abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132068103
Hieronder schets ik een specifieke situatie maar ik vraag het me meer in het algemeen af: wat is redelijk om te verwachten van een werknemer wat betreft het reizen voor business trips in het weekend en avonduren zonder hiervoor een extra vergoeding te krijgen. En wat is gebruikelijk bij het bedrijf waar jezelf werkt?

De afgelopen tijd ben ik een aantal keren voor mijn werk op stap geweest geweest waarop ik zondagmiddag om 14:00 thuis wegging en vrijdagnacht erop om 2:00 thuiskwam.
Nou is het zo, dat ik de volgende keer dat ik op pad moet op vrijdagavond een feest gepland heb. Dit heb ik aangekaart bij mijn leidinggevende, die hier tot mijn verbazing hier extreem moeilijk overdeed. Hij vond het belachelijk om mij vrijdag overdag terug te laten vliegen. Na een lange discussie was hij bereid mij om donderdag(avond) terug laten vliegen, 2:00 thuis dus, maar er werd dan wel verwacht dat ik vrijdagmorgen om 9:00 weer op kantoor was.
pi_132068510
Belachelijk....
Ik reis ook vaak genoeg en dagen in het weekend die ik dan werk, compenseer ik met extra vrije dagen.

Ik zou hem melden dat werken op zondag (en ja, reistijd buiten woon werk verkeer valt ook onder werktijd) wordt normaal gesproken beloond met 200% salaris.
Overwerk staat normaal 150% salaris voor.

Kijk even na wat er in je contract is afgesproken of bespreek het met P&O als je zo'n afdeling hebt.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:32:37 #3
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_132068561
Ik reis zelf niet, maar voor collega's wordt reistijd 100% als werktijd geteld.
opgezegd@fok.nl
pi_132068662
Wat een goede baas heb jij zeg :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:36:18 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_132068689
Krijg je wel buitenland vergoeding of ook niet?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_132068908
Werk je bij een katoenplukker ofzo?

Serieus, pak eerst je contract erbij en evt CAO als die van toepassing is en zoek het kopje arbeidstijden en reistijd woon-werkverkeer
pi_132069031
In mijn contract staat niks specifiek, alleen dat er verwacht wordt dat ik bereid ben te reizen voor het werk. Ik krijg ook geen speciale buitenland vergoeding, natuurlijk worden mijn verblijf en eten/drinken daar wel vergoed.

Er is mij destijds vertelt dat reizen buiten werktijd niet wordt gezien als werktijd maar dat er zoveel mogelijk geprobeerd wordt de weekenden te ontzien. Volgens mijn leidinggevende is dit een normaal protocol.

Op zondag 200% eisen vind ik een beetje gortig. Wat hou je bijvoorbeeld aan als werktijd? Vanaf het moment dat je thuis weggaat totdat je in je hotel bent? In dat geval zal het bedrijf snel failliet zijn. Daarnaast vind ik bier drinken op de luchthaven of een film kijken in het vliegtuig nou niet echt werk.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:53:10 #8
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_132069207
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:47 schreef TechnoThijs het volgende:
Daarnaast vind ik bier drinken op de luchthaven of een film kijken in het vliegtuig nou niet echt werk.
Maar ook geen vrije tijd! Dus vergoeding.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:55:31 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_132069281
Wat zegt HR?
pi_132071011
Reistijd = werktijd. Wanneer je niet naar je normale standplaats reist, is vaak een eerste deel van de reistijd overigens wel voor eigen rekening (meestal ligt die grens op 30 of 60 minuten per enkele reis).

Afhankelijk van welk deel van je reistijd niet gezien wordt als werktijd, mag je niet om 9 uur beginnen als je 's nachts pas om 2 uur bent thuisgekomen. De minimale rusttijd is namelijk 8 uur (verkorte rust, maximaal 1x per week. De andere dagen heb je minimaal 11 uur rusttijd).

