FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Niemands kettingtakel.
-niemand-zondag 13 oktober 2013 @ 17:28
Ik had een tijdje geleden deze takel op zolder gevonden.
vroeger heeft deze takel in de metaalgieterij van mijn opa en vader gehangen, waarschijnlijk al sinds 1950.
Mijn vader denkt dat hij zelfs nog ouder is, en dat mijn opa hem tweedehands gekocht heeft.
helaas liep het mechanisme om de haak te laten zakken vandaag vast, dit is ondertussen alweer los. maar nu wil ik hem in nieuwstaat brengen.
het is een; 1/4 ton Wright improved model high speed hoist.

Grotefoto-UVAVNRYS.jpg

zo ziet een gedeelte van het blokkeermechanisme er uit, het vastgelopen gedeelte zit in de linkse schijf.
de werking is moeilijk uit te leggen met een foto.
Foto550-U3B3HGKT.jpg

de vertandingskast bestaat uit een planetair tandwielstelsel.
Foto550-84WAVDD6.jpg

zoals jullie zien zit er nogal weinig vet in, er zitten ook een soort vage vetnippels op.
het zijn meer buisjes met een klepje bovenop waar je vet in kunt doen, hiervoor zou ik graag een vetpomp kopen want een normale past niet.

Foto550-REZAMI8A.jpg
Foto550-8DXZYEL4.jpg

ik zou ook graag willen weten wat de originele kleur is, onder het rood zit ook een gele kleur. maar waarschijnlijk is dat niet de originele kleur.
ook zou ik graag zoveel mogelijk informatie te weten willen komen, googelen heeft nog weinig opgebracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door -niemand- op 13-10-2013 19:45:03 ]
padlarfzondag 13 oktober 2013 @ 17:36
Wat is het idee achter het in nieuwstaat brengen? Vind je het een leuk project en wil je het ding zelf houden?
-niemand-zondag 13 oktober 2013 @ 17:47
quote:
7s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:36 schreef padlarf het volgende:
Wat is het idee achter het in nieuwstaat brengen? Vind je het een leuk project en wil je het ding zelf houden?
ja, precies. ik wil hem gewoon opknappen en dan ophangen in de werkplaats.
uiteraard word hij dan wel af en toe gebruikt.
maar dan moet ik wel weten welke kleur hij origineel had.
beware_reageerdzondag 13 oktober 2013 @ 17:59
Heb via google wat gevonden.

532506383_tp.jpg
Dat zou het type zijn van die van jou.

532506383_tp.jpg

$(KGrHqMOKiME3EyHHWE1BN1o+1ojM!~~_35.JPG
Geel kan dus ook.

Beebe_Bros_2ton_Hoist_5006_1.JPG
Of oranje.

Suc6.
JerryLeezondag 13 oktober 2013 @ 19:05
Rauwe lijnolie dus afgaand op de eerste foto van beware.
klinkt logisch voor een takel

v634.jpg
-niemand-zondag 13 oktober 2013 @ 19:25
hmmm, vreemd. lijkt me sterk dat de takel origineel niet geverfd was.
volgens mij zit er onder het geel ook nog een soort donkergroen... dat word nog moeilijk om die kleur te vinden.
heeft iemand ook nog ideeën wat voor vet ik erin moet doen? en met wat voor vetspuit?
ik dacht zelf aan universeel vet wat je ook in een normale vetspuit hebt zitten.

en hoe oud zou dit ding zijn? en hoe komt het hier in limburg terecht? want volgens mij zijn deze dingen niet echt veel voorkomend in nederland.
Bucketlistzondag 13 oktober 2013 @ 19:33
Geel zou kunnen. Het logo en een hoop producten van Wright Manufacturing zijn geel als ik google.

Hoe dat ding in Limburg komt? Wie weet is het oude army surplus. Dat zou ook de groene kleur kunnen verklaren.
Vinz0rzondag 13 oktober 2013 @ 21:18
Kettingtakels kom je vaak genoeg tegen hoor ;)
Maar persoonlijk zou ik m in deze kleuren houden, ziet er meer doorleeft uit.
densmeezondag 13 oktober 2013 @ 22:48
3242206.jpg
past daar niet toevallig een hookon vetspuit op
peug306maandag 14 oktober 2013 @ 14:57
miss een rare vraag.
maar word de takel enkel decoratie? of wil je hem ook gaan gebruiken?

als je hem wil gebruiken laat hem dan ook nog nakijken door een bedrijf die verstand heeft van die dingen.
beter goed gekeurd dan fout een been kwijt.
of zo. zekerheid voor alles.
densmeemaandag 14 oktober 2013 @ 15:14
Dan wordt het sowieso afkeur want geen klep in de haken
-niemand-maandag 14 oktober 2013 @ 20:55
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:57 schreef peug306 het volgende:
miss een rare vraag.
maar word de takel enkel decoratie? of wil je hem ook gaan gebruiken?

als je hem wil gebruiken laat hem dan ook nog nakijken door een bedrijf die verstand heeft van die dingen.
beter goed gekeurd dan fout een been kwijt.
of zo. zekerheid voor alles.
ik ga hem echt niet laten keuren, dat is me veel te duur en ik ga hem toch maar af en toe gebruiken voor redelijk lichte dingen. ik heb hem het afgelopen jaar 2 keer gebruikt om de brommer aan op te hangen om de achterbrug te vervangen.
daarnaast denk ik inderdaad ook dat deze takel niet meer voldoet aan de huidige veiliheidsnormen.

ik denk niet dat die hookon vetspuit gaat passen, het zijn echt klepjes die je op kunt klappen met een veertje, en daarachter een open buisje van ongeveer 3-4 mm.

op deze foto is het klepje te zien, boven ''improved model''
Foto550-8DXZYEL4.jpg
bluemoon23maandag 14 oktober 2013 @ 21:26
Voor het vet"klepje" zou je eens kunnen vragen bij een landbouwmechanisatie bedrijf.

[ Bericht 1% gewijzigd door bluemoon23 op 14-10-2013 21:55:20 ]
JerryLeemaandag 14 oktober 2013 @ 21:48
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Voor het vetklepje zou je eens kunnen vragen bij een landbouwmechanisatie bedrijf.
betrek je zijn vriendin er nu ook l in ?
bluemoon23maandag 14 oktober 2013 @ 21:54
Jij hebt haar ook al ontmoet ? _O-
-niemand-donderdag 17 oktober 2013 @ 22:19
ik heb nog eens een stuk verf eraf gekrabt en er zit toch geen groene verf onder.
eerst is de rood/bruine kleur, daarna geel en daaronder grijs, maar volgens mij is dat het gietijzer zelf, want als ik het opschuur krijg gewoon kaal metaal.
de letters op de achterkant waren trouwens ooit rood, dat mysterie is dus ook alweer gedeeltelijk opgelost.

ik heb me nu ook aangemeld op een amerikaans forum, hopelijk kunnen zij me meer vertellen over deze takel.
-niemand-vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:31
update!
ik heb de takel net geheel gedemonteerd, en ik heb alleen maar gele verf gevonden. dus ik ga hem geel verven 8-) .
morgen ga ik de verf halen, gele verf voor de takel en rode voor de letters.
de kettingen maak ik zwart omdat ze origineel waarschijnlijk niet geverfd waren, en roestige kettingen nu eenmaal niet mooi zijn en je krijgt er bruine handen van.

op deze foto's is de gele verf goed te zien, deze verf zat bijna overal. op sommige stukken zit geen verf, dat vind ik wel vreemd. maar het lijkt me sterk dat er origineel geen verf op zat.
Foto550-CBV3L3GO.jpg

Foto550-PGNKZJOH.jpg

de amerikanen hadden niet veel meer te zeggen dan jullie, alleen zijn de klepjes niet voor vet maar voor olie, toevallig heb ik ook nog een oud oliespuitje, helaas werkte hij niet dus heb ik die net ook gerepareerd. een kogeltje sloot niet meer af. dus geheel gedemonteerd en de veertjes wat opgerekt en schoongemaakt. en hij spuit weer als een nieuwe :D
ik gok dat het oliespuitje van de jaren 60 of 70 is.

Foto550-IW6DNYFI.jpg

Foto550-GZEITBKV.jpg
Nieuwschierigzondag 27 oktober 2013 @ 15:18
Tegenwoordig worden takels na elke keuring in een andere kleur gespoten. Elke kleur vertegenwoordigd een bepaald jaar. Zelfde geldt voor hijsogen en harpsluitingen.
bluemoon23zondag 27 oktober 2013 @ 15:40
@Nieuwschierig, dat is niet overal zo hoor.

De kleurcodering zit wel op het hijsgereedschap, maar om dan gelijk die hele takel te gaan spuiten is ook zowat.
Dat mag ook een met een kunststof of metalen label.
Vaak hebben bedrijven hun hijsgereedschap in de bedrijfskleur, er wordt namelijk nog wel eens wat gestolen op de bouw en onderhoudsstops bij raffinaderijen enzo.
densmeezondag 27 oktober 2013 @ 15:42
bij ons worden er inderdaad nummers ingeslagen en daarbij behorende certificaten
JerryLeezondag 27 oktober 2013 @ 16:41
Hijsogen zijn toch altijd een soort mintgroen ?Bij bulldozers (CAT) en ander zwaar materiaal moest ik aze daar altijd inspuiten .Zodat iedere verlader weet waar hij zijn kettingen aan kan bevestigen ...en niet om de hydrauliekcilinders :'(
tiho1zondag 27 oktober 2013 @ 19:36
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 15:42 schreef densmee het volgende:
bij ons worden er inderdaad nummers ingeslagen en daarbij behorende certificaten
Als je een nummer slaat moet daarover de jaarkleur gespoten. Meer niet. Een labeltje eraan hangen gaat niet altijd, denk aan de lasthaak van een kraan. Een haakje van een kettingstel daarentegen ga je geen nummer slaan.
Vonkenboerwoensdag 6 november 2013 @ 22:19
Hoe is het eigenlijk met dit project gesteld ? *O*
-niemand-woensdag 6 november 2013 @ 22:39
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe is het eigenlijk met dit project gesteld ? *O*
ik ben druk bezig met verf verwijderen.
De verf tussen alle letters uitkrabben is een monnikenwerk.
En zoals jullie misschien al hebben gelezen heb ik al 1 ketting geverfd...
Gieliovdwoensdag 6 november 2013 @ 23:02
Verf tussen letters... staalborstel?
-niemand-donderdag 7 november 2013 @ 07:10
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:02 schreef Gieliovd het volgende:
Verf tussen letters... staalborstel?
nee dat gaat niet, de letters zijn te klein en te hoog. Daardoor komen de draden niet overal.
Zelfs met een staalborstel op een boormachine gaat het niet.
Ik heb dus alles met een kleine schroevendraaier eraf moeten krabben.
Basp1donderdag 7 november 2013 @ 07:30
Zandstralen als je de verf makkelijk wilt verwijderen?
-niemand-vrijdag 8 november 2013 @ 21:51
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 07:30 schreef Basp1 het volgende:
Zandstralen als je de verf makkelijk wilt verwijderen?
helaas heb ik geen straalcabine :'(

ik ben trouwens alweer op zoek naar volgende projectjes. een benzinepomp of landbouwwerktuig lijkt me mooi, maar is weer erg groot. maar alles wat opknapbaar is komt in aanmerking. ik ben marktplaats alweer volop af aan het speuren.
SPOILER
mocht iemand iets weten te staan in limburg of wil het verzenden laat het weten aub ;)
BORRREETJEEEvrijdag 8 november 2013 @ 21:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:51 schreef -niemand- het volgende:

[..]

helaas heb ik geen straalcabine :'(
Straalcabine hoeft niet perse. O-)
madcozondag 10 november 2013 @ 01:39
Nachtje in de dot4 rem olie... hoef je hem de dag erna alleen maar goed te ontvetten...
-niemand-maandag 17 maart 2014 @ 22:03
Hoppa! na een lange tijd heb ik hem eindelijk klaar en opgehangen.

Zie hier de pics *O*
werkt als een tiet :D

Foto550-4C6BLP6M.jpg

Foto550-GFMVKTI6.jpg

Foto550-7H4UFHAF.jpg
Eelcotje84maandag 17 maart 2014 @ 22:15
Netjes! :D
robber57donderdag 20 maart 2014 @ 18:16
Netjes.

Die oliespuit is een Reilang, die kun je nu nog steeds kopen en zien er ook nog steeds zo uit, een reilang doet het in alle standen, tot bijna op zijn kop alhoewel er dan meestal wel wat olie uit het mechanisme lekt en je kunt er ook enigszins wat druk mee opbouwen om bv iets door te spuiten.
Ze gaan heeeeeel lang mee en zijn nagenoeg onverwoestbaar mede door de dikwandige aluminium pot.
Als het tuitje wat er aan zit niet handig is; je kunt er andere tuitjes voor krijgen,sproeiers(voor kruipolie),punt spuitje,plat spuitje,met schroefdraad aan het eind enz enz

[ Bericht 9% gewijzigd door robber57 op 20-03-2014 18:21:47 ]
Vonkenboerdonderdag 20 maart 2014 @ 19:16
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:03 schreef -niemand- het volgende:
Hoppa! na een lange tijd heb ik hem eindelijk klaar en opgehangen.

Zie hier de pics *O*
werkt als een tiet :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Poeh ! Dat is erg netjes geworden ! ^O^ *O*
Mijn complimenten heb je !
Atmozdonderdag 20 maart 2014 @ 19:22
Sjiek ding! En heel mooi gerestaureerd :)
Gieliovddonderdag 20 maart 2014 @ 19:27
Vakwerk kerel, nou uitkijken dat je dak niet naar beneden komt ;)
-niemand-donderdag 20 maart 2014 @ 20:46
Thanks mannen. :@
In het echt is hij iets minder netjes, onder andere wat druipers hier en daar :+ maarja, dat had hij origineel waarschijnlijk ook.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:16 schreef robber57 het volgende:
Netjes.

Die oliespuit is een Reilang, die kun je nu nog steeds kopen en zien er ook nog steeds zo uit, een reilang doet het in alle standen, tot bijna op zijn kop alhoewel er dan meestal wel wat olie uit het mechanisme lekt en je kunt er ook enigszins wat druk mee opbouwen om bv iets door te spuiten.
Ze gaan heeeeeel lang mee en zijn nagenoeg onverwoestbaar mede door de dikwandige aluminium pot.
Als het tuitje wat er aan zit niet handig is; je kunt er andere tuitjes voor krijgen,sproeiers(voor kruipolie),punt spuitje,plat spuitje,met schroefdraad aan het eind enz enz
Toevallig heb ik een paar weken geleden nog zo'n ding gevonden, lag helemaal in een hoek onder een hoop zand. na wat schoonmaken heeft hij het een tijdje gedaan. maar nu niet meer.
waarschijnlijk zit het kogeltje weer vast of sluit het niet meer af, binnenkort even naar kijken.
voederbieteldonderdag 20 maart 2014 @ 20:56
Heel gaaf!
robber57donderdag 20 maart 2014 @ 21:56
Dat kogeltje is het voetklepje en die gaat vaak vast zitten doordat de olie in het kannetje vergomd, het hele ding uit elkaar , in bakje thinner schoonmaken en weer in elkaar en hij doet het wel weer.
quo_donderdag 20 maart 2014 @ 22:13
Prachtig gedaan.
Mooie combinatie van een familiestuk, een restauratieklus en een nuttig gebruiksvoorwerp.
beware_reageerdvrijdag 21 maart 2014 @ 14:17
Nice... Ziet er erg goed uit..
usernaamvergetenvrijdag 21 maart 2014 @ 14:47
Chic hoor!