tong80 | zondag 13 oktober 2013 @ 11:09 |
Het is aan het einde van de zomer van 1988 als een nieuwe muziekstroming zich aandient in Nederland: house. Hiermee begint een nieuw tijdperk in de vaderlandse muziekgeschiedenis, dat in 25 jaar tijd uitgroeit tot een gigantische dancecultuur. Een internationaal fenomeen, een miljoenenindustrie, met wereldberoemde Nederlandse dj's als Tisto, Armin van Buuren, Chuckie en Afrojack. Het boek Mary Go Wild blikt terug op deze kwart eeuw dance. In bijna 600 pagina's vol verhalen, interviews en foto's vertellen betrokkenen hoe dance in ons land doorbrak en zich heeft ontpopt tot wat het nu is. Over de eerste periode in onder meer de Amsterdamse club RoXY, waar een bont publiek op afkwam. 'Het was ook een veilige haven voor mensen die zich anders voelden, transseksuelen, travestieten, rebelse kunstenaars, exhibitionisten, freaks', blikt dj Joost van Bellen terug. 'Die mensen bij elkaar gaf zo'n geweldige sfeer.' Ook dj Marcello draaide in de beginjaren, onder meer in de iT. 'Het enthousiasme van het publiek was ongevenaard. De energie en hoe het los ging, heb ik maar weinig gezien daarna.' Hoewel hij geen drank en drugs gebruikte, had hij aan het eind van de nacht vaak last van zijn maag en rug. 'Van de stress en het harde werken in zo'n gloeiendhete, dampende ruimte met zulke harde muziek en zoveel emotie en energie. Dan stapte ik in de auto en dan gebeurde het vaak dat ik in huilen uitbarstte omdat ik eerst moest ontladen.' De opkomst van trance en daarmee de doorbraak van huidige wereldsterren als Tisto, Armin van Buuren en Ferry Corsten komen ook aan bod in het boek. Van Buuren belandde in het vak door zijn voorbeeld Ben Liebrand. In zijn fanclubblaadje las hij over hoe Liebrand werkte aan zijn mixen. 'Ik moest dus, net als hij, ook een Akai-sampler hebben. Ik had geen enkele intentie een bekende dj te worden, ik was gewoon he-le-maal lijp van die muziek.' Dance is tegenwoordig een belangrijk Nederlands exportproduct. Het economisch belang groeide van 488 miljoen euro in 2002 naar 587 miljoen in 2012, schrijft een van de auteurs. De grootste groei ontstaat na 2010, als Amerika overstag gaat. De muziekstroming kent inmiddels vele stijlen, van techno tot rave, hardcore, mellow, drum 'n bass, minimal en trance. Midden jaren 90 komen de eerste festivals, zoals Mysteryland en Dance Valley. Inmiddels telt ons land volgens het boek meer dancefestivals dan welk ander land ter wereld. Mary Go Wild, dat geheel belangeloos tot stand kwam, wordt woensdag gepresenteerd tijdens de opening van het Amsterdam Dance Event. ![]() | |
belsen | zondag 13 oktober 2013 @ 11:36 |
Andere tijden: House, pillen en extase Schijnt niet overal heel accuraat te zijn, maar wel mooi. | |
het_grobbekuiken | zondag 13 oktober 2013 @ 12:07 |
Deze is beter. | |
tong80 | zondag 13 oktober 2013 @ 12:49 |
Goeie toevoegingen.![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 15:40 |
Die had ik al besteld. Typisch geval van 'kan niet wachten tot het in m'n brievenbus zit' als het er uberhaupt door kan, dan. Gezien m'n muzikale verleden lijkt me dat logisch. Je hebt nu ng zo'n boek, trouwens: 'Dutch dance' van Mark Van Bergen. (In november volgt verder nog de biografie van Ray Slijngaard, 'Ongelimiteerd'. Dat wordt kiezen, of flink de bankrekening plunderen. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2013 15:41:33 ] | |
tong80 | zondag 13 oktober 2013 @ 15:46 |
Had een video-opname uit 1988 van Fam. Onrust van de VPRO. Werd er uitgelegd wad house is door de eerste House-DJ's. Lachen als je dat achteraf terugziet. Met Gert van Veen en Joost van Bellen en Erik een kennis van me.![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 oktober 2013 @ 15:53 |
Ik heb een tijdje geleden nog wat van die documentaires zitten kijken, waaronder Onrust. Kwam allemaal zo ongedwongen over, toen. Mensen waren nog niet zo met hun imago bezig. Dat je voor de zoveelste keer denkt 'ik ben te laat geboren' (als ik in 1992 zestien was geweest ipv tien/elf, had ik al lekker uit kunnen gaan en zo). ![]() | |
tong80 | zondag 13 oktober 2013 @ 18:59 |
Of om net nog de echte XTC te kunnen meemaken. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 00:00 |
Ik & drugs? Hoewel ik nog weleens muziek opzet met enigszins trippy geluidjes erin: Mwoah. ![]() Het was in die tijd vast heel boeiend geweest om een lange, uitputtende dagtrip langs ongeveer 1001 randstedelijke platenzaken te maken, en om in gesprek te raken met mede-liefhebbers. Maar ja, dat doe je als 10/11/12-jarige niet zo snel. In het zaakje bij mij in het dorp was ik echter een zr bekend gezicht (vrouw & van dance houden, in een dorp, begin jaren 90, op de leeftijd - het was vrij opvallend). Al bleef het, wegens weinig zakgeld, doorgaans bij het halen van het Top 40-blaadje van die week. ![]() Of er moest iets van 2 Unlimited of een goede verzamelaar uit zijn, n genoeg zakgeld aanwezig. In de periode dat ik zelf het diepst 'in de scene' zat (pakweg 2001-2004; toen gaf m'n leeftijd wat meer mogelijkheden n was internet inmiddels een grote invloed) was het al een heuse Industrie met een hoofdletter I geworden; da's toch anders. Een aardige hoeveelheid authentieke platenzaken had je toen gelukkig nog wel. Maar niet lang meer. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 14:20:58 ] | |
Hexagon | maandag 14 oktober 2013 @ 14:44 |
Ik ga dat boek zeker wel kopen. Mooi stuk geschiedenis. Al overdrijft Nederland zijn rol vaak wel. We doen aardig mee in de wereld van dancemuziek maar tegen de bijdragen van reuzen als de UK en Duitsland en ook de middelgroten als de VS en Frankrijk kunnen we niet op. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 14:58 |
Het speelt wel een grote rol, alleen vind ik persoonlijk de nummers die hl typisch Nederlands zijn vaak niet de allermooiste. Er zijn best producties uit eigen land die ik erg fraai vind, zoals diverse oude Zki & Dobre-producties, of een nummer als House of Lords - Power of beauty (edit: zou m'n eeuwige Hollandse dance-favoriet TC - Funky guitar nog vergeten). Maar die hebben niet dat recht-toe-recht-aan-gevoel waarop ik hierboven doel. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 15:05:47 ] | |
Individual | maandag 14 oktober 2013 @ 17:51 |
Heerlijk 90s dance nummer | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 17:53 |
Nog een toevoeging:
| |
het_grobbekuiken | maandag 14 oktober 2013 @ 18:30 |
Nederland speelt best een grote rol hoor. De Haagse electro scene bijvoorbeeld heeft wereldwijd invloed gehad, en ook artiesten als Black Sun Empire, Bong-Ra en Speedy J zijn overal bekend. En gabber komt uit Nederland he. | |
jerriy | maandag 14 oktober 2013 @ 18:54 |
Nederland domineert alleen de commercile/mainstream house via de top DJs en platenmaatschappijen. Maar muzikale innovaties gebeuren nauwelijks in Nederland. Trance is een Duitse uitvinding en ontwikkelt daar verder - Dubstep is Engels en ga zo maar door. Wat wel in Nederland is uitgevonden (hardcore/gabber) wordt niet gezien als een serieuze music genre buiten Nederland - volgens mij heeft ie ook geen fans (met uitzondering van die handjevol gesoleerde groepjes even over de grens in Antwerpen of Duitsland maar zelfs daar is het miniem). [ Bericht 5% gewijzigd door jerriy op 14-10-2013 19:08:07 ] | |
het_grobbekuiken | maandag 14 oktober 2013 @ 19:06 |
Hardcore wordt in het buitenland juist serieuzer genomen. In Nederland wordt het toch vaak geassocieerd met gabber piet en paarse trainingspakken, in het buitenland leeft dat veel minder. Britse hardcore DJ´s als Hellfish worden daar gewoon gezien als volwaardige DJ´s. En er zijn over de hele wereld hardcorefeesten, tot in Japan en Australie aan toe. Dus echt niet alleen net over de grens. | |
jerriy | maandag 14 oktober 2013 @ 19:08 |
^ In allerlei clubs en festivals wereldwijd heeft men jarenlang geprobeerd om gabber te introduceren maar dat sloeg nooit aan - buitenlandse house fans willen daar niets van hebben. | |
het_grobbekuiken | maandag 14 oktober 2013 @ 19:10 |
Pertinent niet waar. Nogmaals, er zijn wereldwijd hardcorefeesten en -fans. | |
jerriy | maandag 14 oktober 2013 @ 19:12 |
^ Ja een paar kleine excentrieke discotheken in zeer grote steden als Londen enzo maar niet meer dan dat. | |
het_grobbekuiken | maandag 14 oktober 2013 @ 19:21 |
Net was het nog "alleen net over de grens". Iedereen die wel eens een groot hardcorefeest heeft bezocht weet dat er letterlijk busladingen Engelsen, Fransen, Italianen, Duitsers enzovoort rondlopen. Iedereen die wel eens op een feest met zo'n buitenlander heeft gepraat weet dat er in die landen ook hardcorefeesten worden gegeven die wel iets groter zijn dan een "kleine exentrieke discotheek". | |
het_grobbekuiken | maandag 14 oktober 2013 @ 19:27 |
Speciaal voor jou een filmpje uit zo'n kleine excentrieke discotheek:: | |
habitue | maandag 14 oktober 2013 @ 20:48 |
Voor commerciele simpele rotzooi moet je NL "house" DJ's hebben inderdaad. Innovators komen toch veelal uit Duitsland en Engeland. | |
#ANONIEM | maandag 14 oktober 2013 @ 20:57 |
...en de karavaan aan makers van typische '50.000 mensen in een hele grote hal'-trance. Da's, naast de Afrojack-achtige muziek die je waarschijnlijk bedoelt, k wat ik als typisch Nederlands zie. Dat genre van Afrojack-achtige muziek hadden ze van mij geen 'house' hoeven noemen. Doorgaans ben ik niet zeikerig als het gaat om genre-benamingen, maar met wat 20 25 jaar terug nog house genoemd werd heeft het bitter weinig te maken. T'is electronisch en je kunt erop dansen, en that's it. ![]() | |
bpi | dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:01 |
Zondag was er een documentaire op canvas over het ontstaan van de Belgische sound. Was ook aangenaam om te zien. Zeker het nummer op 1u20 vond ik schitterend gedaan. Daar hoor je 2 dingen waarmee het allemaal begon. | |
Hexagon | dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:29 |
Okay, we doen goed mee. Maar wat ik in Nederland altijd een beetje gemist heb zijn grote album en festival acts. We hebben hier geen Daft Punk, The Prodigy, Aphex Twin, Trentemoller, Justice of Pendulum. Dat heb ik toch altijd een beetje een gemis gevonden. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:33 |
O.a. Armin Van Buuren en Tisto kan je wel degelijk behoorlijk 'groot' noemen - ook als het om live-optredens gaat. Een ruimte vullen met tienduizenden mensen, geen enkel probleem. Alleen verkeren deze mensen nogal in een andere hoek van de dancescene, met een zeer beperkte crossover naar een in principe meer gitaar-minnend publiek (dat hebben de namen die jj noemt wat meer). ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2013 14:11:59 ] | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:47 |
nm [ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 13:49:09 ] | |
indiaantje89 | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:04 |
Zat net de Dj Mag Top 100 van 2013 te bekijken, en daar staan gewoon 23 Nederlanders in de top 100. Erg knap natuurlijk voor zo'n klein landje met zo weinig inwoners. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:21 |
Dat is knap aangezien de lijst van 2013 pas vrijdag bekend wordt. Afgezien daar van, als ik naar de namen kijk vind ik het niet direct iets om trots op te zijn. | |
indiaantje89 | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:26 |
2012 , sorry ![]() Ach trots er op zijn of niet. Ze staan er wel op. En op jongens als Armin, Tisto en Ferry Corsten, maar ook jongens als Afrojack, Hardwell en Chuckie mag je zeker wel trots op zijn. Ook al is het je ding niet zo. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:30 |
Als je bedoelt dat wij in Nederland erg goed zijn in het vermarkten en zo commercieel mogelijk uitbuiten van mainstream dancemuziek heb je helemaal gelijk ![]() Ik kan er niet trots op zijn. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 14:32:07 ] | |
indiaantje89 | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:37 |
Beetje kortzichtig, Jongens als Tisto, Armin en Ferry hebben echt legendarische platen gemaakt in hun genres. En als je ziet wat jongens als Hardwell en Afrojack (en de nieuwe vorm van Tisto) te weeg brengen in de USA is bijzonder knap te noemen. Het is echt wel meer dan een goede marketing. Aangezien we in andere muziek genres geen klote te weeg brengen buiten ons land. | |
habitue | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:38 |
Waarom zou ik trots moeten zijn op iets waar ik helemaal niks mee te maken heb | |
indiaantje89 | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:42 |
Ik zeg mag, niet moet ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:58 |
Pardon? Weet je wat pas kortzichtig is? Puur kijken naar hitlijsten en wie de dikste bankrekening heeft en voor de rest de talloze dj's en producers die dit kleine landje rijk is negeren. | |
habitue | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:00 |
Deze man | |
indiaantje89 | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:08 |
Zeker niet, Beetje gevalletje van beste stuurlui staan aan wal dit. Armin en Tisto hebben regelmatig legendarische avonden neergezet (ASOT avonden, Armin Only, Tisto In Concert, de ISOS avonden). Dat soort geweldige avonden heb ik andere dj's nog niet neer zien zetten. En ik heb er toch heel wat gezien. Op die avonden heeft er geen fuck met hitlijsten of wat de DJ's verdienen. Ze zetten gewoon iets legendarisch weg, en dat is lang niet aan iedereen besteed. Dus ja erg kortzichtig om te denken dat het alleen om dikke bankrekeningen en hitlijsten gaat ja. Messi wint de Gouden Schoen ook niet om dat hij in de duurste auto rijd. Die duurste auto heeft hij verdiend omdat hij goed kan voetballen. Maar erg goed benieuwd hoe een Top 5 er dan wel uit zou moeten zien. [ Bericht 5% gewijzigd door indiaantje89 op 17-10-2013 15:25:10 ] | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:29 |
Ik zou niet weten waar ik moest beginnen met zo'n lijst. Maar weet je wat zo vreemd is. De lijst verandert nauwelijks, is vrij eenzijdig wat stijlen betreft en vertoont toch wel een verdomd sterk verband met wat er in dat wereldje verdiend wordt. Ik zeg niet dat die jongens geen goede avonden neer kunnen zetten. Het is over het algemeen mijn muziek niet, maar ik spreek niet tegen dat veel mensen er veel plezier aan beleven. Mijn bezwaar is vooral dat de suggestie wordt gewekt alsof het een soort objectief gegeven is dat dit het beste is wat er momenteel te krijgen is. Het is een bekende tendens om alles in lijstjes en hokjes te willen vatten en als ik dan weer Armin van Buren of Tiesto als "beste van de wereld" zie word ik daar toch wel een beetje droevig van. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:29 |
On a more positive note ![]() ![]() | |
tong80 | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:07 |
![]() ![]() | |
Martinovibes | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:38 |
Die ga ik op zeker bestellen Leuk ook dat de titel is afgeleid van de plaat van Grooveyard AKA Michel de Hey | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:14 |
Hij ligt hier inmiddels. Ruimschoots dikker dan een telefoonboek; ik hoop dat de (in verhouding tot het totale gewicht) dunne kaft een beetje mooi blijft, na vaak lezen. Da's vooralsnog het enige wat ik erop aan kan merken. ![]() Maar ja, met een 'hardcover' was het produceren ervan vast veel duurder geworden. En het boek zlf ook. ![]() | |
Casiotone | vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:10 |
Grooveyard is niet Michel de Hey maar Jeroen Verheij aka Secret Cinema | |
MartijnUK | vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:59 |
Australi USA - Las Vegas, NV USA - Phoenix, AZ Canada Japan Spanje Denemarken Point made? | |
Martinovibes | vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:45 |
Krijg nou wat ........ IIG bedankt voor de info | |
Casiotone | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:42 |
de track is wel uitgebracht op EC, label van Michel de Hey, dat kan de verwarring verklaren ![]() | |
Martinovibes | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:50 |
Michel de Hey had hem ook soort van ontdekt las ik net? | |
jerriy | maandag 11 november 2013 @ 01:27 |
Marketing is toch wel doorslaggevend. Kijk naar hoe spinning Records telkens weer kunstmatige massahysterie uit hun duim zuigen met "foute" meldingen over de status van nieuwe platen (voorbeeld: "Animals" werd aanvankelijk gelinkt aan een dozijn djs waaronder Hardwell, om dan vervolgens een 17 jarig jochie naar voren te schuiven als de "dader". Puur theater. Exact hetselfde spelletje werd opnieuw gespeeld met "Tsunami". Pure fake toneel (= gelikte marketing). | |
MartijnUK | maandag 11 november 2013 @ 11:39 |
bwa, als je diep achter de schermen gaat kijken dan wil je met de meeste dance muziek niks meer te maken hebben. zie bijv.dit artikel over ghost-producing: http://blogs.laweekly.com(...)tta_ghostwriting.php d'r zijn d'r zo veel die zelf geen ruk doen en anderen hun nummers laten schrijven | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 11:50 |
Dit zijn van die dingen die je igenlijk dolgraag wilt weten, maar waarbij wel een zekere illusie verstoord wordt als je het gelezen hebt ![]() |