abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 13 oktober 2013 @ 11:09:03 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_132118086
Het is aan het einde van de zomer van 1988 als een nieuwe muziekstroming zich aandient in Nederland: house. Hiermee begint een nieuw tijdperk in de vaderlandse muziekgeschiedenis, dat in 25 jaar tijd uitgroeit tot een gigantische dancecultuur. Een internationaal fenomeen, een miljoenenindustrie, met wereldberoemde Nederlandse dj's als Tiësto, Armin van Buuren, Chuckie en Afrojack. Het boek Mary Go Wild blikt terug op deze kwart eeuw dance.

In bijna 600 pagina's vol verhalen, interviews en foto's vertellen betrokkenen hoe dance in ons land doorbrak en zich heeft ontpopt tot wat het nu is. Over de eerste periode in onder meer de Amsterdamse club RoXY, waar een bont publiek op afkwam. 'Het was ook een veilige haven voor mensen die zich anders voelden, transseksuelen, travestieten, rebelse kunstenaars, exhibitionisten, freaks', blikt dj Joost van Bellen terug. 'Die mensen bij elkaar gaf zo'n geweldige sfeer.'

Ook dj Marcello draaide in de beginjaren, onder meer in de iT. 'Het enthousiasme van het publiek was ongeëvenaard. De energie en hoe het los ging, heb ik maar weinig gezien daarna.' Hoewel hij geen drank en drugs gebruikte, had hij aan het eind van de nacht vaak last van zijn maag en rug. 'Van de stress en het harde werken in zo'n gloeiendhete, dampende ruimte met zulke harde muziek en zoveel emotie en energie. Dan stapte ik in de auto en dan gebeurde het vaak dat ik in huilen uitbarstte omdat ik eerst moest ontladen.'

De opkomst van trance en daarmee de doorbraak van huidige wereldsterren als Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten komen ook aan bod in het boek. Van Buuren belandde in het vak door zijn voorbeeld Ben Liebrand. In zijn fanclubblaadje las hij over hoe Liebrand werkte aan zijn mixen. 'Ik moest dus, net als hij, ook een Akai-sampler hebben. Ik had geen enkele intentie een bekende dj te worden, ik was gewoon he-le-maal lijp van die muziek.'

Dance is tegenwoordig een belangrijk Nederlands exportproduct. Het economisch belang groeide van 488 miljoen euro in 2002 naar 587 miljoen in 2012, schrijft een van de auteurs. De grootste groei ontstaat na 2010, als Amerika overstag gaat.

De muziekstroming kent inmiddels vele stijlen, van techno tot rave, hardcore, mellow, drum 'n bass, minimal en trance. Midden jaren 90 komen de eerste festivals, zoals Mysteryland en Dance Valley. Inmiddels telt ons land volgens het boek meer dancefestivals dan welk ander land ter wereld.

Mary Go Wild, dat geheel belangeloos tot stand kwam, wordt woensdag gepresenteerd tijdens de opening van het Amsterdam Dance Event.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator zondag 13 oktober 2013 @ 11:36:13 #2
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_132118623
Andere tijden: House, pillen en extase

Schijnt niet overal heel accuraat te zijn, maar wel mooi.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_132119375
Hello, my name is Oliver
  Trouwste user 2022 zondag 13 oktober 2013 @ 12:49:26 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_132120430
Goeie toevoegingen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132125191
Die had ik al besteld. Typisch geval van 'kan niet wachten tot het in m'n brievenbus zit' als het er uberhaupt door kan, dan. Gezien m'n muzikale verleden lijkt me dat logisch.

Je hebt nu nóg zo'n boek, trouwens: 'Dutch dance' van Mark Van Bergen.

(In november volgt verder nog de biografie van Ray Slijngaard, 'Ongelimiteerd'. Dat wordt kiezen, of flink de bankrekening plunderen. :P )

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2013 15:41:33 ]
  Trouwste user 2022 zondag 13 oktober 2013 @ 15:46:19 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_132125372
Had een video-opname uit 1988 van Fam. Onrust van de VPRO. Werd er uitgelegd wad house is door de eerste House-DJ's. Lachen als je dat achteraf terugziet. Met Gert van Veen en Joost van Bellen en Erik een kennis van me.

pi_132125653
Ik heb een tijdje geleden nog wat van die documentaires zitten kijken, waaronder Onrust.

Kwam allemaal zo ongedwongen over, toen. Mensen waren nog niet zo met hun imago bezig. Dat je voor de zoveelste keer denkt 'ik ben te laat geboren' (als ik in 1992 zestien was geweest ipv tien/elf, had ik al lekker uit kunnen gaan en zo). :{
  Trouwste user 2022 zondag 13 oktober 2013 @ 18:59:19 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_132131437
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:53 schreef female81 het volgende:
Ik heb een tijdje geleden nog wat van die documentaires zitten kijken, waaronder Onrust.

Kwam allemaal zo ongedwongen over, toen. Mensen waren nog niet zo met hun imago bezig. Dat je voor de zoveelste keer denkt 'ik ben te laat geboren' (als ik in 1992 zestien was geweest ipv tien/elf, had ik al lekker uit kunnen gaan en zo). :{
Of om net nog de echte XTC te kunnen meemaken. ;)

pi_132144604
Ik & drugs? Hoewel ik nog weleens muziek opzet met enigszins trippy geluidjes erin: Mwoah. :')

Het was in die tijd vast heel boeiend geweest om een lange, uitputtende dagtrip langs ongeveer 1001 randstedelijke platenzaken te maken, en om in gesprek te raken met mede-liefhebbers. Maar ja, dat doe je als 10/11/12-jarige niet zo snel. In het zaakje bij mij in het dorp was ik echter een zéér bekend gezicht (vrouw & van dance houden, in een dorp, begin jaren 90, op díe leeftijd - het was vrij opvallend). Al bleef het, wegens weinig zakgeld, doorgaans bij het halen van het Top 40-blaadje van die week. :P

Of er moest iets van 2 Unlimited of een goede verzamelaar uit zijn, én genoeg zakgeld aanwezig.

In de periode dat ik zelf het diepst 'in de scene' zat (pakweg 2001-2004; toen gaf m'n leeftijd wat meer mogelijkheden én was internet inmiddels een grote invloed) was het al een heuse Industrie met een hoofdletter I geworden; da's toch anders. Een aardige hoeveelheid authentieke platenzaken had je toen gelukkig nog wel.

Maar niet lang meer.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 14:20:58 ]
  maandag 14 oktober 2013 @ 14:44:10 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_132155606
Ik ga dat boek zeker wel kopen. Mooi stuk geschiedenis.

Al overdrijft Nederland zijn rol vaak wel. We doen aardig mee in de wereld van dancemuziek maar tegen de bijdragen van reuzen als de UK en Duitsland en ook de middelgroten als de VS en Frankrijk kunnen we niet op.
pi_132156081
Het speelt wel een grote rol, alleen vind ik persoonlijk de nummers die héél typisch Nederlands zijn vaak niet de allermooiste.

Er zijn best producties uit eigen land die ik erg fraai vind, zoals diverse oude Zki & Dobre-producties, of een nummer als House of Lords - Power of beauty (edit: zou m'n eeuwige Hollandse dance-favoriet TC - Funky guitar nog vergeten). Maar die hebben niet dat recht-toe-recht-aan-gevoel waarop ik hierboven doel.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 15:05:47 ]
  maandag 14 oktober 2013 @ 17:51:17 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132161485
reset
pi_132161552
Nog een toevoeging:
quote:
Playground
Museumplein 18/10
Mary Go Wild: Outdoor Exhibition
25 Years of Dance in The Netherlands
00:00 - 00:00
Museumplein | Museumplein, Amsterdam

Het Museumplein (Museum square) belongs to the masterpieces of Rembrandt and Vincent van Gogh, but during Amsterdam Dance Event some more recent Dutch milestones take over. In an outdoor exhibition of massive billboards, you can see the evolution of dance in The Netherlands, captured by the scene’s best photographers. It’s free and it’s big! Pictures are from the book Mary Go Wild, that celebrates 25 years of dance in our country.

Open 24 hours a day, free entrance.
http://www.amsterdam-danc(...)he-netherlands/8842/
quote:
Playground
Toren 20/10
Mary Go Wild: Indoor Exhibition
25 Years of Dance in The Netherlands

11:00 - 23:00
Toren | Overhoeks 1, Amsterdam

25 Years of dance in The Netherlands are celebrated with the book Mary Go Wild, a collaboration of 160 journalists, photographers, image editors en designers. The book contains nearly 1000 photos and the best of them are exhibited in De Toren. From the early days in club RoXY and Parkzicht to the illegal raves, gabber, Awakenings, the succes of Armin van Buuren, Tiësto and Ferry Corsten and a lot of other djs in their younger days. Historical pictures and flyers can be seen in every nook and cranny of this location, which now functions as club/bar.

You can see the work of the Netherlands best photographers of the electronic music scene: Cleo Campert, Rutger Geerling, Dennis Bouman, The Photo-Company and many more.

Free entrance
http://www.amsterdam-danc(...)he-netherlands/9161/
pi_132162578
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 14:44 schreef Hexagon het volgende:
Ik ga dat boek zeker wel kopen. Mooi stuk geschiedenis.

Al overdrijft Nederland zijn rol vaak wel. We doen aardig mee in de wereld van dancemuziek maar tegen de bijdragen van reuzen als de UK en Duitsland en ook de middelgroten als de VS en Frankrijk kunnen we niet op.
Nederland speelt best een grote rol hoor. De Haagse electro scene bijvoorbeeld heeft wereldwijd invloed gehad, en ook artiesten als Black Sun Empire, Bong-Ra en Speedy J zijn overal bekend. En gabber komt uit Nederland he.
Hello, my name is Oliver
pi_132163251
Nederland domineert alleen de commerciële/mainstream house via de top DJs en platenmaatschappijen.

Maar muzikale innovaties gebeuren nauwelijks in Nederland. Trance is een Duitse uitvinding en ontwikkelt daar verder - Dubstep is Engels en ga zo maar door.

Wat wel in Nederland is uitgevonden (hardcore/gabber) wordt niet gezien als een serieuze music genre buiten Nederland - volgens mij heeft ie ook geen fans (met uitzondering van die handjevol geïsoleerde groepjes even over de grens in Antwerpen of Duitsland maar zelfs daar is het miniem).

[ Bericht 5% gewijzigd door jerriy op 14-10-2013 19:08:07 ]
pi_132163660
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:54 schreef jerriy het volgende:

Wat wel in Nederland is uitgevonden (hardcore/gabber) wordt niet gezien als een serieuze music genre buiten Nederland - volgens mij heeft ie ook geen fans (met uitzondering van die handjevol geïsoleerde groepjes even over de grens in Antwerpen of Duitsland maar zelfs daar is het miniem).
Hardcore wordt in het buitenland juist serieuzer genomen. In Nederland wordt het toch vaak geassocieerd met gabber piet en paarse trainingspakken, in het buitenland leeft dat veel minder. Britse hardcore DJ´s als Hellfish worden daar gewoon gezien als volwaardige DJ´s. En er zijn over de hele wereld hardcorefeesten, tot in Japan en Australie aan toe. Dus echt niet alleen net over de grens.
Hello, my name is Oliver
pi_132163728
^ In allerlei clubs en festivals wereldwijd heeft men jarenlang geprobeerd om gabber te introduceren maar dat sloeg nooit aan - buitenlandse house fans willen daar niets van hebben.
pi_132163797
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 19:08 schreef jerriy het volgende:
^ In allerlei clubs en festivals wereldwijd heeft men jarenlang geprobeerd om gabber te introduceren maar dat sloeg nooit aan - buitenlandse house fans willen daar niets van hebben.
Pertinent niet waar. Nogmaals, er zijn wereldwijd hardcorefeesten en -fans.
Hello, my name is Oliver
pi_132163909
^ Ja een paar kleine excentrieke discotheken in zeer grote steden als Londen enzo maar niet meer dan dat.
pi_132164265
Net was het nog "alleen net over de grens".

Iedereen die wel eens een groot hardcorefeest heeft bezocht weet dat er letterlijk busladingen Engelsen, Fransen, Italianen, Duitsers enzovoort rondlopen. Iedereen die wel eens op een feest met zo'n buitenlander heeft gepraat weet dat er in die landen ook hardcorefeesten worden gegeven die wel iets groter zijn dan een "kleine exentrieke discotheek".
Hello, my name is Oliver
pi_132164498
Speciaal voor jou een filmpje uit zo'n kleine excentrieke discotheek::

Hello, my name is Oliver
pi_132168333
Voor commerciele simpele rotzooi moet je NL "house" DJ's hebben inderdaad. Innovators komen toch veelal uit Duitsland en Engeland.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_132168845
...en de karavaan aan makers van typische '50.000 mensen in een hele grote hal'-trance. Da's, naast de Afrojack-achtige muziek die je waarschijnlijk bedoelt, óók wat ik als typisch Nederlands zie.

Dat genre van Afrojack-achtige muziek hadden ze van mij geen 'house' hoeven noemen. Doorgaans ben ik niet zeikerig als het gaat om genre-benamingen, maar met wat 20 á 25 jaar terug nog house genoemd werd heeft het bitter weinig te maken. T'is electronisch en je kunt erop dansen, en that's it. :{
pi_132183233

Zondag was er een documentaire op canvas over het ontstaan van de Belgische sound. Was ook aangenaam om te zien. Zeker het nummer op 1u20 vond ik schitterend gedaan. Daar hoor je 2 dingen waarmee het allemaal begon.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:29:45 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_132183907
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:30 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Nederland speelt best een grote rol hoor. De Haagse electro scene bijvoorbeeld heeft wereldwijd invloed gehad, en ook artiesten als Black Sun Empire, Bong-Ra en Speedy J zijn overal bekend. En gabber komt uit Nederland he.
Okay, we doen goed mee. Maar wat ik in Nederland altijd een beetje gemist heb zijn grote album en festival acts. We hebben hier geen Daft Punk, The Prodigy, Aphex Twin, Trentemoller, Justice of Pendulum. Dat heb ik toch altijd een beetje een gemis gevonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')