abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132157375
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 15:36 schreef poemojn het volgende:
Wel als hij elke zwarte medemens voor Piet aan zou zien, toch?
Dat een kleuter denkt dat iemand met een lange witte baard de Sint of de Kerstman is komt vaker voor dan dat een kleuter denkt dat een neger Zwarte Piet is.
pi_132157434
Maar dat laatste werd als argument tegen Zwarte Piet genoemd in de discussie ergens.. Dat een klein kind al kan zijn dat Piet een neger(slaaf) moet voorstellen.
pi_132158468
Zijn kleuters dan op de hoogte van de slavernij? Sinds 150 jaar noemt men Piet het hulpje of de knecht van de Sint. Ik ken geen verhalen waarin hij de slaaf was. En les over de slavenhandel krijgen eerste-groepers volgens mij ook niet.
  Trouwste user 2022 maandag 14 oktober 2013 @ 16:17:37 #204
7889 tong80
Spleenheup
pi_132158529
Humberto Tan begon bij Sonja omdat ze ook een neger aan tafel wilden.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132158549
Hoewel het natuurlijk wel kan veranderen als men maar blijft doorjengelen dat Piet eigenlijk een slaaf was. Dan kan het zomaar zijn dat men gaat geloven dat Piet een slaaf was. En dat verandert de traditie natuurlijk.

Dan is Piet geen knecht meer, maar een slaaf. En dat is hij dan dankzij die Zeurpiet.

Hoe ironisch.
  maandag 14 oktober 2013 @ 16:21:22 #206
37295 Luigi
mario pls
pi_132158638
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:18 schreef Ulx het volgende:
Hoewel het natuurlijk wel kan veranderen als men maar blijft doorjengelen dat Piet eigenlijk een slaaf was. Dan kan het zomaar zijn dat men gaat geloven dat Piet een slaaf was. En dat verandert de traditie natuurlijk.

Dan is Piet geen knecht meer, maar een slaaf. En dat is hij dan dankzij die Zeurpiet.

Hoe ironisch.
Dit, dus.
pi_132160331
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 15:27 schreef Ulx het volgende:

[..]

Blanken kunnen dat juist heel goed. Net zoals negers beter zijn in basketbal en ritmisch bewegen op muziek zijn blanken bijvoorbeeld beter in leiding geven en zo.
antroposofie?
pi_132166064
Ik zie op Facebook langskomen dat in Suriname en Curaçao ook Sinterklaas gevierd wordt, maar met een andere verklaring erbij: pieten zijn kindslaven die hij heeft vrijgekocht, en die uit dankbaarheid bij hem zijn gebleven om te helpen bij het rondbrengen vd cadeautjes ed.
Weet iemand hier toevallig of dat daar de gebruikelijke uitleg is?
pi_132174411
God is black, yes she is.
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:48:34 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132174531
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 22:45 schreef Poolbal het volgende:
God is black, yes she is.
Als dat zo is dan ben ik goed zuur (denk ik) ;(
The End Times are wild
  maandag 14 oktober 2013 @ 22:48:57 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132174550
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2013 20:01 schreef poemojn het volgende:
Ik zie op Facebook langskomen dat in Suriname en Curaçao ook Sinterklaas gevierd wordt, maar met een andere verklaring erbij: pieten zijn kindslaven die hij heeft vrijgekocht, en die uit dankbaarheid bij hem zijn gebleven om te helpen bij het rondbrengen vd cadeautjes ed.
Weet iemand hier toevallig of dat daar de gebruikelijke uitleg is?
Dit kan wel kloppen, want dat is ook een Nederlandse verklaring voor Piet.
The End Times are wild
pi_132175122
ja dat zeggen ze omdat anders de enige verklaring is, dat ie een slaaf is...
pi_132175185
"Knecht" of "hulp" kan toch ook.

Edit
Dit is uit ca 1850, staat in museum Rotterdam: Venetiaanse guéridon met Moortje

Lijkt die kleding?

/edit In Spanje konden Moorse slaven vrijheid krijgen door zich tot het christendom te bekeren en zich te laten dopen. Sinterklaas was een bisschop. Dat maakt het verhaal over knechten ipv slaven wat mij betreft aannemelijker.

[ Bericht 54% gewijzigd door poemojn op 14-10-2013 23:31:32 ]
pi_132176683
Nog een link: 'swarten' in Nederland. Veel info over slaven en vrijen in Nederland in de eeuwen voor het bekende boekje over Sint en Piet geschreven werd. Slaven droegen hoofstwaarschijnlijk een slavenband rond hun nek. Een plaatje en meer info op http://bukubooks.wordpress.com/swart/
pi_132179284
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:45 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind dat we gewoon niet zo moeilijk moeten doen over gebeurtenissen uit het verleden. Dat plan om op 4 mei met een tram door Amsterdam te rijden en overal mensen op te halen die dan op Amsterdam CS mogen overstappen op een feestelijk versierde goederenwagontrein richting Duitsland vond ik ook wel een leuk idee. Overal langs die route kunnen mensen dan die trein gaan toejuichen enzo. Soort van Gay Parade maar dan op de rails. Zo kom je er toch nog eens een keertje uit he.
Op zich wel aardig gevonden. Alleen gaan 4 en 5 mei niet over de joden, maar over de bezetting van Nederland in WO2.
Als in die wagons nou fietsen feestelijk versierd afgevoerd werden, zou ik het beter vinden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132179304
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 16:18 schreef Ulx het volgende:

Hoe ironisch.
Volgens oudere verklaringen is hij een knechtje van de duivel. Om de een of andere reden heeft hij straf verdiend en als straf moet hij, een duivelsknechtje, goede daden doen.
Vond ik ook wel aardig.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132179329
Ik dacht: ik post maar weer eens iets over Hadji Firoez in Iran. Een zwart geschminkte figuur met een rode mantel en een rode puntmuts, die gedichten declameert en cadeautjes uitdeelt. En zwarte Sinterklaas zeg maar. Met nowroez, het Iraanse nieuwjaar op 21 maart.
Maar ook daar is al discussie over, kennelijk:
https://www.facebook.com/(...)wruz/142777422456066

Terwijl Hadji Firoez de baas is, Sinterklaas, zeg maar.
pi_132181671
Blijkbaar door het tweede liedje, waarin hij zijn meester toezingt blij te zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Hajji_Firuz
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:09:45 #219
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_132182024
"Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas."

quote:
Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.

Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.

Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.

Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter­zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.

Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.

Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.

Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.

Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.

Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.

Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.

Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.

De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk

Geschreven door: Arnold-Jan Scheer
Bron: Volkskrant

Dat de discussie hiermee definitief mag verdwijnen! :)
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:10:27 #220
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_132182039
dat kun jij nou wel zeggen, maar zwarte piet is gewoon de slaaf van de sint, of dat uit het verleden komt boeit me geen fuck
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')