Het is je werkgever ook kwalijk te nemen dat hij 'moeilijk doet' over het feit dat jij naar een prive-aangelegenheid toe wilt en dat tijdig aangeeft. Een werkgever moet goed werkgeverschap tonen, en daaronder valt ook het rekening houden met prive-afspraken. Zeker als werknemers zoals in dit geval niet op vaste werktijden werken. Ik neem tenminste aan dat je niet elke vrijdag tot diep in de nacht aan het werk bent.

Reistijd moet normaal gesproken tegen het normale uurloon vergoed worden. Er kan echter sprake van zijn dat hiervoor in het geval van buitenlandse reizen afwijkende afspraken zijn in de CAO, met een gereduceerd tarief.

Dan nog het punt 'buitenlandvergoeding' of 'overnachtingsvergoeding'. Afhankelijk van welke kosten de werkgever op zich neemt, is het redelijk dat je voor elke nacht die je niet thuis kan slapen een vergoeding krijgt, en wel om de volgende redenen:
- Je gezinsleven en sociale leven lijdt eronder als je je vrij tijd niet in je eigen omgeving kan besteden
- Contact houden met je gezin kost extra geld (tenzij je hiervoor de bedrijfstelefoon mag gebruiken)
- Je bent in een hotelkamer, hoe luxe ook, niet voorzien van dezelfde gemakken als thuis.
- 's avonds even een biertje/wijntje en zak chips open trekken kost in je hotelkamer een vermogen ten opzichte van de kosten die je daarvoor thuis zou maken.

Ik denk dat het tijd wordt om eens je CAO op te gaan zoeken en daarna met iemand van HR om de tafel te gaan zitten. Eventueel samen met andere collega's die ook regelmatig op dezelfde manier worden uitgebuit.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:58:46 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_132071154
reistijd=werktijd :') Zou ik tegen mijn werkgever moeten zeggen op het moment dat die mij naar bijvoorbeeld Azië stuurt. Dat is toch al snel 30 uur van deur tot deur vice versa.

Niettemin mag er wel een zekere vorm van billijkheid verwacht worden van je werkgever, en dat is wat er nu gebeurt wat mij betreft niet
pi_132071168
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt om eens je CAO op te gaan zoeken en daarna met iemand van HR om de tafel te gaan zitten. Eventueel samen met andere collega's die ook regelmatig op dezelfde manier worden uitgebuit.
Deze vooral, reistijd is niet standaard werktijd. Tenminste daar waar ik werk is de 1e dag heen je eigen tijd, vooral je CAO dus goed doorlezen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_132071353
Ook ik reis veel voor mijn werk, en dus ook in de avond uren en in het weekend. Bij elke werkgever kreeg ik de tijd die ik onderweg was niet vergoed (hoort bij de functie), maar werd er ook niet moeilijk gedaan op het moment dat ik eens een paar uur hiervoor terug neem. Het is een kwestie van geven en nemen, wat door beide gewoon in alle redelijkheid doorgevoerd wordt. Daarnaast verwacht mijn werkgever dat ik weet wat nodig is om mijn werk te doen. Soms betekent dit voor mij een prive aangelegenheid afzeggen omdat het gewoon niet mogelijk is de afspraken anders te plannen, de andere keer betekent dit dat ik midden op de dag terug reis en vrijdagmiddag om 15u mijn weekend kan beginnen.

De manier waarop jouw werkgever reageert vind ik persoonlijk wat apart, maar ik weet dan ook niet wat voor afspraak het in dit geval om gaat. Is het inderdaad zeer belangrijk dat jij daar bent t/m vrijdagavond, dan kan ik het me voorstellen. Is het echter zo dat je je werk daar ook gedaan kan krijgen in de tijd t/m donderdag, dan vind ik dat hij zich wel heel star opstelt. In dat laatste geval vind ik het ook wel belachelijk dat hij van je verwacht dat je om 9.00u op kantoor bent. Je bent tenslotte en al de hele week weggeweest van huis, daarnaast midden in de nacht thuis.

