Alleen zijn haar is wat weg, de huid zelf ziet er gaaf uit zonder korstjes, is ook mooi roze en niet rood dus misschien gewoon jeuk ja.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 09:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een kaal plekje kan veel verschillende oorzaken hebben... Een allergie is iets minder waarschijnlijk omdat de kat al 10 jaar oud is en jij niks veranderd heb aan haar voer oid.
Het kan een infectie zijn (schimmel, mijt enz). Of een bacteriele ontsteking/acne. Of gewoon een jeukend plekje zonder duidelijke oorzaak.
Hoe ziet het uit? Zijn er alleen het haar weg of is de huid ook aangetast? (korstjes? rode plekken? pus?)
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:15 schreef Ole het volgende:
Het gaat gelukkig weer een stuk beter met mijn oude knar! Hij ligt nu lekker bij me op mijn bureau![]()
Hij is weer netjes op de bak geweest en heeft gegeten en gedronken.
Ik hou hem goed in de gaten!
Als het alleen het haar betreft, dan zou ik mij niet direct zorgen over maken. Ik denk dat het beste is om even af te wachten en geen zalf oid er op smeren. En nogmaals goed nakijken of hij geen vlooien heeft / behandelen tegen de vlooien.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:48 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
Alleen zijn haar is wat weg, de huid zelf ziet er gaaf uit zonder korstjes, is ook mooi roze en niet rood dus misschien gewoon jeuk ja.
Lief dat je het vraagtquote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe gaat het met HHH?
Dat klinkt inderdaad niet goed als zij zo rustig is... Ben jij nog bij je dierenarts geweest?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:43 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Lief dat je het vraagt![]()
Beetje dubbel eigenlijk, heb gisteren weer contact gehad met de da-assistente, HHH was duidelijk niet in haar hum, na 30 meter lopen verdomde ze het verder te gaan, blijven staan, zielig kijken en geen poot verzetten, niet één, ze vertikte het echt. Verder steeds in mijn kielzog, beetje type voetvolgertje (zeg maar: klittenband aan mijn hielen), stevig lamlendig en gewoon heel erg hoopje ellende. Ze was slap van de honger, logisch na paar dagen enkel kip, koolvis en bouillon, dus iom de ass. vd da 50-50 kip en eigen voer gegeven. Daar knapte ze wel iets van op, logisch want in die kip en koolvis en diens bouillon zit niet bepaal veel energie. Gisteravond tegen 8 uur belde de assistente hoe het ging, een dik uur na het eten van die 50-50. Iets beter dus. Ze drinkt niet maar dat kan wel want bij elke kleine maaltijd (nog steeds 6 per dag kleine) gooi ik er 2 eetlepels bouillon bij die ze met graagte opslobbert. Poep is een soort van (uiterlijk) smerige look-a-like-naaktslak met een tastbare structuur van een soort kauwgom.
Ze is wel iets kwispelliger vandaag en helderder. Heb voor morgenvroeg 9 uur een afspraak bij de da want ga liever niet zo het weekend in. Ik wil liefst een onderzoek (bloed en poep) want ik vertrouw het niet helemaal, ze is me té mak. helemaal niet HHH. Tuurlijk heeft het tijd nodig, zo'n klein lijfje heeft het toch flink op de donder gekregen maar ik neem geen risico, daarvoor houden man en ik te veel van haar.
Maar vertrouwen doe ik het niet, ik geloof eigenlijk niet meer zo in een virus .
Ik hoop dat ik het volkomen mis heb maar onze mazzel kennende........
Ten eerste is het belangrijk om achter te komen waarom je kat het doet. Wat is haar motivatie om jou te bijten? Bijt zij als zij van je schoot afkomt, omdat zij dan geen aandacht krijgt? Of omdat je haar tegen wil houden? Hoe reageer je op het bijten?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Dierenarts, heb jij nog tips om een bijtertje (poes) een beetje tammer te maken? Zodra haar iets niet zint, bijt ze in onze vingers. Bijvoorbeeld als ze van schoot af moet. Of gewoon als ze chagrijnig is.
Het zal ongetwijfeld voortkomen uit haar verleden. Ze is zwervend in een park gevonden, asiel in en uit etc.
Ze bijt als ze ongewenst wordt aangeraakt (ze houdt er niet zo van om zo maar geaaid te worden. Spinnen doet ze alleen als zíj er voor kiest om bij mijn man op schoot te komen. Dan wordt ze bijna kinds, met haar neus in zijn oksel en trappelgedrag. Ze wil dan wel heel graag gekroeld worden in haar nekje). Als mijn man op een bepaald moment zijn benen niet meer voelt, moet ze er toch een keer vanaf.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 20:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ten eerste is het belangrijk om achter te komen waarom je kat het doet. Wat is haar motivatie om jou te bijten? Bijt zij als zij van je schoot afkomt, omdat zij dan geen aandacht krijgt? Of omdat je haar tegen wil houden? Hoe reageer je op het bijten?
Mooie foto's! Ik zou alleen de kat niet in de koelkast bewaren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 00:07 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ze bijt als ze ongewenst wordt aangeraakt (ze houdt er niet zo van om zo maar geaaid te worden. Spinnen doet ze alleen als zíj er voor kiest om bij mijn man op schoot te komen. Dan wordt ze bijna kinds, met haar neus in zijn oksel en trappelgedrag. Ze wil dan wel heel graag gekroeld worden in haar nekje). Als mijn man op een bepaald moment zijn benen niet meer voelt, moet ze er toch een keer vanaf.Hij tilt haar dan op om haar naast ons op de bank te zetten. Belangrijk is dat het haar om vingers gaat. Zodra ze die niet in beeld heeft, gaat het goed. Zodra ze vingers ziet, bijt ze veelal. Je kan haar dus kroelen en dat gaat goed, maar dan opent ze een oog en ziet een hand en...hap!
Wij reageren heel rustig, we willen haar geen extra angst aanleren voor mensen. Ze krijgt een verbale vermaning, maar we blijven wel rustig. Op het moment doen we trouwens de doe-een-gewonde-kat-na-methode. Ergens op internet gevonden. Mijn man piept nu alsof hij een gewonde kat is, zodra ze bijt. Aangezien we niet precies weten hoe dat moet klinken, kan het zijn dat Poes inmiddels veronderstelt dat wij biggetjes zijn.
Je zou bijna denken dat ze iets te vaak in en uit reismandjes van dierenambulance, asiels, gastgezinnen etc. is getrokken. Wellicht vandaar de handen-angst. Het lijkt nu overigens alsof ze vooral mijn echtgenoot bijt, maar ze trekt meer naar hem toe, dus hij heeft haar op schoot.
Ze is over het algemeen een vrij gespannen kat. Zwaait véél met haar staart, wanneer ze ontevreden is, of wat onzeker wellicht (andere kat in haar buurt bijvoorbeeld).
Wij hoeven geen makkelijke kat die van alles met zich hoeft te laten doen, maar ik zou het voor haarzelf wel fijn vinden als ze af komt van die angst/de achterdocht en de bijbehorende spanning.
We zijn heel erg dol op haar en ze heeft al een heleboel overwonnen sinds ze bij ons is (we hebben een rustig huishouden, zijn veel thuis, we zien wel dat dat haar goed doet en ze is al een stuk zelfverzekerder dan in het begin. We hebben haar nu zo'n anderhalf jaar. Poes is zo'n drie jaar, schatten we.
Als compensatie voor de lange tekst, even wat beeldmateriaal. Oplettend én ook ontspannen. Wellicht zegt lichaamstaal ook nog iets voor de kenners.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Afwachten dus! Ik hoop dat het goed komt met HHH. Fijn zorgvrij weekend en laat maar horen hoe het verder gaat!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
Whahaha Dude, die derde foto![]()
Het gaat een stuk beter met HHH!
Dierenarts heeft haar gisteren grondig nagekeken buik was mooi soepel maar de infectie nog niet helemaal weg, het was dan ook een hele stevige nare infectie en gezien haar leeftijd geneest ze daar minder snel van. Daarom is de ab met een paar dagen verlengd. Verder heb ik speciaal voer meegekregen om haar darmen en maar een handje te helpen wat ze onwijs lekker vindt en daarop doet ze het, na nog geen dag hartstikke goed. Mooie poep gedaan vanmorgen en een stuk vrolijker en actiever. Het staartje wordt inmiddels weer goed gebruiktDat voer geeft haar blijkbaar een prima boost.
(Ze zit wel af en toe te loeren naar "haar" lade met lekkers en snapt niet dat die even heel stevig dicht blijft)
Ik juich nog niet meteen maar zie enorm verschil binnen die dag dus we halen iig weer adem![]()
Iedereen overigens ook beterschap met jullie beestjes
Ze bijt niet door en doet ook niet erg fanatiek mee met haar nagels. Het is echt verdedigend happen. Mijn man houdt ook rustig zijn vinger in haar bek dan. Ze bijt niet tot bloedens toe.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 19:11 schreef computergirl het volgende:
Duderinnetje, laat jullie monster ook uit zichzelf weer los als je gaat piepen?
Die van mij pakt mijn arm echt in de houdgreep, bijten, nagels voor en achter diep in mijn arm. Als ik haar niet in nekvel grijp en probeer los te trekken laat ze volgens mij pas los als er geen vel meer op zit.
Ja, niet van harte, maar dat doet ze wel.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:27 schreef senesta het volgende:
Eet ze wel snoepjes uit de hand Dude?
HHH wordt helemaal niet verwend, zo te lezen...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:29 schreef knoblaucha6 het volgende:
Dank je![]()
Weer een halve dag verder begint ze steeds meer op de "originele" HHH te lijken, ze wil weer wandelen, heeft vanmiddag op haar oversized tuinkussen buiten in de tuin weer heel vrolijk wat voorbijgangers luidruchtig "angst" aangejaagd, het mooie pluimstaartje maakt weer complete overuren én ze heeft weer druk gerollebold (lees: zich in haar uppie gigantisch aanstellen op dat kussen met een hoop gedoe, gedraai en een hoop gegrom wat typisch bij een blije HHH hoort en nu ligt ze breed uit op de bank te slapen met alle 4 de pootjes strak in de lucht in een soort "wokkel"houding. En dat laatste doet ze enkel en uitsluitend als ze lekker in haar velletje zit.
Tjonge, ons stoer klein blij ei, wat houden we veel van haar en wat zijn we (voorzichtig) blij
Enige nadeel van haar speciale voer is dat het wat kleverig is dus dat zorgt wel voor wat taferelen (en een smeerboel) maar ze vindt het zó lekker. Vandaag weer uitgebreid gekamd en verzorgd (uiterlijk) want dat doe ik absoluut niet als ze beroerd is uiteraard, net zo min als in de houdgreep om haar tanden te poetsen (want: York)maar daar ontkomt ze vanavond niet aan.
Daar ze na het hele kam-gebeuren (met daaraan voorafgaand soms en dus vandaag een zachte massagebeurt met berkenhaarwaterlotion, goed voor de vacht, huid én geur) en de tandenpoetserij altijd gewend is iets lekkers te krijgen hebben we kipfilet voor op brood in huis, krijgt ze toch een hele piepkleine beloning (tegen de hele ó zo geliefde knaagzooi die ze nu niet mag hebben ) voor wat ze niet zó tof vindt te ondergaan. Tja, het is maar een hondje, die snapt niet dat ze geen beloning krijgt dus dan maar de minst schadelijke oplossing.
Verwend mormel, maar ja, ze is ook zo enorm leuk en vooral: zo dierbaar.
Succes!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 18:20 schreef Duderinnetje het volgende:
Dank voor je antwoord, dierenarts!
We vermoeden, na je heldere uiteenzetting, dat het petting induced + redirectie is. Ze geeft namelijk wel subtiele signalen af, vlak voor ze hapt. Maar ze kan een fractie van een seconde daarvoor nog trappelend bij mijn man op schoot liggen. Plots ziet ze dan een hand en is het aaien plots niet gewenst meer. Dan klappen opeens die oortjes naar achteren (maar dan is ze vaak sneller dan onze opmerkzaamheid). Vanwege haar algehele gespannenheid (niet aldoor hoor, maar het is gewoon geen superrelaxt poesje) denken we toch dat er een vorm van wantrouwen is ontstaan ooit.
Ze heeft dit onder alle omstandigheden: alleen in dit huis, of later met een katertje erbij. Verder is het hier heel rustig en mag ze van ons lekker haar goddelijke gang gaan. Ze kan ook lekker naar buiten en dat lijkt ze wel heel fijn te vinden.
Eigenlijk is ze binnen alle omstandigheden even gespannen. Dwz.: ze is niet achteruitgegaan toen er een katertje bijkwam bijvoorbeeld.
Feliway hebben we inmiddels. En we gaan nu met jouw tips aan de slag. Dank je!
We zullen zeker ook proberen of het helpt dat we haar niet meer in de koelkast opsluiten.![]()
Inderdaad, veel geduld, veel aandacht en veel liefde.quote:Op zondag 13 oktober 2013 09:46 schreef Holyme het volgende:
Je kan ook kijken wat catnip/valeriaan/matatabi doet met d'r, of ze daar wat relaxter van wordt. Ik heb hier ook een (amper-meer-)bijtertje, en ik moet d'r echt niet gaan aaien als ze met dat soort spul in de weer is, maar ze wordt er wel even écht helemaal ontspannen van.
Maar ik denk ook dat het een kwestie van lange adem is, door de jaren heen zullen jullie elkaar eerder kunnen lezen en daar naar handelen, en hoe minder het voorkomt, hoe minder fel het is als het wel gebeurt (zo ging het hier tenminste). Hier is het ook vaak onzekerheid heb ik het idee, dan weet ze niet wat ze moet doen, dus dan hapt ze maar. Maar we zijn inmiddels zo op elkaar ingespeeld nu dat het eigenlijk automatisch wel goed gaat, poes veel relaxter is en veel vrijer naar mij toe, en er zelden meer gehapt wordt (behalve liefdesbeetjes)
En als je weet dat een bepaalde actie die reactie geeft (zoals haar optillen om van schoot te halen), vervang die actie dan door iets anders, bv door haar met een klopje op de bank (evt. gevolgd door een snoepje) op de bank te krijgen, zodat zo'n kroelsessie ook goed eindigd voor jullie allemaal en er steeds iets meer vertrouwen gewonnen wordt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |