Bron:quote:De Russische president Vladimir Poetin eist uitleg van de Nederlandse overheid over de arrestatie van een Russische diplomaat door de Nederlandse politie.
Foto: ANP
Dat zei Poetin dinsdag in Indonesië, meldt persbureau Rai Novosti.
De Russische diplomaat Dmitri Borodin heeft volgens Russische media gezegd dat hij zondag is aangevallen in zijn huis door mensen in een Nederlands politie-uniform.
Dat zou zijn gebeurd na een klacht van buren over zijn gedrag tegenover zijn kinderen.
De diplomaat zegt dat hij tegen de grond is gewerkt, een klap op zijn hoofd kreeg met een wapenstok en geboeid is afgevoerd. Volgens Borodin heeft hij zijn diplomatieke status kenbaar heeft gemaakt. Hij zou hebben geprobeerd te voorkomen dat de agenten, die zich volgens hem niet met documenten identificeerden, zouden binnendringen in zijn huis.
"Dit is een grove schending van de Geneefse Conventies", zei Poetin. "We wachten op uitleg, excuses en bestraffing van de schuldigen."
De Nederlandse ambassadeur in Rusland, Ron van Dartel, is dinsdag op het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken ontboden om de zaak te bespreken.
Dit dusquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:01 schreef ShaoliN het volgende:
Diplomatieke onschendbaarheid vind ik ook echt zo gigantisch achterhaald. Tijd dat daar eens nieuwe regels voor komen.
Dat dus ja. Compleet van de zotte.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:01 schreef ShaoliN het volgende:
Diplomatieke onschendbaarheid vind ik ook echt zo gigantisch achterhaald. Tijd dat daar eens nieuwe regels voor komen.
Waar denk je aan? Het is de garantie dat je ambassadeurs niet voor bogus charges jarenlang op een goelag werken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:01 schreef ShaoliN het volgende:
Nederland moet zich koest houden: die Greenpeace mongolen hebben zelf iets strafbaars gedaan dus moet NL niet zeikenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:36 schreef Ulx het volgende:
Zo, Nederland laat even de tandjes zien wegens dat Greenpeace geneuzel? We hebben groot gelijk. Poetin pest Nederlanders. Wij pesten Russen.
Pfffft. Dat deed die diplomaat ook. Onschendbaarbaarheid is iets anders dan straffeloos alles kunnen flikken. Nederland trekt zijn diplomatenstatus maar in als zo'n malloot zich blijft misdragen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:38 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
Nederland moet zich koest houden: die Greenpeace mongolen hebben zelf iets strafbaars gedaan dus moet NL niet zeiken
Wat deed die diplomaat ook?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Pfffft. Dat deed die diplomaat ook. Onschendbaarbaarheid is iets anders dan straffeloos alles kunnen flikken. Nederland trekt zijn diplomatenstatus maar in als zo'n malloot zich blijft misdragen.
De wet overtreden.quote:
Ja die risico's ben ik me ook van bewust. Maar het is toch bizar dat een diplomaat vrijwel complete vrijheid heeft te doen en laten wat hij wil in het land waar hij zich bevind.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Waar denk je aan? Het is de garantie dat je ambassadeurs niet voor bogus charges jarenlang op een goelag werken.
Onbekend; maar blijkbaar iets met kindermisbruik.quote:
quote:
Dit is het enige wat bekend is, dus dat hij de wet overtreden zou hebben, is erg voorbarig. Misschien heeft hij alleen geschreeuwd tegen zijn kinderen, of ze wellicht een pak rammel gegeven hebben, maar dat is niet strafbaar.quote:Dat zou zijn gebeurd na een klacht van buren over zijn gedrag tegenover zijn kinderen.
Een klacht van de buren over zijn gedrag tegenover zijn kinderen staat er, meer niet. Daar maak ik niet uit op dat er sprake is van kindermisbruik?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:45 schreef Grouch het volgende:
[..]
Onbekend; maar blijkbaar iets met kindermisbruik.
Aangezien de Russen recent een anti-homowet hebben aangenomen "om kinderen te beschermen" zou je er toch vanuit mogen gaan dat het welzijn van kinderen Poetin ter harte gaat.
Dat heeft hij niet. Ik heb zelf een aantal jaren in diplomatieke dienst gewerkt (dan heb je gedeeltelijk immuniteit) en ik kan je vertellen dat bij grove overtredingen (mensen in elkaar slaan, etc.) er toch echt wel een klacht bij BuZa was gekomen om de dader zelf terug te halen naar huis. En dat anders het land in kwestie de persoon eruit schopt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:44 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ja die risico's ben ik me ook van bewust. Maar het is toch bizar dat een diplomaat vrijwel complete vrijheid heeft te doen en laten wat hij wil in het land waar hij zich bevind.
Maar de NL'se politie kennende zijn ze met een tank naar binnen gereden en hebben ze hem helemaal total los geslagen zonder eerst vragen te stellen. Zo werken ze hier immers.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
Dit is het enige wat bekend is, dus dat hij de wet overtreden zou hebben, is erg voorbarig. Misschien heeft hij alleen geschreeuwd tegen zijn kinderen, of ze wellicht een pak rammel gegeven hebben, maar dat is niet strafbaar.
Verder roept die Rus ook alleen maar wat. Die weet ook wel dat hij alleen maar naar Moskou hoeft te bellen voor steun. Die moeten hem wel geloven.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
Dit is het enige wat bekend is, dus dat hij de wet overtreden zou hebben, is erg voorbarig. Misschien heeft hij alleen geschreeuwd tegen zijn kinderen, of ze wellicht een pak rammel gegeven hebben, maar dat is niet strafbaar.
De politie valt niet met geweld een woning binnen voor een klacht als "hij schreeuwt tegen kinderen". Dat zou redelijk non-stop invallen door heel Nederland opleveren.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:47 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een klacht van de buren over zijn gedrag tegenover zijn kinderen staat er, meer niet. Daar maak ik niet uit op dat er sprake is van kindermisbruik?
De politie moet wel heel veel uitleggen om goed te praten dat ze zijn huis binnenvallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |