
Tja, ik vind niet dat je het zozeer aan de muziek kunt horen, al zou je kunnen zeggen dat Lennon iets experimenteler is geweest, maar ook dat is een gevaarlijk criterium.
Voor mij is het gewoon heel moeilijk om te zeggen, juist omdat ik al die nummers zo goed ken, ik-weet-niet-hoe-vaak gehoord heb en soms ook bijna precies weet hoe ze opgenomen zijn. En ik weet natuurlijk ook van alle nummers of het van Lennon of McCartney of Lennon/McCartney is, maar om aan iemand anders uit te leggen hoe je dat kunt horen... tja, dat is wat anders.
quote:Voor mij volkomen logisch: Wat is belangrijker: de muziek of de tekst?
Op zondag 29 september 2002 01:56 schreef Jane het volgende:
Voor mij onbegrijpelijk...
quote:Snap ik ja, voor jou is het gewoon een feit wie welke heeft gecomponeerd.
Tja, ik vind niet dat je het zozeer aan de muziek kunt horen, al zou je kunnen zeggen dat Lennon iets experimenteler is geweest, maar ook dat is een gevaarlijk criterium.
Voor mij is het gewoon heel moeilijk om te zeggen, juist omdat ik al die nummers zo goed ken, ik-weet-niet-hoe-vaak gehoord heb en soms ook bijna precies weet hoe ze opgenomen zijn. En ik weet natuurlijk ook van alle nummers of het van Lennon of McCartney of Lennon/McCartney is, maar om aan iemand anders uit te leggen hoe je dat kunt horen... tja, dat is wat anders.
Hoe iets opgenomen is vind ik ook altijd erg interessant, trouwens. Daar sta je (ik) helemaal niet bij stil als je ernaar luistert. Docu's over dat soort dingen vind ik altijd erg boeiend.
Tja, al het goede is hierover al gezegd. Perfect nummer voor in de auto of op de fiets. Al vind ik dit niet het beste Stones-nummer toch ****½
2 Beatles - Help
Wat ik zo mooi vind aan dit nummer is de opbouw. Het begint met veel spanning en bij het couplet klinkt het bijna zorgeloos. Als het refrein eraan begint te komen, komt de spanning weer terug en dan begint weer zorgeloos een nieuw couplet. Ook vocaal gezien is dit nummer erg sterk, maar ja het zijn natuurlijk ook de Beatles. ****½
Slaapverwekkend, maar toch heeft het wel wat. ***
Cher toen ze nog lelijk was van haarzelf Ik vind de UB40-versie leuker, ook al is het origineel al goed. ***
"Mooi was die tijd!" Dat spookt door mijn hoofd bij het luisteren naar die liedje met sophietje en haar rietje
Klinkt nog best grappig eigenlijk, maar hoef 'm niet nog vaker te horen. **½
niet kunnen vinden op kazaa
ik heb die versie niet kunnen vinden, maar ik kan dus aannemen dat dit het commerciële origineel is? Doet het altijd leuk op feestjes. **½
Ik ging helemaal uit mijn dak toen His Bobness dit nummer speelde in Ahoy in mei van dit jaar. Tuurlijk, hij is geen zangtalent, maar juist dat gebrek geeft zijn nummers altijd iets speciaals. Neem daar zijn goede teksten (waar het eigenlijk om gaat). De Stones-versie is trouwens ook erg goed, maar het origineel vind ik beter. *****
Bob Dylan was een fan van hem als ik sommige documentaires mag geloven. Muzikaal gezien stelt het weinig voor natuurlijk, het gaat om de tekst en de tekst is goed. Vandaar ****
Ik ken alleen de versie van The Byrds en The Screaming Jets. Het refrein is erg lekker om mee te zingen. ***½
Procul Harem - Whiter Shade Of Pale en dit nummer i.c.m. een intiem moment met je partner... ****½
Ik ken dit nummer ergens van. Beetje donker en sober gezongen...and I like it... ****
Ben niet zo into Tom Jones. Al is "It's not unusual" zo fout dat het weer leuk wordt. Lijkt me wel een keer leuk om ipv een vrouwenslipje dat natuurlijk heerlijk ruikt, een grote ondergescheten onderbroek naar zijn hoofd te slingeren. dit nummer **
Onbewust ben ik al heel erg lang op zoek naar dit nummer. Echt leuk nummertje. ****
ken ik niet, kazaa kon 'm ook niet vinden
quote:Daarom heb ik ook een collage gemaakt... luister het laatste nummer en je blijkt het wel te kennen...
Op zondag 29 september 2002 14:57 schreef Citroentje het volgende:
ken ik niet, kazaa kon 'm ook niet vinden
Dat ik geen Stones-liefhebber ben is wel algemeen bekend geloof ik. Natuurlijk is dit een klassieker maar het doet me erg weinig. Dan hoor ik toch liever 'The last time' of 'It's all over now' 6/10
2 Beatles - Help
Ja, geweldig dit. Heerlijk simpel en doeltreffend. Uit hun goeie tijd. 10/10
Aardig om af en toe te horen (ja ik luister nog wel eens radio 10). Dat meerstemmige zingen, zonder dub, werkt wel. 7/10
Die hobo maakt het wel leuk. Dat hoort er gewoon bij. Prima nummer. 8/10
Ben hier niet zo kapot van. Maar ja voor die tijd zal het gelijk zijn aan Blof van nu ofzo denk ik. 4/10
Ik heb alleen het stukje mp3 gehoord uit het fragment, maar dit is niks voor mij.
Tja, probeer maar eens stil te blijven zitten of staan als je dit nummer hoort. Er gaat altijd wel een vinger of teen meetikken, als je niet spontaan begint te grieks-break dancen. 7/10
Dit doe me dan weer niks, veel te eentonig en zeurderig. 5/10
Op zich wel mooi, leuk om eens te horen maar niet aan mij besteed. 6/10
Anti-vietnam nummer inderdaad. En zwaar overdreven gezongen. Live klinkt het misschien heel wat dat refrein, maar op plaat komt de boodschap niet over. 5/10
Wat moet ik hier van zeggen... hoort bij de klassiekers maar zal het nooit uit mezelf luisteren. 5/10
Langzaam, lijzig gezongen. Dat geeft toch een vreemd effect bij dit nummer, het past gewoon goed. 35 weken in de top 40 geloof ik? Dat is misschien net overdreven. 6/10
Nee, tom jones zal ik nooit een liefhebber van worden. Van it's not unusual hoor ik vele malen liever de Belly versie, en dit nummer vind ik gewoon helemaal niks. 2/10
Dit is dan weer erg gaaf. Zie 7 qua vinger/teen beweging. Eigenlijk is dit nummer beter geschikt om op te twisten dan de nummers van Cubby Checker... Overigens heeft Joan Jett er ook een leuke versie van gemaakt. 10/10
Deze kende ik dus achteraf wel. Tja. Carnaval in september? In elk geval heb ik daar, als noorderling, nooit wat mee gehad. En dat is tra la la la la la la... hm 3/10
Beste nummers uit de lijst:
1. Beatles - Help
2. Sam the sham - Wooly bully
3. Fortunes - You've got your troubles.
quote:Cool
-update-
Volgende week, Grease week
quote:Gek eigenlijk, want ik kan me niet herinneren dat ik toen ik klein was veel naar de radio luisterde en toen ik een jaar of 4 terug pas liefde begon te ontwikkelen voor de jaren 60 ontdekte ik dat er verschrikkelijk veel nog kende!
Op zondag 29 september 2002 17:58 schreef ranja het volgende:
Ik was -4
Toch zijn er maar 2 die ik niet via de naam herkende, en maar 1 die ik nog eerder gehoord had.
Duizenden melodielijntjes in je hoofd... wat een nutteloze kennis eigenlijk
2 Beatles - Help
Leuk 6/10
Mwa 5/10
Geinig 6/10
Gaap tegenwoordig 4/10
Geweldig nummer. Mijn pa heeft die nog lang gedraaid, tot de platenspeler er uit ging. 8/10
Leuk 7/10
Mwa 5/10
Heel sterk 8/10
Prachtig 9/10
Gaap 3/10
Aardig 6/10