Joost Zwagerman, schrijver en terugkerende gast bij De Wereld Draait Door wordt voor 'graaiende gimmick' uitgemaakt in een artikel in het studentenblad Propria Cures. Na een onderzoek van de jaarcijfers van het Letterenfonds concludeert het medium dat Zwagerman 60.000 euro subsidie krijgt waar hij geen recht op heeft. De schrijver heeft inmiddels gereageerd. 'Je kunt niet frauderen bij het Letterenfonds.'
De auteur van het artikel stelt dat Zwagerman de laatste jaren geen boeken heeft uitgebracht maar daar wel geld voor heeft gekregen. De vriendin van Zwagerman zou hier een rol in gespeeld hebben, zij is namelijk werkzaam voor het Letterenfonds.
Daarnaast wordt er beweerd dat de schrijver het geld helemaal niet nodig zou hebben omdat hij eerder dit jaar zijn huis voor 1,2 miljoen euro zou hebben verkocht en zijn nieuwe huis 'slechts' 540.000 duizend euro kostte.
Een paar ton winst dus, iets wat het blad Zwagerman niet kwalijk kan nemen. 'Wat Joost Zwagerman wel kwalijk valt te nemen, is dat hij ondanks zijn meevallertje met vijf nullen niet te beroerd was om vorig jaar de hoogste subsidie van alle auteurs in Nederland op te strijken,' zo stelt het literair satirisch studentenblad.
Reactie Zwagerman
Tegenover weblog The Post Online heeft Zwagerman al een uitgebreide reactie gegeven. Allereerst wil hij duidelijk maken dat zijn subsidie bestaat uit twee delen. 25.000 euro voor een dichtbundel in 2012 en 30.000 euro voor een roman in 2013. Maar: 'Ik heb dan ook helemaal niks verdiend in 2012. De royalty's voor mijn essaybundel 'Alles is gekleurd' bedragen in totaal een schokkende 4000 euro. Werd heel goed besproken enzo, maar essaybundels worden nooit bestsellers.'
Ook de 'tonnen winst' die hij zou hebben gemaakt bij de verkoop van zijn huis zijn niet wat het lijkt. Zo is hij eerder dit jaar gescheiden waardoor hij de helft aan zijn ex-vrouw moest afdragen en de overwaarde moest van de belasting in het huis worden gestoken.
Als laatste wil de schrijver ook nog even uitleggen hoe het met zijn subsidie gedrag zit. 'Sinds de jaren tachtig heb ik geen subsidie meer aangevraagd bij het Letterenfonds, of waar dan ook. Ik verkocht voldoende van mijn romans namelijk. Ik ben ook niet bepaald blij met subsidie te moeten schrijven. Dat zijn de meeste schrijvers niet.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !