abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132236363
Ik kreeg net de vraag wat is het verschil tussen iemand leuk vinden en houden van iemand (op de relatie manier) Ik wist hier zelf niet goed antwoord op te geven ook al weet ik dat het echt wel verschillend is. Maar ze blijft erbij dat het hetzelfde inhoud..

Kunnen jullie verwoorden/omschrijven wat het verschil is?

Alvast bedankt :)
pi_132236492
Iemand leuk vinden is jezelf aangetrokken voelen tot iemand, dit is vaak op de korte termijn. Van iemand houden is dat je heel veel om iemand geeft, en dit is vaak pas op de lange termijn.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_132236606
Ik vind bijna iedereen leuk.
Alleen als ze niet aardig doen vind ik mensen niet leuk.

Daarnaast zijn er wel een hoop mensen waarbij het me niet heel veel doet als ze plots dood zijn.
Van die mensen houd ik dus niet.

Oja je hebt natuurlijk ook nog "leuk leuk", dat is als je wel graag met iemand een relatie wilt/hebt.
pi_132238779
Iemand leuk vinden wordt verliefd zijn en als dat wederzijds is vloeit het gelijdelijk over naar houden van.

Ze hebben allemaal hun karakteristieken. Van verlegenheid en vlinders tot genegenheid tot intimiteit.

Als je verliefd bent fap je niet op het meisje, als je van haar houdt fap je samen. Vind je iemand leuk, dan zoek je die persoon op; hou je van iemand, dan vind je elkaar. Tijdens je verliefdheid verberg je je zwakheden en slechte punten, bij houden van deel je ze. Tijdens de verliefdheid ben je zwak (je neigt de ander meer gelijk te geven), tijdens houden van ben je meer jezelf en durf je meer te zeggen.

Of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 20:43:37 ]
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 20:46:13 #5
137949 Disana
pi_132238882
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:43 schreef zarGon het volgende:
Iemand leuk vinden wordt verliefd zijn en als dat wederzijds is vloeit het gelijdelijk over naar houden van.

Ze hebben allemaal hun karakteristieken. Van verlegenheid en vlinders tot genegenheid tot intimiteit.

Als je verliefd bent fap je niet op het meisje, als je van haar houdt fap je samen. Vind je iemand leuk, dan zoek je die persoon op; hou je van iemand, dan vind je elkaar. Tijdens je verliefdheid verberg je je zwakheden en slechte punten, bij houden van deel je ze. Tijdens de verliefdheid ben je zwak (je neigt de ander meer gelijk te geven), tijdens houden van ben je meer jezelf en durf je meer te zeggen.

Of zo.
Mooi gezegd.
pi_132238972
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:46 schreef Disana het volgende:

[..]

Mooi gezegd.
Mwoah. Het kan beter. Laat ik een duit doen.

Als je verliefd bent, ben je jezelf niet.
Als je van iemand houdt, ben je jezelf.
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 20:48:39 #7
137949 Disana
pi_132238991
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:48 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Mwoah. Het kan beter. Laat ik een duit doen.

Als je verliefd bent, ben je jezelf niet.
Als je van iemand houdt, ben je jezelf.
Maar dat zegt hij ook ;)
pi_132239980
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:48 schreef Disana het volgende:

[..]

Maar dat zegt hij ook ;)
Maar dan bondiger. ;)
pi_132240215
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 20:43 schreef zarGon het volgende:

Of zo.
Mooi! Maar als je niet van jezelf houdt klopt je laatste zin niet.
pi_132240250
Als je van iemand houdt, dan steun je elkaar door goede en slechte tijden. Je luistert naar elkaar, je voelt je op je gemak bij hem/haar en je bent gewoon gelukkig als je op het einde van de dag naast die persoon samen op de bank ligt O+ .
Iemand leuk vinden is dat je je aangetrokken tot hem/haar voelt, wat kan leiden naar verliefd worden en dan weer naar houden van.
XO till we overdose
pi_132244241
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:50 schreef MrBadass het volgende:
Ik kreeg net de vraag wat is het verschil tussen iemand leuk vinden en houden van iemand (op de relatie manier) Ik wist hier zelf niet goed antwoord op te geven ook al weet ik dat het echt wel verschillend is. Maar ze blijft erbij dat het hetzelfde inhoud..

Het verschil is eigenlijk vrij simpel. Houden van mensen is niet exclusief voor behouden aan een relatie. Je kunt van vrienden houden en van familieleden. Iemand leuk vinden voor een relatie betekent eigenlijk alleen maar dat je op diegene geilt. Dat is namelijk de natuurlijke functie van verliefdheid - de voortplantingsdrang die gefocust wordt op iemand waarmee niet snel "uit jezelf" het bed zal delen.

Als je daarna gewoon een relatie krijgt (en kinderen) is het wel natuurlijk dat mensen hun "nestje" verdedigen en willen behouden en er gehecht aan raken. Ook dat is in principe een natuurlijk fenomeen, maar helaas valt te constateren dat het hier regelmatig (en naar mijn lichte overtuiging steeds vaker) fout gaat. Ik denk dat de basis is dat de verliefdheid over raakt, terwijl mensen niet accepteren dat een gewone vorm van houden van voor in de plaats komt.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 23:02:25 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132245197
Het verschil tussen houden van en verliefd zijn/goed op kunnen schieten met zit 'm vooral in de diepte van de relatie. Je bent met elkaar verbonden op zoveel verschillende manieren dat je niet om elkaar heen kunt. Je bent met elkaar verbonden in de leuke en kutte tijden, en omdat je niet om elkaar heen kunt, is de ander z'n gemoedstoestand onherroepelijk met de jouwe verbonden. Om die reden vertel je jezelf dat je alleen maar het beste wil voor de ander (en soms zie je dat verkeerd). Als de ander het goed heeft, dan heb je het zelf ook goed/beter dus echt onbaatzuchtig is houden van in mijn optiek niet. Houden van is een bubbel waar je samen in zit, een symbiotische relatie tussen 2 mensen die samen beter bestand zijn tegen de buitenwereld. Spat je bubbel (op welke wijze dan ook), dan ga je onherroepelijk door een rouwproces.

En iemand leuk/aardig/geil vinden is leuk voor even en kan zomaar de aanloop naar een bubbel zijn. Maar dit alles is alleen voor de leuke tijden. Haakt iemand af in slechte tijden, dan was de bubbel misschien geen houden van.
Resistance is futile.
pi_132245645
Dan heeft ze dus nog nooit van iemand gehouden, anders zou ze het wel weten.
pi_132246325
Maar vrienden kunnen je ook helpen door slechte tijden. :)
pi_132251512
quote:
7s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 23:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Dan heeft ze dus nog nooit van iemand gehouden, anders zou ze het wel weten.
Dat is niet waar natuurlijk. Je kan het meegemaakt hebben, maar niet in woorden uit kunnen leggen. Of kan jij altijd alles perfect verwoorden hoe je het voelt? Dan ben je de enige denk ik zo.
pi_132251537
TS, zit je misschien in de friendzone?
pi_132252463
Mijn idee is: als je van iemand houdt, doe je dat ook op momenten dat je hem/haar even helemáál niet leuk vindt.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_132255080
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 23:02 schreef Seven. het volgende:
Het verschil tussen houden van en verliefd zijn/goed op kunnen schieten met zit 'm vooral in de diepte van de relatie. Je bent met elkaar verbonden op zoveel verschillende manieren dat je niet om elkaar heen kunt. Je bent met elkaar verbonden in de leuke en kutte tijden, en omdat je niet om elkaar heen kunt, is de ander z'n gemoedstoestand onherroepelijk met de jouwe verbonden. Om die reden vertel je jezelf dat je alleen maar het beste wil voor de ander (en soms zie je dat verkeerd). Als de ander het goed heeft, dan heb je het zelf ook goed/beter dus echt onbaatzuchtig is houden van in mijn optiek niet. Houden van is een bubbel waar je samen in zit, een symbiotische relatie tussen 2 mensen die samen beter bestand zijn tegen de buitenwereld. Spat je bubbel (op welke wijze dan ook), dan ga je onherroepelijk door een rouwproces.

En iemand leuk/aardig/geil vinden is leuk voor even en kan zomaar de aanloop naar een bubbel zijn. Maar dit alles is alleen voor de leuke tijden. Haakt iemand af in slechte tijden, dan was de bubbel misschien geen houden van.
Beste reactie!
pi_132280818
Als je iemand leuk vind trek je wat meer naar die persoon toe, en denk je op een positieve manier aan die persoon. Als je die persoon wat beter leert kennen begint de verliefdheid op te komen, helemaal als het wederzijds is. Verliefd zijn op iemand houdt in dat je het liefste altijd bij die persoon bent, en als je aan diegene denkt wordt je helemaal blij en er is spanning tussen diegene en jou, zowel in bed als daar buiten. Bij houden van kies je ervoor om samen door dik en dun te gaan, en accepteer je / houdt je ook van de mindere aspecten van een persoon. Je bent er voor elkaar, en je bent voor elkaar het belangrijkste wat er bestaat. Gelukkig is in mijn relatie zowel de verliefdheid als het houden van enorm veel aanwezig, dus verliefdheid wordt niet altijd automatisch houden van. Je kan het ook allebei voelen/hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 23:02:15 ]
pi_132569193
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:50 schreef MrBadass het volgende:

Misschien een late reactie.

-Van iemand houden is eerst van jezelf houden.
"Houden van" in relatie verband, dat het nu gaat over je partner, ouders, kinderen, collega's,enzo. betekent een goede verbondenheid hebben met die bepaalde persoon.

Maar als er in sterke mate sprake is van: "ik kan of zou niet kunnen zonder die persoon" dan is dat niet meer "ik hou van die persoon" maar eerder een slechte/verkeerde verbondenheid met jezelf. Daarom spreekt men ook van een ongezonde relatie (obsessie, angst om verlaten te worden, gebrek aan zelfontwikkeling,...)

-Iemand leuk vinden is een begin van "iets", maar het is bijna nooit duidelijk "wat" het is tot je het ontdenkt.
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')