Just my 2 cents...
Live to ride, ride with your heart
pi_132074497
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:59 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Deze vooral, reistijd is niet standaard werktijd. Tenminste daar waar ik werk is de 1e dag heen je eigen tijd, vooral je CAO dus goed doorlezen.
Reistijd buiten de tijd die je normaal aan woon-werk verkeer besteed is wel degelijk standaard werktijd TENZIJ anders is vastgelegd.

Zoals ik al zei, kunnen er in de CAO andere afspraken gemaakt zijn, of als je niet onder een CAO valt individuele afspraken. Maar zijn die afspraken er niet, dan geldt nog altijd het beginsel dat extra reistijd die je maakt in opdracht van je werkgever vergoed moet worden met je normale uurloon + eventuele toeslagen voor avond/nacht/weekend/feestdag als je niet reist tijdens je normale werktijden.

Reis je normaal elke dag een uur tussen huis en werk, 5 dagen per week, dan is het redelijk dat bij een buitenlandse reis van een week de eerste 5 uur reistijd voor eigen rekening zijn. Je zou normaal in een week immers ook 5 uur in je eigen tijd reizen. Ben je normaal elke dag al 2 uur aan het reizen, dan is de eerste 10 uur voor eigen rekening als je naar het buitenland moet.
pi_132076088
Iedereen roept maar CAO etc....maar wat is je salaris en je functie?

Bij laagbetaald werk kun je reistijd als werktijd zien maar op een gegeven moment zit het gewoon in je salaris verwerkt en moet je niet zeuren.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:18:04 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_132078587
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Reistijd buiten de tijd die je normaal aan woon-werk verkeer besteed is wel degelijk standaard werktijd TENZIJ anders is vastgelegd.

Zoals ik al zei, kunnen er in de CAO andere afspraken gemaakt zijn, of als je niet onder een CAO valt individuele afspraken. Maar zijn die afspraken er niet, dan geldt nog altijd het beginsel dat extra reistijd die je maakt in opdracht van je werkgever vergoed moet worden met je normale uurloon + eventuele toeslagen voor avond/nacht/weekend/feestdag als je niet reist tijdens je normale werktijden.

Reis je normaal elke dag een uur tussen huis en werk, 5 dagen per week, dan is het redelijk dat bij een buitenlandse reis van een week de eerste 5 uur reistijd voor eigen rekening zijn. Je zou normaal in een week immers ook 5 uur in je eigen tijd reizen. Ben je normaal elke dag al 2 uur aan het reizen, dan is de eerste 10 uur voor eigen rekening als je naar het buitenland moet.
Echt nonsens wat je hier allemaal neerzet. Mijn baas lacht me keihard uit als ik dergelijke onzin zou proberen te verkopen. Dan zou een tripje Azie hem hem naast de onkosten die ik maak, 25 uur extra vakantietijd kosten...

Het is precies zoals hierboven wordt uitgelegd, het is een beetje geven en nemen. Van beide kanten moet er flexibel naar gekeken worden.
pi_132080828
Dan val jij dus in de categorie TENZIJ gevallen... zo simpel is het.

Doorgaans is het zo dat hoe hoger de salaris hoe meer er voor rekening van de werknemer komt. Simpelweg omdat je van een werknemer die 5k bruto per maand ontvangt meer mag verwachten dan van iemand die 2k bruto ontvangt. Het is bij hogere functies gebruikelijk dat contractueel is vastgelegd dat eventuele overuren niet worden verrekend. Als het voor de functie vanzelfsprekend is dat er veel zakelijke reizen worden gemaakt, ligt het voor de hand om daarover iets vast te leggen.

Geven en nemen klinkt heel leuk, maar dat werkt gewoon niet in de praktijk.

Dit zijn zaken waar je vooraf afspraken over maakt als werkgever en werknemer als er niets via de CAO geregeld is. Maak je die afspraken niet vooraf, dan is het simpel: opgelegde werkzaamheden uitvoeren = betaald krijgen. In opdracht van je werkgever ergens naartoe reizen (anders dan de gebruikelijke standplaats) is simpelweg ook het uitvoeren van een werkopdracht.

Het is dus aan de werkgever van TS om de gewenste voorwaarden rondom buitenlandse reizen vast te leggen binnen wettelijke regels, ter goedkeuring aan de OR en MR aan te bieden en dan, als de OR en MR de voorwaarden goedkeuren deze vervolgens te hanteren.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:02:54 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_132084325
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 21:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Dan val jij dus in de categorie TENZIJ gevallen... zo simpel is het.

Doorgaans is het zo dat hoe hoger de salaris hoe meer er voor rekening van de werknemer komt. Simpelweg omdat je van een werknemer die 5k bruto per maand ontvangt meer mag verwachten dan van iemand die 2k bruto ontvangt. Het is bij hogere functies gebruikelijk dat contractueel is vastgelegd dat eventuele overuren niet worden verrekend. Als het voor de functie vanzelfsprekend is dat er veel zakelijke reizen worden gemaakt, ligt het voor de hand om daarover iets vast te leggen.

Geven en nemen klinkt heel leuk, maar dat werkt gewoon niet in de praktijk.

Dit zijn zaken waar je vooraf afspraken over maakt als werkgever en werknemer als er niets via de CAO geregeld is. Maak je die afspraken niet vooraf, dan is het simpel: opgelegde werkzaamheden uitvoeren = betaald krijgen. In opdracht van je werkgever ergens naartoe reizen (anders dan de gebruikelijke standplaats) is simpelweg ook het uitvoeren van een werkopdracht.

Het is dus aan de werkgever van TS om de gewenste voorwaarden rondom buitenlandse reizen vast te leggen binnen wettelijke regels, ter goedkeuring aan de OR en MR aan te bieden en dan, als de OR en MR de voorwaarden goedkeuren deze vervolgens te hanteren.
Ik zit niet in de categorie TENZIJ, ik heb ook een CAO waar niks over dit soort zaken vermeldt staat. Ik heb gewoon een werkgever die hier gewoon redelijk mee omgaat.

Je kunt wel zeggen dat alles zwart op wit moet staan binnen wettelijke kaders. Praktijk leert dat dat vaak niet zo is. Als medewerker ga je ook geen procedure starten om zoiets te organiseren, zeker niet in deze tijden.

Wel kun je het idd via de OR spelen, maar verwacht niet dat het dan snel is opgelost. Meestal is een OR niet heel slagvaardig en gaat er zeker een aantal maanden overheen
pi_132109233
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 20:18 schreef Blik het volgende:

[..]

Echt nonsens wat je hier allemaal neerzet. Mijn baas lacht me keihard uit als ik dergelijke onzin zou proberen te verkopen. Dan zou een tripje Azie hem hem naast de onkosten die ik maak, 25 uur extra vakantietijd kosten...

Het is precies zoals hierboven wordt uitgelegd, het is een beetje geven en nemen. Van beide kanten moet er flexibel naar gekeken worden.
Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?

Een samenwerkoplossing is het mooiste. Ik reis ook regelmatig in eigen tijd voor de werkgever, maar als ik vervolgens eens een keer een middagje vrij moet hebben ga ik echt geen vakantie-uren schrijven. Voor beide partijen is dat akkoord, dan is het klaar.

Bij de situatie van TS vind ik dat de werkgever best iets mag toegeven voor het feit dat de werknemer al op zondag van huis vertrekt en vrijdag pas laat thuis is. Dat hoeft geen geldelijke vergoeding te zijn, maar het zou de werkgever sieren als ie dan de terugvlucht dit keer zonder morren op donderdagavond doet en de vrijdag gratis vrijaf geeft.
Schip ahoy!
pi_132123274
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:53 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?

Een samenwerkoplossing is het mooiste. Ik reis ook regelmatig in eigen tijd voor de werkgever, maar als ik vervolgens eens een keer een middagje vrij moet hebben ga ik echt geen vakantie-uren schrijven. Voor beide partijen is dat akkoord, dan is het klaar.

Bij de situatie van TS vind ik dat de werkgever best iets mag toegeven voor het feit dat de werknemer al op zondag van huis vertrekt en vrijdag pas laat thuis is. Dat hoeft geen geldelijke vergoeding te zijn, maar het zou de werkgever sieren als ie dan de terugvlucht dit keer zonder morren op donderdagavond doet en de vrijdag gratis vrijaf geeft.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet, hoogstens een keer een ochtendje vrij (wat niet van je vakantiedagen af gaat) na een extreem slopende week. Aan de andere kant word wanneer je een uurtje iets moet regelen (nieuw telefoonabbonement wordt bezorgd) er ook niet moeilijk gedaan.
Ik wil dit soort zaken helemaal niet via de CAO en HR spelen, ik vind dit is iets tussen mij en mijn leidinggevende. Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat bij andere bedrijven de policy is ten aanzien van reizen voor het werk in je vrije tijd. Jullie reacties komen overeen met mijn gevoel: mijn leidinggevende vraagt in dit geval teveel van mij. Of je hier altijd iets mee moet doen is een tweede...
  zondag 13 oktober 2013 @ 14:33:59 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_132123461
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:

[..]

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet,
Dat veranderd de zaak. Jij hebt idd een functie met salaris waarbij dit inbegrepen is.

Echter vind ik nog steeds dat de baas echt wel één keer rekening kan houden met jouw prive afspraak. In principe heeft de baas daar niks mee te maken, als je niet kan dan kan je niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_132123510
Het hangt denk ik ook af van je salaris, dus ik weet niet of je dat wilt posten, maar het zou het wel makkelijker maken om te oordelen.

Bij mijn werkgever krijg ik buiten reguliere werktijden enorm gecompenseerd. Ik ben op vrijdags bijvoorbeeld roostervrij. Onlangs toch moeten werken en krijg dat dus 175% ( _O_) gecompenseerd.

Ook reistijd buiten woon werk valt altijd onder werktijd. Gelukkig hoef ik niet veel naar het buitenland, dus dergelijke situaties komen bij mij niet veel voor, maar als ze voorkomen, dan gelden gewoon alle compensatieregelingen.
pi_132123511
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat veranderd de zaak. Jij hebt idd een functie met salaris waarbij dit inbegrepen is.

Echter vind ik nog steeds dat de baas echt wel één keer rekening kan houden met jouw prive afspraak. In principe heeft de baas daar niks mee te maken, als je niet kan dan kan je niet.
Dat hangt er vanaf wat inbegrepen is: de tijd cq de inspanning als het zich voordoet, of 24/7 beschikbaarheid? Dat laatste is zo te zien toch wel waar het op neerkomt.
pi_132123551
Trouwens, wat betreft 'bij salaris inbegrepen'.. als TS nu al 55 uur werkt en dan ook nog op vreemde tijden moet werken mag je verwachten dat hij ook 150% verdient om het inderdaad inbegrepen te laten zijn. Vaak is dat niet het geval. Ja, ten opzichte van een vakkenvuller misschien, maar vergeleken met een baan op z'n eigen niveau valt het vaak vies tegen als je omrekent naar uurloon.
pi_132123574
Wij krijgen een dagvergoeding van bijna 100 euro netto per dag in het buitenland, dat ingaat op moment van vertrek tot moment van aankomst, inclusief weekend. Verblijfs- en vervoerkosten worden daarnaast door de werkgever vergoed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')